Polska firma na światowym poziomie

Jakość – Normalizacja – Certyfikacja
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
29 maja 2012 r.

Nominacja do Nagrody Prezydenta RP w kategorii „Ład korporacyjny i społeczna odpowiedzialność biznesu”

Polska firma na światowym poziomie

Rozmowa z Pawłem Łuczką, prezesem Zarządu Ceramiki Paradyż

Grupa Paradyż to firma z ponad 22-letnim doświadczeniem, która na polskim rynku jest liderem w produkcji zaawansowanych technologicznie i wzorniczo kolekcji płytek ceramicznych. Skutecznie konkuruje z najlepszymi włoskimi oraz hiszpańskimi producentami.

Co wyróżnia Grupę Paradyż na tle polskich oraz zagranicznych producentów płytek ceramicznych?

Na pewno wyróżnia nas design, dbałość o dopracowanie detali oraz szeroka gama kompletnych kolekcji ścienno-podłogowych i elementów zdobniczych w wielu formatach, co daje szerokie możliwości aranżacji odmiennych w charakterze wnętrz. Nasza firma gwarantuje również najwyższą jakość potwierdzoną licznymi certyfikatami oraz 5-letnią gwarancję na wszystkie produkty, które są dostępne w całej Polsce oraz blisko 40 krajach na świecie. Jako pierwsza firma na rynku płytek ceramicznych w Polsce wprowadziliśmy rewolucyjne rozwiązanie w zakresie prezentowania produktów i świadczenia usług aranżacji wnętrz w postaci Multimedialnego Studia 3D. Powstało ono na podstawie dokładnej analizy potrzeb naszych klientów. Umożliwia oglądanie na dużym ekranie trójwymiarowych przestrzeni w skali 1:1, renderowanych w czasie rzeczywistym. Naszym partnerom oferujemy licencjonowane programy CAD Decor Paradyż, w których wykonuje się całość prac projektowych i kosztorysowych związanych z zaprojektowaniem, aranżacją i wizualizacją różnych pomieszczeń, w szczególności z całościowym projektem ułożenia płytek.

Czym charakteryzują się nowości Grupy Paradyż oferowane klientom w tym roku?

W tym roku planujemy wprowadzić na rynek ponad 40 nowych kolekcji. Bogata paleta kolorystyczna, różnorodność stylów oraz powierzchni płytek pozwoli naszym klientom urządzać przestrzeń zgodnie nie tylko z potrzebami, ale i najbardziej fantazyjnymi pomysłami. Podążając za najnowszymi trendami, tegoroczne kolekcje odzwierciedlają m.in. piękno naturalnych kamieni, takich jak piaskowce i marmury. Na uwagę zasługują modularne, wysoko przetworzone gresy w formatach 45×90 cm, 45×45 cm, 60×60 cm oraz 30×60 cm. Produkty z naszej najnowszej ekskluzywnej oferty marki My Way Paradyż Group wykonujemy w zaawansowanej technologii FIT, dzięki czemu mają one jedynie 7,2 mm grubości. Płytki pomimo pocienienia charakteryzują się doskonałymi parametrami wytrzymałościowymi i jakościowymi. Ta ekologiczna metoda pozwala nam tworzyć produkty lżejsze, które cieszą się dużym uznaniem glazurników.

Jak zmieniała się Grupa Paradyż w ciągu 22 lat?

Narodziny Ceramiki Paradyż zbiegły się w czasie z początkami polskiej demokracji i gospodarki rynkowej. Pierwsze piece ceramiczne zainstalowaliśmy w Opocznie. Tam też z linii produkcyjnej zjechały pierwsze płytki. W odpowiedzi na stale rosnący popyt w 1993 roku w Wielkiej Woli koło Paradyża powstał drugi zakład produkcyjny Grupy Paradyż, specjalizujący się w wytwarzaniu ceramicznych płytek ściennych. Formalnie powołana do życia została również marka „Ceramika Paradyż”. Kolejne lata zapewniły jeszcze szybszy rozkwit przedsiębiorstwa. W Tomaszowie Mazowieckim powstały trzy zakłady, wytwarzające płytki gresowe, płytki podłogowe produkowane w technologii jednokrotnego wypału oraz wielkoformatowe płytki ścienne z nadrukiem cyfrowym.

W 2011 roku otworzyliśmy nową część zakładu w Wielkiej Woli oraz rozpoczęliśmy modernizację zakładu Tomaszów 1.

Obecnie Grupa Paradyż to pięć nowoczesnych zakładów, dysponujących mocami produkcyjnymi na poziomie powyżej 30 mln m2 rocznie oraz 1800 wykwalifikowanych pracowników, a wśród nich skuteczni menedżerowie najwyższej kadry zarządzającej.

Obecnie dużo mówi się o ochronie środowiska. Każda większa firma chwali się sukcesami w tym zakresie. Co Grupa Paradyż robi dla środowiska w Polsce i jaki ma to związek z funkcjonowaniem firmy?

Zgodnie z prowadzoną polityką ekologiczną wdrażamy różne rozwiązania, których celem jest ograniczenie wpływu naszej działalności na środowisko naturalne zarówno w procesie produkcji, jak i wokół niej. Posiadamy m.in. nowoczesny park maszynowy, który pozwala nam na wykorzystywanie ciepła odpadowego oraz spalin z pieców do bezpośredniego ogrzewania suszarni. W trosce o przyrodę wprowadziliśmy pocieniane płytki ścienne (FIT) wykonane ekologiczną metodą, przy których produkcji zużywa się mniej energii i surowców. Z kolei gotowe produkty pakujemy w opakowania z makulatury. Dysponujemy również własną oczyszczalnią ścieków przemysłowych, pozwalającą nam na racjonalną gospodarkę wodną. Sukcesywnie wymieniamy także maszyny produkcyjne, aby ograniczyć energochłonność produkcji w zakładach. Naszą działalność w sposób zgodny z najlepszą praktyką współistnienia ze środowiskiem potwierdza m.in. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001:2004.

Jak oceniłby pan miniony rok dla Grupy Paradyż?

Pomimo trudnej sytuacji w branży ceramicznej na rynku krajowym i zagranicznym, w 2011 r. odnotowaliśmy 10% dynamikę wzrostu sprzedaży. Udział sprzedaży eksportowej w przychodach ogółem wyniósł z kolei 27%. Zwiększone zapotrzebowanie na płytki odnotowaliśmy przede wszystkim na rynkach wschodnich, m.in. na rosyjskim i ukraińskim. Bardzo dobre wyniki osiągnęliśmy także w Czechach i na Słowacji, gdzie Grupa Paradyż była trzecią firmą pod względem ilości sprzedanych płytek. Do uzyskania takich rezultatów przyczyniło się bez wątpienia rozszerzone portfolio naszej marki premium My Way Paradyż Group, do której bez wątpienia należał miniony rok.

Jakie plany ma Grupa Paradyż na najbliższe lata?

W bieżącym roku zamierzamy realizować kolejne fazy, prowadzonego od 2010 roku, 4-letniego planu inwestycyjnego, w ramach Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Na ten cel Zarząd przeznaczył ponad 250 mln zł. Zakładamy także wzrost wartości zakupów dokonywanych przez klienta finalnego, m.in. poprzez rozwój produktów ze średniej i wysokiej półki cenowej. Przewidywany efekt to 10% wzrost w 2012 roku, sprzedaży krajowej i zagranicznej. Nasza strategia rozwoju na lata 2012-2015 nakierowana jest na wzmacnianie pozycji Ceramiki Paradyż, jako jednego z liderów na rynku krajowym. Chcemy nadal utrzymywać wysoką rentowność oraz rozwijać sprzedaż eksportową. Aby osiągnąć te cele, Grupa Paradyż planuje rozwój narzędzi Business Intelligence oraz badań marketingowych, w celu lepszego zarządzania ofertą produktową i ekspozycją na rynkach krajowym i zagranicznych. W uzyskaniu pełnej satysfakcji naszych klientów pomaga nam także współpraca z naszymi strategicznymi partnerami. Są to długotrwałe relacje oparte na obustronnych korzyściach. W tym roku rozpoczęliśmy wdrażanie Multimedialnych Studiów 3D do najlepszych salonów naszych dystrybutorów. Dbamy także o pozytywne relacje z architektami i projektantami oraz udogodnienia ułatwiające im pracę. Tworzymy rozwiązania wyprzedzające oczekiwania i potrzeby rynku w celu umożliwienia naszym partnerom osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.

Naszą aspiracją jest uzyskanie udziałów w rynku krajowym do 2015 r. na poziomie ponad 30% oraz wzrost udziału eksportu do 35% globalnej sprzedaży. W związku z tym przygotowujemy się do ekspansji na strategiczne dla nas rynki zagraniczne.

Rozmawiał KS

www.paradyz.com