Naftobazy na drodze restrukturyzacji i rozwoju

Energia XXV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 296 (5766) 20 grudnia 2000 r.

Naftobazy na drodze restrukturyzacji i rozwoju
NAFTOBAZY Sp. z o. o.

Foto

Zarząd spółki Naftobazy przyjął, a Rada Nadzorcza zaopiniowała pozytywnie program restrukturyzacji i rozwoju firmy. W ciągu kilku lat spółka przeznaczy 730 mln zł na modernizację i rozbudowę magazynów paliw.

Strategia rozwoju spółki Naftobazy zakłada wzmocnienie pozycji firmy i zwiększenie jej udziału w rynku paliwowym. Droga do tego celu wiedzie poprzez szeroko zakrojony program restrukturyzacji i modernizacji. Na inwestycje proekologiczne, prace modernizacyjne i odtworzeniowe firma Naftobazy wyda do 2005 roku 520 mln zł. Kolejne 210 mln zł przeznaczy na budowę nowych magazynów paliw o pojemności 430 tys. m sześc. Inwestycje te mają zostać zakończone w 2008 r.

Nowy etap rozwoju firmy wiąże się z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących obowiązkowych zapasów paliw. Obecnie w Ministerstwie Gospodarki trwają prace nad projektem tej ustawy, przygotowanym przez Naftę Polską. Wychodzi on naprzeciw wymaganiom przyszłego członkostwa w Unii Europejskiej, które zakłada m.in. zwiększenie obowiązkowych rezerw materiałów pędnych. Realizacja programu wymaga budowy 1 mln m sześc. nowych magazynów za około 2 mld zł. Inwestycje te mają sfinansować operatorzy baz.

– Projekt Nafty Polskiej daje nam dobre perspektywy rozwoju – ocenia Jerzy Komorowski, prezes Naftobaz. – Ustawa przewiduje, że powstałaby Polska Organizacja Zapasów Paliw Płynnych, której obligatoryjnymi członkami będą wszyscy uczestnicy rynku. POZPP zajmowałaby się organizowaniem przetargów na magazynowanie paliw. Oceniamy, że nasza spółka może być bardziej konkurencyjna od innych podmiotów funkcjonujących na rynku. Nasze zalety to obecność baz na końcówkach rurociągów produktowych oraz istniejąca infrastruktura magazynowa.

Wejście w życie ustawy o obowiązkowych zapasach produktów naftowych stanie się zapewne sygnałem dla firm sektora naftowego do inwestowania w Polsce. Na krajowym rynku magazynowania paliw pojawi się więcej firm, także z udziałem zagranicznego kapitału. Tym samym pojawi się konkurencja. Firmy chcąc wynająć powierzchnie magazynowe, będą musiały świadczyć swoje usługi na coraz wyższym poziomie i coraz taniej.

– Osobiście nie widzę zagrożenia ze strony zagranicznych inwestorów. Konkurencja na ogół działa mobilizująco. Tym bardziej że nasza firma jest już przygotowana do działalności w warunkach rynkowych – uważa prezes Komorowski.

Konkurencja jest ogromnym wyzwaniem dla spółki. Firma chce skutecznie rywalizować na rynku i wzmacniać na nim swoją pozycję poprzez politykę jakości i budowanie wizerunku nowoczesnej firmy. W październiku ubiegłego roku spółka Naftobazy wdrożyła system zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9002. Certyfikat ten daje obecnym i potencjalnym kontrahentom Naftobaz gwarancje wysokiej jakości świadczonych usług składowania, przeładunku itd. Strategia rozwoju spółki zakłada ukierunkowanie działania firmy na rynek. Zmiana podejścia do klientów, w tym także tych „mniejszych”, jest teraz jednym z najważniejszych zadań spółki.

Działania inwestycyjne spółki Naftobazy idą w dwóch podstawowych kierunkach. Pierwszy jest związany z dostosowaniem obiektów do wymogów ochrony środowiska, drugi z poprawą jakości obsługi klientów. Program ochrony środowiska, przygotowany przez spółkę Naftobazy zakłada m.in. hermetyzację nalewu benzyn, uszczelnienie zbiorników, odzysk par węglowodorów, budowę kanalizacji przemysłowych i oczyszczalni ścieków.

Istotnym elementem restrukturyzacji firmy jest ograniczenie przerostu zatrudnienia. Jest to niezbędne, aby firma mogła skutecznie konkurować na rynku. Zmniejszenie zatrudnienia jest także skutkiem postępu technicznego. W Koluszkach powstał np. samoobsługowy front nalewczy. Kierowca mając kartę chipową radzi sobie sam. W miarę możliwości zredukowani pracownicy nie są zwalniani z pracy, ale poszukuje się dla nich zajęcia w spółkach obsługujących Naftobazy. Racjonalne gospodarowanie wymaga także zamknięcia nierentownych baz. Dla nich z kolei poszukuje się innej formy aktywności niż magazynowanie i dystrybucja paliw.

Zapis w rządowym programie prywatyzacji i restrukturyzacji sektora naftowego przewiduje, że Rada Ministrów do końca 2000 r. podejmie decyzję o sposobie i zasadach prywatyzacji Naftobaz.

– Wybór sposobu prywatyzacji musi uwzględniać zarówno interes spółki, jak również bezpieczeństwo energetyczne kraju. Najkorzystniejszym modelem prywatyzacji z punktu widzenia firmy będzie pozyskanie silnego partnera zewnętrznego z branży składowania i dystrybucji paliw, zapewniającego bezpieczeństwo finansowe przedsięwzięciom restrukturyzacyjnym i inwestycyjnym realizowanym przez spółkę – uważa prezes Jerzy Komorowski. – Ponadto inwestor branżowy mógłby pozwolić spółce na wejście w nowe obszary działalności, np. przeładunek produktów chemicznych.

Naftobazy Sp. z o.o. została wydzielona z Centrali Produktów Naftowych w wyniku realizacji rządowego Programu restrukturyzacji i prywatyzacji sektora naftowego. Działa na rynku od trzech lat. Spółka posiada 22 bazy paliwowe. Pięć z nich jest zlokalizowanych na końcówkach rurociągów. Firma dysponuje również morską bazą przeładunkową w Dębogórzu, która jest jedną z najnowocześniejszych w kraju. Do najważniejszych obiektów należy także baza w Małaszewiczach, obsługująca dostawy produktów ropopochodnych z rafinerii w Możejkach. Spółka dysponuje pojemnością 1,5 mln m sześc. Stanowi to około połowy krajowej pojemności magazynowej.

Podstawową działalnością spółki jest świadczenie usług związanych ze składowaniem produktów naftowych. Firma oferuje usługi przeładunkowe paliw, ropy naftowej i gazu płynnego z toru szerokiego do cystern kolejowych o znormalizowanym rozstawie osi, przeładunek paliw ze zbiornikowców, uszlachetnianie paliw, usługi laboratoryjne dotyczące kontroli jakości produktów naftowych, a także m.in. konfekcjonowanie olejów smarowych i płynów specjalnych. Naftobazy zapewniają swoim klientom kompleksowe usługi związane z magazynowaniem, czyli nadzór jakościowy i ilościowy przyjmowanych, składowanych i wydawanych paliw, a także okresową kontrolę jakości paliw stanowiących rezerwy państwowe lub zapasy obowiązkowe.

PJ

Logo

00-517 Warszawa, ul. Marszałkowska 82
tel. (022) 623-67-80, fax (022) 623-67-78