Promocja Polski: Kooperatywna konkurencja regionów i miast

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
23 czerwca 2009 r.

Promocja Polski: Kooperatywna konkurencja regionów i miast

Kiepskie drogi, utracone lata socjalizmu, wysoki poziom przestępczości, duże dysproporcje między biednymi a zamożnymi, nadmierna biurokracja, ciągle jeszcze przestarzała struktura gospodarki – to najczęściej wymieniane słabe strony Polski wynikające z badania ankietowego, zrealizowanego w ramach projektu badawczego „Teraz Polska Promocja” przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego w II połowie 2008 roku.

Do silnych stron Polski zaliczono natomiast: potencjał Polaków tkwiący zwłaszcza w młodym pokoleniu, polską gościnność, przyjazność i otwartość, dynamiczny rozwój gospodarczy, uczestnictwo w Unii Europejskiej, polepszenie jakości życia oraz walory geograficzne polskich krain i miast. Za najbardziej reprezentatywne dla Polski atrakcje turystyczne uznano polskie miasta, podkreślając ich atrakcyjność rekreacyjno-rozrywkową, jak i kulturalną (w tym architektoniczną, zabytki).

Są to wyniki badania przeprowadzonego na grupie ok. 140 obcokrajowców, osób młodych (prawie 80% to ludzie w wieku 20-30 lat), które przynajmniej raz odwiedziły Polskę.

Gdyby chcieć oprzeć zagraniczną promocję Polski na aktualnie najsilniejszych spośród pozytywnych skojarzeń z Polską, to należałoby komunikować, iż Polska to kraj przyjaznych, gościnnych ludzi i olbrzymiego potencjału rozwoju. To jednak nie wystarczy, aby wykreować silną, atrakcyjną polską markę kraju. Te same badania pokazały również, że polska marka eksportowa „made in Poland” w zasadzie nie istnieje: jesteśmy krajem „no name” dla zagranicznych konsumentów.

W ciągu ostatnich lat pojęcia marketingu terytorialnego i promocji miejsc zdobywały coraz większe zainteresowanie włodarzy polskich miast, regionów, a także osób kierujących instytucjami publicznymi i pozarządowymi. Obserwujemy systematyczny wzrost świadomości tego, w jaki sposób działania z zakresu marketingu terytorialnego mogą się przyczynić do poprawy konkurencyjności miejsc i służyć realizacji celów ich rozwoju. Coraz częściej powstają projekty promocji miast i budowy marek regionów.

Oczekiwania w zakresie promocji Polski są duże i należy mieć świadomość, że ciągle jest wiele do zrobienia. W Polsce od lat istnieje wyczekiwanie na powstanie ram strategicznych dla działań promocyjnych.

Taka sytuacja zmusza do postawienia szeregu pytań dotyczących wymiany informacji pomiędzy różnymi podmiotami zajmującymi się promocją, zakresu ich kompetencji i współpracy pomiędzy samorządem terytorialnym różnych szczebli, administracją rządową, instytucjami branżowymi i innymi.

Jako pierwsza z inicjatywą oddolnego, całkowicie dobrowolnego powołania instytucji zorientowanej na stałą współpracę w zakresie marketingu terytorialnego Polski wystąpiła Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego. Podczas konferencji „Promocja Polski – strategie regionalne” została przedstawiona koncepcja powołania Rady Promocji Regionów i Miast jako niekomercyjnej instytucji, zrzeszającej głównie przedstawicieli samorządu terytorialnego, służącej wymianie informacji o działalności promocyjnej różnych podmiotów, edukacji i podejmowaniu współpracy w obszarze promocji miast i regionów. Celem Rady miałaby być poprawa skuteczności i efektywności działań z zakresu marketingu terytorialnego Polski poprzez stworzenie narzędzia komunikacji dla podmiotów realizujących zadania w obszarze marketingu terytorialnego Polski, ze szczególnym uwzględnieniem potencjału współpracy miast i regionów.

Koncepcja Rady spotkała się z dużym, pozytywnym zainteresowaniem przedstawicieli urzędów marszałkowskich. W szczególności uznali oni, że zadania Rady należałoby rozszerzyć o podejmowanie partnerskiego dialogu z administracją rządową w zakresie strategicznych projektów promocji Polski. Prelegenci podkreślali, że obecnie brakuje ram współpracy samorządów z rządem odnośnie marketingu terytorialnego Polski, co utrudnia projektowanie strategii promocji regionów.

Krzysztof Przybył
Jarosław Górski

www.terazpolska.pl