Jakość VII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 262 (5427) 09 listopada 1999 r.
Polska jest bardzo ważnym rynkiem
Rozmowa z Marcelem Verbeetenem, dyrektorem zarządzającym DAF Trucks Polska
Czyje interesy reprezentuje na rynku polskim DAF Trucks Polska?
Firma, którą reprezentuję w Polsce, jest w stu procentach filią DAF Trucks NV, która z kolei należy do amerykańskiej i posiadającej wiele firm grupy Paccar z siedzibą w Seattle. Do najbardziej znanych na rynku europejskim należy właśnie DAF oraz Foden w Wielkiej Brytanii. Chcąc zobrazować w przybliżeniu wielkość grupy Paccar powiem, iż jej obroty roczne sięgają ośmiu miliardów dolarów. Na światowym rynku aut ciężarowych Paccar plasuje się na trzeciej pozycji, po takich potentatach jak Mercedes Benz i Volvo Scania. Paccar utrzymywał się przez wiele lat na pozycji drugiej, do momentu w którym Volvo zakupiło Scanię, kumulując w ten sposób swój potencjał wytwórczy i zwiększając udział w rynku światowym.
Jaką aktualnie pozycję zajmuje DAF na rynku polskim?
W segmencie, jaki reprezentuje DAF, udział ten wynosi aktualnie 16,6 procenta, a więc i w Polsce jesteśmy na trzeciej pozycji. Wyprzedzają nas nieznacznie Volvo oraz Iveco, zaś DAF prowadzi przed Manem, Mercedesem, Scanią i RVI. Różnie to zresztą kształtuje się w różnych typach pojazdów. Pomijam tu, oczywiście takie krajowe firmy jak Star i Jelcz oraz związane inwestycjami z rynkiem polskim Daewoo.
Co zechciałby pan powiedzieć na temat waszej strategii na rynku polskim?
Jesteśmy jedną z tych firm, a właściwie chyba jedyną firmą, która nie posiada w Polsce własnej montowni aut ciężarowych. Na początku 1995 roku planowaliśmy jej otwarcie, jednakże w następstwie zmian w przepisach dotyczących finansowej strony przedsięwzięcia zrezygnowaliśmy z tego zamiaru. Niemniej jednak Polska jest dla nas bardzo ważnym rynkiem, mimo iż nie montujemy na miejscu naszych ciężarówek. Sprzedawane w Polsce pojazdy montujemy w Holandii i Wielkiej Brytanii. W tym stanie rzeczy firma, jaką reprezentuję, jest odpowiedzialna za import i marketing naszego produktu w Polsce. Przyjęta strategia okazuje się, jak dotąd, wysoce skuteczna i efektywna i dlatego nie widzę potrzeby wprowadzania do niej jakichkolwiek zmian w najbliższej przyszłości. Nie rezygnujemy jednak z doskonalenia naszego serwisu, w celu lepszego jeszcze zaspokajania potrzeb rynku w Polsce.
Jak daje sobie radę DAF Trucks Polska z konkurencją ze strony innych dostawców tego typu pojazdów?
Myślę, że posiadając znaczny kawałek tego tortu nie musimy obawiać się konkurencji, mimo że jest ona bardzo ostra. O pozycji naszej decyduje najwyższy standard oferowanego produktu, który okazuje się w pełni konkurencyjny wobec produktów innych najbardziej znanych wytwórców tego typu pojazdów, spełniając wszelkie możliwe wymagania klienta. Tak więc jakość jest w grze konkurencyjnej elementem decydującym.
Co uznałby pan za największy sukces DAF Trucks Polska w tym roku?
Największym dotąd sukcesem jest uzyskanie w maju bieżącego roku certyfikatu ISO 9002. Jest to potwierdzenie osiągniętego już najwyższego poziomu działalności firmy, w tym również naszych usług, których poziom idzie w parze ze światowym standardem produktu. Innym z naszych sukcesów jest z całą pewnością fakt, iż magazyn „Trucker” uznał wystawiony na tegorocznych Międzynarodowych Targach Poznańskich model DAF 95XF za „ciężarówkę roku 1998”. Jest to dla nas nie tylko źródło wielkiej satysfakcji zawodowej, ale i zachęta do podejmowania nowych wysiłków, które umocnią, a być może i poprawią naszą pozycję na rynku polskim.
Jakie są plany firmy na najbliższą przyszłość?
Muszę przyznać, że rynek polski jest dla DAF-a całkiem nowy, ponieważ jesteśmy na nim obecni dopiero od trzech i pół roku i dlatego nowe są również elementy naszego biznesplanu. Są, oczywiście, pewne sprawy, które wymagają w najbliższym czasie dopracowania. Ponieważ jesteśmy nastawieni na działalność długofalową na tym rynku, powołujemy niezależną sieć dealerską, poprzez którą będzie nam łatwiej docierać do klientów z najwyższej jakości produktem.
DAF Trucks Polska Sp. z o. o.
00-803 Warszawa, Al. Jerozolimskie 56c
tel. (022) 630-22-76
fax (022) 630-22-36
e-mail: [email protected]
Internet: http://www.daf.com.pl