Nowe możliwości gromadzenia i analizowania danych

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
22 czerwca 2006 r.

Nowe możliwości gromadzenia i analizowania danych

Wypowiedź Krzysztofa Mączewskiego, Geodety Województwa Mazowieckiego

Reforma administracyjna z 1999 roku – kolejna po II wojnie światowej – zaowocowała znacznymi zmianami na mapie naszego kraju. Utworzonych zostało 16 województw, wśród których na czoło wysunęło się województwo mazowieckie zajmujące ponad 11% powierzchni kraju i skupiające ponad 13% ludności Polski.

Województwo położone jest w środkowo-wschodniej części Polski w większości na terenie Nizin Środkowopolskich. Główną oś hydrograficzną i ekologiczną stanowi Wisła wraz z Bugiem, Narwią, Wkrą, Pilicą, Bzurą i Liwcem. Najbardziej wartościowe przyrodniczo obszary objęte są rozmaitymi formami ochrony prawnej. Wśród nich palmę pierszeństwa dzierży bezcenny, a zarazem jakże charakterystyczny dla Mazowsza, Kampinoski Park Narodowy. Park ten, jak i pozostałe tereny chronione, stanowi niezaprzeczalną wizytówkę regionu oraz magnes przyciągający rzesze turystów z kraju i zagranicy. Wśród pozostałych obszarów chronionych należy wymienić aż 9 parków krajobrazowych, kilkanaście obszarów europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 oraz obszarów chronionego krajobrazu, a także liczne, niezwykle wartościowe rezerwaty przyrody.

Pod względem gospodarczym województwo mazowieckie jest najsilniej rozwijającym się regionem Polski. Dowodem na to jest najwyższy w kraju poziom rozwoju gospodarczego, mierzony wartością produktu krajowego brutto. Wysoka wartość tego wskaźnika wynika z dużego potencjału gospodarczego regionu oraz położenia w jego centrum stolicy kraju. W 2004 r. udział Mazowsza w tworzeniu ogólnokrajowej wartości PKB wyniósł aż 20,6%. Nakłady inwestycyjne w województwie mazowieckim w 2004 r. stanowiły 22,7% nakładów w Polsce. To z kolei świadczy o dużej atrakcyjności inwestycyjnej Mazowsza. Decyduje o niej wyjątkowa w skali kraju koncentracja podmiotów gospodarczych. Według stanu na koniec 2004 r. liczba zarejestrowanych podmiotów gospodarczych stanowiła 16,4% wielkości ogólnokrajowej. Warto również podkreślić, iż na terenie Mazowsza na koniec 2004 r. było zarejestrowanych aż 30% ogółu spółek prawa handlowego z udziałem kapitału zagranicznego.

Region cechuje się największym w kraju eksportem i importem. Udział mazowieckich przedsiębiorstw to blisko połowa krajowej wartości tych wskaźników. Głównymi partnerami Mazowsza w wymianie handlowej są kraje Unii Europejskiej, a zwłaszcza Niemcy, Włochy, Francja, Wielka Brytania oraz Holandia. Znaczący udział mają również Rosja, USA i Chiny.

Stopa bezrobocia w grudniu 2005 r. należała do najniższych wśród regionów w kraju i wynosiła 13,8% (średnia dla Polski: 17,6%). Nadal jednak na Mazowszu występuje bardzo duże terytorialne zróżnicowanie zjawiska. Najniższa stopa bezrobocia notowana jest w Warszawie (5,6%), zaś najwyższa – w powiatach szydłowieckim (39,8%) i radomskim (34,2%). Województwo mazowieckie cechuje najwyższy w kraju poziom dochodów ludności. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie na Mazowszu w 2004 r. wyniosło 2,9 tys. zł brutto i w porównaniu z rokiem 1999 wzrosło aż o 24%. Poziom przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w województwie przewyższa średnią krajową o około 28%.

Mazowsze charakteryzuje się ponadto stosunkowo wysokim poziomem wykształcenia mieszkańców. Osoby z wyższym wykształceniem stanowią 13% (Polska 9,9%) natomiast ze średnim – 30% (Polska 28,3%). Niewątpliwie duży wpływ na poziom wykształcenia mieszkańców ma dynamiczny rozwój szkolnictwa wyższego oraz dominacja Warszawy jako ośrodka akademickiego.

Województwo mazowieckie odgrywa istotną rolę w turystyce, na co wskazuje szczególnie duży udział przyjazdów turystów zagranicznych – blisko 30% w skali kraju. Głównym ośrodkiem turystyki przyjazdowej krajowej i zagranicznej jest Warszawa, która obsługuje prawie _ turystów zagranicznych. Wiąże się to z pierwszoplanową rolą Mazowsza w transporcie zarówno krajowym jak i europejskim. Z sieci dziesięciu europejskich korytarzy transportowych cztery przechodzą przez terytorium Polski. Trzy z nich przebiegają przez obszar Mazowsza. Serce układu stanowi międzynarodowy i jeden z największych w Polsce, węzeł drogowo-kolejowy oraz lotniczy w Warszawie. Transport jest zatem jednym z głównych czynników stymulujących rozwoju regionu.

Przy udziale Mazowsza skutecznie rozwija się współpraca międzyregionalna o charakterze międzynarodowym. Władze miast, gmin i powiatów tworzą międzynarodowe związki partnerskie, stwarzając dzięki temu lokalnym społecznościom możliwość współdziałania w różnych dziedzinach, podejmowania i realizowania wspólnych przedsięwzięć. Na poziomie wojewódzkim samorząd współpracuje z regionami z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw stowarzyszonych.

Mazowiecki System Informacji Przestrzennej

Tradycyjne metody gromadzenia i analizowania danych nie są dość sprawne by sprostać zadaniom stawianym przed jednostkami samorządu terytorialnego. Konieczne jest sukcesywne wdrażanie nowoczesnych systemów informatycznych, które będą zdolne do szybkiego wyszukiwania i przetwarzania starannie wyselekcjonowanych informacji niezbędnych do wspomagania zarządzania regionem. Dlatego Zarząd Województwa Mazowieckiego realizując politykę państwa i Unii Europejskiej w zakresie społeczeństwa informacyjnego oraz potrzeby związane ze wspomaganiem zarządzania województwem mazowieckim już w 2000r. podjął decyzję o utworzeniu Mazowieckiego Systemu Informacji Przestrzennej.

W latach 2000-2004 zespół Politechniki Warszawskiej pod kierownictwem prof. Stanisława Białousza realizował prace badawczo-rozwojowe objęte projektem celowym „System baz danych przestrzennych dla województwa mazowieckiego”. W ramach tych prac zidentyfikowanych zostało ponad 90 baz danych wspomagających realizację zadań samorządu województwa. Bazy te zgrupowane zostały w 13 zagadnieniach tematycznych:

  • dane georeferencyjne,
  • środowisko naturalne i ochrona środowiska,
  • infrastruktura techniczna,
  • przemysł i gospodarka,
  • demografia i sprawy społeczne,
  • oświata,
  • kultura i dziedzictwo kulturowe,
  • kultura fizyczna,
  • turystyka,
  • rolnictwo,
  • podziały terytorialne,
  • zdrowie,
  • bezpieczeństwo.

Strukturę funkcjonalną systemu stanowią:

Baza metadanych zawiera informacje o zasobie geodezyjno-kartograficznym oraz obligatoryjnych i fakultatywnych bazach danych tematycznych, prowadzonych przez jednostki administracji publicznej i ich jednostki organizacyjne.

Moduł georeferencyjny stanowią:

  • Baza Danych Topograficznych (1:10 000),
  • Numeryczna mapa topograficzna VMAP poziomu drugiego odpowiadająca szczegółowością mapie w skali 1: 50 000,
  • Inne mapy topograficzne w skalach 1:25 000 – 1:100 000,
  • Baza Danych Ogólnogeograficznych odpowiadająca szczegółowością mapie w skali 1:250 000,
  • Państwowy Rejestr Granic,
  • Opracowania fotogrametryczne.

Wewnętrzny, obligatoryjny i fakultatywny moduł baz danych tematycznych obejmuje obligatoryjne i fakultatywne tematyczne bazy danych, tworzone przez Departamenty Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne.

Zewnętrzny, obligatoryjny i fakultatywny moduł baz danych tematycznych obejmujący tematyczne bazy danych powiatowych i gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych, jednostek administracji rządowej oraz innych jednostek administracji publicznej.

Opracowana została architektura Systemu, zakładająca istnienie wojewódzkiego serwera baz danych przestrzennych i opisowych. Dostęp do tych danych odbywał się będzie w ramach Urzędu Marszałkowskiego przy wykorzystaniu sieci intranet, natomiast dla jednostek spoza UM przez internet. Odpowiedzialność za zbieranie i aktualizację danych leżeć będzie po stronie jednostek, kompetencyjnie związanych z danym zagadnieniem.

Aby takie rozwiązanie mogło być wprowadzone w życie, niezbędne jest podjęcie stosownych czynności organizacyjnych zmierzających do stworzenia warunków umożliwiających budowę, aktualizację i udostępnianie niezbędnych baz danych. 20 września 2005r. Pan Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego podpisał Zarządzenie nr 265/05 w sprawie szczegółowego zakresu zadań departamentów Urzędu Marszałkowskiego oraz wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych w zakresie prowadzenia, aktualizowania oraz autoryzacji danych Mazowieckiego Systemu Informacji Przestrzennej.

Zarządzenie to przypisuje odpowiedzialność za budowę, prowadzenie, aktualizację i autoryzację każdej z baz danych zidentyfikowanych w projekcie celowym poszczególnym departamentom Urzędu Marszałkowskiego i wojewódzkim samorządowym jednostkom organizacyjnym. Jednocześnie wskazuje jednostki spoza Urzędu Marszałkowskiego dysponujące danymi i zobowiązuje dyrektorów departamentów i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych do przygotowania porozumień pomiędzy Marszałkiem Województwa, a jednostkami spoza Urzędu Marszałkowskiego (do kompetencji, których należy gromadzenie danych określonych w załączniku do Zarządzenia), dotyczących zasad udostępniania tych danych na potrzeby Mazowieckiego Systemu Informacji Przestrzennej. Rozwiązanie takie, o ile spotka się ze zrozumieniem ze strony tych jednostek i wzajemne udostępnianie danych realizowane będzie na zasadach ekwiwalentności, umożliwi dostęp do danych najbardziej aktualnych i spowoduje ograniczenie kosztów ich pozyskiwania i aktualizacji poprzez eliminację powielania prac w tym zakresie.

Mazowiecki System Informacji Przestrzennej Gmin i Powiatów współdziałających w ramach województwa (MSIP-GPW)

W roku 2005 Samorząd Województwa Mazowieckiego podjął działania zmierzające do rozszerzenia projektu Mazowiecki System Informacji Przestrzennej na powiaty i gminy województwa. Projekt „Mazowiecki System Informacji Przestrzennej Gmin i Powiatów współdziałających w ramach województwa” został złożony do konkursu o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 1.5 ZPORR – Infrastruktura Społeczeństwa Informacyjnego. Projekt jest planowany do realizacji przez Samorząd Województwa Mazowieckiego przy współudziale samorządów Powiatu Mińskiego, Powiatu Mławskiego, Powiatu Płockiego, Powiatu Radomskiego, Miasta Mława, Miasta Ostrołęka oraz Gmin Mrozy i Jedlińsk.

Celem realizacji projektu jest wypracowanie modelu systemu informacji przestrzennej wspomagającego zarządzanie, promocję i rozwój gmin, powiatów i województwa oraz mechanizmów przepływu informacji pomiędzy służbami i administracjami różnych poziomów, w szczególności relacji gmina-powiat-województwo. Planuje się, aby System obejmował również zagadnienia ogólno-organizacyjne związane z budową elektronicznej platformy wymiany, udostępniania danych i informacji oraz usług administracyjnych, w tym wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów wraz z podpisem i pocztą elektroniczną, włączenie do Systemu zagadnień kompetencyjnych realizowanych przez samorząd województwa, samorząd powiatowy oraz gminny jak również zapewnienie kontaktu z przedsiębiorcą i obywatelem drogą internetową.

Idea powstania MSIP-GPW wynika z realnych potrzeb współdziałających jednostek organizacyjnych oraz wpisuje się we wspólnotową inicjatywę budowy Europejskiej Infrastruktury Informacji Przestrzennej (Infrastructure for Spatial Information in Europe – INSPIRE). W MSIP-GPW będą stosowane regulacje dyrektywy INSPIRE, jej przepisy implementacyjne i wiążące się z nimi standardy, zwłaszcza w zakresie interoperacyjności technicznej, semantycznej i organizacyjnej. Tym samym MSIP-GPW będzie wspierać tworzenie Polskiej Infrastruktury Informacji Przestrzennej jako części INSPIRE, jednocześnie korzystając z międzynarodowego dorobku naukowego i technicznego w tym zakresie.

Nadrzędnym celem projektu jest wspieranie trwałego i zrównoważonego rozwoju regionu mazowieckiego, uzyskiwane przez szerokie udostępnianie oraz właściwe stosowanie informacji o obiektach, procesach i zjawiskach istniejących, projektowanych lub prognozowanych w ich przestrzennym odniesieniu do tego regionu. MSIP-GPW należy traktować jako narzędzie niezbędne dla realizacji i monitorowania działań wynikających ze Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego.

System MSIP-GPW będzie się składał z dwóch wzajemnie wspomagających się i wzmacniających komponentów:

  • infrastruktury informacji przestrzennej województwa mazowieckiego (MSIP),
  • elektronicznej administracji jednostek samorządowych w województwie mazowieckim (GPW).

Po rozpoznaniu różnorodności realizowanych zadań przez Partnerów oraz ich stopnia informatyzacji, na potrzeby całego projektu utworzono cztery modele techniczno-finansowe:

  1. Model W – model wojewódzki dla urzędu marszałkowskiego,
  2. Model PG – model powiatowy dla miasta na prawach powiatu (powiat grodzki),
  3. Model PZ – model powiatowy dla starostwa ziemskiego,
  4. Model G – model gminny dla urzędu gminy,

Zaproponowany podział wynika z występujących różnic pomiędzy rodzajami partnerów (urzędów). Różnice dotyczą:

  • obszaru działania,
  • realizowanych zadań ustawowych,
  • formy i zakresu prowadzonych zasobów,
  • ilości użytkowników i wymaganej wydajności systemu,
  • potrzeb sprzętowych,
  • możliwości finansowych, organizacyjnych i technicznych.

Zastosowanie w systemie modeli techniczno-finansowych zminimalizowało liczbę kombinacji wdrożeniowych do czterech.

MSIP-GPW będzie funkcjonować w strukturze węzłowej. W systemie wydzielono dwa rodzaje węzłów tj. węzeł główny oraz węzły lokalne. Węzeł główny funkcjonować będzie na poziomie urzędu marszałkowskiego. Węzły lokalne będą funkcjonować na poziomie urzędów miejskich (powiaty grodzkie), starostw powiatowych (powiaty ziemskie) oraz urzędów gminnych. Wydzielenie węzła głównego i jego ulokowanie na poziomie wojewódzkim podyktowane jest także odmienną funkcjonalnością i realizowanymi zadaniami na rzecz wszystkich partnerów.

Zastosowana dwupoziomowa struktura systemu MSIP-GPW umożliwia swobodne modelowanie relacji w ramach trójstopniowego podziału administracyjnego kraju. Zastosowane rozwiązania pozwalają swobodnie przyłączać się gminom nawet w przypadku, gdy powiat do którego terytorialnie dana gmina należy, nie jest zainteresowany przyłączeniem się do systemu.

Inicjatywa budowy Systemu Informacji Przestrzennej integrującego dane na trzech poziomach – gminnym, powiatowym i wojewódzkim jest przedsięwzięciem nowatorskim w skali naszego kraju, dlatego też nasz projekt traktowany jest jako swego rodzaju rozwiązanie pilotażowe.

Po zakończeniu jego realizacji, pozostałe samorządy gminne i powiatowe województwa mazowieckiego będą mogły skorzystać z doświadczeń projektu i włączyć się w tworzenie wojewódzkiej infrastruktury informacji przestrzennej – Mazowieckiego Systemu Informacji Przestrzennej (MSIP-GPW).

INSPIRE

Przyjęta struktura Systemu wpisuje się w założenia Dyrektywy INSPIRE(Infrastructure for Spatial Information in Europe), opracowywanej przez Komisję Europejską. Inicjatywa ta zmierza do utworzenia jednej wspólnej i spójnej Europejskiej Infrastruktury Danych Przestrzennych (ESDI – Europen Spatial Data Infrastructure), której zadaniem będzie dostarczanie użytkownikom zintegrowanych usług geoinformacyjne w zakresie wizualizacji i łączenia informacji oraz dokonywania analiz przestrzennych. Dane umożliwiające te zadania pochodzić będą z różnych źródeł, na poziomach od lokalnego i globalnego, powiązanych wspólnymi standardami i protokółami. Zakłada się, że Europejska Infrastruktura Danych Przestrzennych będzie oparta na infrastrukturach państw członkowskich, które zostaną dostosowane do wspólnych zasad i uzupełnione elementami pochodzącymi z poziomu europejskiego. Aby zagwarantować realizację tego celu przygotowywana jest dyrektywa INSPIRE (planowane wejście w życie 2007 rok), która będzie zobowiązywać każde państwo członkowskie do terminowej budowy krajowej infrastruktury danych przestrzennych obejmującej metadane, geodezyjno-kartograficzne dane podstawowe (referencyjne) I tematyczne (środowiskowe). Krajowa infrastruktura może być tworzona w sposób dostosowany do dostępnych w danym państwie zasobów oraz istniejących warunków, jednakże przy zachowaniu zgodności z ogólnymi unijnym wytycznym, które gwarantują, iż infrastruktury państw członkowskich będą kompatybilne i możliwe do wykorzystania w kontekście transgranicznym.

Dyrektywa INSPIRE koncentruje się relacjach między władzami Unii i państw członkowskich, nie wnikając w szczegółowe rozwiązania organizacyjne i techniczne. Jednakże, aby zagwarantować wzajemną kompatybilność poszczególnych krajowych infrastruktur danych przestrzennych niezbędne jest pewne unormowanie informacji geograficznej. Polega ono na metodycznym i sformalizowanym połączeniu szczegółowych opisów pojęć z tej dziedziny oraz powszechnie przyjętych i stosowanych pojęć z dziedziny technologii informatycznych. Taką rolę mają spełniać normy Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (International Organization for Standardization; z gr. isos czyli równy – ISO) z serii 19100 opracowywane przez Komitet Techniczny TC 211 do spraw Informacji Geograficznej (ISO/TC 211 Geographic information/Geomatics). W myśl przyjętych założeń Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (Comité Européen de Normalisation – CEN) normy serii ISO 19100 stanowią podstawę zbioru norm europejskich w dziedzinie informacji geograficznej, a te z kolei mają być podstawą koncepcyjną i metodologiczną dla inicjatywy INSPIRE.

W oparciu o normę ISO 19115 zbudowany został moduł Metadane serwisu internetowego GIS Mazowsza. Projekt Mazowiecki System Informacji Przestrzennej znalazł się wśród 13 projektów z Państw Członkowskich (Polska – 5, Włochy – 4, Szwajcaria – 2, Niemcy – 1, Słowacja – 1, Belgia – 1), które uznane zostały za wnoszące wkład do opracowania I testowania przepisów implementacyjnych INSPIRE. Podstawowe informacje o projekcie zostały opublikowane w oficjalnej witrynie INSPIRE i są dostępne pod adresem: http://inspire.jrc.it/ir/project_view.cfm?id =1245.

Modelowanie

Dane gromadzone w Systemie mają postać warstw informacyjnych. Większość tych danych (poza niektórymi materiałami georeferencyjnymi pozyskanymi przez skanowanie map topograficznych) pozyskiwana jest w postaci wektorowej i zapisywana w formie relacyjnych baz danych. Zbudowane w taki sposób warstwy informacyjne można, dzięki wykorzystaniu technologii GIS (Geographic Information Systems – GIS; Systemy Informacji Geograficznej), w dowolny sposób nakładać, porównywać i analizować. Definicja GIS, sformułowana w 1988 przez Cowena, mówi, iż jest to „system wspomagania decyzji, dotyczący integrowania danych odniesionych przestrzennie w środowisku rozwiązywania problemów”. Wykorzystanie tej technologii umożliwia przypisanie do każdego obiektu (np. odcinka drogi) właściwie nieograniczonej ilości atrybutów opisowych. Zapewnia też narzędzia do wyświetlania, powiększania obiektów, odczytywania zapisywanych informacji i – co najważniejsze – przeprowadzania analiz. Najprostszy rodzaj analizy to zapytanie atrybutowe pozwalające na wybranie z całego zbioru obiektów tych, dla których wskazany przez użytkownika atrybut przyjmuje określoną wartość (np. wybranie ze zbioru dróg krajowych tych, dla których atrybut „numer” przyjmuje wartość „7”). Innym rodzajem analiz są analizy przestrzenne, przeprowadzane na podstawie relacji pomiędzy geometrycznym położeniem obiektów. Przykładem takiej analizy może być wybranie wszystkich dróg położonych w granicach administracyjnych wybranego powiatu. Wybór daje możliwość analizy przebiegu dróg, ich dostępności w zależności od kategorii bądź klasy technicznej czy zaplanowania podróży. Technologia GIS pozwala również na przeprowadzanie analiz złożonych, wykorzystujących jednocześnie warunki atrybutowe i relacje przestrzenne, np. wyszukanie wszystkich odcinków drogi krajowej o numerze 7, które położone są na obszarze dawnego województwa radomskiego. Na tej podstawie możliwe jest śledzenie przebiegu drogi krajowej nr 7 na wybranym obszarze uzyskując informację o kategoriach poszczególnych odcinków. Możliwe jest również modelowanie scenariuszy przyszłych zjawisk i procesów zachodzących w regionie, wynikających z podjęcia decyzji. Można np. ocenić, jak planowana lokalizacja składowiska odpadów będzie wpływała na obszary chronione bądź inne elementy środowiska. Szczególnie ważnymi właściwościami technologii GIS jest możliwość integracji danych pochodzących z różnych dziedzin i różnych źródeł, umieszczonych na serwerach np. różnych instytucji, łatwość wizualizacji danych i tworzenia opracowań kartograficznych. Rozwiązania te, zapewniając dostęp do najbardziej aktualnych danych, ograniczają jednocześnie koszty ich pozyskania i aktualizacji.

Jedną z najbardziej istotnych sfer podejmowania decyzji dotyczących rozwoju regionu jest ocena, jakie efekty przynosi wydatkowanie środków na ten cel, w tym np. środków funduszy strukturalnych. Informacja o projektach złożonych do konkursów o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej oraz o tych, które te konkursy wygrały, jest jedną z kategorii tematycznych zakresu informacyjnego Mazowieckiego Systemu Informacji Przestrzennej.

Ujęcie takich wiadomości w postać baz danych pozwala na przestrzenną lokalizację informacji o miejscu realizacji projektu, jego zasięgu czy kwocie dofinansowania, w podziale na źródła finansowania, programy i działania. Poprzez wizualizację danych na tle innych zjawisk i procesów zachodzących w regionie można badać, jaki wpływ będą miały podejmowane inicjatywy na rozwój regionu. Można również analizować wzajemne oddziaływanie zgłaszanych projektów oraz ich wpływ na istniejące inwestycje, przez co zwiększa się prawdopodobieństwo racjonalnego wydatkowania środków. Zobrazowanie na interaktywnej mapie daje pogląd na zdolność samorządów w pozyskiwaniu środków oraz efektywność ich wydatkowania. Dostęp do danych pochodzących z różnych źródeł (wskaźniki ekonomiczne GUS np. PKB) daje możliwość oceny wpływu podejmowanych przez samorząd działań na rozwój obszaru, pozwala też na analizę takich wskaźników I kierowanie środków tam, gdzie są najbardziej potrzebne.

Serwis internetowy

Jednym z kierunków rozwoju Mazowieckiego Systemu Informacji Przestrzennej jest budowa serwisu internetowego „GIS Mazowsza” – w. Serwis ten umożliwia udostępnianie danych i informacji zgodnie z założeniami społeczeństwa informacyjnego. Zapewnia udostępnianie danych oraz prowadzanie analiz za pomocą przeglądarki internetowej dostarczanej przez producenta systemu komputerowego. Serwis realizuje założenia prostego oprogramowania GIS, pozwala na wyświetlanie danych wektorowych I rastrowych w postaci warstwowej, zapewnia możliwość nawigacji oraz funkcje zoomowania, pomiaru odległości i położenia. Zastosowane rozwiązania GIS pozwalają na wykonywanie analiz w oparciu o atrybuty opisowe jak również relacje przestrzenne zachodzące pomiędzy obiektami. Serwis wizualizuje dane w następującej strukturze warstw tematycznych:

  • warstwy topograficzne:
    • podział administracyjny,
    • sieć komunikacyjna – drogowa i kolejowa,
    • tereny zabudowane,
    • hydrografia,
    • roślinność;
  • warstwy tematyczne:
    • ochrona środowiska,
    • pokrycie terenu (Corine Land Cover do poziomu III),
    • ratownictwo medyczne,
    • zabytki,
    • warstwy projektowe planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
    • zakłady przemysłowe,
    • infrastruktura sieciowa,
    • gleby;
  • administracja publiczna:
    • ochrona środowiska,
    • służba geodezyjna i kartograficzna;
  • mapy rastrowe:
    • mapy miast w skali 1:10 000,
    • mapy województwa 1:100 000,
    • satelitarna mapa województwa.

Dostępne są także skorowidze map topograficznych, tematycznych, zdjęć lotniczych i ortofotomap, Oprócz wybranego zakresu informacyjnego danych ogólno-geograficznych serwis zawiera informacje na temat wszystkich materiałów wchodzących w skład wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wraz z pełną informacją opisową.

Korzyści

Lista korzyści z implementacji GIS jest długa. Te, które wydają się być najbardziej oczywiste, to między innymi:

  • zmniejszenie kosztów pozyskiwania, aktualizacji i przetwarzania danych poprzez eliminację powielania prac w tym zakresie – dane raz pozyskane są wykorzystywane wielokrotnie,
  • zapewnienie wiarygodnych i jednolitych danych oraz integracja danych pochodzących z różnych źródeł,
  • zapewnienie przepływu informacji pomiędzy służbami i administracjami różnych poziomów – centralnych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz wszystkimi użytkownikami systemu,
  • możliwość wykonywania nowych typów analiz i obliczeń, skrócenie czasu ich przygotowywania, możliwość wizualizowania wyników studiów i analiz w czasie rzeczywistym,
  • ułatwienie percepcji zjawisk i ich zmienności poprzez wizualizację na mapie,
  • redukcja kosztów aplikacji do prezentacji i analizy danych poprzez zastosowanie technik internetowych.

Inne korzyści wynikają z upublicznienia podejmowanych decyzji, co wpływa na przejrzystość działań samorządów, umożliwia społeczną ocenę ich realizacji. Umacnia się świadomość regionalna, promowany jest region, jego walory przyrodnicze, krajobrazowe i kulturowe. n