Sektorowy Program Operacyjny – TransportSectoral Operational Programme Transport

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 grudnia 2006 r.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską

Sektorowy Program Operacyjny – Transport

Sektorowy Program Operacyjny – Transport (SPOT) na lata 2004-2006 jest jednym z programów operacyjnych, które otrzymały dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Dostępna kwota środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach SPOT wynosi 1163,4 mln euro (około 4450 mln PLN wg kursu z grudnia br.).

Współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej obejmuje maksymalnie do 75% kosztów kwalifikowanych całego projektu (przedsięwzięcia), pozostała część kosztów jest pokrywana ze środków krajowych.

SPOT wspiera następujące gałęzie transportu:

  • Transport drogowy: budowę autostrad i dróg ekspresowych; budowę obwodnic; przebudowę oraz modernizację dróg krajowych; likwidację miejsc niebezpiecznych poprzez zapewnienie odpowiedniego oznakowania, wyposażenia i informacji; wspieranie ratownictwa na drogach krajowych; rozwój systemu zarządzania ruchem oraz systemów poprawy bezpieczeństwa ruchu; poprawę skuteczności działań prewencyjnych policji ruchu drogowego;
  • Transport kolejowy: przebudowę linii kolejowych; zakup i modernizację taboru kolejowego;
  • Transport morski: poprawę infrastruktury dostępu do portów morskich.

Ponadto w programie przewidziano budowę centrów logistycznych i terminali kontenerowych.

W procesie realizacji SPOT Ministerstwo Transportu pełni funkcję Instytucji Pośredniczącej, która odpowiedzialna jest m.in. za wybór projektów do współfinansowania, zawieranie umów o dofinansowanie z beneficjentami pomocy, monitorowanie realizacji projektów, kontrolę realizowanych projektów, wypłatę środków.

Głównymi beneficjentami SPOT są: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP Przewozy Regionalne, Urzędy Morskie, Zarządy Portów, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), miasta na prawach powiatu (powiaty grodzkie), Policja, Straż Pożarna.

Do 14 grudnia br. w ramach SPOT wydatkowano 519,99 mln PLN, co stanowi równowartość 133,8 mln euro.

Największym (pod względem finansowym) projektem w ramach SPOT jest „Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź Fabryczna. Etap I – odcinek Skierniewice – Łódź Widzew”. Projekt jest realizowany przez PKP PLK S.A. Wartość całkowita projektu wynosi 1115 mln PLN, z czego 679 mln PLN będzie dofinansowane ze środków UE. Dotychczasowe płatności w ramach projektu wyniosły 133 mln PLN.

Monika Wysocka
dyrektor Departamentu Funduszy Strukturalych w Ministerstwie Transportu

www.mt.gov.pl

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 grudnia 2006 r.

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską

Sectoral Operational Programme Transport

Sectoral Operational Programme Transport (SOPT) for 2004-2006 is one of the operational programmes which received co-funding from the European Union.

The assistance under the EU European Regional Development Fund allocated to SOPT amounts to 1163.4 million euros (around 4450 million PLN at exchange rate of December 2006).

The maximum EU co-funding covers up to 75% of total eligible costs. The remaining costs are covered by national financial contribution.

SOPT supports the following transport branches:

  • Road transport: construction of motorways and express roads; construction of ring-roads; reconstruction and modernization of national roads; installation of adequate traffic signalisation units with related equipment on dangerous road sections; support for rescue system for national roads; development of traffic control system and road safety system; improvement of preventive measures taken by traffic police;
  • Rail transport: reconstruction of railway lines; purchase and modernization of rolling stock;
  • Maritime transport: improvement of maritime access infrastructure.

The programme envisages also construction of logistic centres and container terminals.

The Ministry of Transport performs the function of the Intermediary Institution for SOPT. It is responsible i.a. for selecting projects for funding, concluding agreements with beneficiaries, monitoring project implementation, supervising project realization, disbursing resources.

The main SOPT beneficiaries are Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Polskie Koleje Państwowe Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP Przewozy Regionalne, Maritime Offices, Harbour Authorities, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR – Maritime Search and Rescue), towns on poviat rights, Police, Fire Department.

Until 14 December 2006, 519.99 million PLN (133.9 million euros) were spent under SOPT.

Financially-wise, the largest SOPT project is the „Modernization of railway line Warsaw-Łódź Fabryczna. Phase I – Skierniewice-Łódź Widzew section.” project currently under implementation by PKP PLK SA. Its total cost amounts to 1115 million PLN and will be covered by the European Union with 679 million PLN. So far, disbursements for the project reached 133 million PLN.

Monika Wysocka
dyrektor Departamentu Funduszy Strukturalych w Ministerstwie Transportu

 

www.mt.gov.pl