Teleinformatyka VII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 112 (5885) 15 maja 2001 r.
Poczta Polska bliżej klienta
Nowa Poczta w nowym tysiącleciu
Od kilku lat przygotowywana jest nowa ustawa Prawo pocztowe, która ma dostosować przepisy polskiego prawa pocztowego do uregulowań obowiązujących w krajach Unii Europejskiej. Zanim to jednak nastąpi, funkcjonowanie rynku usług pocztowych w Polsce reguluje ustawa o łączności z 1990 r., z późniejszymi zmianami, ustawa o Poczcie Polskiej z 1997 r. oraz Prawo telekomunikacyjne z 2000 r.
Według zapisów ustawy z 1997 r. Poczta Polska jest przedsiębiorstwem powołanym do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług pocztowych – w tym do zapewnienia ciągłości świadczenia usług pocztowych o charakterze powszechnym w obrocie krajowym i zagranicznym. Poczta Polska jest zobowiązana do zapewnienia bezpieczeństwa obrotu pocztowego w celu nieprzerwanego zaspokajania potrzeb ludności, organów państwowych, samorządu terytorialnego oraz gospodarki narodowej.
Poczta Polska jest przedsiębiorstwem wielozakładowym o charakterze sieciowym obejmującym swym zasięgiem całą Polskę. Struktura firmy wiąże się więc z zasięgiem terytorialnym poszczególnych zakładów. W Poczcie Polskiej funkcjonują następujące jednostki organizacyjne:
- Centralny Zarząd Poczty Polskiej – pełniący funkcję jednostki zarządzającej Pocztą Polską,
- Jednostki organizacyjne o zasięgu ogólnopolskim:
- Centrum Badawczo-Szkoleniowe,
- Centralny Ośrodek Rozliczeniowy,
- Centrum Handlu i Poligrafii,
- Urząd Wymiany Poczty z Zagranicą Warszawa 3,
- Centrum Ekspedycyjno-Rozdzielcze w Organizacji.
- Jednostki o zasięgu terenowym (podległe bezpośrednio dyrektorowi generalnemu Poczty Polskiej):
- 10 Dyrekcji Okręgów Poczty,
- 11 Zakładów Transportu Samochodowego.
- Jednostki o zasięgu terenowym (podległe dyrekcji poszczególnych Okręgów Poczty):
- 68 Rejonowych Urzędów Poczty nadzorujących i koordynujących pracę urzędów pocztowych na swoim obszarze,
- 14 Urzędów Przewozu Poczty.
Ponadto w Poczcie Polskiej funkcjonują podstawowe jednostki eksploatacyjne, które nie są zakładami pracy: placówki pocztowe oraz oddziały transportu samochodowego.
Od 1992 roku liczba placówek pocztowych systematycznie rośnie. Wzrost odnotowuje się głównie w miastach, gdzie występuje większe zapotrzebowanie na usługi pocztowe.
Coraz częstsze zastosowanie zyskują agencje pocztowe (działające na podstawie przepisów kodeksu cywilnego) oraz oddziały urzędów pocztowych – tworzone jako sieć uzupełniająca w stosunku do funkcjonujących już urzędów pocztowych w miastach. Tego typu placówki tworzone są na terenie osiedli mieszkaniowych, centrów handlowych, szpitali, bibliotek, itp.
W przypadku wiejskiej sieci deficytowe urzędy pocztowe przekształcane są w agencje i oddziały, co pozwala na redukcję wysokich kosztów funkcjonowania tradycyjnych urzędów pocztowych. Agencje i oddziały realizują prawie pełny zakres usług nadawczych w skróconym, dostosowanym do zapotrzebowania czasie pracy.
Poczta Polska oferuje kilkaset rodzajów usług (o charakterze powszechnym i umownym) w obrocie krajowym i zagranicznym. Duże znaczenie przywiązuje do ich standardu i jakości. Dba również o komfort klientów. Od kilku lat w urzędach pocztowych przy stanowiskach (okienkach) uniwersalnych klienci mogą skorzystać ze wszystkich rodzajów usług, np. finansowo-bankowych lub nadawczych – listy i paczki. Znacznemu poszerzeniu uległa oferta usług pocztowych adresowanych zarówno do klientów indywidualnych, jak i instytucjonalnych. Oprócz podstawowych usług (np. zwykłych, poleconych, ekspresowych przesyłek pocztowych, listów wartościowych, paczek zwykłych i wartościowych czy przekazów pocztowych) Poczta Polska świadczy również inne usługi, m.in.: kurierskie
EMS-Pocztex, DM System, finansowe dla banków, druki bezadresowe, prenumerata gazet i czasopism czy handel.
Poczta Polska dużą wagę przywiązuje do jakości świadczonych usług. Kryteriami jej oceny jest terminowość przebiegu przesyłek, bezpieczeństwo i dostępność. Od kilku lat prowadzone są badania w tym zakresie.
Wyniki kontroli terminowości przesyłek listowych zwykłych w obrocie krajowym przeprowadzone przez Urząd Regulacji Telekomunikacji w 2000 roku wykazały, że ogólny wskaźnik D+1 (przesyłka pocztowa doręczona w pierwszym dniu po dniu nadania) jest o ponad 8 jednostek wyższy od wskaźnika otrzymanego w podobnym badaniu w 1999 r. Natomiast wskaźnik D+2 (dwa dni po dniu nadania) jest wyższy od otrzymanego w 1999 r. o pięć jednostek.
Odnotowano również poprawę bezpieczeństwa przesyłek, które jest kolejnym kryterium jakości. Nastąpił spadek udziału przesyłek zaginionych jak również przesyłek nieostemplowanych czy nieczytelnie ostemplowanych. Mimo tego, że ujemne przejawy w służbie doręczeń stanowią wielkości bardzo małe (liczone w promilach), wciąż podejmowane są działania mające na celu zagwarantowanie stuprocentowego bezpieczeństwa.
Następnym kryterium wpływającym na jakość świadczonych usług jest dostępność do usług pocztowych. W ostatnim okresie statystyka dostępności uległa widocznej poprawie.
Na przestrzeni ostatnich czterech lat znacznie poprawił się wskaźnik liczby mieszkańców przypadających na jedną placówkę pocztową (tabelka). Zmniejszył się także obszar obsługiwany przez jedną placówkę pocztową – z 40,2 km2 w 1997 r. do 38,8 km2.
Dodatkowo czynnikiem mający wpływ na kształtowanie jakości usług pocztowych jest sposób obsługi klienta. Również i w tym zakresie Poczta Polska ma wiele osiągnięć: poprawiono wystrój i estetykę placówek, wygląd personelu oraz jego kwalifikacje przez szkolenia pracowników.
Niewątpliwym sukcesem ostatnich lat jest samofinansowanie się i wypracowywanie zysku. Rok 2000 był trzecim rokiem z kolei, kiedy Poczta Polska uzyskała dodatni wynik finansowy i wyniósł on brutto 86 956 tys. zł, netto 40 734,50 tys. zł. Wykres przedstawia wyniki finansowe Poczty Polskiej w latach 1997-2000.
Od kilku lat Poczta Polska przeznacza znaczne sumy na inwestycje. Dzięki temu możliwe było wybudowanie kilkuset nowych urzędów pocztowych, a kilka tysięcy zostało zmodernizowanych i wyremontowanych. W całej Polsce w najbliższych latach mają powstać nowe węzły ekspedycyjno-rozdzielcze. W celu usprawnienia świadczonych usług zostały zakupione nowe linie technologiczne do rozdziału listów, paczek i pakietów. Systematycznie zwiększana jest liczba nowych środków transportu.
Pod koniec 2000 r. rozpoczęto modernizację i rozbudowę infrastruktury sieci rozległej Poczty Polskiej, co w konsekwencji pozwoli na stworzenie jednolitej platformy wymiany informacji pomiędzy istniejącymi i nowo wdrażanymi systemami informatycznymi. W ostatnim roku baza sprzętowa została zwiększona o 550 serwerów i 8 tys. stacji roboczych.
Potężny potencjał infrastrukturalny i potencjały odrębnych podmiotów gospodarczych związanych z Pocztą Polską, w szczególności Banku Pocztowego S.A. i Pocztowo-Bankowego Towarzystwa Emerytalnego S.A., dają jej szerokie możliwości. Również w tym obszarze w ostatnim okresie zaszły pewne zmiany.
Na początku marca br. Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi zezwolił na połączenie Pocztowo-Bankowego PTE z Arka-Invesco PTE. Była to pierwsza fuzja na rynku funduszy emerytalnych. Powstałe po połączeniu towarzystwo emerytalne nosi nazwę Poczta Polska-Cardif-Arka-Invesco PTE, natomiast utrzymana została nazwa funduszu OFE Pocztylion, którym zarządza towarzystwo. Na skutek połączenia dotychczasowi akcjonariusze OFE Pocztylion otrzymali 66,6% akcji, a 33,3% przypadło w udziale akcjonariuszom Arka-Invesco OFE. Połączenie przyczyniło się do wzmocnienia sieci dystrybucyjnej, zwiększenia aktywów do ponad 220 mln i liczby posiadanych członków do prawie 450 tysięcy.
Nie minęło pół roku od momentu odzyskania formalnej kontroli nad Bankiem Pocztowym S.A., a bank uzyskuje wysokie notowania (czwarte miejsce) w rankingu banków najbardziej przyjaznych klientom opracowanym przez analityków finansowych na zlecenie „Polityki”. Bank Pocztowy S.A., wbrew tendencjom rodzimego rynku, z roku na rok odnotowuje znaczące wyniki finansowe, stając się stabilną i ekspansywną firmą finansową. Trwają prace nad wprowadzeniem do sprzedaży kolejnych produktów bankowych (depozyty i kredyty) obsługiwanych za pomocą sieci Poczty Polskiej.
Po trwających kilka miesięcy pracach Poczta Polska wraz z TU Cardif S.A. utworzyła Pocztową Agencję Usług Finansowych. Celem spółki jest prowadzenie akwizycji na rzecz OFE Pocztylion oraz sprzedaż innych produktów finansowych. Pierwszym produktem wprowadzonym do sprzedaży są ubezpieczenia na życie. Sukcesywnie wprowadzane będą inne produkty, takie jak ubezpieczenia majątkowe, usługi w zakresie bankowości detalicznej czy fundusze inwestycyjne.
Udział Poczty Polskiej w rynku finansowym wpływa na zmianę jej wizerunku w oczach klientów. Poczta staje się nowoczesną firmą świadczącą wysokiej jakości usługi.
Poczta Polska od lat uczestniczy w organizacji akcji charytatywnych oraz jest sponsorem różnego rodzaju przedsięwzięć kulturalnych i sportowych. Uczestniczyła m.in. w zbiórkach pieniędzy Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, współorganizowała akcje „Pocztówka do św. Mikołaja” oraz „Rzuć palenie razem z nami”. Wspiera działalność Caritas Polska, Polskiej Akcji Humanitarnej i Polskiego Czerwonego Krzyża. Sponsoruje również imprezy sportowe (np. Olimpiady Specjalne) oraz samych sportowców. Poczta Polska jest jedynym polskim sponsorem narodowej reprezentacji skoczków narciarskich na czele z mistrzem świata Adamem Małyszem. Wykorzystanie wizerunku Adama Małysza w kampanii reklamowej przedsiębiorstwa przyczyniło się do wzmocnienia pozytywnego wizerunku Poczty Polskiej jako dynamicznej instytucji, o ugruntowanej pozycji na rynku. Jest to tym istotniejsze w sytuacji wzrastającej konkurencji ze strony firm kurierskich oraz mającej nastąpić liberalizacji rynku usług pocztowych.
00-940 Warszawa, ul. Małachowskiego 2
tel. (022) 656-50-00, fax (022) 826-19-07
www.poczta-polska.pl
- Informacje o firmie Poczta Polska