Energia XXVII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 141 (5914) 19 czerwca 2001 r.
Rozmowa z Joachimem Wojaczkiem, przedstawicielem EnBW AG w Polsce
Jak można scharakteryzować holding EnBW?
Holding EnBW – Energie Baden-Wurttemberg AG – to jedno z czterech największych niemieckich przedsiębiorstw energetycznych, z siedzibą w Karlsruhe. Powstało w 1997 w wyniku fuzji Badenwerk Holding AG i Energie-Versorgung Schwaben Holding AG, w celu stworzenia silnej i skonsolidowanej firmy w obliczu planowanej liberalizacji niemieckiego rynku energetycznego. Obecnie EnBW to holding ponad 100 spółek zależnych i ponad 70 spółek stowarzyszonych w Niemczech i za granicą. Posiada dostęp pośrednio do ponad 20.000 MW mocy zainstalowanej, z czego połowę w źródłach własnych. EnBW to także właściciel sieci energetycznych na wszystkich poziomach napięć, tj. wysokich, średnich i niskich. Poza podstawowym obszarem, jakim jest energetyka, a w jej ramach przede wszystkich energia elektryczna, ponadto cieplna oraz gaz ziemny, EnBW działa również w dziedzinie utylizacji i usuwania odpadów, telekomunikacji, transporcie i innych. EnBW utworzyła na terenie Niemiec, Holandii, Austrii, Włoch, Hiszpanii i Polski prawie 20 biur handlowych w ramach liberalizacji rynku energii. Jeżeli chodzi o wyniki roku 2000, to skonsolidowane przychody koncernu wyniosły 11,4 miliarda marek niemieckich, sprzedaż energii elektrycznej – 77 900 GWh, zatrudnienie – 33 940 pracowników. Zainteresowanych dalszymi informacjami zapraszam na naszą stronę internetową: www.enbw.pl
„Przedsięwzięcia z energią” to motto holdingu EnBW. Co to konkretnie oznacza?
Posiadane przez EnBW doświadczenie na rynku energii to owoce rozwoju od świadczenia usług energetycznych na rzecz klientów jedynie na terenie Badenii-Wirtembergii, aż do szerokiej działalności na wielu polach, wykraczających również poza energetykę, z kompleksową dostaw różnych mediów, z rozbudowaną strukturą holdingową, z prowadzeniem znaczących inwestycji przede wszystkim w Europie. W krajach europejskich, w których następuje uwolnienie rynku energii, grupa EnBW prowadzi poza działalnością inwestycyjną również działalność handlową, tworząc spółki obrotu i handlu energią. Czynnikiem sprzyjającym „przedsięwzięciom z energią” grupy EnBW jest właściwie przyjęta struktura holdingu, dynamicznie dostosowywana do zmieniających się wymogów rynku i potrzeb klientów. Poszczególne spółki energetyczne zajmują się odpowiednio wytwarzaniem energii, jej przesyłem, obrotem i dystrybucją. W ten sposób efektywność każdego z rodzajów działalności jest w pełni przejrzysta, co pozwala na właściwe zarządzanie i odnoszenie sukcesów na konkurencyjnym rynku. „Przedsięwzięcia z energią” to również wyznacznik działań handlowych EnBW, która jako jedna z pierwszych firm w Niemczech rozpoczęła handel energią tworząc specjalizowane grupy sprzedawców do obsługi klientów w poszczególnych gałęziach przemysłu, dopasowując produkty energetyczne i zarządzanie energią do specyfiki branżowej. Ponadto jako bardzo aktywna w zakresie marketingu, grupa EnBW również jako jedna z pierwszych wprowadziła markę dla prądu – Yello Strom, tj. żółty prąd. Celem było uproszczenie dostaw energii elektrycznej, zaoferowanie klientom przejrzystości w obliczaniu swoich kosztów, przy wykorzystaniu nowych kanałów dystrybucji, takich jak Internet, e-commerce, telefoniczne centrum zgłoszeniowe.
A co oznaczają „przedsięwzięcia z energią” grupy EnBW dla rynku polskiego?
Rozpoczęta w Polsce liberalizacja rynku energii była bodźcem zachęcającym dla EnBW do wejścia na rynek polski, aktywnego uczestnictwa w jego rozwoju poprzez inwestycje w polską energetykę na zasadach partnerstwa oraz działalność handlową EnBW Polska. Chcemy wykorzystać bogate doświadczenie EnBW zdobyte na rynkach europejskich. Zdajemy sobie sprawę, że w żadnym kraju nie jest możliwe właściwe prowadzenie działalności handlowej bez partnerów w sektorze energetycznym. Wyrazem tej strategii jest m.in. nabycie wspólnie z naszym udziałowcem kapitałowym, firmą EDF, znacznych udziałów w Kogeneracji Wrocław oraz Elektrowni Rybnik. Natomiast głównym celem EnBW Polska, powstałej w grudniu 1999 r., jest obsługa klientów w ramach otwierającego się rynku energii, świadczenie doradztwa energetycznego i usług związanych z różnymi formami energii. Koncesja, taryfa, odpowiednia organizacja oraz wysoko wykwalifikowany zespół fachowców z zapleczem wiedzy branżowej do obsługi klientów przemysłowych, umożliwiają EnBW prowadzenie skutecznej działalności na terenie całego kraju. EnBW Polska jest obecnie jedną z najaktywniejszych na rynku spółek obrotu energią.
Czy istnieją jakieś specjalne formy usług energetycznych, które EnBW już dzisiaj oferuje w Polsce?
Tak, nasi specjaliści wspólnie z klientem znajdują możliwe oszczędności w gospodarowaniu energią, opracowują koncepcje wykorzystania energii zintegrowane zgodnie z potrzebami klienta. Wyspecjalizowaliśmy się przy tym w peryferyjnych urządzeniach energetycznych oraz w wytwarzaniu form energii użytkowej, takich jak: ciepło, chłodzenie, sprężone powietrze, gazy techniczne. Rozliczenia z klientami dotyczą przede wszystkim ilości zużytych mediów – oferujemy energię użytkową „skrojoną na miarę”. Inną interesującą technologią, którą oferujemy, jest Powerline – technologia dostępu do Internetu w każdym gniazdku elektrycznym w domu klienta. Przewagą systemu jest szybszy dostęp do Internetu niż przy korzystaniu z tradycyjnych połączeń telekomunikacyjnych, a jednocześnie nie ma konieczności dodatkowego okablowania. Powerline wykorzystuje istniejący system energetyczny. W miarę otwierania rynku energii dla coraz szerszych grup odbiorców będziemy oferować dalsze produkty z szerokiej oferty holdingu EnBW.
Jaką rolę według pana zajmie EnBW na rynku polskim w najbliższych latach?
Bardzo dużo zależy od dalszego tempa liberalizacji rynku. Chcemy zaadaptować wszystkie sprawdzone w holdingu modele aktywnego uczestniczenia w rozwoju wolnego rynku energii. Wiemy, jak ważne dla dalszej ekspansji jest stworzenie platformy opartej o lokalnych partnerów energetycznych. Sukcesywnie wprowadzimy narzędzia do odniesienia sukcesu w obrocie energią, wypracowane przez holding, i to nie tylko w Niemczech. Realne wydaje się nam osiągnięcie docelowo ok. 15-20% rynku. EnBW, działająca w grupie EDF, z pewnością przyczyni się do rozwoju polskiej energetyki i będzie zajmować jedno ze znaczących miejsc w przyszłym jej kształcie.
Rozmawiał EM
- Informacje o EnBW