Pozostać liderem jakości

Jakość VII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 262 (5427) 09 listopada 1999 r.

Pozostać liderem jakości
Rozmowa z Jarosławem Myjakiem, prezesem Zarządu Commercial Union Polska – Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie S.A.

foto

Commercial Union aspiruje do miana lidera jakości. Jak pan rozumie ten termin?

W mojej opinii jakość jest przede wszystkim zachowaniem indywidualnego podejścia do każdego klienta, pracownika czy kooperanta w warunkach rosnącej sprzedaży, upowszechnienia naszych usług. Wydaje mi się to istotne zwłaszcza w dziedzinie usług, przede wszystkim finansowych, jako że każdy spośród klientów – obecnych czy choćby potencjalnych – potrzebuje nieco innego programu ubezpieczeniowo-inwestycyjnego. Każdy z nich ma swoją niepowtarzalną historię, własną opowieść. Dążenie do zachowania najwyższej jakości zasadza się zatem przede wszystkim na chęci i umiejętności wysłuchania i indywidualnego potraktowania potrzeb.

Co to znaczy?

Odpowiem tak: już w tej chwili możemy każdej osobie czy grupie osób o konkretnej strukturze wiekowej i zawodowej zaproponować wysoce zindywidualizowany plan ubezpieczeniowo-oszczędnościowy. Zaspokaja on potrzeby finansowe w najrozleglejszym zakresie. Otwiera możliwość modyfikacji podyktowanych zmianami sytuacji życiowej czy też warunków gospodarczych. PLUS – nasze ubezpieczenie uniwersalne, które zawsze winno stanowić fundament planowania finansowego – to polisa dopasowująca się do niepowtarzalnych potrzeb klienta. Myślę, że nasza flagowa oferta to mocny argument przemawiający za wyborem Commercial Union. Poprzez postawienie akcentów bądź na inwestycje, bądź też ochronę klient sam decyduje o kształcie swojej polisy. Ma pełen wybór ubezpieczeń dodatkowych, podejmuje też decyzję co do wyboru funduszu czy funduszy inwestujących wpłacane składki. Tak więc sam klient, wraz z agentem, buduje sobie podstawowy program finansowy na całe życie.

Akcentuje pan jakość oferty ubezpieczeniowej CU. Nie inaczej postępują przedstawiciele innych towarzystw. Co, pana zdaniem, odróżnia ofertę Commercial Union od propozycji pozostałych firm ubezpieczeniowych?

Rynek ubezpieczeniowy w Polsce jest już na tyle rozwinięty i dojrzały, by skutecznie eliminować oferty niedopracowane, odbijające jakością od pozostałych propozycji. Polskie ubezpieczenia na życie dzielą się na dobre i bardzo dobre, a oferta CU sytuuje się bez wątpienia w tej drugiej grupie. Naszym największym i niekwestionowanym atutem jest nowatorstwo. CU Życie prowadzi działalność od niemal siedmiu lat – tak więc już sam fakt tak wczesnego rozpoczęcia pracy w Polsce czyni z nas pionierów naszego rynku ubezpieczeń na życie. W roku 1992 rynek był regulowany, nadzorowany, ale również gotowy do przyjęcia nowoczesnej oferty ubezpieczeniowej, odpowiadającej polskim aspiracjom u progu wejścia do Unii Europejskiej. CU nie szukało nisz. Commercial Union pierwsze w Polsce stworzyło i wprowadziło na rynek uniwersalne ubezpieczenie na życie z funduszem inwestycyjnym. Oferta ubezpieczeń jest stale rozbudowywana – dotyczy to zarówno segmentu polis indywidualnych, w którym CU od lat pozostaje liderem, jak i ubezpieczeń grupowych. W roku 2000 planowane jest wprowadzenie aż sześciu nowych usług ubezpieczeniowo-finansowych. W bieżącym roku zaoferowaliśmy ubezpieczenie grupowe ZESPÓŁ, skierowane do pracodawców i pracowników małych i średnich firm. Na uwagę zasługuje nowatorskie rozwiązanie, polegające na określaniu procentu składki przeznaczonej na ochronę ubezpieczeniową i inwestycje. Sam pracownik projektuje wysokość ochrony ubezpieczeniowej oraz gromadzonych oszczędności.

Wszystkie dotychczas oferowane ubezpieczenia są stale modyfikowane, tak aby odpowiadały zmieniającym się potrzebom. Zawsze staramy się być w awangardzie.

Nowatorstwa oferty CU dowodzi także pierwszy i jedyny w Polsce fundusz gwarantowany – Commercial Union bowiem jako jedyna instytucja finansowa w Polsce gwarantuje, że cena jednostki funduszu nigdy się nie zmniejszy, a także pierwszy w naszym kraju fundusz międzynarodowy, korzystający z ustawowej możliwości lokowania części składek na największych rynkach finansowych w Europie i na świecie.

Jakie kryteria musi spełnić firma, by móc otrzymać statuetkę i diament Business Centre Club?

W roku 1997 Commercial Union Życie oraz Marian Miziołek, ówczesny prezes Zarządu, otrzymali Statuetkę Lidera Polskiego Biznesu Business Centre Club – organizacji zrzeszającej firmy wyznaczające rytm i kierunki rozwoju polskiej gospodarki. Nagroda ta przyznawana jest filmom, wyróżniającym się pod względem jakości wyrobów czy usług, a także dynamiki rozwoju. W roku bieżącym, za mojej kadencji, naszemu Towarzystwu przyznany został pierwszy diament do Złotej Statuetki Lidera Polskiego Biznesu BCC. Diament może otrzymać firma, która przez minimum półtora roku po otrzymaniu statuetki nadal osiąga znakomite wyniki finansowe, rozwija się i utrzymuje stabilną pozycję na rynku. Cały czas zwiększamy udział w rynku. W pierwszym kwartale br. rozwój Commercial Union wyprzedził o 167 procent tempo rozwoju całego rynku ubezpieczeń na życie.

W sektorze usług istotna jest nie tylko sama oferta, ale i jakość obsługi…

Oczywiście. Naszym największym majątkiem są ludzie, którzy niosą tę dobrą ofertę „pod strzechy”. Stworzyliśmy prężną sieć sprzedaży, postawiwszy na wiedzę fachową, profesjonalizm i zaangażowanie naszych przedstawicieli – licencjonowanych agentów ubezpieczeniowych. Każdy klient ma swojego opiekuna – znanego, nie anonimowego, kontaktującego się ze swym podopiecznym w każdej wymagającej tego sytuacji. Stawiamy na wiedzę, umiejętność poruszania się w świecie finansów i ubezpieczeń, ale także wysoką kulturę współpracowników, chęć słuchania i rozmowy, empatię. To trudny, niesłychanie odpowiedzialny zawód, wbrew pozorom – nie dla wszystkich i nie dla każdego. Wbrew obiegowym opiniom agent nie jest akwizytorem, lecz prywatnym doradcą, służącym radą i pomocą w opracowaniu wieloletniego planu ubezpieczenia i oszczędzania. Mówię oczywiście o dobrych agentach, tu zaś mogę wspomnieć, że współpracownicy Commercial Union zawsze byli wysoko notowani na rynku pracy. Doceniano nie tylko ich kwalifikacje, ale także elegancję, powściągliwość, kulturę. I to jest właśnie jakość.

Wydaje się, że wymogiem epoki koncentracji kapitałów, fuzji, globalności jest zapewnienie klientom możliwe najszerszego spektrum usług dostępnych w jednym miejscu. Czy CU planuje rozszerzenie działalności o zupełnie nowe obszary?

Od ponad roku CU jest częścią CGU, piątej co do wielkości grupy ubezpieczeniowej w Europie. Koncentracja postępuje także w Polsce. Na początku bieżącego roku rozpoczęliśmy tworzenie Grupy Commercial Union Polska, złożonej z 5 spółek, świadczących usługi w zakresie ochrony od ryzyka, gromadzenia oszczędności i doradztwa inwestycyjnego, zabezpieczenia emerytalnego, a także administrowania indywidualnymi składkami regularnymi. Myślą wybiegamy jednak daleko naprzód. Być może niebieskie karty emerytalne CU oraz wirtualna bankowość pozwolą nam zaangażować się na rynku usług transakcyjnych. Niewykluczone, że bankomaty nowej generacji, funkcjonujące w centrach handlowych, to także przyszłość Commercial Union. Będziemy świadczyć długoterminowe usługi finansowe w najszerszym zakresie i w najbardziej profesjonalny sposób. Będziemy rozwijać usługi związane z ochroną finansową, jak również z oszczędzaniem i inwestycjami. Chcemy ubezpieczać Polskę. Chcemy być firmą potężną i wszechstronną, kładącą wszakże szczególny nacisk na jakość usług. Nie sztuką bowiem jest sprzedać wiele, sztuką jest sprzedać dobrze!

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Piotr Wosik

Strona Commercial Union Polska