Naszym celem – zadowolony pacjent

Jakość – Normalizacja – Certyfikacja
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
10 listopada 2008 r.

Naszym celem – zadowolony pacjent

dr n. med. Wojciech Przybylski, dyrektor naczelny Zespołu Opieki Zdrowotnej w Końskich

Zespół Opieki Zdrowotnej w Końskich, w skład którego wchodzi przede wszystkim Szpital Specjalistyczny im. św. Łukasza, otrzymał wyróżnienie w konkursie Polskiej Nagrody Jakości. Jest to ukoronowanie wieloletniej pracy i wysiłku na rzecz poprawy bezpieczeństwa pacjentów i świadczenia usług medycznych na najwyższym poziomie. Co należy uczynić, aby znaleźć się w gronie najlepszych szpitali w Polsce?

Zespół Opieki Zdrowotnej
26-200 Końskie, ul. Gimnazjalna 41 B
tel. 041 390-23-98
www.zoz.konskie.pl

  • placówka wielospecjalistyczna obejmująca 20 oddziałów, w tym niektóre o znaczeniu ponadregionalnym, jak np. chirurgia naczyń, kardiologia, okulistyka, reumatologia, nefrologia,
  • rocznie leczy około 28 tys. pacjentów, w tym wykonuje 7 tys. dializ,
  • wykonuje się m.in. tomografię komputerową, pełną diagnostykę układu krążenia, operacje naczyniowe, laparoskopowe, laserowe, wstawia endoprotezy stawu kolanowego i biodrowego,
  • posiada pracownię hemodynamiki, gdzie wykonuje się m.in. zabiegi na naczyniach wieńcowych serca. n

Najważniejsze jest określenie celów, w tym przypadku celów jakościowych. Potem już tylko praca, praca i jeszcze raz praca. Oczywiście praca zespołowa. Konieczna jest dobra współpraca i odpowiednie nastawienie jak największej liczby pracowników oraz realizacja, krok po kroku, zaplanowanych zadań. Pierwsze działania projakościowe podjęliśmy w roku 1996, kiedy to nasz szpital przystąpił wspólnie z 6 innymi, do Ligi Jakości Szpitali w Polsce. W roku 1998 uzyskaliśmy tytuł szpitala akredytowanego, który utrzymujemy do dziś. W roku 1999 otrzymaliśmy tytuł Szpital Przyjazny Dziecku. Następnie rozpoczęliśmy przygotowania do wdrożenia Zintegrowanego Systemu Zarządzania. I tak w roku 2002 uzyskaliśmy certyfikat na realizację świadczeń medycznych zgodnie z normą ISO 9001, cztery lata później system zarządzania środowiskowego ISO 14001, a w br. system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy PN-N-18001. Wysokie notowania w ogólnopolskich rankingach oraz inne nagrody i wyróżnienia są dowodem wysokiej jakości świadczeń medycznych. Kiedy w roku 2006 nasz zakład został laureatem Świętokrzyskiej Nagrody Jakości, podjęliśmy starania o uzyskanie Polskiej Nagrody Jakości. Otrzymane wyróżnienie potwierdza sens naszych działań i mobilizuje do dalszego wysiłku.

Swoją jakością i dbałością o pacjenta ZOZ przyciąga zapewne wielu pacjentów. Jaką rolę pełni szpital w regionie i powiecie?

Szpital jest placówką wielospecjalistyczną z szerokim wachlarzem świadczeń medycznych. Wykonujemy wysokospecjalistyczne badania i zabiegi. Wszystkie pomieszczenia są systematycznie remontowane i modernizowane, a zużyta aparatura medyczna wymieniana na nową. Wprowadzane są najnowsze metody diagnozowania i leczenia. To wszystko sprawia, że mieszkańcy naszego powiatu mają zapewniony dostęp do wysokiej jakości usług w pobliżu swojego miejsca zamieszkania, ale także przyciąga pacjentów z całego regionu, którzy stanowią około 40% leczonych pacjentów. Coraz częściej także leczymy pacjentów z innych województw, stanowią oni około 12% wszystkich leczonych chorych w naszym szpitalu.

Dla mieszkańców istotne jest także to, że nasz Zespół jest największym pracodawcą w powiecie, zatrudniamy ponad 900 pracowników. Rozwijamy współpracę z lokalnymi partnerami, np. szkołami średnimi, w celu zachęcenia młodzieży do wybierania zawodów medycznych. Zapewniamy również opiekę medyczną podczas lokalnych imprez okolicznościowych.

Wiele szpitali znajduje się w trudnej sytuacji finansowej. W jaki sposób szpital w Końskich pozyskuje środki na poprawę jakości świadczenia usług?

Na stan finansów szpitali wpływa nie tylko sytuacja w całej służbie zdrowia, ale często także sposób zarządzania posiadanymi środkami oraz umiejętność i chęć pozyskiwania funduszy ze źródeł zewnętrznych. Ciągłe podnoszenie i utrzymywanie wysokiej jakości świadczonych usług stanowi duże wyzwanie finansowe. Środki na sfinansowanie działań prawie każdy zakład opieki zdrowotnej musi pozyskiwać sam. Zasoby finansowe większości organów założycielskich nie pozwalają na jakiekolwiek istotne dofinansowanie. Konieczne jest więc aplikowanie wniosków o dofinansowanie do instytucji zewnętrznych, (np. PFRON, MZ, fundusze unijne itp.).

Jakie cele w dziedzinie jakości postawiła sobie dyrekcja szpitala w najbliższych latach?

Naszym celem jest zadowolony pacjent. Pragniemy udoskonalać leczenie chorób naczyniowych, wdrażać najnowocześniejsze metody leczenia operacyjnego i diagnozowania pacjentów, rozwijać działalność z zakresu rehabilitacji schorzeń przewlekłych. Naszym priorytetem jest również poprawa jakości usług poprzez doskonalenie istniejących systemów zarządzania, modernizację wyposażenia medycznego i technicznego oraz intensywne szkolenia personelu.

Dziękuję za rozmowę.

MW

www.zoz.konskie.pl