Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
21 listopada 2006 r.
Główny ośrodek koordynujący realizację polityki regionalnej rządu i instytucja zarządzająca funduszami z Unii Europejskiej
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego po roku
Wypowiedź Grażyny Gęsickiej, minister rozwoju regionalnego
Kiedy rok temu obejmowałam stanowisko ministra rozwoju regionalnego w nowym rządzie, wiedziałam, że czeka mnie dużo pracy. Miałam jednak gotowy plan na usprawnienie wykorzystania funduszy unijnych dostępnych dla Polski w latach 2004-06, a także koncepcję systemu na lata 2007-13. Natychmiast skompletowałam więc zespół fachowców i wspólnie przystąpiliśmy do pracy.
Efekty pojawiły się bardzo szybko. Już po miesiącu Rada Ministrów przyjęła zaproponowany przez nas program naprawczy zwiększający absorpcję funduszy strukturalnych w ramach NPR 2004-06.
W ciągu pierwszych dwóch miesięcy podwoiliśmy wykorzystanie funduszy unijnych w stosunku do efektów osiągniętych łącznie w dwóch poprzednich latach. Po roku wartość płatności dokonanych na rzecz realizatorów projektów jest pięciokrotnie wyższa. Już we wrześniu udało nam się osiągnąć poziom płatności wymagany przez Unię Europejską na koniec roku.
W ramach realizacji planu naprawczego wprowadziliśmy kilkaset usprawnień dla beneficjentów – mających znaczenie zarówno przy ubieganiu się o dotacje, jak i podczas realizacji i rozliczania projektu. Od początku pracowaliśmy też nad usunięciem barier w polskim prawodawstwie, które okazały się bardziej uciążliwe niż osławione przepisy unijne. Nowelizując ustawę o Narodowym Planie Rozwoju zlikwidowaliśmy bariery uniemożliwiające szybkie reagowanie na sygnały o istniejących niedoskonałościach systemu udzielania unijnego wsparcia. 25 maja weszła w życie przygotowana przez nas nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która w znacznym stopniu przyczyniła się do przyspieszenia realizacji największych, infrastrukturalnych projektów współfinansowanych z funduszy unijnych. Staramy się uporządkować kwestię planów zagospodarowania przestrzennego.
Równocześnie prowadzimy prace związane z przygotowaniami do wykorzystania kolejnej, znacznie większej puli środków unijnych czekających na nas w latach 2007-13. Gotowy jest podstawowy dokument wymagany przez Unię Europejską – Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia. W najbliższych dniach jako jeden z pierwszych krajów wyślemy go do Komisji Europejskiej. Poszczególne programy operacyjne są w końcowej fazie przygotowań.
W końcowym etapie przygotowań jest ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zaawansowane są też prace nad nowelizacją ustawy o finansach publicznych, która ma usprawnić proces zarządzania finansami unijnymi w latach 2007-13.
Zadbaliśmy też o skoordynowanie wszelkich planów rozwojowych naszego kraju, tworząc mający silne podstawy merytoryczne i finansowe dokument – Strategię Rozwoju Kraju 2007-15.
Nie sposób wymienić w kilku słowach wszystkich naszych działań. Z całą pewnością mogę jednak zaliczyć ostatni rok do najbardziej pracowitych w moim życiu. Pytana na początku kadencji, co mnie czeka w najbliższym roku, odpowiadałam… orka na ugorze!
Dziś z zadowoleniem patrzę na efekty pracy mojego resortu. Ciężka praca opłaciła się, a sukcesy mobilizują nas do dalszych wysiłków. Dowodem na to jest choćby kolejna nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych.
Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
21 listopada 2006 r.
The main coordinating body for the implementation of the government regional policy and a management institution for EU funds
Ministry of Regional Development one year after
Statement by Grażyna Gęsicka, Minister for Regional Development
While assuming the new position as Minister for regional development a year ago, I knew there was a lot of work ahead of me. However, I had had already prepared a plan for better utilization of EU funding by Poland in 2004-2006 and developed a concept for the absorption system for the years 2007-2013. I immediately created a team of experts and we jointly got down to work.
It did not take long to see the results. Only one month later the Council of Ministers approved the proposed reparation programme which facilities the use of EU structural funds through the National Development Programme for 2004-2006.
Within the following two months the utilization of EU funding doubled as compared to the two previous years. One year later the value of payments granted to project executors grew five-fold. Already in September, the value of payments reached the level required by the European Union for end of the year.
Under the reparation plan we have introduced several hundred facilitating measures which are of importance both during the application for grants as well as at the time of project implementation and settlement. From the outset we have been working towards removal of legislative in Poland barriers which proved to be even more cumbersome than the notorious EU regulations. The amended act on the National Development Plan removed the obstacles preventing a quick response to the signals on flaws in the allocation system. On the 25th of May, the amendments to public procurement law, as proposed by us, came into force. The law has significantly contributed to the acceleration of the implementation of the largest EU co-funded infrastructure projects. We are also making endeavours to resolve problematic issues in the area of spatial planning.
We are simultaneously preparing for the absorption of the new, much larger pool of EU funding available for the 2007-2013 period. The National Strategic Reference Framework – which is the basic document required by the European Union – has already been drawn up. Poland will be one of the first member states to submit it to the European Commission in the coming days. Individual operational programmes are now in the final stage of preparations.
Similarly, the act on the implementation of the development policy is now being finalised and work is underway to introduce new amendments to the public finance act with a view to facilitating the management of EU funding operations in 2007-2013.
To ensure coordination of all development plans for Poland we have drawn up a document entitled „National Development Strategy for 2007-2015” which is based on solid foundations in terms of substance and financing options.
Although it is difficult to present all our actions in a few words, there remains no doubt that the past year has been one of hard work for me. Asked at the beginning of my term of office what was awaiting me in the following year, I said… hard toil!
Today I am pleased to see the effects of the efforts made by my department. The hard work paid off and the successes we have achieved motivate us to new actions. Proof for that is the next amendment of the public procurement act. n