Nowy koncern, nowy sukces

Energia – Środowisko
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
nr 216 (6899) 14 września 2004 r.

Nowy koncern, nowy sukces

Rozmowa z Dariuszem Stolarczykiem, Prezesem Zarządu, Dyrektorem Generalnym EnergiiPro Koncernu Energetycznego SA

Panie Prezesie, od powstania EnergiiPro upłynęło ponad cztery miesiące. Przypomnijmy czytelnikom – EnergiaPro Koncern Energetyczny SA powstał 1 maja 2004 r., w wyniku konsolidacji pięciu zakładów energetycznych: z Jeleniej Góry, Legnicy, Opola, Wałbrzycha i Wrocławia. Jak ocenia pan pierwsze cztery miesiące działalności koncernu?

Intensywne prace nad procesem konsolidacji trwały od lipca 2003 r. To, że dzisiaj możemy mówić o pierwszych sukcesach EnergiiPro jest przede wszystkim zasługą wszystkich pracowników koncernu, którzy pracując na rzecz poszczególnych zakładów energetycznych, obecnie – oddziałów koncernu, wspierali i wspierają zarówno sam proces konsolidacji, jak i koncern w pierwszych miesiącach jego działania.

Pracownicy EnergiiPro od początku procesu zdawali sobie sprawę, że to w jakim stopniu konsolidacja okaże się sukcesem zależy nie tylko od zarządów, ale przede wszystkim od nich samych, a dobra atmosfera towarzysząca temu procesowi pozwoli skupić się na realizacji celów i zadań postawionych przed nowo powstającym koncernem. Wspólnie z Komitetem Sterującym, który tworzyli prezesi konsolidowanych zakładów, pracownicy – reprezentowani przez związki zawodowe – wypracowali najlepsze rozwiązania satysfakcjonujące obie strony dialogu.

Podsumowując proces konsolidacji i pierwsze miesiące działalności EnergiiPro z pełną odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że naszym najmocniejszym atutem jest profesjonalna kadra, dzięki której przeprowadzenie zmian – terminowo, efektywnie, rzetelnie – było możliwe, a dziś możemy już mówić o pozytywnych zarówno dla klientów, jak i pracowników, efektach tego procesu.

Powstanie koncernu to wiele zmian, w tym przede wszystkim znaczne zmiany organizacyjne. Co w praktyce one oznaczają i o jakich wymiernych efektach konsolidacji możemy już dzisiaj mówić?

Główną zmianę organizacyjną wyznacza struktura koncernu. Dotychczasowe zakłady energetyczne stanowią oddziały, których działania koordynuje Centrala Koncernu z siedzibą we Wrocławiu. Dla nas szczególnie istotny jest fakt, że na pracę w centrali zdecydowało się wielu wybitnych fachowców z poszczególnych branż ze wszystkich oddziałów koncernu, mimo że decyzja ta w konsekwencji oznaczała nierzadko znaczną zmianę w ich życiu prywatnym.

Mamy również wymierne korzyści podjętych przez nas działań. Po czterech miesiącach działalności zauważamy pierwsze efekty skali – pojawiły się oszczędności w zakupach energii i kosztach rynku bilansującego. Dzięki ustaleniu wspólnej polityki marketingowej i komunikacyjnej zaczynamy dostrzegać czasowe i finansowe oszczędności w tych dziedzinach. Wypracowane zostały również założenia średnioterminowej strategii EnergiiPro, która zakłada, zgodnie z planami konsolidacyjnymi, podwyższenie wartości przedsiębiorstwa i wzmocnienie jego pozycji na rynku energii elektrycznej. Najistotniejszymi zadaniami stojącymi przed koncernem są: budowa silnej marki, stałe podnoszenie jakości obsługi klientów oraz obniżanie kosztów działalności. Znaczące są również plany dywersyfikacji usług.

Wspomniał pan o klientach EnergiiPro, co dokładnie oznacza dla nich pojawienie się na rynku Koncernu EnergiaPro?

Podniesienie jakości usług i obsługi klienta to, obok wzrostu wartości konsolidowanych podmiotów, główny powód i jednocześnie cel, dla którego mamy do czynienia z procesem konsolidacji w sektorze elektroenergetycznym. Będziemy dbać o naszych klientów przede wszystkim poprzez stałe podnoszenie jakości i efektywności pracy, co jest jednocześnie potwierdzeniem kierunku działań koncernu, dla którego energia jest przede wszystkim towarem, a klient głównym adresatem działań.

Wiele profesjonalnych, najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie udoskonalania obsługi klientów możliwych będzie w naszym koncernie dzięki połączeniu know-how i potencjałów ekonomicznych dotychczas niezależnych spółek dystrybucyjnych.

W kontekście obsługi klienta myślę tu przede wszystkim o zintegrowanym systemie zarządzania, a w szczególności o normie jakościowej (ISO 9001), której wdrożenie w poszczególnych zakładach energetycznych, obecnych oddziałach EnergiiPro, pozwoliło na ujednolicenie zasad realizacji czynności w różnych częściach firmy, wprowadzenie pełnej standaryzacji realizowanych czynności, skrócenie czasu załatwiania spraw związanych z przyłączaniem odbiorców do sieci oraz systematyczne zmniejszanie przerw w dostawie energii elektrycznej.

Konsekwentnie realizujemy założenia zawarte w strategii konsolidacyjnej Grupy W-5, która zakładała m.in. budowę silnego gospodarczo podmiotu, przyjaznego klientom, rozszerzenie oferty rynkowej, organizację systemów wspomagania zarządzania, sprzedaży i obsługi klienta np. call center, system billingowy, bazy danych.

Jakie zadania stoją przed koncernem?

Najważniejszym zadaniem jest obecnie stworzenie jednolitej struktury organizacyjnej dla pięciu, różnie działających dotychczas spółek dystrybucyjnych – aktualnie oddziałów EnergiiPro. Wypracowaliśmy już narzędzia ujednolicenia znormalizowanych systemów zarządzania jakością, środowiskiem i BHP. Obecnie jesteśmy w trakcie standaryzowania wewnętrznych i zewnętrznych dokumentów normatywnych koncernu. Pracujemy nad ujednoliceniem sprawozdawczości i pełnym zastosowaniem controllingu na poziomach oddziałów i całego koncernu, co w konsekwencji pozwoli nam na jeszcze większą elastyczność działania. Trwają prace nad standaryzacją systemów billingowych dla całego obszaru działania koncernu. To ważne zadania, gdyż systemy billingowe dawnej grupy W-5 różniły się nie tylko w poszczególnych spółkach, ale często w różnych rejonach jednej spółki dystrybucyjnej.

Wiele spółek dystrybucyjnych weszło na drogę dywersyfikacji produktów, zajmując się dziedzinami leżącymi nieraz bardzo daleko od core business. Znam spółki, które np. handlują samochodami. Czy EnergiaPro zamierza pójść podobną drogą?

Będziemy oczywiście rozpatrywać opłacalność innych usług, obecnie jednak nie zamierzamy partycypować w rynku produktów czy usług spoza branży elektroenergetycznej. Dywersyfikacja produktu pójdzie raczej drogą zwiększenia i udoskonalenia palety usług tzw. okołoenergetycznych, takich jak projektowanie instalacji, wykonawstwo sieci itd. Koncentrujemy się głównie na podnoszeniu jakości usług i zapewnieniu ich komplementarności.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała MW


EnergiaPro Koncern Energetyczny SA

54-203 Wrocław, ul. Legnicka 51-53
tel. (071) 76-95-111, fax (071) 76-95-019
e-mail: [email protected]
www.energiapro.pl