Poczta Polska nie traci czasu

Infrastruktura Polski
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 255 (6028) 31 października 2001 r.

Poczta Polska nie traci czasu

Wiadomo, że Poczta Polska, licząca sobie ponad 440 lat jest jedną z największych instytucji w Polsce. Do tych „naj” zaliczyć można także największą sieć placówek. Pod koniec sierpnia br. było ich 8186, w tym na terenach wiejskich 4669.

W ofercie Poczty Polskiej znajduje się kilkaset usług, w tym prawie 100 o charakterze podstawowym.

Poczta Polska jako przedsiębiorstwo użyteczności publicznej musi spełniać wiele zadań, które nakłada na nią obowiązująca ustawa o Poczcie Polskiej. Należy do nich m.in. zagwarantowanie powszechnego dostępu do usług pocztowych, bez względu na to, czy jest to opłacalne czy też nie.

Mimo to, od 1997 roku, kiedy to jeszcze Poczta Polska odnotowała stratę, poprawia się jej wynik finansowy, który od 1998 roku jest już dodatni. Poprawie ulega rentowność, szybciej rośnie dynamika sprzedaży niż dynamika kosztów. Po pierwszym półroczu tego roku dodatni wynik finansowy zamknął się kwotą 200 mln zł brutto.

Inwestycje

Wypracowany zysk Poczta Polska przeznacza na inwestycje. Dobiega końca największa z nich: budowa Centrum Ekspedycyjno-Rozdzielczego w Warszawie. Zacznie ono w pełni funkcjonować w 2002 roku. Rozpoczęto również budowę terminala pocztowego pod Poznaniem. Do końca 2010 roku planowana jest budowa sieci około 40 mniejszych sortowni.

Nie są to jedyne inwestycje. Wciąż trwają prace nad rozbudową sieci informatycznej. We wrześniu br. Poczta Polska podpisała umowę z firmą Postdata S.A. na realizację drugiego etapu modernizacji i rozbudowy sieci rozległej. Zostanie do niej włączonych 2700 urzędów pocztowych w całej Polsce. Do końca 2002 roku prawie 3 tysiące placówek uzyska możliwość elektronicznej wymiany zarówno danych, jak i dokumentów. Kolejnym krokiem będzie możliwość przesyłania dźwięku i obrazu. Już dziś można śmiało powiedzieć, że będzie to największa i najnowocześniejsza korporacyjna sieć rozległa w Polsce. Wartość kontraktu szacowana jest na prawie 176 tys. zł. Inwestycja zostanie pokryta w całości ze środków własnych Poczty Polskiej.

Rozbudowa sieci rozległej jest najważniejszym projektem informatycznym, kluczowym dla dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. Dzięki tej inwestycji usprawniona zostanie obsługa klientów, jak również otworzy się możliwość wprowadzenia szeregu nowych usług. Wzrośnie efektywność zarządzania przedsiębiorstwem m.in. przez wprowadzenie systemów pracy grupowej, systemów obiegu informacji oraz integrację lokalnych systemów informatycznych. Budowa nowej sieci rozległej jest krokiem w kierunku przekształcenia Poczty Polskiej w nowoczesną organizację pocztową. Dzięki budowanej sieci możliwe stanie się uruchomienie nowoczesnych usług pocztowych, takich jak poczta hybrydowa, śledzenie przesyłek pocztowych oraz zaawansowanych usług internetowych. Z sieci pocztowej będą mogły korzystać administracje lokalne oraz firmy. Poczta Polska chce pośredniczyć w przesyłaniu informacji i dokumentów, np. dowodów osobistych lub praw jazdy, pomiędzy poszczególnymi podmiotami administracji państwowej. Dzięki sieci pocztowej możliwe będzie oferowanie połączenia z Internetem nawet w małych miejscowościach.

Nowe propozycje usług

Pomimo występowania prawnego monopolu na usługi listowe, paczki pocztowe oraz przekazy pocztowe, rzeczywista sytuacja na rynku jest zupełnie inna, gdyż praktycznie każda z usług Poczty Polskiej narażona jest na oddziaływanie konkurencji w mniejszym lub większym stopniu. W związku z tym Poczta Polska podejmuje działania promocyjne, skierowane zarówno do klientów indywidualnych, jak również do instytucji i firm.

Jesienią ub.r. Poczta Polska rozpoczęła prace nad Strategią Handlową. Dokument ten przyjęty już przez kierownictwo firmy wskazuje zupełnie nowy sposób myślenia o produktach. Oparte na strategicznych aspektach spojrzenie na ofertę Poczty Polskiej, jak również świadome budowanie wizerunku samej firmy, stały się punktem wyjścia dla wszelkich działań promocyjnych. W ten sposób, pierwszy raz w historii Poczty Polskiej, zaczęto prowadzić na dużą skalę kampanie produktowe.

Wszystkie kampanie zostały przygotowane na podstawie wcześniejszych badań i analiz rynkowych, co pozwoliło określić ich główne cele i charakter. Prowadzone są również badania skuteczności przeprowadzanych kampanii.

Od maja br. Poczta Polska we współpracy z Bankiem Pocztowym S.A. oferuje nową usługę – konto GIRO Składka. Od chwili wprowadzenia nowej usługi do końca września skorzystało z niej około 440 tysięcy klientów. W ten sposób Poczta Polska zdobyła pozycję lidera wśród instytucji finansowych przyjmujących masowe płatności. Dzięki sieci WAN usprawnieniu ulegnie obsługa składek ZUS wpłacanych za pośrednictwem placówek pocztowych.

Dla Poczty Polskiej najbliższe lata będą latami kluczowego sprawdzianu, w związku z liberalizacją rynku usług pocztowych i wejściem do Unii Europejskiej. To radykalnie zmieni jej sytuację. Jeśli się dobrze nie przygotuje, to grozi jej poważne niebezpieczeństwo. Dlatego Poczta Polska nie traci czasu.

Obecnie trwają przygotowania do poważnej operacji wprowadzenia kategoryzacji przesyłek pocztowych. Już od przyszłego roku w ofercie Poczty Polskiej znajdą się dwie kategorie przesyłek: priorytetowe – dostarczane do adresata w jeden dzień i ekonomiczne – doręczane w ciągu kilku dni.

Poczta Polska wprowadza właśnie modernizację swojej dotychczasowej usługi EMS-POCZTEX w sektorze przesyłek kurierskich. Klienci mają do dyspozycji kilka rodzajów przesyłek: EMS-POCZTEX NA DZIŚ, EMS-POCZTEX PORANEK, EMS-POCZTEX POŁUDNIE, EMS-POCZTEX STANDARD (w zależności od terminu doręczenia) oraz „0,5 Kilo Pack”, „Kilo Pack”, „Full Pack 1”, „Full Pack 2” i „Maxi Pack 50” (w zależności od masy przesyłki). Ponadto istnieje możliwość nabycia dodatkowych świadczeń, np. przesyłka chroniona, z podaną wartością, za pobraniem czy z możliwością doręczania w dni ustawowo wolne od pracy. Wysokość opłat uzależniona jest od masy przesyłki, terminu doręczenia oraz świadczeń dodatkowych. W przypadku stałych klientów istnieje możliwość ustalenia z placówką pocztową godziny obsługi w placówce pocztowej lub zawarcia umowy długookresowej na tzw. przesyłki programowe (określona w niej zostaje częstotliwość i terminy odbioru przesyłek z siedziby klienta, jak również rodzaje przesyłek, terminy ich doręczania, formy płatności oraz inne uregulowania cenowe). Zmodernizowany właśnie EMS-POCZTEX to nowa jakość w tego rodzaju usługach.

Strategia, kontrakt, prawo pocztowe

Poczta Polska nie ma innej alternatywy, jak tylko dążyć do tego, by być firmą nowoczesną. Do tego zmierzają wszystkie działania, które pozwolą określić perspektywy rozwoju przedsiębiorstwa. Wyrazem tego jest opracowany projekt Strategii Poczty Polskiej do roku 2005, jak również projekt kontraktu pomiędzy rządem RP a Pocztą Polską.

Pierwszy z tych dokumentów, jak to wielokrotnie podkreślano, ma charakter rozwojowy i nie jest strategią ratowania przedsiębiorstwa. Koncentruje się na trzech rodzajach działalności:

  • modernizacji tradycyjnych usług pocztowych,
  • modernizacji, przebudowie i rozwoju usług finansowych,
  • handlu detalicznym.

Prace nad tym dokumentem dobiegły końca. Jest to jednak dokument otwarty, który będzie wymagał ciągłego uaktualniania. Projekt strategii zakłada jako jeden z głównych celów utrzymanie dominującej pozycji na zliberalizowanym rynku usług pocztowych oraz dynamiczny rozwój nowych i zmodyfikowanych produktów usługowych, a zwłaszcza dystrybucji usług finansowych, logistycznych i innych rozwijanych w szczególności na gruncie komunikacji elektronicznej. Podstawowym celem Strategii jest zmiana Poczty Polskiej z firmy podażowej na firmę popytową.

Realizacja nowych inwestycji w wielu wypadkach jest wspomagana przez rządy poszczególnych państw, które w restrukturyzacji poczty widzą szansę modernizacji kraju. Zawierają one kontrakty ze swoimi administracjami pocztowymi. Takie dokumenty podpisały m.in. Austria, Belgia, Hiszpania, Francja, Portugalia, Szwecja i Włochy. Również Poczta Polska przygotowała projekt takiego kontraktu, który – obok strategii – ma być istotnym elementem określającym przyszłość przedsiębiorstwa. Zostały w nim określone kierunki i zasady współpracy państwa i Poczty Polskiej przy wdrażaniu narodowych programów rozwoju kraju, przyjętych przez władze państwa, przy realizacji innych celów publicznych oraz w realizacji misji Poczty Polskiej jako narodowego operatora pocztowego. Kontrakt ma zapewnić wzrost pozycji i konkurencyjności przy wprowadzaniu nowych technologii do działalności firmy.

Jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed Pocztą Polską były zmagania o kształt ustawy Prawo pocztowe. Jeszcze kilkanaście tygodni temu wydawało się, że zakończenie prac jest bliskie. Tak się jednak nie stało. Prace przerwano z powodu końca kadencji parlamentu. Pocztowcy mieli wiele zastrzeżeń do projektu ustawy. Bronili nie tylko interesu Poczty Polskiej, ale również interesu całego rynku pocztowego w Polsce. Projekt wymagał jeszcze dopracowania, ale zabrakło na to czasu. Pocztowcy mają nadzieję, że nowy parlament zajmie się prawem pocztowym w pierwszej kolejności. Poczta Polska potrzebuje dobrych rozwiązań prawnych, aby mogła w pełni realizować swoją misję jako operator narodowy.

Poprawa wizerunku

Sukcesem Poczty Polskiej było sponsorowanie ekipy skoczków narciarskich z Adamem Małyszem na czele. Została przeprowadzona kampania billboardowa, został wydany znaczek, podejmowane były dobrze skoordynowane działania, które przyniosły wymierne efekty finansowe. Udało się połączyć sukces sportowca z marką firmy. Sukcesem okazały się akcje pod nazwą „Pocztowa majówka”, w których uczestniczyło około 200 tysięcy osób. Imprezy zostały wysoko ocenione i – co najważniejsze – osiągnęły zamierzony cel: promocję Poczty Polskiej i jej usług.

Poczta Polska uczestniczyła także w wielkim wydarzeniu, jakim była produkcja filmu „Quo vadis”. Po raz pierwszy w historii polskiej filatelistyki wykorzystano autentyczne materiały z planu filmowego odpowiednio zestawione. W ten sposób Poczta chce ukazać, że jest pocztą żywą, nadążającą za biegiem wydarzeń

Od kilku lat Poczta Polska prowadzi badania rynkowe, takie jak m.in. badania satysfakcji klientów indywidualnych i instytucjonalnych. W ten sposób sprawdza i weryfikuje jak jest postrzegana i oceniana. I wyciąga wnioski.

Już teraz klienci Poczty Polskiej obserwują rosnący komfort obsługi, poprawę terminowości, jak również wzrastające bezpieczeństwo przesyłek. W badaniach przeprowadzonych w czerwcu br., dotyczących oceny urzędów i instytucji w Polsce, Poczta Polska znalazła się na trzecim miejscu, awansując o jedną pozycję w stosunku do badań z I kwartału br. Na pytanie: Jak pani/pan ocenia działalność Poczty Polskiej?, „Dobrze” – odpowiedziało 86 procent ankietowanych. Od kilku lat Poczta Polska znajduje się w czołówce instytucji, do których Polacy mają największe zaufanie.

Poczta Polska należy do instytucji szczególnych. Oprócz tego, że jej działalność musi być konkurencyjna oraz przynosić zysk, nie zapomina, że jako przedsiębiorstwo użyteczności publicznej powinna spełniać dodatkowe zadania. Od lat uczestniczy w organizacji wielu akcji charytatywnych, bierze udział w przedsięwzięciach mających na celu niesienie pomocy ludziom dotkniętym klęskami żywiołowymi, wspiera działalność fundacji i organizacji samorządowych. Poczta Polska m.in. błyskawicznie zareagowała na informacje o tegorocznej powodzi. Zwolniła z opłat pocztowych wpłaty dokonywane na rzecz powodzian, jak również paczki pocztowe z darami dla powodzian. Ponadto wsparła działania organizacji pomagających powodzianom. n

 


00-940 Warszawa, ul. Małachowskiego 2
tel. (022) 656-50-00, fax (022) 826-19-07
Internet: http://www.poczta-polska.pl