Nowoczesna bezluzowa technika napędowa

Energia XXXIV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 60 (6440) 12 marca 2003 r.

Nowoczesna bezluzowa technika napędowa

Rozmowa z dr. inż. Włodzimierzem Kruczkiem,
prezesem Zarządu, dyrektorem firmy WAMEX Co. Ltd. Sp. z o.o.

Panie prezesie, czy mógłby pan w kilku słowach przybliżyć naszym czytelnikom zakres działalności firmy?

Wamex powstał 10 lat temu i zajmuje się nowoczesną techniką napędową stosowaną w takich dziedzinach przemysłu, jak m.in. automatyka, robotyka i obrabiarki. Wamex jest wyłącznym przedstawicielem najlepszych światowych firm w dziedzinie nowoczesnej bezluzowej techniki napędowej (na rynku polskim i dawnego ZSRR).

Oferta nasza obejmuje między innymi sprzęgła przeciążeniowe, elektromagnetyczne, hamulce firmy Mayr, które mają na celu zabezpieczanie wszelkiego typu maszyn przed przeciążeniami krytycznymi, mogącymi je uszkodzić. Równie ważnym elementem naszej oferty są bezluzowe przekładnie planetarne i kątowe firmy Alpha. Współpracujemy także z firmą Rollix, producentem łożysk wieńcowych wielkogabarytowych i łożysk specjalnych oraz firmą Delta-Tau, producentem urządzeń i systemów do sterowania ruchem.

Produkty nasze stosowane są praktycznie w każdej dziedzinie przemysłu – poczynając od zakładów zbrojeniowych, poprzez przemysł motoryzacyjny, opakowaniowy na przemyśle chemicznym skończywszy – przez największe koncerny światowe, m.in. Michelin, GoodYear, Bridgestone, Mercedes, BMW, Opel, ABB, Thyssen, Focke, Coca Cola, British Tobacco.

Co skłoniło pana do reprezentowania właśnie tych firm na naszym rynku?

Nasi partnerzy są w dziedzinie nowoczesnych technik napędowych niekwestionowanymi liderami. Dość powiedzieć, że np. Alpha Getriebebau, działająca od niespełna 20 lat, w zeszłym roku zajęła pierwsze miejsce w rankingu TOP-100 (wśród firm o średniej wielkości). Jest to ranking 400 najbardziej innowacyjnych firm na rynku niemieckim. Posiada ona już przeszło 60% światowego rynku w tej branży.

Mimo ogromnej konkurencji panującej na tym rynku, nasi partnerzy, dzięki dużemu zaangażowaniu w rozwój technologii, tworzeniu opatentowanych rozwiązań technicznych, są zawsze o krok przed konkurencją.

Oczywiście najważniejszą kwestią w urządzeniach naszych klientów jest ich niezawodność i trwałość. W obecnych czasach jest wiele firm oferujących komponenty o podobnych lub nawet takich samych parametrach katalogowych, cenowych. My przekonaliśmy się już w Polsce i nie tylko, że zastosowanie naszych komponentów nie powoduje odchyleń od założonych parametrów bezluzowości nawet po wielu latach użytkowania. Wynika to również stąd, iż nasze firmy współpracują bezpośrednio z poddostawcami elementów do swoich przekładni czy sprzęgieł. Dotyczy to głównie stosowanych smarów czy uszczelek i np. łożysk produkowanych wyłącznie na potrzeby Alphy czy Mayra.

Panie prezesie, czy istnieje jakiś bardziej powszechnie używany produkt, który powstał w oparciu o podzespoły oferowane przez Wamex?

Tak oczywiście. Istnieje ich bardzo wiele, ale podam tylko jeden, ale za to bardzo spektakularny przykład. Firma PIAP zaprojektowała i wykonała robot o nazwie Inspektor
SR-11. Znalazł on zastosowanie w oddziałach antyterrorystycznych, policji, straży granicznej. Służy on w obecnej chwili do rozbrajania niebezpiecznych ładunków wybuchowych.

W robocie tym znalazły zastosowanie napędy firmy Mayr, które pozwalają na bardzo precyzyjne poruszanie się i operowanie ramieniem tego robota. Jest tam również przekładnia planetarna, a oprócz tego w napędzie całego robota są również nasze sprzęgła przeciążeniowe.

Firma PIAP, pomysłodawca i projektant tego robota, pracuje obecnie nad kolejnymi wersjami robotów, również w oparciu o nasze najlepsze podzespoły. Urządzenie to będzie znacznie mniejsze, można powiedzieć, będzie to robot pokojowy.

Czy mógłby nam pan powiedzieć od czego zaczęła się działalność Wameksu?

Firma Mayr była pierwszą firmą, z którą Wamex rozpoczął współpracę. Pozostałe kontakty handlowe wyniknęły niejako samoczynnie. Powodem tego była możliwość przedkładania naszym klientom kompleksowej oferty. Produkty firm reprezentowanych przez Wamex często znajdują się w tym samym produkcie finalnym (np. robocie). W wielu robotach uznanych światowych firm, zainstalowanych w samochodowych liniach produkcyjnych, np. Citroen, Peugeot, Volkswagen, Mercedes znajdują się nasze komponenty, tj. łożysko wieńcowe firmy Rollix (Francja) do obrotu, przekładnia planetarna firmy Alpha (Niemcy) do precyzyjnego ruchu oraz np. hamulce, sprzęgła firmy Mayr do uruchamiania lub zatrzymywania robota. To właśnie te roboty z naszymi komponentami produkują najlepsze samochody. Naturalne więc było dążenie firm takich, jak Mayr czy Alpha do pozyskania tego samego wyłącznego przedstawiciela, tj. Wameksu. Zapewniło im to znacznie szerszą możliwość dotarcia do klienta.

Efektem naszej współpracy z firmą Mayr jest także powstanie zakładu Mayr Polska produkującego ponad 70 tys. szt. hamulców do silników, zarówno na rynek polski, jak i na eksport. Zakład ten, którego wraz z firmą Mayr jesteśmy udziałowcami jest, można powiedzieć, wręcz zakładem wzorcowym (przy niewielkim poziomie zatrudnienia uzyskiwana jest tam bardzo duża wydajność pracy).

Jak pan widzi przyszłość firmy Wamex w najbliższych latach?

Automatyka i robotyka są tak dynamicznie rozwijającymi się branżami, że pozwala mi to spokojnie patrzeć w przyszłość. Na rynku polskim, ale nie tylko, powstaje dużo małych firm projektowo-produkcyjnych tworzących coraz to nowsze urządzenia i maszyny z naszymi komponentami. Wamex jest postrzegany jako partner umożliwiający tym młodym firmom dynamiczny rozwój w oparciu o najnowocześniejszą technologię, jaką oferuje.

Dzięki naszej kompleksowej i szybkiej obsłudze oraz doświadczeniu umożliwiamy tym firmom bycie konkurencyjnym na relatywnie trudnym rynku.

Jedyna rzecz, która nieco mnie martwi i zaskakuje to fakt, że wielu szefów firm niezbyt odpowiedzialnie jeszcze podchodzi do jakości oferowanego przez nas produktu oraz do jego trwałości. Niestety, częste jest podejście przedkładające cenę produktu nad jego jakość, trwałość, wytrzymałość i bezawaryjność.

My zdecydowanie preferujemy najpierw jakość i trwałość wyrobu, bo naszą dewizą jest „jak być, to być najlepszym”.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Michał Chołuj

 

Firmy reprezentowane przez WAMEX Co. Ltd. Sp. z o.o.

Mayr Antriebstechnik (Niemcy)

  • bezluzowe sprzęgła przeciążeniowe – EAS (rozwiązania opatentowane)
  • elastyczne ROBA DX, D, ES
  • hamulce elektromagnetyczne ROBA-stop
  • sprzęgła elektromagnetyczne ROBATIC, ROBA-quick
  • zespoły sprzęgło-hamulec ROBA-takt
  • piasty poślizgowe ROBA-RN
  • serwonapędy – tendo

Alpha Getriebebau GmbH (Niemcy)

  • bezluzowe przekładnie planetarne i kątowe
  • serwonapędy z zintegrowanymi przekładniami planetarnymi

Hoerbiger Antriebstechnik (Niemcy)

  • płytki: stalowe, z okładzinami ciernymi spiek/organiczne
  • tarcze hamulcowe, systemy cierne

Delta Tau (USA)

  • urządzenia i systemy do sterowania ruchem

Rollix (Francja)

  • łożyska wielkogabarytowe wieńcowe z zazębieniem lub bez 150 – 4100 mm
  • łożyska specjalne


WAMEX Co. Ltd. Sp. z o.o.
04-703 Warszawa, ul. Pożaryskiego 28
tel./fax: (022) 615 90 80, 615 90 81
tel./fax: (022) 812 13 58, 812 23 06
e-mail: [email protected]
www.wamex.com.pl