Rola Bydgoszczy w rozwoju Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
22 czerwca 2006 r.

Rola Bydgoszczy w rozwoju Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego

Wypowiedź Konstantego Dombrowicza, prezydenta Bydgoszczy

Dwa lata obecności w strukturach Unii Europejskiej to dla samorządów okres wzmożonej pracy, szczególnie w zakresie pozyskiwania unijnych funduszy. Mamy za sobą w tym zakresie znaczące doświadczenia i osiągnięcia. Od 2002r. Bydgoszcz skorzystała z wielu dostępnych funduszy: przedakcesyjnych PHARE i ISPA, strukturalnych, Funduszu Spójności, Inicjatyw Wspólnotowych INTERREG III B i URBAN. Uczestniczymy także w programach Unii Europejskiej, takich jak Leonardo da Vinci, czy 6 Program Ramowy.

Na kompleksowy program rozwoju usług wodociągowych i kanalizacyjnych spółka komunalna MWiK pozyskała ponad 130 mln euro. Bardzo aktywny w realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego jest Powiatowy Urząd Pracy. Urząd Miasta natomiast przygotował projekty, na które otrzymał ponad 85 mln zł unijnego wsparcia. Projekty dotyczą różnych dziedzin: kluczowych inwestycji drogowych, rewitalizacji centrum Bydgoszczy, informatyzacji usług urzędu, rekultywacji składowiska odpadów, a także pomocy stypendialnej dla młodzieży, aktywizacji rynku pracy, międzynarodowej wymiany doświadczeń.

Pierwszy okres korzystania z funduszy unijnych przygotował nas do realizacji przedsięwzięć bardziej złożonych, o większej skali i liczbie partnerów niż dotychczas. Programy operacyjne, w ramach których przydzielane będzie wsparcie w latach 2007-2013 kładą szczególny nacisk m.in. na rozwój obszarów metropolitalnych. Bierzemy czynny udział w opracowywaniu planu zagospodarowania przestrzennego Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego, sporządzanego na podstawie uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego, podjętej w grudniu 2004r. Gruntujemy współpracę z Toruniem poprzez przygotowanie wspólnych projektów. Obydwa miasta uczestniczą w międzynarodowym projekcie pn. „Inwater – wykorzystanie śródlądowych dróg wodnych” dofinansowanym ze środków Inicjatywy Wspólnotowej Interreg. Jego rezultatem ma być wypracowanie bydgosko-toruńskiej oferty turystycznej, kompleksowego programu rewitalizacji Bydgoskiego Węzła Wodnego oraz dokumentacji, która będzie elementem przyszłych wniosków o dofinansowanie inwestycji w jego obszarze.

Bydgoski Węzeł Wodny to unikatowy układ rzeki Brdy, Kanału Bydgoskiego i Wisły, część międzynarodowego korytarza wodnego prowadzącego od Antwerpii po Litwę. Przywrócenie świetności i wykorzystanie tego szlaku zdecydowanie wpłynie na dalszy rozwój regionu. Poszczególne elementy odnowy BWW tj. budowa przystani, zagospodarowanie nabrzeży, pogłębienie rzeki, renowacja zabytkowych budowli wodnych, śluz, jazów będą zgłaszane do wsparcia z funduszy unijnych. Zadanie modernizacji BWW zostało ujęte w Krajowej Strategii Gospodarki Wodnej i programie operacyjnym na lata 2007-13 „Infrastruktura i Środowisko”.

Kolejne projekty, które przyczynią się do poprawy wewnętrznej i zewnętrznej dostępności Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego to: rozbudowa Portu Lotniczego w Bydgoszczy, szybkie skomunikowanie Bydgoszczy i Torunia, rozbudowa miejskiego systemu komunikacyjnego w ciągu dróg krajowych 25 i 80, poprawa obsługi transportowej dworca kolejowego w Bydgoszczy oraz budowa dróg ekspresowych S-5 i S-10.

W ramach rozbudowy Portu Lotniczego w Bydgoszczy przewiduje się szereg przedsięwzięć m.in. modernizację drogi startowej i płyty postojowej, budowę terminala cargo, wykonanie dróg dojazdowych. Rola tej inwestycji podkreślona została w ostatnim projekcie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013.

Usprawnienie połączenia komunikacyjnego Bydgoszczy i Torunia – miast, które dzieli zaledwie 40 km – jest bezsprzecznie, od lat uznawane za ogromnie ważne dla rozwoju metropolii. Projekt zakłada utworzenie szybkiego, nowoczesnego połączenia kolejowego obydwóch miast „BiT City”, udoskonalenie połączenia największego bydgoskiego osiedla mieszkaniowego Fordon ze Śródmieściem oraz jego skorelowanie z „BiT City”, zakupy taboru do obsługi zintegrowanego systemu transportu publicznego w obszarze metropolitalnym, budowę tzw. Węzła Wschodniego w ciągu drogi krajowej nr 80, stanowiącego węzeł integracyjny transportu miejskiego i kolejowego.

Zdajemy sobie sprawę, że realizacja wymienionych inwestycji stanowi poważne wyzwanie, ale ich znaczenie dla rozwoju metropolitalnego i perspektywa możliwości uzyskania wsparcia unijnego motywują nas do maksymalnego zaangażowania w przygotowanie projektów. n

www.bydgoszcz.pl