Nasz sukces – sukcesem 1000 polskich firm

Jakość XIII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 263 (6340) 12 listopada 2002 r.

Tysięczny certyfikat PCBC i IQNet wydany dla systemu zarządzania polskiej organizacji

Nasz sukces – sukcesem 1000 polskich firm

Rozmowa z Wojciechem Henrykowskim, dyrektorem Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji

Panie dyrektorze, jakie najważniejsze działania powinny podjąć polskie przedsiębiorstwa w obszarze zarządzania w czasie poprzedzającym przystąpienie Polski do Unii Europejskiej?

Rzeczpospolita Polska jest w przededniu uzyskania pełnego członkostwa w Unii Europejskiej. Polskie przedsiębiorstwa oferujące swoje wyroby i usługi na rynku krajowym, na rynkach europejskich i pozaeuropejskich zmuszone są konkurować z firmami zagranicznymi. Praktyka dowiodła, że tylko te z polskich firm, które oferują swoje wyroby i usługi o najwyższej jakości i po dostępnych cenach mogą liczyć na stałych klientów i odnosić sukcesy w walce z konkurentami. Dla utrzymania swojej pozycji na rynku firma nie może „spocząć na laurach”. Ciągle musi się doskonalić, musi być organizacją inteligentną, samouczącą się, dążącą do doskonałości i nastawioną na klienta. Tylko tak myślące i działające firmy przetrwają w sytuacji globalizacji gospodarki, stałego wzrostu konkurencji i zmieniających się wymagań oraz potrzeb klientów. Wymogiem dla ciągłego doskonalenia firmy jest posiadanie świadomego i kompetentnego kierownictwa oraz świadomych i kompetentnych pracowników.

Pierwszym krokiem na drodze doskonalenia systemu zarządzania firmą jest wdrożenie i stosowanie systemu zarządzania jakością zgodnego z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2001. Wiele polskich firm w ramach doskonalenia rozszerza swoje systemy zarządzania jakością w kierunku zintegrowanych systemów zarządzania, obejmujących wymagania z innych norm i dotyczących np. zarządzania środowiskowego (PN-EN ISO 14001:1998), bezpieczeństwa (PN-N 18001:1999), a także wymagań dla określonych branż, np. wg norm serii EN 46000, a obecnie EN ISO 13485, dotyczących systemów jakości w sektorze medycznym, EN 729 dotyczącej konstrukcji spawanych, wymagań HACCP dotyczących systemów jakości u producentów żywności. W sektorze motoryzacyjnym stosowane są systemy spełniające wymagania QS 9000 czy VDA 6.1, a także ISO/TS 16949.

Często posiadanie wdrożonego i certyfikowanego systemu zarządzania jest warunkiem uczestnictwa w przetargu czy podpisania kontraktu.

Należy podkreślić, że wymagania te są stosowane nie tylko w obszarze dobrowolnym w relacji przedsiębiorstwo-klient, ale także w obszarze regulowanym (obowiązkowym). Przy ocenie wyrobu na zgodność z dyrektywami w krajach Unii Europejskiej w trzech przypadkach (moduły D, E i H) wdrożenie i utrzymywanie systemu zarządzania warunkuje wprowadzenie wyrobu na rynek.

Dla osiągnięcia trwałej pozycji na rynku niezbędne staje się sięganie przez organizacje po nowoczesne metody zarządzania i dążenie do stosowania w praktyce filozofii TQM.

Jaka jest rola i zadania Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji w zakresie wspomagania polskich przedsiębiorstw dla osiągnięcia przez nie sukcesu na jednolitym rynku?

Parafrazując hasło tegorocznego Europejskiego Tygodnia Jakości: „Jakość w Europie. Dążenie do zmian” chciałbym podkreślić, że PCBC, kontynuując działania swojego poprzednika – Centralnego Biura Jakości Wyrobów, ciągle dążyło do zmian w kierunku dostosowania krajowego systemu oceny zgodności do systemu oceny zgodności funkcjonującego w Unii Europejskiej, co w sposób zdecydowany wspomaga działania polskich przedsiębiorstw, szczególnie na rynku europejskim.

Warto wspomnieć, że w 1993 roku certyfikat SZJ posiadała w Polsce jedna firma! Certyfikat ten wydała zachodnia organizacja certyfikująca. Warunkiem postawionym przez importera polskiemu producentowi eksportującemu wyroby elektrotechniczne był wymóg posiadania certyfikatu systemu jakości. W grudniu 1993 roku CBJW, jako jedyna wówczas funkcjonująca w Polsce jednostka certyfikująca systemy jakości, wydało pierwsze trzy certyfikaty systemów jakości dwóm polskim firmom i jednej firmie niemieckiej. Znaczącym zarówno dla naszej działalności, jak i dla naszych przedsiębiorstw było przyjęcie w czerwcu 1997 roku Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji w poczet członków IQNet – Międzynarodowej Sieci Jednostek Certyfikujących, która aktualnie zrzesza organizacje certyfikujące z 32 krajów świata. Certyfikowane przez Centrum polskie przedsiębiorstwa otrzymują obok certyfikatu PCBC certyfikat IQNet uznawany na zasadzie wzajemności przez organizacje certyfikujące zrzeszone w IQNet.

W chwili obecnej Polskie Centrum Badań i Certyfikacji jako jednostka certyfikująca systemy zarządzania prowadzi certyfikację systemów zarządzania wdrożonych w przedsiębiorstwach produkcyjnych, usługowych, handlowych, jednostkach administracji państwowej i samorządowej, uczelniach, szkołach wyższych, jednostkach szkoleniowych, jednostkach policji państwowej. Certyfikację systemów zarządzania prowadzimy wg wymagań określonych w normach: ISO 9001, ISO 14001, EN 46000, PN-N 18001, ISO/TC 34N1046 (HACCP) i jako jedyni w Polsce wg wymagań WSK (wewnętrznego systemu kontroli). Wiele polskich i zagranicznych przedsiębiorstw działających w Polsce certyfikowało w PCBC zintegrowane systemy zarządzania.

W bieżącym roku osiągnęliśmy znaczący sukces. W dniu 18 listopada br. na uroczystej konferencji z okazji Europejskiego Tygodnia Jakości, którą organizujemy pod patronatem Ministerstwa Gospodarki, wręczymy 998, 999, 1000, 1001 i 1002 certyfikat systemu zarządzania PCBC i certyfikat IQNet dla polskiej organizacji. Przewidywany jest udział w powyższej konferencji prezydenta IQNet dr. Fabio Reversi. Nasz sukces traktujemy także jako sukces odniesiony przez ponad tysiąc polskich firm i organizacji, które włożyły znaczący wysiłek, aby stać się przedsiębiorstwami myślącymi pozytywnie o swojej przyszłości, zmieniających się wymaganiach i potrzebach klientów oraz o trwałym miejscu na jednolitym rynku.

W tym miejscu chciałbym podkreślić, że dla PCBC jest wielkim wyróżnieniem, iż wiele firm krajowych, mimo dużej konkurencji, zaufało nam i wybrało naszą firmę jako jednostkę certyfikującą. Taka postawa zasługuje na nasz najwyższy szacunek i uznanie. Tą drogą pragnę serdecznie podziękować naszym wszystkim dotychczasowym i przyszłym klientom. Dzięki wam nasza organizacja jest niekwestionowanym liderem wśród jednostek certyfikujących na polskim rynku. Firmy zainteresowane uzyskaniem certyfikatu systemu zarządzania serdecznie zapraszamy do nas. Służymy wszelkimi informacjami i pomocą.

Realizując politykę stałego pogłębiania wiedzy i doskonalenia kadr dla potrzeb polskiej gospodarki, PCBC organizuje szkolenia w zakresie znajomości przepisów krajowych, europejskich i międzynarodowych dotyczących systemu oceny zgodności, a także nowoczesnych metod zarządzania.

Ta działalność jest prowadzona i będzie rozwijana. Prawie 40 tysięcy osób zostało już przeszkolonych na wielu typach szkoleń organizowanych we współpracy z ekspertami zagranicznymi.

W 1998 roku PCBC uzyskało upoważnienie od Europejskiej Organizacji Jakości (EOQ) do prowadzenia szkoleń wg programu tej organizacji i wydawania certyfikatów europejskiego audytora jakości i europejskiego menedżera jakości. Obecnie także szkolimy i wydajemy certyfikaty europejskiego audytora zarządzania środowiskowego.

Panie dyrektorze, jaki będzie obszar działania dla PCBC po wprowadzeniu w życie opracowanego przez Ministerstwo Gospodarki Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004 – 2006?

Opracowany przez Ministerstwo Gospodarki Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004 – 2006 jest wynikiem planowanego przystąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej i określa najważniejsze działania strukturalne, które Polska, będąc członkiem tej organizacji, zamierza uruchomić w latach 2004 – 2006 przy wykorzystaniu środków wsparcia UE. Celem strategicznym Narodowego Planu Rozwoju jest rozwijanie konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zdolnej do długofalowego rozwoju, zapewniającej wzrost zatrudnienia i poprawę spójności społecznej, ekonomicznej i przestrzennej z Unią Europejską na poziomie regionalnym i krajowym. Centrum widzi swój udział w dwóch segmentach NPR. Pierwszy to segment obejmujący wspieranie konkurencyjności sektora przemysłu i usług, a drugi to segment dotyczący ochrony środowiska. Oczywiście nasz udział obejmowałby jedynie działania, które wynikają z naszej misji i obszarów, w których funkcjonujemy obecnie. Przyjęta w krajach UE koncepcja zarządzania w oparciu o kryterium jakości stawia nowe wyzwania polskim przedsiębiorstwom.

Warto byłoby w rozwiązaniach szczegółowych wspomóc w obszarze finansowym szerzej niż dotychczas polskie małe i średnie przedsiębiorstwa w opracowaniu i wdrażaniu systemów zarządzania, w tym także systemów zarządzania środowiskowego.

Stworzenie skutecznego systemu nadzoru rynku, istniejącego równolegle do systemu notyfikacji i oceny zgodności jest zasadniczym instrumentem wdrożenia nie tylko dyrektyw „nowego podejścia”, ale także pozostałych dyrektyw dotyczących jednolitego rynku. W odróżnieniu od jednostek oceny zgodności, które działają przed wprowadzeniem wyrobu na rynek, jednostki nadzoru rynku interweniują po tym fakcie. Celem nadzoru rynku jest zagwarantowanie, że postanowienia dyrektyw są respektowane na terenie całej Wspólnoty.

Zorganizowanie służb nadzoru rynku jest zadaniem władz państwowych. Służby te powinny być wyposażone w środki oraz posiadać wiedzę techniczną z zakresu dyrektyw umożliwiające im wykonywanie kontroli zgodności wyrobów z kryteriami dyrektyw, niezależnie od jednostek notyfikowanych.

Panie dyrektorze, proszę o kilka słów podsumowujących naszą rozmowę.

Jeszcze raz chciałbym tą drogą podziękować naszym obecnym i przyszłym klientom za zaufanie, jakim obdarzają PCBC – polską jednostkę certyfikującą. Oferowane przez nas certyfikaty otwierają przed naszymi klientami – polskimi przedsiębiorstwami – rynki europejskie i międzynarodowe.

Życzę wszystkim polskim przedsiębiorstwom i organizacjom wejścia na drogę jakości i stałego doskonalenia metod zarządzania, tak aby pozwoliły one na odnoszenie sukcesów na europejskim jednolitym rynku oraz na rynku międzynarodowym.

Dziękuję za rozmowę.

Marek Arciszewski

Polskie Centrum Badań i Certyfikacji
02-699 Warszawa ul. Kłobucka 23A
tel. centr. (022) 857-99-16, tel. 647-10-71, fax 647-12-22, 647-08-41
e-mail: [email protected] www.pcbc.gov.pl

oferuje certyfikację systemów zarządzania zgodnych z wymaganiami
norm ISO 9001, ISO 14001, EN 46000, PN – N 18001, ISO/TC 34N1046 (HACCP)
i jako jedyni w Polsce wg wymagań WSK (wewnętrznego systemu kontroli).