Podążać ku doskonałości

Jakość XV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 262 (6642) 10 listopada 2003 r.

Laureat konkursu Polska Nagroda Jakości w kategorii firm z przewagą kapitału zagranicznego

Podążać ku doskonałości

Zakład produkcyjny skrzyń biegów w Tczewie wytwarza skrzynie przekładniowe od ponad 40 lat, dawniej pod nazwą FPS – Fabryka Przekładni Samochodowych. Przez ten czas firma była przedsiębiorstwem państwowym do czasu przeprowadzenia procesu prywatyzacji w roku 1995. Akcje nabyła początkowo Grupa Sobiesława Zasady, a od niej korporacja EATON, która od roku 1998 weszła w posiadanie ponad 98% akcji zakładu w Tczewie.

Wkraczanie korporacji EATON do Tczewa odbywało się etapami. W fazie pierwszej w roku 1998 i 1999, bezpośrednio po zakupieniu udziałów, EATON rozpoczął olbrzymi program restrukturyzacji i inwestycji, aby umożliwić transfer produkcji z Wielkiej Brytanii do Polski. Maszyny zostały przeniesione z Anglii, a także zainstalowano wiele nowych. W fazie drugiej w roku 2000 przygotowano wytwarzanie skrzyń 6-biegowych, a w fazie trzeciej w roku 2001 rozpoczęto produkcję skrzyń 9-biegowych. Obecnie trwa etap czwarty rozwoju (lata 2003 i 2004) ukierunkowany na redukcję i racjonalizację kosztów oraz poprawę produktywności tak, by próg rentowności osiągnięty został przy poziomie produkcji 30 tys. skrzyń biegów rocznie.

Obecnie zakład w Tczewie jest jedynym zakładem europejskim korporacji EATON produkującym skrzynie biegów średniej obciążalności (średnia obciążalność oznacza możliwość przeniesienia momentu obrotowego w zakresie 600-1500 Nm), po zamknięciu w 2001 zakładu w Wlk. Brytanii. Prezes korporacji dokonał oficjalnego otwarcia tczewskiej fabryki w maju 2001 roku. Siostrzaną fabryką dla Tczewa jest znacznie większy zakład produkcyjny EATON w Valinhos w Brazylii oraz zakład w Greenfield w USA.

Głównym wyrobem zakładu EATON w Tczewie są skrzynie biegów do samochodów ciężarowych średniej obciążalności. Stanowi to obecnie 250 aktywnych specyfikacji w ramach 6 podstawowych modeli skrzyń. Ponadto wytwarzane są komponenty skrzyń biegów – koła, wałki, synchronizatory. W roku 2001 zakład oficjalnie rozpoczął także wytwarzanie i sprzedaż części zamiennych do skrzyń biegów w zestawach na rynek wtórny. W roku 2002 portfolio zakładu zostało uzupełnione usługami remontu skrzyń biegów.

Zakład EATON w Tczewie dostarcza swoje wyroby w zasadniczej większości na pierwsze wyposażenie klientom-producentom ciężarówek (tzw. OEM). Ten segment sprzedaży stanowi ok. 85% całkowitej wartości sprzedaży (za rok 2002). Pozostałe to sprzedaż części zamiennych i remontów oraz sprzedaż wyrobów tzw. zróżnicowanych (komponenty skrzyń biegów do skrzyń nie będące skrzyniami średnimi).

Geograficznie, Tczew sprzedaje głównie w Europie – do krajów takich jak Francja, Wielka Brytania, Austria, Włochy, Belgia, Hiszpania. Inne regiony to Azja, Ameryka Południowa, Ameryka Północna, Australia i Afryka.

Główni bezpośredni klienci EATON Truck Components w Tczewie to Renault VI, MAN/Steyer i Volvo.

W segmencie sprzedaży wewnątrz korporacji EATON, Japonia dostarcza ponad połowę przychodu. Pozostałe znaczące kierunki to Brazylia i USA.

Spełniamy wysokie wymagania klientów

Naszymi klientami są czołowi producenci samochodów ciężarowych na świecie. Ich główne wymagania stawiane przed zakładem w Tczewie to doskonała jakość produktu (bezawaryjność) i jego dostawa na czas (właściwy produkt we właściwej ilości we właściwym czasie). Obecnie te parametry dla tczewskich wyrobów są na światowym poziomie.

W ostatnim czasie znaczenia nabiera z kolei świadomość wpływu na środowisko. Nasi klienci wymagają, by zarówno wyrób, materiały użyte oraz proces produkcyjny były przyjazne dla środowiska naturalnego. Potwierdzeniem spełnienia tych wymagań jest uzyskanie certyfikatu ISO 14001 w 2000 roku oraz pozytywne wyniki inspekcji wykonywanych przez klientów. Wymagane jest również, by nasz zakład dysponował wyrobami i procesem produkcyjnym o najwyższych standardach technologii, tak by produkt finalny klienta spełnił europejskie normy „przyjazności” dla środowiska, takie jak Euro 4.

Operowanie przez zakład w Tczewie na rynku motoryzacyjnym wymaga od nas posiadania certyfikatów jakościowych obowiązujących w tym segmencie, takich jak ISO 9000 czy QS 9000 (w roku 2001). Obecnie planujemy w roku 2004 uzyskanie także najbardziej wymagającego certyfikatu TS 16969, który nie jest obowiązkowy, ale daje nam przewagę nad konkurentami.

W spełnianiu tych wymagań pomagają nam też nowoczesne maszyny i technologie. Nasz park obrabiarek sterowanych numerycznie obejmuje zarówno te przeniesione z Wielkiej Brytanii, jak i niedawne zakupy nowych jednostek. Wszystkie organizowane są w gniazda produkcyjne, a systemem produkcyjnym rządzą systematycznie stosowane zasady Lean Manufacturing. Nowe piece do obróbki termicznej są jednymi z najnowocześniejszych w świecie i uczyniły proces nawęglania i hartowania przyjaznym dla środowiska naturalnego i energooszczędnym. Końcowa kontrola wyrobu wykonywana jest za pomocą skomputeryzowanych systemów rozpoznawania obrazu, kierowanych robotem przemysłowym.

Również nasi klienci uznali jakość przemian nadając naszemu zakładowi najwyższe noty dostawcy klasy A – MAN, Volvo, Leyland, Iveco.

Korporacja EATON nabyła udziały fabryki w Tczewie 5 lat temu. Razem z przebudową zakładu, dla naszych ówczesnych pracowników, uruchomiony został szeroki program zmian kultury organizacyjnej i filozofii działania w zgodzie z zasadami TQM. Praca zespołowa stanowi obecnie podstawową metodę podejmowania decyzji czy rozwiązywania problemów. Program pomysłów pracowniczych jest w Tczewie doskonale działającym sposobem na ciągłe usprawnianie procesów i jakości wyrobów. System komunikacji wewnętrznej nie pozostawia nikogo bez informacji czy możliwości wyrażenia opinii, niezależnie od poziomu zatrudnienia. Coroczna ankieta pracownicza pozwala nam dostosowywać zachowanie organizacji do oczekiwań naszych pracowników.

Jakość surowców i podzespołów jest jednym z krytycznych elementów stanowiących o jakości wyrobów EATON Truck Components. Nie tylko jakość, ale i terminowość dostaw. Także cena surowca ma istotne znaczenie dla ostatecznego kosztu wyrobu, który stanowi jedno z istotnych wymagań klientów. W zakładzie zainicjowany został w ubiegłym roku strategiczny program przeniesienia źródeł dostaw z Europy Zachodniej (w szczególności z Wielkiej Brytanii) do Europy Środkowej i Wschodniej (w szczególności do Polski). W tym samym czasie intensyfikujemy program budowy partnerskich relacji z naszymi dostawcami. Ma on na celu ciągłe doskonalenie jakości dostaw do Tczewa, rozumianych także jako terminowość dostaw i obniżanie kosztów. Tak rozumiane partnerstwo pozwala nam na udostępnianie dostawcom naszych wewnętrznych programów szkoleniowych – ostatnie sesje pozwalały na przeszkolenie dostawców w zakresie metodologii Six Sigma, Lean Manufacturing, narzędzi jakościowych, które są stosowane szeroko w EATON Truck Components S.A. do doskonalenia procesów, także w łańcuchu logistycznym.

Niektórzy istotni dostawcy, za naszą zachętą, przenieśli swoje zakłady produkcyjne do Tczewa, na teren naszego zakładu. Przykładem jest brytyjska firma Gardner Avon, która otworzyła w Tczewie, z naszą pomocą, swoją filię Gardner Poland. Nasz dostawca usług logistycznych, firma TNT, również posiada swój oddział na terenie fabryki.

Paweł Droździel


EATON Truck Components SA
83-110 Tczew, ul. 30 Stycznia 55
tel. (058) 5329 113, fax (058) 5329 511
www.truck.eaton.com