Nasze Zdrowie VII
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ„.
23 listopada 2005 r.
Rozmowa z Philippe Etorre, dyrektorem generalnym Servier Polska
Dlaczego firma farmaceutyczna angażuje się w działalność edukacyjną na rzecz pacjentów?
Bardzo często jestem pytany o tę kwestię. Misją założonej blisko 50 lat temu Grupy Badawczej Servier jest rozwój medycyny poprzez badania naukowe, a także zaspokajanie potrzeb pacjentów i lekarzy. To coś więcej niż tylko produkcja, dystrybucja i sprzedaż leków. Od samego początku istnienia firmy, gdy było to jeszcze niewielkie przedsiębiorstwo badawcze, a w zasadzie grupa współpracowników skupiona wokół Jacquesa Servier, działania firmy były oparte na tych pryncypiach. I ta filozofia towarzyszy nam do dziś. Na przykład w ubiegłym roku dzięki grantowi naszej firmy jedna tylko dziedzina – kardiologia została wsparta 1,5 milionem sztuk kompletów materiałów edukacyjnych dla pacjentów. Prowadzimy badania naukowe, jesteśmy obecni w środowisku lekarskim i w świadomości pacjentów. Istniejąc w takim otoczeniu wszyscy mamy wspólny cel – podwyższenie poziomu zdrowia społeczeństwa i lepsze poznanie mechanizmów powstawania chorób, a w konsekwencji wzrost jakości życia.
Proszę o bardziej szczegółowe opisanie działalności edukacyjnej i badawczej Servier.
To, co robimy, najlepiej opisuje hasło jednej z naszych akcji: „Wykrywa – Leczy – Pomaga”. To motto działania Diabetologicznej Poradni Servier, ale dobrze opisuje wszystkie działania firmy. Jesteśmy obecni na każdym z tych etapów. Działania edukacyjne to przede wszystkim trzy społeczne akcje profilaktyczno-diagnostyczne realizowane w tym roku przez wyspecjalizowany personel naszych mobilnych poradni w kilkudziesięciu miastach w Polsce. To również udział w dużych programach badań diagnostycznych i przesiewowych, takich jak akcja „Zmierz ciśnienie – oceń ryzyko” pod patronatem Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego czy „Polski Projekt 400 miast”. Ten ostatni to zakrojona na wielką skalę akcja skierowana do mieszkańców małych miast i otaczających ich wsi. Działania zaplanowane są na kilka lat, a ich celem jest obniżenie śmiertelności z przyczyn sercowo-naczyniowych. To dziesiątki tysięcy wykonanych badań, również bardzo bogaty materiał statystyczny dla badań naukowych.
Właśnie. Badania naukowe są ważnym elementem działań Servier.
Tak. Wyróżniamy się na tle konkurencji. W całej Grupie Badawczej Servier na badania wydawanych jest 25 proc. światowego obrotu. To ponad dwukrotnie więcej niż średnia całego przemysłu farmaceutycznego. W Polsce wspieramy przede wszystkim działania naukowe środowiska medycznego. Pod nadzorem merytorycznym Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego przyznajemy granty i stypendia naukowe dla polskich lekarzy. W tym roku komisja powołana przez PTK nagrodziła dwa projekty badawcze grantami o łącznej wysokości 150 tys. złotych. Polskie środowisko medyczne jest również szeroko zaangażowane w programy badawcze dotyczące nowych leków. Jeden z naszych bardzo innowacyjnych preparatów stosowany w terapii osteoporozy został ostatnio wyróżniony we Francji, prestiżową nagrodą Prix Galien 2005, a także nagrodą „Frost & Sullivan Innovation and Advancement of the Year Award” przyznawaną w Stanach Zjednoczonych.
To zupełnie zmienia obraz firmy farmaceutycznej. Środowisko medyczne dużo zyskuje dzięki obecności Servier w Polsce.
Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy tak intensywnie uczestniczyć w każdym etapie działalności medycznej w Polsce. Środowisko docenia nasze działania. Zostaliśmy trzykrotnie uhonorowani przez PTK tytułem Przyjaciela Polskiej Kardiologii, a w tym roku – po raz czwarty – Partnera Polskiej Kardiologii. Jesteśmy z tego dumni, to prestiżowy tytuł – otrzymuje go co roku tylko jedna firma w Polsce. Takich oznak wdzięczności ludzi zaangażowanych w działania na rzecz zdrowia publicznego w Polsce jest więcej. Tytułami honorowymi obdarzyły nas między innymi Polskie Towarzystwo Diabetologiczne i Polskie Towarzystwo Flebologiczne. Ma to dla nas wielkie znaczenie. Takie dowody uznania motywują nas do dalszych wytężonych działań na polskim rynku. I co ważne, potwierdzają słuszność realizowanej przez nas od 1992 roku strategii długoterminowych inwestycji Grupy Badawczej Servier w Polsce. Kolejnym przykładem, realizowanej przez Servier w Polsce, polityki odpowiedzialnego biznesu jest przystąpienie w październiku 2005 roku do współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu na zasadach partnera, dzięki czemu firma będzie mogła nie tylko wdrażać, ale również wyznaczać standardy odpowiedzialnego biznesu w naszym kraju.
Dziękuję za rozmowę.
AM