PIA PIASECKI S.A. z certyfikatem ISO

Jakość VIII
72 Międzynarodowe Targi Poznańskie
Technologie przemysłowe i dobra inwestycyjne

Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 136 (5606) 12 czerwca 2000 r.

PIA PIASECKI S.A. z certyfikatem ISO
W XXI wiek

 

PIA PIASECKI S.A. działa na rynku usług budowlanych od 1987 r. i zajmuje się generalnym wykonawstwem inwestycji „pod klucz” w budownictwie użyteczności publicznej, mieszkaniowym, przemysłowym oraz renowacją zabytków.

Strategicznym celem PIA PIASECKI S.A. jest wzmocnienie potencjału technologicznego, stałe doskonalenie jakości i kompleksowości świadczonych usług oraz oferowanie maksymalnie krótkich okresów realizacji kontraktów. PIA PIASECKI S.A. to pierwsza polska firma budowlana, która wygrała przetarg na budowę w generalnym wykonawstwie wysokościowca w centrum Warszawy. Spółka jest generalnym wykonawcą m.in. Centrum Usługowo-Administracyjnego Telekomunikacji Polskiej S.A. i obiektu biurowego Centrum Królewska w Warszawie oraz Hotelu Panorama II we Wrocławiu. Wszystkie te obiekty powstają w dużej bliskości istniejących już budynków, w trudnych lokalizacyjnie i gruntowo warunkach. Tego typu zadania wymagają stosowania najnowocześniejszego sprzętu i najbardziej zaawansowanych, popartych ekspertyzami naukowymi technologii.

Na budowie Centrum TP S.A. firma PIA PIASECKI S.A. jako pierwsza w kraju zastosowała technologię robót metodą top-down, pozwalającą na jednoczesne prowadzenie prac przy kondygnacjach podziemnych i nadziemnych, jeszcze przed wykonaniem płyty fundamentowej.

Jednym z celów w strategii firmy było wdrożenie systemu jakości spełniającego wymagania norm międzynarodowych serii ISO 9000. Zorganizowane działania w tym zakresie podjęto w maju 1998 r., kiedy to został zatwierdzony harmonogram prac wdrażania systemu jakości w PIA PIASECKI S.A oraz rozpoczęto cykl szkoleń w zakresie wymagań norm. Już w 1998 r. przeszkolono ponad 300 pracowników.

Diagnoza stanu istniejącego i identyfikacja procesów w Spółce pozwoliła na wybór modelu systemu jakości – PN-ISO 9002 – „Model zapewnienia jakości w produkcji, instalowaniu i serwisie”. Jednak, o ile inwestor jest zainteresowany kompleksową usługą łącznie z projektowaniem, to prace projektowe są realizowane w ramach zakupów przez wyspecjalizowane biura projektowe, akceptowane przez naszych klientów.

Cele strategiczne i polityka jakości zostały opracowane na podstawie wyników ankiety wypełnianej przez kadrę kierowniczą. Stąd też wypływa identyfikowanie się z nimi kierownictwa i pracowników oraz zaangażowanie w ich realizację. Za główne cele strategiczne ankietowani uznali: osiągać zadowolenie klientów, coraz wyższą pozycję Spółki w rankingach na rynku budowlanym, efekty ekonomiczne i satysfakcję pracowników. Cele te są jako motto Polityki jakości Spółki, autoryzowanej przez Prezesa Zarządu – Lecha Piaseckiego. Postępy w osiąganiu tych celów są analizowane i okresowo oceniane podczas przeglądów systemu jakości przez najwyższe kierownictwo Spółki.

Opracowano wymaganą dokumentację systemu jakości; Księgę Jakości oraz procedury i instrukcje. Dokonana identyfikacja działań i sposób ich opisania w procedurach, zawiera elementy podejścia procesowego, właściwego do zaleceń przyjętych w nowej wersji norm serii ISO 9000: 2000, których wydanie jest planowane w tym roku. Najtrudniejszym zadaniem było wdrażanie opisanych uregulowań bezpośrednio na stanowiskach pracy oraz przyzwyczajenie pracowników do dokumentowania zapisami swoich działań w zakresie jakości.

Dewizą kierownictwa Spółki jest wypracowanie organizacji zarządzania i takich metod sterowania procesami, aby zapewnić klientom wymaganą jakość wznoszonych obiektów oraz zdolność do wprowadzania zmian w trakcie realizacji. Cechą charakterystyczną w budownictwie jest indywidualność projektów, która jest uwzględniana przy opracowywaniu harmonogramów wykonawczych i planów jakości, zawierających sposób spełnienia wymagań jakościowych dla danego kontraktu.

Do wykonawstwa robót PIA PIASECKI S.A. angażuje siły własne oraz sprawdzonych i systematycznie ocenianych podwykonawców oraz dostawców wyrobów. W ramach programu współpracy z podwykonawcami Spółka przekazuje swoje doświadczenia oraz przeprowadza audity u dostawców. Na aktualnej liście kwalifikowanych dostawców usług/robót/wyrobów znajduje się 105 firm. W procesach budowlanych stosowane są tylko te materiały, które uzyskały wymagane dopuszczenia potwierdzone certyfikatami, atestami i deklaracjami zgodności dostawców.

Należy podkreślić, że decyzja Zarządu PIA PIASECKI S.A. w sprawie wdrożenia systemu zarządzania jakością była jednoznaczna. Nie chodziło tylko o certyfikat, ani też o formalną zgodność systemu z wymaganiami przyjętej normy. Celem było, aby korzystając z wymagań normy, ulepszyć nasz system zarządzania we wszystkich sferach działalności Spółki. System ten uzyskał akceptację pracowników i stał się narzędziem do osiągania założonych celów: przede wszystkim uzyskania zaufania klientów, i przynoszenia efektów ekonomicznych.

Wdrożenie i funkcjonowanie systemu jakości zostało potwierdzone w marcu br. auditem certyfikującym przez auditorów TÜV CERT. Uroczyste wręczenie certyfikatu odbyło się w dniu 26 maja br. w Warszawie, a dokonał go Janusz Grabka – prezes Zarządu, dyrektor generalny TÜV Rheinland/ZETOM Polska Sp. z o.o.

Orientacja na klienta, rozwój systemu zarządzania jakością poprzez włączenie aspektów ekonomicznych, wdrażanie zintegrowanego systemu zapewnienia jakości i zarządzania środowiskiem oraz bezpieczeństwem, zbliżają nas do filozofii zarządzania określanej jako TQM.

Wyzwaniem dla Spółki na najbliższe lata jest również przygotowanie się na zmiany dostosowawcze polskich przepisów technicznych do dyrektyw UE, aby sprostać konkurencji po rozszerzeniu rynku usług budowlanych.

Tadeusz Czekaj
Pełnomocnik Zarządu ds. Systemu Jakości

logo

Informacja o firmie PIA PIASECKI S.A.