ŁĄCZNOŚĆ IV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 240 (5405) 13 października 1999 r.
Rok 1998 w TP S.A.
Telekomunikacja Polska S.A.
Ubiegły rok w Telekomunikacji Polskiej S.A. był rokiem znaczących przemian. Akcje TP S.A. znalazły się na giełdzie. Jednocześnie została przeprowadzona emisja obligacji. W ubiegłym roku został również zawarty Zbiorowy Układ Pracy, a także rozpoczęły się intensywne prace nad reorganizacją spółki.
Pierwszy etap prywatyzacji
W związku z uchwałą Rady Ministrów z dnia dziewiątego września 1997 roku wyrażającą zgodę na prywatyzację spółki podjęto uchwałę w sprawie przygotowania i wprowadzenia akcji TP S.A. do publicznego obrotu. W dniu 16 czerwca 1998 roku Rada Ministrów zaakceptowała strategię pierwszego etapu prywatyzacji TP S.A. W dniu 29 czerwca ubiegłego roku TP S.A. złożyła wniosek do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o wprowadzenie akcji TP S.A. do obrotu publicznego. W dniu 25 września 1998 roku Komisja Papierów Wartościowych i Giełd wprowadziła do obrotu publicznego 1.400.000.000 akcji serii A Telekomunikacji Polskiej S.A. W przeprowadzonej na przełomie września i października 1998 roku Ofercie Publicznej sprzedano 210.000.000 akcji stanowiących 15 procent kapitału akcyjnego spółki, z czego w Ofercie Polskiej przydzielono 53.654.161 akcji, a w Ofercie Zagranicznej – 156.345.839 akcji. W dniu 18 listopada 1998 roku odbyło się pierwsze notowanie akcji spółki na giełdzie w Warszawie oraz Globalnych Kwitów Depozytowych (GDR) na giełdzie w Londynie. W trakcie trwania Oferty Polskiej, indywidualni inwestorzy złożyli zlecenia na zakup ponad 105,5 mln akcji, co oznaczało dwukrotną nadsubskrypcję. W przypadku Oferty Zagranicznej zanotowano jeszcze wyższy poziom zainteresowania.
Emisja obligacji
Kolejnym krokiem do zdobycia kapitału niezbędnego do realizacji zakrojonej na szeroką skalę strategii rozwoju, stała się oferta sprzedaży obligacji o wartości 1 miliarda USD adresowana do inwestorów z Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej. Wartość emisji tego rodzaju papierów dłużnych była rekordowa w historii finansów Europy Środkowo-Wschodniej. Bardzo pochlebne oceny instytucji finansowych oraz wysoka ocena kredytowa TP S.A., mimo niesprzyjającej sytuacji na rynkach finansowych, wpłynęły na duże zainteresowanie obligacjami oraz ich korzystne oprocentowanie.
Telekomunikacja Polska S.A. uzyskała wyróżnienie „1998 Best Central European Bond Issue” za najlepiej przygotowaną i przeprowadzoną w ubiegłym roku emisję obligacji firmy środkowoeuropejskiej. Nagrodę przyznał prestiżowy brytyjski magazyn finansowy „Euromoney”, podkreślając, że była to największa emisja w historii Europy Środkowo-Wschodniej i dodatkowo przeprowadzona w trudnych warunkach makroekonomicznych spowodowanych kryzysem finansowym w Rosji.
W uzasadnieniu stwierdzono, że dzięki emisji obligacji TP S.A. stworzyła wrażenie, że jest firmą, która potrafi dostosować się do warunków rynkowych, zarówno jeżeli chodzi o wielkość przeprowadzanych operacji, jak i dojrzałość w ich przeprowadzaniu. Uznano, że do sukcesu emisji przyczynił się Zarząd TP S.A., natychmiast reagując na poprawę sytuacji na rynkach finansowych po miesiącach globalnych zniżek na rynkach akcji i papierów dłużnych.
Sukces tej emisji jest tym większy, że jeszcze na początku października analitycy światowych banków inwestycyjnych nie wróżyli powodzenia żadnej większej emisji obligacji ze względu na niestabilną sytuację na rynkach finansowych. Tymczasem uzyskane przez Telekomunikację Polską S.A. stopy procentowe są równie korzystne jak te, które można by było uzyskać przed pierwszymi oznakami kryzysu finansowego odczuwalnego od sierpnia ubiegłego roku.
Analitycy finansowi podkreślają, że emisja obligacji w wysokości miliarda USD otworzyła rynek, zapewniając dobre kryterium płynności finansowej dla innych firm z Europy Środkowo-Wschodniej, pragnących pozyskać kapitał na największych rynkach finansowych świata. O atrakcyjności oferty emisyjnej świadczy też fakt, że w ostatnich dniach jej prezentowania potencjalnym inwestorom, TP S.A. miała oferty zakupu obligacji o wartości około dwóch miliardów USD. Zamówienia napływały od wszystkich typów inwestorów ze wszystkich najważniejszych ośrodków finansowych.
– Była to pierwsza emisja od czasu kryzysu w Rosji – powiedział dla magazynu finansowego „Euromoney” Todd Berman, dyrektor bankowości inwestycyjnej w Europie Środkowo-Wschodniej w Salomon Smith Barney, amerykańskim banku prowadzącym emisję obligacji TP S.A. – Wzmocniła ona zaufanie inwestorów, ponieważ była emisją z czystą historią kredytową. Była to kluczowa transakcja, która skupiła uwagę inwestorów na emisjach papierów dłużnych – dodał.
Z kolei Johnatan Brown kierujący w banku J.P. Morgan emisjami rynków wschodzących stwierdził w „Euromoney”: „Czas tej emisji był taki, że nie sądzę, by ktokolwiek inny mógł wówczas emitować z powodzeniem swoje obligacje. Myślę, że inwestorów przyciągnęły trzy główne czynniki. Pierwszym było zainteresowanie Polską. Inwestorzy mieli ochotę zaryzykować z firmą z tego kraju. Drugim, fakt, że TP S.A. chwilę przedtem z sukcesem przeprowadziła prywatyzację oraz sfinalizowała sprawę pożyczki w wysokości 250 milionów USD, która zapewniła jej dostęp do innych rynków. Trzecim zaś była panująca wśród inwestorów moda na inwestowanie w firmy telekomunikacyjne, a TP S.A., jest stabilną firmą tej branży.”
Drugi etap prywatyzacji
W dniu 14 października 1998 roku Rada Ministrów zobowiązała ministra Skarbu Państwa do zbycia od 25 do 35 procent akcji TP S.A. inwestorowi strategicznemu do końca 1999 roku. Inwestor strategiczny zostanie wybrany w drodze rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia. Głównym celem II etapu prywatyzacji TP S.A. jest uzyskanie dostępu do kapitału niezbędnego do rozwoju oraz przygotowanie spółki do działania na rynku telekomunikacyjnym w warunkach narastającej konkurencji, między innymi poprzez wprowadzenie nowoczesnego know-how, zarówno w usługach, jak i zarządzaniu.
Nowy Układ Zbiorowy
W dniu 25 czerwca 1998 roku Zarząd TP S.A. podpisał z organizacjami związkowymi działającymi w spółce Ponadzakładowy Układ Zbiorowy Pracy dla pracowników Telekomunikacji Polskiej S.A. Układ wszedł w życie 28 września 1998 roku. Układ ma zastosowanie we wszystkich jednostkach organizacyjnych spółki oraz obejmuje, poza osobami zatrudnionymi na wskazanych w Układzie stanowiskach, wszystkich pracowników spółki. Układ zawarty został na czas nieokreślony.
Umowa z Ministerstwem Łączności
W dniu 17 września 1998 roku została zawarta, na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy o łączności z dnia 23 listopada, Umowa Telekomunikacyjna pomiędzy Ministerstwem Łączności a TP S.A. Reguluje ona wzajemne stosunki pomiędzy stronami umowy do czasu wejścia w życie nowego prawa telekomunikacyjnego. Umowa ustala ramy współpracy i współdziałania stron dla dostosowania TP S.A. do nowych warunków ekonomicznych i działania w warunkach zliberalizowanego rynku telekomunikacyjnego. W Umowie określone zostały ponadto obowiązki stron dotyczące zaspokojenia potrzeb w zakresie usług telekomunikacyjnych w Polsce, zapewnienie wysokiego poziomu ich jakości oraz dostępności dla użytkowników, prowadzenia prac badawczych, realizacji zadań w zakresie potrzeb obronności i bezpieczeństwa narodowego i bezpieczeństwa narodowego, a także rozwoju sieci telekomunikacyjnej i utrzymania konkurencyjnych warunków rozwoju telekomunikacji. W Umowie Telekomunikacyjnej zawarto potwierdzenie wyłączności TP S.A. na świadczenie usług międzynarodowych do 2002 roku. Zgodnie z postanowieniami Umowy wprowadzono potrzebę przedstawienia zorientowanej kosztowo stawki rozliczeniowej w ruchu międzyoperatorskim. Umowa przewiduje, że minister łączności będzie zasięgał opinii TP S.A. przy tworzeniu podstawowych aktów prawnych obejmujących problematykę telekomunikacyjną lub dotyczących działalności spółki.
Prace nad reorganizacją spółki
Od początku 1998 roku trwają intensywne prace nad reorganizacją spółki. Celem tych prac jest przygotowanie TP S.A. do działania na zliberalizowanym, rynku telekomunikacyjnym w warunkach narastającej konkurencji, poprzez stworzenie struktury organizacyjnej zdolnej do należytego zaspokajania potrzeb poszczególnych segmentów klientów oraz zwiększania efektywności gospodarowania. Organizacja ma zostać zbudowana w oparciu o wzmocnienie orientacji na klienta, zwiększenie nacisku na osiąganie wyników ekonomicznych poprzez wprowadzenie systemu motywowania oraz jasne określenie zakresu odpowiedzialności w organizacji.
Długoterminowa strategia
W dniu 10 czerwca 1998 roku Zarząd TP S.A. zatwierdził dziesięcioletni plan strategiczny do roku 2008. Dokument ten zawierający projekcje ekonomiczno-finansowe oraz inwestycyjne w okresie 1998-2008, definiuje podstawowe cele strategiczne i ich przełożenie na pozycję długoterminowej strategii konkurencyjnej spółki. Przyjęty plan strategiczny zawiera założenia rozwoju krótko-, średnio- i długoterminowego spółki wraz z określeniem parametrów ewolucji wartości spółki. W planie zawarte są założenia co do polityki taryfowej, między innymi rebalansowania taryf oraz do polityki inwestycyjnej i zatrudnienia. Zasadniczym elementem planu są parametry określające kierunki zmian branży telekomunikacyjnej oraz otoczenia gospodarczego (między innymi parametry makroekonomiczne – stopa GDP, inflacji). Plan strategiczny stanowi jednocześnie wyznacznik działań podejmowanych przez spółkę przy konstruowaniu średniookresowych planów taktycznych oraz rocznych planów operacyjnych.