Rozwiązujemy problem odpadówSolving the waste problem

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
11 września 2006 r.

Modernizacja gospodarki odpadami komunalnymi w Gdańsku – przedsięwzięcie zarejestrowane przez KE 12 października 2005 r. pod numerem 2005/PL/16/C/PE/016

Rozwiązujemy problem odpadów

Wypowiedź Dariusza Sylwestrzaka, prezesa Zarządu Zakładu Utylizacyjnego Sp. z o.o. w Gdańsku

Miasto Gdańsk i okoliczne gminy: Żukowo, Kolbudy, Pruszcz Gdański obsługiwane są przez składowisko odpadów w Gdańsku Szadółkach, które w swej obecnej lokalizacji funkcjonuje już od ponad 35 lat. Od 1992 roku składowisko jest prowadzone pod firmą Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o. ze 100% kapitałem Gminy Miasta Gdańsk. Teren obecnego składowiska zajmuje obszar ok. 70 ha, z czego do unieszkodliwiania odpadów wykorzystuje się powierzchnię ok. 55 ha, w tym na powierzchni ok. 12 ha składuje się odpady, a teren ok. 13 ha jest odgazowywany. Aktualny poziom deponowania odpadów mieści się na wysokości 122-123 m n.p.m., przy dopuszczalnej rzędnej 135 m n.p.m.

Z chwilą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej zmieniły się wymagania stawiane składowiskom, które stanowią jeden z elementów systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Szereg dyrektyw unijnych (m.in. Dyrektywa Rady w sprawie odpadów 75/442/EEC tzw. ramowa, Dyrektywa 99/31/WE w sprawie składowisk odpadów, Dyrektywa Rady w sprawie odpadów niebezpiecznych 91/689/EWG, Dyrektywa Rady 87/217/EEC w sprawie zapobiegania i ograniczenia zanieczyszczenia środowiska przez azbest, Dyrektywa w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego 2002/96/WE) zmusza właścicieli składowisk do ich modernizacji.

Gmina Miasta Gdańsk opracowała projekt „Modernizacji gospodarki odpadami komunalnymi w Gdańsku”, który miałby być w znacznej części dofinansowany ze środków Funduszu Spójności. Zakres jego oddziaływania obejmuje rejon obsługi Zakładu Utylizacyjnego, tj. teren zamieszkiwany przez ok. 530 tys. mieszkańców (Gdańsk i okoliczne gminy – Kolbudy, Pruszcz Gdański, Żukowo). Ilość wytwarzanych na tym obszarze odpadów wynosi ok. 300 tys. Mg/rok, co stanowi 40% całej masy odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie województwa pomorskiego.

Zakres przedsięwzięcia

Przedsięwzięcie polega na przekształceniu Zakładu Utylizacyjnego Sp. z o.o. w nowoczesny zakład unieszkodliwiania odpadów.

Realizację projektu podzielono na dwa etapy. W ramach I etapu przewiduje się m.in.: budowę sortowni o przepustowości 140 tys. Mg/rok, kompostowni odpadów biodegradowalnych o przepustowości nominalnej 40 tys. Mg/rok, modernizację kwatery składowania odpadów komunalnych, budowę kwatery składowania odpadów zawierających azbest, rozbudowę instalacji odgazowania i pozyskiwania biogazu wraz z segmentem wykorzystania biogazu oraz budowę segmentu demontażu odpadów wielkogabarytowych, w tym urządzeń elektrycznych i elektronicznych.

II etap zakłada budowę systemu metanizacji rozpuszczonych związków organicznych i koloidów pochodzących z przemywania odpadów organicznych wydzielonych w sortowni odpadów, budowę segmentu wytwarzania paliwa alternatywnego (RDF) z energetycznej frakcji odpadów i budowę budynku demontażu odpadów wielkogabarytowych oraz demontażu urządzeń chłodniczych, sprzętu RTV i AGD, elektrycznych i elektronicznych.

Koszty oraz źródła finansowania przedsięwzięcia

Całkowity koszt projektu szacuje się na 200,8 mln PLN, z czego 74,5% pochodzić będzie ze środków Funduszu Spójności, a 25,5% z innych źródeł finansowania.

Efekty i korzyści płynące z realizacji przedsięwzięcia

Efekty ekologiczne: zmniejszenie całkowitej ilości składowanych odpadów o ok. 50% w stosunku do całości przyjętych odpadów komunalnych lub o ok. 70% w przypadku produkcji paliwa alternatywnego RDF w II etapie modernizacji, zmniejszenie ilości składowanych odpadów biodegradowalnych co najmniej o 25% w 2010 r., o 50% w 2013 r. i o 65% w 2020 r. (w stosunku do wytworzonych w 1995 r.), zmniejszenie emisji metanu, poprawa parametrów odcieków oraz uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej.

Efekty technologiczne: wydłużenie czasu eksploatacji składowiska o ok. 50 lat, zminimalizowanie emisji zanieczyszczeń (m.in. gazów złowonnych i bioaerozoli chorobotwórczych), zmniejszenie zagrożenia sanitarnego i zmniejszenie ilości żerującego ptactwa i gryzoni, odzysk materiału organicznego w postaci kompostu, recykling odpadów surowcowych, wielkogabarytowych, elektrycznych i elektronicznych, budowlanych oraz odzysk energii, zawartej w wydzielonej i przetworzonej na paliwo, energetycznej frakcji odpadów (w II etapie).

Efekty społeczne: w fazie eksploatacji powstanie 145 bezpośrednich i 15 pośrednich dodatkowych stanowisk pracy.

Obecny stan zaawansowania przedsięwzięcia

Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o. posiada już wszystkie niezbędne do realizacji przedsięwzięcia uzgodnienia i decyzje – w tym decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i pozwolenie na budowę „Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów” WUAiOZ-I-7353/1973/05/5-AB z 28.09.2005 r.

Projekt „Modernizacja gospodarki odpadami komunalnymi w Gdańsku” znajduje się na pierwszym miejscu listy projektów proponowanych do współfinansowania z FS w 2006 r. i oczekuje na ustalenie wysokości dostępnej alokacji Funduszu Spójności dla sektora środowiska na rok 2006. W przypadku braku decyzji o finansowaniu w 2006 r. projekt stanie się priorytetowym, proponowanym do dofinansowania w nowej perspektywie finansowej Funduszu Spójności na lata 2007-2013.

Projekt modernizacji jest największym w Polsce, modelowym programem gospodarki odpadami, a możliwość uzyskania bezzwrotnych środków z Funduszu Spójności czyni realną jego realizację. Korzyści, jakie osiągnie miasto Gdańsk w wyniku realizacji projektu, są nie do przecenienia. Gdańsk zyska również status dbającego o ekologię, nowoczesnego miasta, a problem odpadów zostanie rozwiązany na długie lata. n

www.zut.com.pl

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
11 września 2006 r.

Modernization of municipal waste management system in Gdańsk – project filed with the European Commission on 12 October 2005 under the number 2005/PL/16/C/PE/016

Solving the waste problem

Statement by Dariusz Sylwestrzak, Chairman of the Board, Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o. in Gdańsk

The city of Gdańsk and its neighbouring communes of Żukowo, Kolbudy and Pruszcz Gdański are serviced by a solid waste landfill in Gdańsk Szadółki which has been in operation in its current location for over 35 years. Since 1992, the landfill has been operated by Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o. with 100% capital owned by the Commune of the City of Gdańsk. The landfill covers around 70 ha, of which 55 ha is designated for waste utilization, including 12 ha for waste storage and around 13 ha for degassing. The current elevation for placement of waste is 122-123 MSL, with the permitted elevation of 135 MSL.

Upon Poland’s accession to the European Union, the requirements for landfills, which are part of the municipal solid waste management system, have changed. A number of EU directives (i.a. Directive of the Council 75/422/EEC on waste – the so-called „framework directive”, Directive 99/31/EC on the landfill of waste, Directive of the Council 91/689/EEC on hazardous waste, Directive of the Council 87/217/EEC on the prevention and reduction of environmental pollution by asbestos, Directive 2002/96/EC on waste electrical and electronic equipment) impells landfill owners to take up modernization. The Commune of the City of Gdańsk has prepared a project entitled „Modernization of municipal solid waste management in Gdańsk” to be largely co-financed under the Cohesion Fund. The project influence area comprises the service area of Zakład Utylizacyjny, inhabited by around 530 thousand people (Gdańsk and the neighbouring communes – Kolbudy, Pruszcz Gdański, Żukowo). The amount of waste produced in this area amounts to 300 tho. Mg/year, which accounts for 40% of total waste produced in Pomorskie voivodeship.

The scope of the project

The project seeks to transform Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o. into a modern waste utilization plant. Its implementation has been divided into two phases. Phase One involves i.a. construction of a waste sorting unit with capacity of 140 tho. Mg/year and a biodegradable waste composting unit with nominal capacity of 40 tho. Mg/year, modernization of a municipal solid waste deposition cell, construction of a deposition cell for asbestos containing waste materials, extension of degassing and biogas generation facilities with a biogas utilization unit as well as construction of a unit for dismantling bulky solid waste, including electrical and electronic equipment.

Phase Two of the project envisages construction of a methanisation system for dissolved organic compounds and colloids generated during rinsing of organic waste separated in the waste sorting unit, construction of energy-rich refuse derived fuel (RDF) unit as well as construction of a bulky solid waste dismantling facility and a dismantling unit for cooling facilities, house appliances and electrical and electronic equipment.

Costs and sources of project financing

The total cost of the project is estimated at 200.8 million PLN, 74.5% of which will be covered by the Cohesion Fund and 25.5% will come from other financing sources.

The effects and benefits of the project

Ecological effects: reduction of the total amount of solid waste deposits by around 50% in relation to the total municipal solid waste or by around 70% in the case of RDF generation in Phase Two of modernization works, reduction of the biodegradable waste deposits by at least 25% in 2010, 50% in 2012 and 65% in 2020 (in relation to the amount produced in 1995), reduction of methane emissions, improvement of landfill leachates parameters and enhancementof water-sewage management system.

Technology effects: expansion of the landfill lifetime by around 50 years, minimisation of pollution emissions (including malodorous gases and pathogenic bioaerosols), reduction of sanitary hazards and the amount of preying birds and rodents, recovery of organic materials in the form of compost, recycling of chemical waste, bulky solid waste, electrical and electronic equipment and building waste as well as recovery of the energy contained in energy-rich waste fractions previously separated and converted into fuel (Phase Two).

Social effects: 145 direct and 15 indirect jobs will be created in the operation phase.

The current state of project development

Zakład Utylizacyjny Sp. z o.o. has already made all arrangements and obtained the necessary decisions to launch the project, including a construction project approval and a building permit for Zakład Unieszkodliwiania Odpadów (waste utilization plant) WUAiOZ-I-7353/1973/05/5-AB of 28 September 2005.

The „Modernization of municipal waste management in Gdańsk” project occupies the first position on the list of projects to be co-financed under the Cohesion Fund in 2006. It is awaiting the decision on the allocation ceiling for environmental sector projects under the Cohesion Fund for the year 2006. If the decision is not taken in 2006, the project will become a Cohesion Fund priority project for the new 2007-2013 programming period .

The modernization project is the largest such project in Poland and a model solution for waste management which may be realized thanks to a non-repayable grant from the Cohesion Fund. The benefits it will bring for the city of Gdańsk are invaluable. Thanks to the project not only will Gdańsk acquire a status of an environmentally-friendly, modern city but the waste problem will be solved for many years to come.

www.zut.com.pl