Jakość – Normalizacja – Certyfikacja
Dodatek lobbingowy do RZECZPOSPOLITEJ.
9 listopada 2007 r.
Laureat konkursu Polskiej Nagrody Jakości
Nagroda Jakości to sukces całego urzędu
Rozmowa z Adamem Struzikiem,
Marszałkiem Województwa Mazowieckiego
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego jest laureatem tegorocznej Polskiej Nagrody Jakości. Dlaczego warto, aby także urzędy starały się o certyfikaty i nagrody?
Waldemar Kuliński, dyrektor Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Jestem dyrektorem urzędu marszałkowskiego od przeszło ośmiu lat. Uczestniczyłem w jego powstawaniu, patrzyłem jak się rozwija i przejmuje kolejne kompetencje. Z mojego długoletniego doświadczenia wiem, że zarządzając urzędem warto wyznaczać sobie ambitne cele i z konsekwencją do nich dążyć. Dziś mogę śmiało powiedzieć, że udało nam się zdziałać wiele w obszarze budowania nowoczesnego, sprawnego i służącego ludziom urzędu. Wykształciliśmy silny i sprawnie funkcjonujący system organizacyjny, dbamy także o naszych pracowników, którym stwarzamy szansę ciągłego podnoszenia kwalifikacji. Wiem, iż właściwa polityka szkoleniowa jest wyznacznikiem sukcesu urzędu, ale najważniejsze, że w naszych codziennych działaniach kierujemy się troską o klientów. Administracja publiczna nie może bowiem zapominać, że pełni rolę usługową wobec społeczeństwa, a głównym weryfikatorem skuteczności i jakości, realizowanych przez nią działań, jest właśnie obywatel. Certyfikat jakości, nagrody i wyróżnienia świadczą nie tylko o odpowiedniej jakości usługi, ale są także dowodem na takie procedowanie, które ma na uwadze dobro klienta. Realizacja tej, wydawałoby się prostej zasady, sprawia, że kierowanie urzędem jest nie tylko skuteczniejsze, ale i bardziej satysfakcjonujące. n |
Urzędy nie tylko powinny, ale i muszą dbać o jakość, ciągle się doskonalić i dostosowywać do potrzeb klientów. Tego typu nagrody i certyfikaty są wyraźnym sygnałem dostosowywania urzędu do zmieniających się potrzeb i oczekiwań naszych klientów. Co dla nas bardzo ważne, oceniający nas w konkursie eksperci podkreślili, że urząd jest organizacją, która nie tylko nadąża za zmianami, ale także je wyprzedza. Nasz urząd konsekwentnie buduje organizację wokół celów jakościowych. Wystarczy wymienić Mazowiecką Nagrodę Jakości czy otrzymany przez nas tytuł w III edycji konkursu Rzeczpospolitej „Troskliwy pracodawca”. Zeszłoroczne wyróżnienie, a zwłaszcza tegoroczna Polska Nagroda Jakości stanowią zwieńczenie długoletniej pracy na rzecz doskonalenia jakości.
Czym dla pana jest to wyróżnienie? Czy pana zdaniem będzie ono motywowało urząd do dalszej pracy?
Biorąc pod uwagę olbrzymi prestiż tej nagrody i fakt, iż w oparciu o bardzo surowe reguły oceniane są zarówno olbrzymie firmy prywatne, jak i urzędy – jest ona niewątpliwym sukcesem instytucji, którą kieruję, ale przede wszystkim wszystkich jej pracowników. Jest także potwierdzeniem, że idziemy w dobrym kierunku i że potrafimy przekładać potencjał organizacji na wymierne efekty, odczuwalne dla wszystkich mieszkańców Mazowsza.
Naczelną zasadą TQM jest ciągłe doskonalenie, dlatego mamy świadomość, że czeka nas jeszcze wiele pracy. Już w 2004 roku otrzymaliśmy certyfikat ISO 9001-2000. Wdrożyliśmy także system zarządzania środowiskowego oraz system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jesteśmy również w trakcie wdrożenia systemu przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym. To oczywiście bardzo wysokie wyzwanie organizacyjne, jednak jestem przekonany, że te zmiany w administracji publicznej są po prostu niezbędne.
Dziękuję za rozmowę.
BP
Urząd Marszałkowski
Województwa Mazowieckiego
ul. Bertolta Brechta 3, 03-472 Warszawa
tel. +22 5979-100, fax +22 5979-290
www.mazovia.pl