Od idei Czystszych Produkcji do ISO 14001

OCHRONA ŚRODOWISKA IX – Systemy Zarządzania Środowiskowego
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 273 (5438) 23 listopada 1999 r.

Od idei Czystszych Produkcji do ISO 14001
Daewoo – FSO

 

Od 1 października 1999 r. DAEWOO-FSO MOTOR jest spółką akcyjną, do tego czasu prowadziła działalność jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Firma położona jest na terenie gminy Warszawa Centrum – Dzielnicy Praga Północ oraz na terenie gminy Warszawa Białołęka. Zajmowana powierzchnia wynosi ok. 100 ha. Od strony północnej DAEWOO-FSO graniczy z fabryką WAREL, od strony wschodniej z terenami użytkowanymi przez Polskie Koleje Państwowe, od strony południowej z zakładem General Motors, od strony zachodniej z ul. Jagiellońską oraz osiedlem domków jednorodzinnych „Śliwice”.

certyfikat

W Zakładzie produkowane są samochody osobowe POLONEZ (Caro, Atu, Kombi), TICO, MATIZ, ESPERO, LANOS, NUBIRA, LEGANZA.

W 1998 r. wielkość produkcji wyniosła ok. 146 000 sztuk samochodów. Praca odbywa się na dwie zmiany po 8 godzin przez 5 dni w tygodniu. W zakładzie zatrudnionych jest ok. 7000 osób, w pełni zaangażowanych w realizację Polityki Środowiskowej firmy, zgodnej z wymaganiami normy PN ISO 14001.

certyfikat

Na terenie DAEWOO-FSO MOTOR znajdują się następujące zakłady produkcyjne:

 

  • Zakład Silnika,
  • Zakład Tłocznia,
  • Zakład Odlewnia,
  • Zakład Nadwozi,
  • Zakład Lakiernia,
  • Zakład Montażu Samochodów,
  • Zakład Montażu Samochodów w systemie SKD.

 

Poza ww. zakładami produkcyjnymi występują:

 

  • Centrum Badań i Rozwoju,
  • LOKARIS zajmujący się działalnością hotelową oraz administrowaniem obiektów,
  • MAXBUD świadczący usługi transportowe oraz naprawy samochodów,
  • SECCAR świadczący usługi portierskie oraz ochronę mienia,
  • SOWIKO świadczący usługi porządkowe,
  • TRANS-CO świadczący usługi transportowe, w tym transport samochodowy wewnętrzny i zewnętrzny oraz transport kolejowy, naprawy samochodów i innych pojazdów, obsługa suwnic,
  • ZOMIS zajmujący się zbieraniem i segregacją odpadów na terenie DAEWOO-FSO oraz przekazywaniem ich do dalszego wykorzystania,
  • Zakład Usług Technicznych zajmujący się remontem maszyn i urządzeń.

Wspólnie z DAEWOO-FSO, System Zarządzania Środowiskowego wdrożyły następujące spółki znajdujące się na terenie DAEWOO-FSO: AUTO-GRAF, AUTO-TOOLS, MAXBUD, SOWIKO, TRANS-CO, ZOMIS, Zakład Usług Technicznych.

W związku z prowadzoną przez DAEWOO-FSO MOTOR S.A. działalnością produkcyjną, występują niżej wymienione zanieczyszczenia:

 

  1. emisja do powietrza atmosferycznego,
  2. odpady stałe,
  3. ścieki przemysłowe.

Do produkcji wykorzystywane są cztery podstawowe surowce: woda, farby, lakiery, paliwa pędne.

Ochrona środowiska w DAEWOO-FSO

DAEWOO-FSO MOTOR, a wcześniej FSO przywiązywała dużą wagę do problematyki ochrony środowiska naturalnego.

W latach 70. i 80. koncentrowano się głównie na porządkowaniu gospodarki wodno-ściekowej, budowie urządzeń i instalacji oczyszczających ścieki przemysłowe związane z produkcją Fiata 125p. Cele i zadania jakie sobie wówczas stawiano, były dostosowane do obowiązujących przepisów ochrony środowiska.

W latach 90., w związku z rozwojem prawa środowiskowego, wzrostem świadomości ekologicznej społeczeństwa, FSO przystąpiła do realizacji idei Czystszych Produkcji polegającej na minimalizacji oraz ograniczeniu odpadów stałych, ciekłych i gazowych bezpośrednio u źródła.

System został wprowadzony w czerwcu 1992 r. po podpisaniu, przez ówczesnego dyrektora generalnego FSO, Deklaracji Czystszej Produkcji – CP podstawowego dokumentu, który umożliwiał realizację ww. systemu w przedsiębiorstwie.

W celu wdrożenia CP wydano w fabryce wewnętrzne akty normatywne tzw. polecenia dyrektora generalnego, określające cele programowe i zasady organizacyjne wprowadzające w życie zasady CP, powołujące pełnomocnika dyrektora generalnego ds. CP oraz zespoły robocze ds. gospodarki wodą, gospodarki rozpuszczalnikami, olejami, obróbki powierzchniowej: malarskiej i galwanicznej, uporządkowania procesów metalurgicznych, recyklingu części samochodowych.

Opracowano program CP uwzględniający najpilniejsze potrzeby fabryki w zakresie ochrony środowiska.

Zorganizowano seminaria i spotkania związane z CP:

 

  • III Międzynarodowe Seminarium Ekspertów CP – współudział, referat „Wdrażanie strategii CP w przemyśle motoryzacyjnym”,
  • Seminarium KIG – Komitetu Ochrony Środowiska, spotkanie w FSO, referat „Kierunki działania w zakresie czystości wyrobu i procesu technologicznego”.
  • Międzynarodową Konferencję Zagospodarowania Odpadów WASTE CARE ’96.

Do najważniejszych przedsięwzięć zrealizowanych w DAEWOO-FSO w latach 1992-1999 należą:

 

  1. Wdrożenie systemu „Czystszej Produkcji” w latach 1996-1999 poprzez realizację tematów: 
    • Wprowadzenie pomiarów zużycia wody w zakładzie,
    • Minimalizacja zużycia wody i uporządkowanie gospodarki olejowej na terenie zakładów FSO poprzez wprowadzenie ultrafiltracji i instalacji zbierającej emulsje olejowe,
    • Zmiana systemu płukania w agregacie bonderyzacyjnym w Lakierni nr 1 – wtórne wykorzystanie wody,
    • Minimalizacja zużycia wody oraz ilości ścieków odprowadzanych do kanalizacji poprzez wdrożenie nowej technologii koagulacyjnej w kabinach malarskich w Lakierni nr 1,
    • Wykonanie instalacji do regeneracji kąpieli fosforanowej w Lakierni – przedłużenie żywotności kąpieli do fosforanowania,
    • Redukcja ilości odpadów stałych poprzez powtórne wykorzystanie mas plastizolowych u producenta,
    • Opracowanie metod zagospodarowania odpadów przemysłowych przy współpracy Instytutu Materiałów Ogniotrwałych oraz Instytutu Szkła i Ceramiki,
    • Minimalizacja ilości odpadów stałych, ciekłych i gazowych dzięki budowie I etapu Nowej Lakierni (Lakiernia nr 2) i zastosowaniu: 
      • farb wodorozcieńczalnych i dopalaczy,
      • odzysku ciepła (koła cieplne),
      • systemu HYDROPACK,
      • systemu płukania kaskadowego (zamknięte obiegi wody),
      • natrysku automatycznego w procesie malowania nawierzchniowego,

       

    • Redukcja ilości odpadów stałych, ciekłych i gazowych wytwarzanych w procesie cynkowania galwanicznego (zmiana płukania, wprowadzenie kąpieli niskostężeniowych i niskotemperaturowych),
    • Zastąpienie farby gruntowej rozpuszczalnikowej farbą wodorozcieńczalną w Lakierni nr 1 (zmniejszenie emisji do powietrza),
    • Minimalizacja emisji węglowodorów do atmosfery przez zainstalowanie adsorberów na terenie DAEWOO-FSO,
    • Minimalizacja zużycia energii elektrycznej w Zakładach DAEWOO-FSO.

    Efektem realizacji ww. tematów było nadanie w grudniu 1996 r. Zakładowi DAEWOO-FSO MOTOR Sp. z o.o. świadectwa Zakładu Czystszej Produkcji przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu, dyrektora Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji oraz prezesa Federacji NOT.

  2. Dalsza modernizacja Lakierni w latach 1997-1999 (Lakiernia nr 3) z zastosowaniem: 
    • farb wodorozcieńczalnych,
    • natrysku automatycznego w procesach gruntowania oraz malowania nawierzchniowego,
    • odzysku ciepła,
    • systemu płukania kaskadowego (zamknięte obiegi wody),
    • minimalizacji ilości odpadów poprzez zainstalowanie wirówek.

     

  3. Wyłączenie z eksploatacji Lakierni nr 1 od 1.01.1999 r.
  4. Modernizacja Chemicznej Oczyszczalni Ścieków w latach 1997-98 według nowoczesnej technologii niemieckiej firmy GUTLING oraz jej rozbudowa dla potrzeb Lakierni nr 3. W Chemicznej Oczyszczalni Ścieków zastosowano sterowanie komputerowe, opomiarowanie przepływu ścieków oraz zainstalowano, w celu zminimalizowania ilości odpadów, prasę filtracyjną i suszarkę osadów.
  5. Budowa neutralizatora ścieków dla stacji demineralizacji wody w roku 1997.
  6. Opracowanie i wdrożenie systemu gospodarki odpadami w 1998 r. W ramach realizacji tematu wykonano „Studium gospodarki odpadami”, wprowadzono system segregacji odpadów, karty ewidencji odpadów oraz rozpoczęto proces adaptacji istniejącego obiektu dla potrzeb zbiornicy odpadów niebezpiecznych. W ramach ww. systemu odpady przemysłowe przekazywane są firmom specjalistycznym w celu ich utylizacji lub gospodarczego wykorzystania.
  7. Ciągłe stosowanie systemu monitoringu ścieków przemysłowych – codzienne analizy parametrów ścieków odprowadzanych z DAEWOO-FSO do miejskich urządzeń kanalizacyjnych.
  8. Rozpoczęcie procesu budowy podczyszczalni ścieków deszczowych.

Rezultatem prowadzenia ww. działań było zmniejszenie w latach 1992-98 zużycia wody o 58%, ilości odprowadzanych z DAEWOO-FSO ścieków również o 58%, ilości zanieczyszczeń emitowanych do powietrza atmosferycznego o 54% oraz zmniejszenie zużycia energii elektrycznej o ok. 50% na samochód. Z uwagi na zmianę systemu gospodarki odpadami, wprowadzenie ich segregacji i ewidencji, ilość odpadów przemysłowych powstałych w latach 1992-1998 pozostała na nie zmienionym poziomie.

certyfikat

Kolejnym efektem przedsięwzięć ekologicznych jest znaczące zmniejszenie opłat i kar środowiskowych.

Ponadto w roku 1998 firma rozpoczęła wdrażanie Systemu Zarządzania Środowiskowego wg normy

ISO 14001 i we wrześniu 1999 roku otrzymała Certyfikat ISO 14001.

Równolegle z realizacją tematyki związanej z procesami wytwarzania samochodów, prowadzono prace związane z poprawą jakości wyrobu i jego oddziaływania na środowisko. Wprowadzono do produkcji Polonezy wyposażone w elektroniczny wtrysk paliwa, benzynę bezołowiową, nowy układ wydechowy (trójtłumikowy), katalizator.

certfikat

Następnie, w roku 1996, połączono się z inwestorem strategicznym DAEWOO, który jest producentem nowej generacji samochodów dostosowanych do światowych wymogów ochrony środowiska. Obecnie DAEWOO-FSO rozpoczęła budowę Zakładu Recyklingu Samochodów.

Reasumując, DAEWOO-FSO MOTOR poprzez wieloletnią realizację celów i zadań polegających na ciągłej poprawie stanu środowiska naturalnego oraz ulepszaniu wyrobów oddziaływujących na środowisko, posiada znaczące efekty ekologiczne, ekonomiczne i organizacyjne w zakresie ochrony środowiska. Firma nasza będzie działać w zakresie poprawy stanu ochrony środowiska, stosując System Zarządzania Środowiskowego, zgodny z normą PN ISO 14001, oparty na idei Czystszych Produkcji oraz na realizacji wymienionych celów i zadań środowiskowych zaplanowanych na lata 1999-2002. Obecnie biorąc pod uwagę niezwykłą konkurencję na rynku motoryzacyjnym oraz wymagania klientów w stosunku do producentów samochodów, System Zarządzania Środowiskowego jest jednym z podstawowych narzędzi pozwalającym na spełnienie rynkowego wymogu dbałości o środowisko.

Bogusława Gulczyńska
Szef Departamentu Ochrony Środowiska

Cele i zadania środowiskowe DAEWOO-FSO na lata 1999 – 2002

 

  1. Ograniczenie zużycia czynników energetycznych o ok. 15% poprzez: 
    • ocenę stanu istniejącego w zakresie zarządzania energią elektryczną,
    • działania w celu osiągnięcia poprawy stanu istniejącego. Realizowane będą w ramach corocznie aktualizowanych planów, które powstają i są wykonywane w całym Zakładzie, z uwzględnieniem Spółek zależnych DAEWOO-FSO oraz w poszczególnych jednostkach organizacyjnych firmy.

     

  2. Ograniczenie zużycia wody o ok. 10% oraz minimalizacja ilości ścieków poprzez: 
    • eksploatację zamkniętego obiegu chłodniczego dla potrzeb Spawalni i Tłoczni,
    • nadzór nad urządzeniami i instalacjami wodnymi,
    • częściowe wykorzystanie oczyszczonych ścieków jako wody przemysłowej w zakładach produkcyjnych.

     

  3. Minimalizacja ilości odpadów o ok. 20% oraz uporządkowanie gospodarki odpadami poprzez: 
    • budowę zakładu recyklingu samochodów,
    • zakup i instalację urządzeń do odwadniania odpadów polakierniczych,
    • budowę zbiornicy odpadów,
    • dalszą segregację odpadów bezpośrednio w zakładach produkcyjnych.

     

  4. Ograniczenie emisji ksylenu do powietrza atmosferycznego o ok. 15% poprzez: 
    • wprowadzenie nowych materiałów.

     

  5. Ustanowienie i utrzymanie systemu czystszego środowiska poprzez: 
    • monitoring zanieczyszczeń odprowadzanych do środowiska naturalnego,
    • wybudowanie podczyszczalni ścieków deszczowych.

     

  6. Utrzymanie certyfikatu ISO 14001 poprzez: 
    • ciągłe doskonalenie Systemu Zarządzania Środowiskowego wg normy ISO 14001, zgodnie z przyjętą Polityką Środowiskową.

     

  7. Obniżenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery przez wyrób finalny poprzez: 
    • badania samochodów pod kątem obniżenia toksyczności spalin – EURO II, EURO III.

     

  8. Badania zamienników materiałowych dla potrzeb czystszej produkcji – tworzywa, materiały malarskie, pokrycia.

Obecnie biorąc pod uwagę niezwykłą konkurencję na rynku motoryzacyjnym oraz wymagania klientów w stosunku do producentów samochodów, System Zarządzania Środowiskowego jest jednym z podstawowych narzędzi pozwalających na spełnienie rynkowego wymogu dbałości o środowisko.

logo

00-992 Warszawa, ul. Jagielońska 88,
tel. (022) 676-30-00, fax (022) 676-10-10
http://www.daewoo.com.pl

Strona Daewoo – FSO