Nasz cel – zero emisji, ISO 14001

Energia – Środowisko
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
nr 268 (6946) 16 listopada 2004 r.

Toyota w Polsce prowadzi działalność zarówno na polu sprzedażowym jak i produkcyjnym. Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu to producent skrzyń biegów a w niedługim czasie także silników do modeli Toyoty wytwarzanych w europeskich montowniach koncernu, natomiast Toyota Motor Poland w Warszawie zajmuję się sprzedażą samochodów Toyoty w Polsce i współpracuje z siecią dealerów na terenie całego kraju. Obydwa przedstawicielstwa Toyoty w Polsce zostały w tym roku uhonorowane nagrodą Panteon Polskiej Ekologii

Toyota Motor Manufacturing Poland

Nasz cel – zero emisji

Ekologia i ochrona środowiska wpisuje się w całą filozofię działań koncernu. Wyrazem tego było przyjęcie przez Toyotę w 1992 roku

…Karty Ziemi Toyoty,

która określa globalną politykę środowiskową koncernu, i na podstawie której TMMP zbudowała założenia swojej działalności w zakresie ochrony środowiska. To zarówno codzienna praca na rzecz maksymalnej redukcji wpływu fabryki na środowisko naturalne, w której redukcja emisji zanieczyszczeń idzie w parze z dążeniem do jak najbardziej efektywnej gospodarki odpadami, jak i akcje oraz programy pro-ekologiczne realizowane wspólnie z lokalną społecznością. Wysiłki te zostały uwieńczone uzyskaniem w październiku 2003 roku przez TMMP

…certyfikatu zarządzania środowiskiem ISO 14001

– międzynarodowego standardu określającego wymogi funkcjonowania zakładu w pełnej zgodności z zasadami ochrony środowiska naturalnego. Wprowadzenie standardu ISO 14001 zobowiązuje do stałego i systematycznego ograniczania zanieczyszczeń, pełnego przestrzegania wszelkich norm prawnych i środowiskowych oraz ciągłego doskonalenia swojej prośrodowiskowej aktywności. Jednym z ważnych przedsięwzięć będących elementem realizacji tych założeń jest działająca od lipca na terenie zakładu oczyszczalnia ścieków przemysłowych oraz nowoczesne laboratorium analityczne do stałego badania i kontroli jakości odprowadzanej wody. Kolejne wyzwanie, jakie postawiła przed sobą Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu to realizacja programu

„Zero odpadów na składowiska”

Poprzez dokładną segregację i dążenie do jak najwyższego stopnia utylizacji powstałych odpadów Toyota pragnie doprowadzić do sytuacji, w której żaden z odpadów powstających w TMMP nie będzie przekazywany na składowisko śmieci. Cel „Zero odpadów na składowiska” ma być osiągnięty wiosną 2005 roku. Obecnie w fabryce segregowanych jest kilkadziesiąt rodzajów odpadów, z których bezpośrednio na składowiska komunalne przekazywany jest tylko jeden ich rodzaj, odpady komunalne, które stanowią ok. 10%. Toyota Motor Manufacturing Poland starając się wypełniać swoją rolę

…dobrego obywatela lokalnej społeczności,

oprócz prowadzenia odpowiedzialnej społecznie gospodarki środowiskowej, inicjuje i wspiera działalność proekologiczną realizowaną we współpracy z lokalną społecznością. TMMP jest partnerem merytorycznym i finansowym programu „Szkoły dla Ekorozwoju na Dolnym Śląsku”, w ramach którego placówki oświatowe z Dolnego Śląska realizują swoje projekty z zakresu ekologii i zrównoważonego rozwoju. Wspiera też edukację i festyny ekologiczne i prowadzi kampanie ekologiczne w lokalnych mediach. We wrześniu, razem z Urzędem Miasta, zakłady Toyoty w Wałbrzychu organizowały akcję „Sprzątania świata”. n

Toyota Motor Poland

ISO 14001 dla Toyoty Motor Poland

Toyota Motor Poland otrzymała certyfikat Systemu Zarządzania Środowiskowego ISO 14001. – Ten dokument potwierdza, że działalność prowadzona przez Toyotę w Polsce ma przyjazny wpływ na środowisko naturalne – stwierdził Włodzimierz A. Smolak, dyrektor firmy DQS Polska, która certyfikat wydała. – Ten dokument to uznanie dla naszych konsekwentnych, od dawna prowadzonych działań proekologicznych. Ochrona środowiska jest jednym z priorytetów Toyoty – powiedział podczas uroczystości wręczenia certyfikatu wyraźnie przejęty Makoto Seki, prezydent TMPL.

Certyfikat ISO 14001 należy do najbardziej cenionych przez firmy producenckie i handlowe. Jego przyznanie po audycie niezależnej instytucji sprawdzającej jakość systemów zarządzania ma dla nich ogromne znaczenie. Jak mówi dyrektor Smolak, „taki certyfikat ułatwia budowanie zaufania w stosunkach pomiędzy dostawcami a klientami, zwłaszcza gdy chodzi o nowych klientów”.

Toyota sponsoruje również Olimpiadę Wiedzy Ekologicznej w Polsce, której popularność wśród polskiej młodzieży rośnie z roku na rok. W tegorocznej edycji uczestniczyła rekordowa liczba 55 tysięcy uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. Warto wiedzieć, że w rynkowej ofercie Toyoty znajduje się samochód hybrydowy ostatniej generacji – Prius, a ponadto z roku na rok przybywa aut coraz bardziej przyjaznych środowisku. Są w niej już samochody z oszczędnymi silnikami, z bezposrednim wtryskiem paliwa (benzynowe i diesle common rail), są też auta napędzane gazem naturalnym. Toyota konstruuje również pojazdy z napędem elektrycznym oraz auta wyposażone w supernowoczesne ogniwa wodorowe. n