Jakość i Certyfikacja
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
9 listopada 2005 r.
Program Promocji Jakości
Wypowiedź Wojciecha Jana Maja, dyrektora Departamentu Polityki Przemysłowej w Ministerstwie Gospodarki i Pracy
Konieczność dostosowania polskiej gospodarki do wymagań konkurencyjnych rynków, europejskiego i międzynarodowego, stała się podstawą podjęcia jeszcze przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu intensywnych działań informacyjnych, szkoleniowych i promocyjnych, związanych z normami dotyczącymi jakości, tj. z normami serii ISO 9000 i EN 45000 (nota bene: seria norm EN 45000 jest obecnie sukcesywnie zastępowana normami z serii ISO 17000).
W 1992 r. został uruchomiony Program Promocji Jakości (PPJ), którego celem było upowszechnianie w przedsiębiorstwach i w jednostkach badawczo-rozwojowych nowego, systemowego podejścia do jakości, zgodnego ze standardami międzynarodowymi, a także promowanie zasad akredytacji i certyfikacji.
Stopniowo do PPJ były włączane również działania na rzecz promocji systemowego podejścia do działalności mającej wpływ na środowisko naturalne (normy serii ISO 14000) oraz bezpieczeństwo pracy (PN-N-18000).
Szczególną wagę Ministerstwo Gospodarki i Pracy przywiązuje do działań na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw, rozumiejąc, że wdrażanie nowoczesnych systemów zarządzania, w tym zarządzania jakością, które pozwalają na zwiększenie zaufania klientów, poprawę wizerunku firmy, wzmocnienie konkurencyjności i wzrost możliwości eksportowych, w małych i średnich firmach najczęściej jest bardzo trudne ze względu na szczupłość środków, jakimi te firmy dysponują, głównie finansowych, ale również kadrowych i technicznych.
Dlatego MGiP zawsze starało się wspomagać wysiłki przedsiębiorców, w tym również przeznaczając znaczące środki na dofinansowanie projektowania, wdrażania i certyfikacji systemów zarządzania. Z takiej pomocy skorzystało wiele małych i średnich firm w ramach projektów realizowanych najpierw przez samo Ministerstwo, a później przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, która na refundację kosztów wdrażania systemów zarządzania przeznaczyła pokaźne kwoty pozyskane ze środków PHARE, uzupełnione środkami z budżetu MGiP.
Temu celowi służy również podpisana w latach 2000-2003 z Marszałkami wszystkich, szesnastu, województw Deklaracja Współpracy w działaniach na rzecz promowania jakości.
Zaangażowanie organów samorządu terytorialnego oraz regionalnych organizacji gospodarczych w działania na rzecz promocji jakości jest bowiem warunkiem niezbędnym dla skutecznego i szerokiego upowszechniania tej problematyki, zwłaszcza wśród firm małych i średnich funkcjonujących na terenach odległych od dużych ośrodków.
Od kilku lat Departament Polityki Przemysłowej MGiP we współpracy z Urzędami Marszałkowskimi organizuje na terenie każdego województwa przynajmniej jedno seminarium w ramach Programu Promocji Jakości, każde nieodpłatne dla około 100 uczestników – przedstawicieli lokalnych przedsiębiorstw.
Celem tego przedsięwzięcia jest przybliżanie problematyki jakości, jej roli na dzisiejszym, coraz bardziej konkurencyjnym rynku, ale również np. pokazywanie możliwości wykorzystania prawidłowo wdrożonego systemu zarządzania jakością do wykazania zgodności wyrobów z wymaganiami dyrektyw tzw. Nowego Podejścia i znakowania ich symbolem zgodności europejskiej CE.
Na stronie internetowej MGiP, pod adresem www.mgip.gov.pl/ppj, zostały udostępnione publikacje (Przewodniki), w których zawarto wiele praktycznych wskazówek nt. projektowania i wdrażania systemów zarządzania.
Pod tym adresem można też znaleźć informacje o jednostkach certyfikujących systemy zarządzania, akredytowanych przez Polskie Centrum Akredytacji, a także o firmach – podmiotach posiadających certyfikaty ISO 9001 (dla systemów zarządzania jakością), ISO 14001 (środowisko), PN-N 18001 (bhp) i inne.
Wykaz ten nie jest oczywiście pełny, ponieważ umieszczamy w nim wyłącznie informacje otrzymane od samych firm – posiadaczy certyfikatów, lub od jednostek certyfikujących, które im te certyfikaty wydały. Zgłaszanie certyfikatów do MGiP nie jest obowiązkowe. Trzeba tu jednak dodać, bo pojawiają się pytania w tej sprawie, że umieszczenie informacji o certyfikatach systemów zarządzania w rejestrze/bazie internetowej MGiP nie pociąga za sobą żadnej opłaty.
Nie można w tym miejscu nie pochwalić się, że również trzy komórki Ministerstwa Gospodarki i Pracy: Departament Kontroli Eksportu, Departament Administrowania Obrotem oraz Zakład Usług Administracyjno-Gospodarczych skutecznie wdrożyły system zarządzania jakością zgodny z normą PN-EN ISO 9001, co zostało poświadczone w stosownych certyfikatach. n