Polska znowu „twarzą do morza”!Poland is again „facing the sea”!

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 marca 2007 r.

Polska znowu „twarzą do morza”!

Wypowiedź Rafała Wiecheckiego, ministra gospodarki morskiej

Miniony rok był dla naszej gospodarki morskiej niezwykle ważny, ponieważ najwyższe władze naszego kraju zerwały w końcu z polityką odwracania Polski „plecami do morza” i nadały sprawom morskim odpowiednią rangę. 5 maja 2006 r., decyzją premiera, zostało powołane do życia Ministerstwo Gospodarki Morskiej, którego celem jest stworzenie dla branży morskiej warunków dynamicznego i stabilnego rozwoju.

MGM ma realne sukcesy

Za największe osiągnięcie pierwszych 10 miesięcy funkcjonowania ministerstwa, którym mam zaszczyt kierować, należy uznać doprowadzenie do uchwalenia Ustawy o podatku tonażowym, czego nie udało się dokonać poprzednim rządom przez ostatnich 10 lat, mimo że o takiej potrzebie wiele i od dawna mówiono. Kolejnym sukcesem było przyjęcie uchwały Rady Ministrów o wieloletnim programie rozwoju morskiej służby poszukiwania i ratownictwa SAR, w ramach którego przeznaczono 81,5 mln złotych z budżetu państwa na m.in. zakup 2 nowoczesnych jednostek, zdolnych operować na morzu do 7 dni samodzielnie, w każdych warunkach pogodowych, zakup jednostki ratunkowej na Zalew Wiślany, budowę 2 brzegowych stacji ratownictwa morskiego w Darłowie i Ustce oraz budowę bazy do zwalczania zanieczyszczeń na morzu w Świnoujściu. Następnie należy wspomnieć o środkach z Unii Europejskiej. Tutaj mamy 120 mln euro, które przeznaczone zostały na gospodarkę morską na lata 2004-2006, i z których realizowanych jest 9 inwestycji. Pieniądze te zostaną wykorzystane w 100%. Natomiast w nowym okresie programowania udało się zwiększyć środki na rozwój transportu morskiego do 600 mln euro. A przypomnę, że w momencie kiedy obejmowałem urząd ministra, miało to być jedynie 400 mln euro. Poza tym, mamy dodatkowo kwotę 80 mln euro na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną, a więc, de facto, na gospodarkę morską przeznaczonych zostanie 680 mln euro. Chciałbym również wskazać na tegoroczny budżet, w którym na rozwój gospodarki morskiej, w porównaniu z rokiem poprzednim, jest o 19% więcej środków, czyli 410, a nie jak rok temu 345 mln zł. Przy czym wydatki bieżące będą większe o 9%, a inwestycyjne aż o 52%. Można zatem śmiało powiedzieć, że pieniądze podatnika wydane na gospodarkę morską w tym roku nie zostaną „przejedzone”.

Coraz więcej inwestycji

Już wkrótce gruntownie zmodernizowane zostaną polskie porty morskie i ich infrastruktura zarówno od strony lądu, jak i morza. Jest to tym bardziej istotne, że w naszych portach od 30 lat właściwie nie było żadnych inwestycji. Natomiast obecnie są one realizowane, z samych środków unijnych, za kwotę około 500 mln zł. Jest przede wszystkim 9 dużych inwestycji. Największa z nich to budowa Trasy Kwiatkowskiego za kwotę 260 mln zł. Ponadto, realizowane są również inwestycje ze środków budżetu państwa. To przede wszystkim inwestycja w porcie w Kołobrzegu, na którą przeznaczono w 2007 roku 18 mln zł. Są też inwestycje własne portów oraz inwestycje prywatnych inwestorów. Tutaj warto podkreślić szczególnie budowę nowych terminali kontenerowych – każdy za ponad 200 mln euro – w portach w Gdyni i w Gdańsku oraz budowę Pomorskiego Centrum Logistycznego w Gdańsku na obszarze ok. 120 ha za kwotę 250 mln euro.

Biało-czerwona bandera

Jednym z priorytetów MGM jest wzmocnienie konkurencyjności polskich armatorów na rynku światowym. Mówię tu o pracach powołanego przeze mnie Zespołu ds. Biało-Czerwonej Bandery, nastawionych na to, by nasi armatorzy otrzymali takie instrumenty prawne, które zadowolą zarówno ich, jak i marynarzy. Wszyscy przecież chcemy, żeby polskie statki powróciły pod rodzimą banderę. W tym właśnie celu została przygotowana i uchwalona, wspomniana już, Ustawa o podatku tonażowym, a także Ustawa o zatrudnieniu na morskich statkach handlowych. To całkowicie nowy akt prawny, który dotyka zarówno skomplikowanej Konwencji o pracy na morzu, jak również kwestii związanych z podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz kwestii zabezpieczeń społecznych marynarzy. Jeśli zostanie on przyjęty w takiej formie, w jakiej wyszedł z ministerstwa, to biało-czerwona bandera stanie się naprawdę atrakcyjna. Kolejna sprawa to przygotowywana właśnie Komisja kodyfikacyjna prawa morskiego, która przeanalizuje wszystkie do tej pory przyjęte akty prawne, m.in. Ustawę o ochronie żeglugi i portów morskich oraz Ustawę o sądach morskich, a przede wszystkim dokona całkowitej nowelizacji Kodeksu morskiego. Prace tej komisji unowocześnią nasz system prawny.

Niczego nie zaniedbamy

Zarządzeniem z dn. 13 listopada powołałem również do życia Zespół ds. opracowania strategii rozwoju portów morskich. Wypracowany przez to ciało projekt zostanie przedstawiony Radzie Ministrów jeszcze w marcu. Będzie on wskazywał potrzeby tego sektora w zakresie infrastruktury i nakreśli sposoby realizacji założonych celów rozwojowych.

Inne ważne zadanie, które realizujemy, to wzrost roli szkolnictwa morskiego zarówno wyższego, jak i średniego. Również do tego powołaliśmy specjalny zespół ekspertów. Jeden z jego pierwszych sukcesów to wzrost o 100% nakładów na ucznia średniej szkoły morskiej, a ściślej mówiąc, wszystkich uczniów, którzy podlegają konwencji SCTW, a więc także dwóch naszych szkół żeglugi śródlądowej – w Kędzierzynie-Koźlu i Nakle. Udało się zapewnić pieniądze na inwestycje dla Akademii Morskich. Zostaną one przeznaczone m.in. na remont gdyńskiego Daru Młodzieży oraz statku szkoleniowego Nawigator XXI. Dążymy też do tego, by polskie szkolnictwo morskie było traktowane jako nasza specjalność w ramach „Zielonej Księgi” UE. Mamy przecież największą liczbę zarówno studentów marynarzy, jak i wykładowców. A trzeba wiedzieć, że zawody morskie to zawody z przyszłością.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej aktywnie angażuje się również w stanowienie prawa unijnego i międzynarodowego. Chodzi tu o prawo morskie, ze względu na swoją specyfikę zawierające bardzo wiele różnych aktów prawnych, które Polska jest zobowiązana przyjąć. Powstają one zarówno w UE, jak i w Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Tylko na dzień dzisiejszy przygotowywanych jest tam aż 7 aktów prawnych, w tym 5 dyrektyw dotyczących gospodarki morskiej. MGM bierze czynny udział w tym procesie, po to, by stanowione na forum międzynarodowym prawo było zgodne z polską racją stanu. Uczestniczymy również w 12 komitetach w ramach Unii. Pilnujemy, by jej dyrektywy przyjmowane były w takim kształcie, jakiego życzy sobie państwo polskie i polscy armatorzy.

Trzeba zmienić nastawienie

Na koniec chciałbym bardzo mocno podkreślić, że strategicznym celem MGM jest intensyfikacja współpracy na kierunku Północ – Południe. Jestem bowiem głęboko przekonany, że należy zmienić dotychczasowe podejście, według którego Polska miała być jedynie krajem tranzytowym między Wschodem a Zachodem. Oczywiście, powinniśmy rozwijać współpracę i z Niemcami, i z Rosją, ale, po pierwsze, w ramach dobrze pojętych bilateralnych stosunków, a po drugie w pewnego rodzaju równowadze z naszymi wysiłkami nakierowanymi właśnie na kierunek północno-południowy. Tym bardziej że współpraca z krajami nastawionymi do nas w sposób partnerski jest z zasady bardziej korzystna niż ta, na którą nieustannie kładą się cieniem zgrzyty o charakterze politycznym. Mogę zapewnić, że Ministerstwo Gospodarki Morskiej działa tak, by już wkrótce możliwe stało się zdynamizowanie wzrostu wymiany gospodarczej Polski z pozostałymi krajami basenu Morza Bałtyckiego – a pamiętajmy, że według wielu prognoz będzie to najszybciej rozwijający się region Unii Europejskiej w najbliższym dziesięcioleciu – oraz dalej w relacjach Północ – Południe. A więc, Szwecja, Finlandia, Norwegia, Dania, Czechy, Słowacja, Austria, czy Węgry – to jest kierunek, który powinniśmy rozwijać.

Rafał Wiechecki w 2002 r. ukończył prawo na Uniwersytecie Szczecińskim, a od 2005 r. jest adwokatem. Również w roku 2005 uzyskał tytuł magistra ekonomii (praca pt. „Transeuropejskie Sieci Transportowe”). Od czerwca 2004 r. do września 2005 r. pracował jako asystent posła do Parlamentu Europejskiego (wiceprzewodniczącego Komisji Transportu i Turystyki). Od października 2005 r. jest posłem na Sejm RP, gdzie pełnił m.in. funkcję wiceprzewodniczącego Komisji Ustawodawczej. Jest członkiem Zarządu Głównego i Rady Politycznej Ligi Polskich Rodzin, w której odpowiadał za przygotowanie programu rozwoju polskiej gospodarki morskiej. n

www.mgm.gov.pl

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 marca 2007 r.

Poland is again „facing the sea”!

The statement of Rafał Wiechecki, the minister of sea economy

The last year was for our sea economy extremely important, as the highest authorities of our country have finally stopped the Policy of turning Poland „with its back to the sea” and gave the sea matters the suitable importance. On May 5th, 2006, with the decision of prime minister, the Ministry of Sea Economy was brought into existence, the purpose of which is the creation of conditions for dynamic and stable development for the sea branch.


The minister of sea economy Rafał Wiechecki during the solemn inauguration of the academic year 2006/2007 in Sea Academy in Szczecin.

MGM has true successes

For the biggest achievement of the first 10 months of the ministry functioning, which I am honoured to lead, one shall consider leading to the fact of enacting the resolution on tonnage tax what the previous governments did not manage to do during the last 10 years, despite the fact that such a need has been talked about for a long time. Another success was the acceptance of the resolution of the cabinet  on long-term program of SAR searching and life-saving sea service development, in terms of which 81,5 million PLN from the national budget was directed to, e.g. the purchase of 2 modern units, able to operate on the sea independently for 7 days, in every weather conditions, the purchase of life-saving unit for Zalew Wiślany, the construction of 2 seaside sea rescue stations in Darłowo and Ustka, as well as the construction of the basis for fighting contamination on the sea in Świnoujście. One also has to mention the resources from the European Union. Here we have 120 million Euro, which were intended for the sea economy for the years 2004-2006, and from which 9 investments are being realized. The money shall be used in 100%. Whereas in the new period of programming, it was managed to increase the resources for sea transport development up to 600 million Euro. And I shall remind that in the moment when I was taking over the ministry office, it was only supposed to be 400 million Euro. Additionally, we have an extra amount of money for the sum of 80 million Euro for the construction of the canal via Mierzeja Wiślana, so, de facto, for the sea economy, 680 million Euro will be allocated. I would also like to indicate for this year’s budget, in which for the sea economy development, in comparison to the previous year, there are 19% of resources more, that is 410, and not, as it was a year ago, 345 million PLN. Whereas, the current expenditures shall be greater for 9%, and the investment ones for 52%. One can without hesitation say that the tax payer’s money spent for the sea economy this year will not be „lost”.

More and more investments

Soon, Polish sea harbours and their infrastructure, from the land side as well as from the sea side, shall be completely modernized. It is much more essential, that in our harbours, for 30 years there were practically no investments. No, however they are realized, from the same union funds, for the sum of money of about 500 million PLN. There are 9 big investments. The biggest one is the construction of Kwiatkowski Route for the amount of 260 million PLN. Additionally, there are also investments realized from the national budget resources. It is, most of all, the investment in the harbour in Kołobrzeg for which in 2007 there are 18 million PLN intended. There are also the harbours’ own investments as well as the investments of private investors. Here the construction of new container terminals shall be underlined – each for more than 200 million Euro – in the harbours in Gdynia and Gdansk as well as the construction of Pomorskie Centrum Logistyczne in Gdańsk on the area of about 120 ha for the amount of 250 million Euro.

White and red banner

One of the Ministry of Sea Economy priorities is the enforcement of competitiveness of Polish ship-owners on the world market. I mention here, the works of the White and Red Banner Team, I called up, aiming at getting by our ship-owners such legal instruments, which shall satisfy them and sailors. We all want Polish ships to get back under the national banner.  In order to do so, the resolution on tonnage tax was prepared and enacted, as well as the resolution on the employment on sea merchant ships. It is a completely new legal act, which touches on the complicated Convention on work on the sea, as well as the matter connected with the income tax from physical person as well as the matter of the sailors’ social protections.  If it shall be accepted in such a form, in which it has left the ministry, then, the white and red banner becomes really attractive. Another thing is currently being prepared the Sea law codification committee, which shall analyze all the legal acts accepted up to this time, including the resolution on navigation and sea harbours protection as well as the resolution on sea courts, and most of all it shall perform the complete amendment of the Sea code. The works of the committee shall modernize our legal system.

We shall not neglect anything

With the resolution from November 13th, I also brought into being the Team for sea harbours development strategy elaboration. The projected elaborated by the group shall be presented to the cabinet in March. It shall indicate for the needs of the sector in terms of infrastructure and outline the ways of realization of the assumed development goals.

Another important task that we realize is the growth of the role of sea educational system, in terms of high and secondary schools.  And also to this task realization, a special tam of experts was called up. One of its first successes was the growth for 100% of expenditures for the student of secondary sea school, and speaking more precisely, all the students, which are subject to SCTW convention, so also two of our schools of inland navigation – in Kędzierzyn Koźle and Nakło. We managed to assure the money for the investments for the Sea Academies. They will be, for example, intended for the repairs of gdyński Dar Młodzieży as well as the training ship Nawigator XXI. We also tend to have our Polish educational system treated as our specialty in terms of EU „Green Book”. We, yet, have the greatest amount of sailor students and lecturers. And one shall know that sea professions are the professions with future.

The Ministry of Sea Economy actively participates also in stating the union and international law. It means, the sea law, which, due to its specificity includes many different legal acts, which Poland is obliged to accept.  They are created in European Union as well as in the International Sea Organization. Only for today, there are 7 legal acts prepared there, including 5 directives concerning sea economy. The Ministry of Sea Economy actively participates in the process, so that, the law stated on the international forum was consistent with the Polish raison d’ etat. We also take part in 12 committees in terms of the European Union. We make sure for its directives to be accepted in such a form, which our country and Polish ship-owners wish it to be like.

The attitude has to be changed

At the end I would like to strongly underline that the strategic goal of the Ministry of Sea Economy is the intensification of co-operation in North-South direction. I am very deeply convinced that the hitherto existing approach, according to which Poland was only supposed to be a transit country between East and West, has to be changed. Of course, we shall develop the co-operation with Germany as well as Russia, but firstly, in terms of well understood bilateral relationships, and secondly in some way balance with our efforts led to the north and south direction.  And additionally, as the co-operation with the countries which are minded to us in partnership manner is much more beneficial than the one, which is full of constantly appearing dissonances of political character. I can assure that the Ministry of Sea Economy works in such a way, so that it would be soon possible to actuate the growth of Poland’s economic exchange with other countries of Baltic Sea basin – and we shall remember that according to many forecasts, it will be the fastest developing region of the European Union in the nearest decade – and further on in lines North – South. So, Sweden, Finland, Norway, Denmark, the Czech Republic, Slovakia, Austria or Hungary – is the direction we have to develop.

 

Rafał Wiechecki in 2002 graduated from Szczeciński University in law and since 2005 he is a lawyer. Also in 2005 he obtained a master degree in economy (the work entitled „Trans-European Transport Networks”). Since June 2004 to September 2005, he worked as the assistant of the parliament member to the European Parliament (the vice-president of Transport and Tourist Committee). Since October 2005, he is the member of the parliament, where he performed the function of the vice-president of Legislative Committee, for example. He is the member of the Main Board as well as Political Board of the League of Polish Families, where he was responsible for the preparation of the program of Polish sea economy development. n

www.mgm.gov.pl