Na miarę trzeciego tysiąclecia

Infrastruktura Polski
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 255 (6028) 31 października 2001 r.

Centralne obchody Dnia Łącznościowca

Na miarę trzeciego tysiąclecia

Dzień Łącznościowca to święto pracowników wszystkich służb łączności. Obchodzone jest od 1960 roku w dniu 18 października, w rocznicę uruchomienia przez Prospera Prowanę, na polecenie Zygmunta Augusta, pierwszej poczty publicznej w Polsce. Wydarzenie to miało miejsce właśnie 18 października 1558 roku.

Tegorocznym gospodarzem centralnych obchodów święta pocztowców była Dyrekcja Okręgu Poczty w Lublinie.

Dyrekcja Okręgu Poczty (DOP) w Lublinie obejmuje zasięgiem obszar ok. 46 tys. km2, zamieszkany przez ok. 4.567,6 tys. mieszkańców. Posiada placówki na terenie województw: lubelskiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego, mazowieckiego. Na terenie tym działa 86 605 podmiotów gospodarczych.

W okręgu lubelskim charakteryzującym się przewagą usług oddawczych nad nadawczymi, w wyniku restrukturyzacji zmieniła się zasadniczo struktura sieci placówek pocztowych. Urzędy przekształcane są w agencje, prowadzone na podstawie umów agencyjnych. Zmiany zracjonalizowały koszt funkcjonowania sieci, tworząc optymalne warunki dostępności do usług pocztowych.

Stale rozszerzana jest oferta adresowana do firm i instytucji. Wzrasta też liczba obsługiwanych firm. Przykładowo w 1999 r. z usługi „kompleksowa obsługa korespondencji” skorzystało 48 klientów, a w bieżącym roku – już 137.

Wprowadzane są coraz to nowsze usługi oraz modyfikowane już istniejące. Uruchomiono usługę „Mikołaj z Pocztą” – doręczanie paczek z upominkami przez listonoszy; usługę kompleksowej obsługi wysyłki korespondencji świątecznej w imieniu firm – Poczta Polska w imieniu klientów drukuje życzenia, adresuje i wysyła. Po utworzeniu w ub.r. Pocztowej Agencji Usług Finansowych, DOP w Lublinie wprowadziła nowe produkty: Ubezpieczenie z Funduszem Kapitałowym Pocztylion Życie, Ubezpieczenie Terminowe Pocztylion Życie. Wkrótce w ofercie pojawią się ubezpieczenia posagowe oraz rolne. Nowością jest Infotransfer, usługa polegająca na przetwarzaniu danych z dokumentów wpłat na rachunki bankowe przyjętych w formie papierowej na formę elektroniczną oraz opracowanie pełnej informacji zwrotnej o dokonanych płatnościach na rzecz klienta-odbiorcy masowych płatności. Dzięki temu klientowi przekazywany zostaje elektroniczny raport z zestawieniem transakcji. Rozszerzony został pakiet usług finansowych. We wszystkich urzędach pocztowych okręgu lubelskiego od lipca br. można ubiegać się o kredyt konsumpcyjny, a w 137 placówkach – założyć lokatę.

Dużym zainteresowaniem cieszy się projekt ZUS III (DOP Lublin pozyskała 51% rynku). Usługa polega na prowadzeniu specjalnego konta GIRO Składka służącego wyłącznie do opłacania składek ZUS. Można założyć taki rachunek w każdym urzędzie pocztowym, przy czym klient nie ponosi dodatkowych kosztów.

Jako jedyny okręg w Polsce DOP Lublin świadczy usługi w zakresie handlu internetowego (www.poczta.lublin.pl/sklep). Pocztowe Sklepy Internetowe obejmują obecnie dziewięć wirtualnych stoisk centrum handlowego. Ponadto oddano do dyspozycji klientów interaktywny cennik usług pocztowych (www.cennik.poczta.lublin.pl), dzięki któremu można sprawdzić cenę określonej usługi. Przez Internet można zamówić także odbiór kurierskiej przesyłki EMS-POCZTEX (www.poczta.lublin.pl/poczta/pocztex), jak również zamówić prenumeratę prasy (www.poczta.lublin.pl/gazety).

W DOP Lublin skomputeryzowanych jest ponad 500 urzędów (ponad 87% w okręgu). Komputeryzacją objęte zostały wszystkie urzędy pocztowe do poziomu gminy. Potwierdzeniem trwającego na szeroką skalę procesu informatyzacji lubelskiego okręgu jest fakt, iż różnica w liczbie pracowników przypadających na ilość komputerów pomiędzy latami 1997-2001 wynosi 10,02 do 2,75. Prace nad dalszą informatyzacją okręgu trwają – ich celem jest skomputeryzowanie lubelskiego okręgu w 100%.

Istotną innowacją jest rozwój tworzonej obecnie sieci rozległej Poczty Polskiej i połączenie tą siecią Rejonowych Urzędów Poczty z Dyrekcją Okręgu, zaś w dalszym etapie objęcie siecią WAN również urzędów pocztowych.

Prowadzona za pośrednictwem Pocztowych Sklepów Internetowych sprzedaż to tylko fragment działalności handlowej Poczty. W 1999 roku przychód ze sprzedaży towarów handlowych i komisu wyniósł 35,8 mln zł, w 2000 r. – 40,5 mln zł, w 2001 r. planuje się osiągnąć poziom 55,8 mln zł. Przychody te stanowią blisko 13% wszystkich przychodów okręgu.

Nie zawsze jednak pocztowa rzeczywistość daje się opisać określeniami sukcesu. Wielka powódź, która dotknęła kraj pod koniec lipca br., szczególnie wiele szkód wyrządziła na terenie działania okręgu lubelskiego. Mimo nadzwyczajnej sytuacji Poczta nadal funkcjonowała: wypłacano renty i emerytury, które były potrzebne jak nigdy; wiele osób czekało na wiadomości albo chciało powiadomić o swojej sytuacji, a telefony nie działały; z całego kraju nadchodziły paczki. Kryzysowe punkty pocztowe dostarczały powodzianom leki i artykuły spożywcze.

Okręg Poczty w Lublinie zyskał istotną pozycję w regionie – zarówno jako stabilny pracodawca zatrudniający prawie 10.000 pracowników, jak i prężny usługodawca. n