Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
25 listopada 2009 r.
Carlsberg Polska
Odpowiedzialny producent piwa
Carlsberg Polska to nie tylko jeden z trzech największych producentów piwa w Polsce, ale także „odpowiedzialny społecznie obywatel” wskazujący i kreujący trendy i kierunki rozwoju w ramach odpowiedzialnej polityki ekologicznej, mającej ogromny wpływ zarówno na środowisko naturalne, jak i życie lokalnych społeczności.
Piwo – popularny, ceniony i uznany na całym świecie trunek, zawdzięcza swoje walory smakowe naturalnym surowcom pochodzącym z ziemi, takim jak woda, chmiel i jęczmień.
Dlatego Carlsberg Polska, będący częścią Grupy Carlsberg Breweries produkuje „prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie” z myślą o otoczeniu – respektując środowisko naturalne, cenne surowce Ziemi i dbając o środowiska lokalne w okolicy poszczególnych browarów.
Rozwijana od wielu lat polityka ekologiczna jest jednym z najważniejszych filarów działalności Carlsberg Polska. Firma od lat prowadzi kompleksowe działania w zakresie ochrony środowiska, zarówno w sferze inwestycji ograniczających zanieczyszczenia (m.in. oczyszczalnie ścieków, kotłownia gazowa) oraz poszanowania energii i wody (40 mln zł zainwestowane w latach 2005-2009), jak i optymalizacji i odzysku odpadów czy edukacji ekologicznej wśród pracowników.
Poprawa efektywności wykorzystania cennych zasobów odbywa się m.in. poprzez szeroki wachlarz programów i projektów, np. Program Zielonego Biura – ekologiczna akcja edukacyjna wśród pracowników biura centrali w Warszawie, czy Program Doskonalenia Produkcji, uwzględniający zastosowanie najlepszych praktyk i inicjatywy pracowników i nagradzający ich najciekawsze pomysły wpływające na rozwój ekologiczny firmy. Działania te przynoszą bardzo wymierne efekty – w porównaniu z rokiem 1989 browary należące do Carlsberg Polska ograniczyły jednostkowe zużycie energii i wody o ponad 50%.
Grupa wspiera również zbiórkę i recykling odpadów w Polsce, m.in. poprzez segregację odpadów opakowaniowych i organicznych czy współfinansowanie selektywnej zbiórki i przetwarzania odpadów w kraju (w 2008 roku kwota dofinansowania przeznaczonego na ten cel przez Carlsberg wyniosła 1,6 mln zł). W wyniku konsekwentnej segregacji odpadów produkcyjnych i opakowaniowych, browary Carlsberg Polska osiągnęły wskaźnik ponad 98% wykorzystania gospodarczego powstających odpadów – od drożdży piwowarskich, używanych do produkcji dodatków paszowych i spożywczych, po osady filtracyjne i ściekowe, stosowane jako nawóz.
Nowatorskie rozwiązania ekologiczne stosowane w Carlsberg Polska mają ogromny wpływ na wzrost świadomości ekologicznej pracowników, jak i współpracujących z browarami dostawców i partnerów handlowych, którzy są starannie dobierani przez firmę także pod kątem spełniania przez nich wymogów prawnych ochrony środowiska.
Wieloletnie działania Carlsberg Polska w zakresie ochrony środowiska zostały docenione przez uznane organizacje branżowe. W tym roku, oprócz przyznanej właśnie Carlsberg Polska prestiżowej nagrody Panteon Polskiej Ekologii w kategorii przedsiębiorstwo, firma została nagrodzona w konkursie Ekolaury przez Polską Izbę Ekologii oraz nagrodą Fundacji Partnerstwo dla Środowiska za Program Zielonego Biura. n