Otwartość na współpracę i konsekwencja w działaniu

Energia XXVII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 141 (5914) 19 czerwca 2001 r.

Otwartość na współpracę i konsekwencja w działaniu

Wypowiedź Zbigniewa Zakrzewskiego, prezesa Polskich Sieci Elektroenergetycznych SA

Przyjęty przez Radę Ministrów, na podstawie rekomendacji KERM, Program wprowadzania rynku energii elektrycznej w Polsce określa działania organów administracji rządowej i firm energetycznych konieczne do wdrożenia rynku 1 lipca 2001 roku. Działania te obejmują:

  • wprowadzenie systemu opłat kompensacyjnych kontraktów długoterminowych,
  • uruchomienie dobowo-godzinowego rynku bilansującego,
  • powołanie zespołu ds. monitorowania wdrażania i działania rynku energii elektrycznej.

Program wprowadzenia rynku energii elektrycznej w Polsce zobowiązuje Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA (PSE SA) do realizacji następujących zadań:

  • opracowania i opublikowania, po uzgodnieniu z Prezesem URE, Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej, zawierającej zasady bilansowania energii elektrycznej,
  • wydzielenia ze struktury PSE SA spółki, która byłaby administratorem Systemu Opłat Kompensacyjnych i jednocześnie zarządcą zrestrukturyzowanych kontraktów długoterminowych (statut nowo powołanej spółki musi być uzgodniony z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki (URE), Ministrem Gospodarki i Ministrem Skarbu Państwa),
  • opracowania i opublikowania, po uzgodnieniu z Prezesem URE, Regulaminu Systemu Opłat Kompensacyjnych,
  • wprowadzenia dobowo-godzinowego rynku bilansującego energii elektrycznej,
  • kwalifikacji kontraktów długoterminowych do Systemu Opłat Kompensacyjnych, renegocjacji i zamiany ich z rzeczowych na finansowe,
  • opracowania i wprowadzenia zatwierdzonej taryfy, która będzie uwzględniać opłaty wyrównawcze dla zrestrukturyzowanych kontraktów długoterminowych i opłaty rekompensacyjne dla energii wytwarzanej w skojarzeniu z ciepłem.

Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA prowadziły intensywne działania, w ramach uruchomionego w spółce Projektu Rynku Energii Elektrycznej PRE2000 oraz w ramach prac Zespołów Roboczych powołanych wspólnie przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz Prezesa Zarządu PSE SA, w celu realizacji nałożonych na nie zadań, związanych z wprowadzeniem rynku energii. Poniżej przedstawiono ich efekty.

Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej wdrażana jest w kolejnych etapach iteracyjnych. Po konsultacjach z uczestnikami rynku i przedyskutowaniu wszystkich uwag przez Zespół Roboczy URE – PSE SA, Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA przedłożyły wraz z taryfą Prezesowi URE do zatwierdzenia Instrukcję Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej, składającą się z części ogólnej oraz części szczegółowych dotyczących rynku bilansującego, regulacyjnych usług systemowych i generacji wymuszonej. Ostateczna wersja Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej zostanie uzgodniona i zatwierdzona w procesie zatwierdzania taryf.

Ponieważ Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA zostały zobowiązane do wprowadzenia opłat kompensacyjnych, doprowadziły do powołania spółki SOK S.A., która będzie zarządcą kontraktów długoterminowych. Akt notarialny powołania spółki podpisany został przez przedstawicieli PSE-Electra Sp. z o.o. i PSE-International Sp. z o.o. (spółek Grupy Kapitałowej PSE). Statut Spółki został przesłany do Ministra Gospodarki, Ministra Skarbu Państwa oraz Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Zgodnie z przyjętym przez Zarząd PSE SA programem działań dla wdrożenia Systemu Opłat Kompensacyjnych nastąpi przejęcie Spółki SOK S.A. przez PSE SA po uprzednim uzyskaniu zgód korporacyjnych (uzyskano już pozytywną opinię Rady Nadzorczej w tej sprawie). Prowadzono również negocjacje z wytwórcami (Elektrownia Jaworzno SA, Zespół Elektrowni Dolna Odra SA oraz Elektrownia Opole SA) dotyczące sformułowania aneksów do umów długoterminowych. Opracowano także Regulamin Systemu Opłat Kompensacyjnych, który w najbliższym czasie przedstawiony zostanie do akceptacji Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki. Zakończenie prac nad Regulaminem SOK jest uzależnione od rozstrzygnięć problemów podatkowych. Stosowny wniosek o wydanie urzędowej interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony w Ministerstwie Finansów w dniu 20 kwietnia br.

Opracowywanie taryf uwzględniających opłaty wyrównawcze dla zrestrukturyzowanych kontraktów długoterminowych i opłaty rekompensacyjne dla energii wytwarzanej w skojarzeniu z ciepłem rozpoczęto zaraz po otrzymaniu z URE wstępnych propozycji dotyczących zasad ich kształtowania. Ogólny kształt nowej taryfy PSE SA jest zbliżony do obowiązującej; zmienione zostały natomiast sposoby kalkulowania poszczególnych składników. Powoduje to obniżenie cen energii w nowej taryfie, a podwyższenie stawek opłat przesyłowych. Ponadto zmiany te stanowią przeszkodę w uzyskaniu wymaganych przychodów potrzebnych do wywiązania się PSE SA z zobowiązań kontraktowych. W celu rozwiązania tych problemów proces zatwierdzania taryf prowadzony jest iteracyjnie. Pod koniec kwietnia br. PSE SA przekazały do URE wstępny wniosek o zatwierdzenie taryfy PSE SA. Po otrzymaniu uwag z URE, opracowano nową wersję taryfy, która została złożona do zatwierdzenia w dniu 18 maja 2001 r. Obecnie trwają rozmowy z prezesem URE w celu wyjaśnienia różnic w stosunku do niektórych jej założeń.

15 maja 2001 roku Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA i Giełda Energii SA podpisały porozumienie, w którym deklarują współpracę na rzecz wdrożenia konkurencyjnego rynku energii elektrycznej w Polsce, co rozszerza koalicję na rzecz budowy rynku.

W porozumieniu tym szczególny nacisk położono na wprowadzenie konkurencyjnych form obrotu energią elektryczną z godzinowym rozliczaniem dostaw oraz na działania na rzecz wzrostu obrotów w segmencie giełdowym rynku.

PSE SA ze swej strony zobowiązały się, jako Operator Systemu Przesyłowego, do podjęcia wszelkich działań, aby dobowo-godzinowy segment rynku został uruchomiony jak najszybciej oraz do kształtowania warunków finansowych w kontraktach długoterminowych w ramach opłat kompensacyjnych sprzyjających utrzymaniu wysokiej płynności i kształtowaniu się wiarygodnej ceny referencyjnej w segmencie giełdowym rynku.

Giełda Energii S.A. ma zapewnić taką infrastrukturę techniczną i organizacyjną, która pozwoli na zgłaszanie Operatorowi Systemu Przesyłowego transakcji giełdowych zawieranych przez uczestników rynku oraz do podjęcia działań koniecznych do tego, aby członkowie Giełdy uczestniczyli w dobowo-godzinowym segmencie rynku energii elektrycznej.

Jednocześnie obie strony Porozumienia powołały wspólny zespół ds. monitorowania wdrożenia i działania rynku energii elektrycznej.

Prace nad wdrożeniem dobowo-godzinowego rynku bilansującego są prowadzone w ramach wewnętrznego zespołu PRE 2000 przy szerokiej współpracy z organami administracji rządowej i uczestników rynku.