Powstało Towarzystwo Rozwoju Infrastruktury ProLinea

Energia XXIX
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 296 (6069) 19 grudnia 2001 r.

Powstało Towarzystwo Rozwoju Infrastruktury ProLinea

Firmy prowadzące działalność w obszarze inwestycji liniowych w zakresie podstawowych systemów infrastruktury technicznej i komunikacyjnej kraju powołały nowe stowarzyszenie – Towarzystwo Rozwoju Infrastruktury ProLinea.

10 października 2001 roku w siedzibie Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A. w Warszawie odbyło się zebranie założycielskie. Poza Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem S.A. założycielami stowarzyszenia są Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A., EuRoPol GAZ S.A., Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych S.A. (PERN), Energetyka Poznańska S.A., Zakład Energetyczny Okręgu Radomsko-Kieleckiego S.A. (ZEORK S.A.), Gazomontaż S.A., Piecobiogaz Sp. z o.o., Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE), Polkomtel S.A. oraz Biuro Projektowo-Doradcze Ekokonsult z Gdańska.

Podstawowym przedmiotem zainteresowania Towarzystwa Rozwoju Infrastruktury jest problematyka organizowania, przygotowania i realizacji inwestycji infrastrukturalnych, w tym przede wszystkim inwestycji liniowych o znaczeniu ponadlokalnym. Do inwestycji takich zaliczyć można budowę przesyłowych linii elektroenergetycznych, rurociągów służących do przesyłania paliw gazowych i produktów naftowych, linii kolejowych, inwestycji drogowych oraz traktów telekomunikacyjnych.

Głównymi zadaniami stowarzyszenia ProLinea są:

  • organizowanie współpracy inwestorów inwestycji liniowych,
  • reprezentowanie przedsiębiorców realizujących inwestycje liniowe wobec organów państwowych i samorządowych, instytucji pozarządowych oraz osób fizycznych i prawnych,
  • przygotowywanie analiz, ekspertyz oraz opinii projektów aktów prawnych i innych zamierzeń dotyczących przygotowania i realizacji inwestycji liniowych,
  • udział w pracach zespołów opiniodawczych lub doradczych pracujących dla potrzeb prawodawstwa lub organów administracji państwowej,
  • współpraca z organami samorządu terytorialnego: wojewódzkimi, powiatowymi, gminnymi,
  • organizowanie spotkań i konsultacji ze społecznościami lokalnymi oraz organizacjami ekologicznymi,
  • propagowanie i popularyzowanie działań podejmowanych na rzecz ochrony środowiska naturalnego w czasie realizacji inwestycji liniowych (ochrony walorów krajobrazowych, terenów leśnych, zasobów mineralnych, prac geodezyjnych, dóbr kultury),
  • inicjowanie badań na temat stopnia oddziaływania różnych rodzajów inwestycji liniowych na środowisko przyrodnicze i życie ludzi oraz organizowanie rozpowszechniania wyników tych badań,
  • organizowanie spotkań, konferencji oraz szkoleń poświęconych działalności związanej z realizacją inwestycji liniowych.

Dotychczasowe doświadczenia inwestorów wskazują, że przygotowanie do realizacji infrastrukturalnych inwestycji liniowych z reguły napotyka na istotne bariery proceduralne. Najpoważniejsze z nich wynikają z trybu uzyskiwania decyzji władz oraz środowisk lokalnych, dotyczących proponowanych rozwiązań lokalizacyjnych. Równocześnie brakuje skutecznych regulacji nadających priorytetowy charakter inwestycjom celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim przy opracowywaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

W czasie wielu konferencji i seminariów poświęconych tej tematyce dochodziło do spotkań przedstawicieli przedsiębiorstw realizujących infrastrukturalne inwestycje liniowe, w trakcie których okazywało się, że pomimo różnych obszarów działalności, problemy związane z realizacją omawianych inwestycji są bardzo podobne. Efektem tych spotkań było stworzenie forum wymiany poglądów, a w konsekwencji przyjęcie wspólnego przekonania o konieczności integracji działań. Ich podstawowym celem było skonsolidowanie prac nad udoskonaleniem zapisów ustaw i przepisów szczegółowych regulujących proces inwestycyjny, pozwalających na wypracowanie efektywnych metod zmierzających do przyspieszenia procedur lokalizacyjnych.

Rozpoczęto wspólne przygotowanie analiz, ekspertyz oraz opinii dotyczących projektów legislacyjnych odpowiednich ustaw, tj. ustawy o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (uchwalona w dniu 9 listopada 2000 r.) oraz ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Przedstawiciele współpracujących firm brali czynny udział w pracach nad zgłaszaniem postulatów oraz przygotowaniem ostatecznego kształtu powstających aktów prawnych.

Niestety dotychczasowa działalność nie przynosiła pożądanych efektów. Przedstawione propozycje zmian zapisów w tworzonej ustawie o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie nie zostały uwzględnione, natomiast opracowana propozycja nowelizacji ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, zaakceptowana przez zespół autorski z Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, nie uzyskała rekomendacji odpowiedniej podkomisji sejmowej, co uniemożliwiło zainicjowanie procesu legislacyjnego przez parlament.

Chęć sformalizowania prac zespołu oraz umożliwienie występowania z jednolitym stanowiskiem wobec organów ustawodawczych, administracji państwowej i samorządów terytorialnych w sprawach dotyczących realizacji inwestycji liniowych doprowadziła w efekcie do powołania stowarzyszenia.

W trakcie spotkania założycielskiego Andrzej Tyszecki z firmy Ekokonsult wygłosił referat pt. „Wybrane uwarunkowania realizacji inwestycji liniowych”. W wystąpieniu tym podkreślił, że realizacja inwestycji celu publicznego, jakimi są strategiczne inwestycje liniowe, o znaczeniu ponadlokalnym, wynika z celów polityki rozwoju regionalnego realizowanych przez państwo i samorządy. Aby osiągnąć powyższe zamierzenia, wymagane będą spójne merytorycznie i wzajemnie uzupełniające się działania wszystkich przedsiębiorców zaangażowanych w realizację inwestycji liniowych oraz współdziałanie przedsiębiorców z organami administracji państwowej oraz z samorządami województw, powiatów i gmin.

Decyzje o przystąpieniu do Stowarzyszenia ProLinea, w charakterze członka wspierającego, po jego ostatecznym zarejestrowaniu w Krajowym Rejestrze Sądowym, podjęło ostatnio szereg firm sektora elektroenergetycznego i gazowniczego. Stowarzyszenie liczy na zainteresowanie jego działalnością i przystąpienie do niego innych firm branży, tak, by reprezentacja stowarzyszenia wobec środowiska była jak najszersza. Oczekiwana jest również szeroka i konstruktywna współpraca ze wszystkimi środowiskami zainteresowanymi procesem inwestycyjnym, a w szczególności współpraca i porozumienie z organizacjami proekologicznymi, organizacjami rolniczymi, środowiskiem rzeczoznawców majątkowych, jak również Naczelnej Organizacji Technicznej i jej branżowymi związkami.

Kazimierz Nowak
dyrektor Pionu Rozwoju i Inwestycji PGNiG S.A.