Servier dla serca

Nasze Zdrowie III
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 212 (6895) 9 września 2004 r.

Servier dla serca

16 września br., w ramach akcji „Servier dla Serca”, rusza Kardiologiczna Poradnia Servier. Będzie w niej można bezpłatnie zmierzyć ciśnienie, poziom glukozy i cholesterolu, przeprowadzić badania EKG, a także skorzystać z bezpłatnej porady kardiologa. Celem przedsięwzięcia, które obejmie 14 miast Polski, jest przebadanie zgłaszających się do poradni osób pod kątem ryzyka wystąpienia chorób układu krążenia, głównej przyczyny zgonów na całym świecie. Organizatorem programu jest firma Servier, największa, niezależna francuska firma farmaceutyczna.

Akcja „Servier dla Serca” potrwa do końca października, a zostanie zainaugurowana podczas rozpoczynającego się w połowie września w Warszawie Zjazdu Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Kardiologiczna Poradnia Servier odwiedzi Warszawę, Lublin, Łódź, Opole, Kraków, Rzeszów, Katowice, Wrocław, Poznań, Toruń, Bydgoszcz, Szczecin, Olsztyn oraz Gdańsk. Patronat nad przedsięwzięciem objął prof. dr hab. med. Andrzej Januszewicz, prezes elekt Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego. Servier, w trosce o zdrowie i edukację zdrowotną Polaków, już po raz drugi organizuje tę bezpłatną, ogólnopolską akcję profilaktyczno-diagnostyczną. W ubiegłym roku Kardiologiczna Poradnia Servier odwiedziła 25 miast w Polsce. W ciągu dwóch miesięcy przebadano 6500 pacjentów. Po zebraniu i przeanalizowaniu wyników okazało się, że wśród przebadanych osób prawie połowa (48%) miała podwyższone wartości ciśnienia tętniczego, a u 3833 osób (59%) zdiagnozowano nadwagę lub otyłość. Spośród 4717 osób, u których dokonano pomiaru stężenia cholesterolu całkowitego, u 50% stwierdzono przekroczoną wartość 200 g/dl stężenia cholesterolu. Każda osoba, której wyniki badań były nieprawidłowe, mogła skorzystać z bezpłatnej konsultacji kardiologicznej i uzyskać odpowiednie zalecenia dotyczące terapii i modyfikacji stylu życia.

Kardiologiczna Poradnia Servier zaprosi do wykonania bezpłatnych badań także uczestników Światowego Dnia Serca. Wydarzenie, które odbędzie się 26 września na warszawskiej Agrykoli, ma promować zdrowy tryb życia oraz zwiększyć świadomość społeczną dotyczącą chorób serca. W ramach tej imprezy odbędzie się akcja edukacyjna, którą przeprowadzą autorytety medyczne, dziennikarze, artyści i sportowcy. Znani goście zwrócą uwagę uczestników wydarzenia na treści dotyczące profilaktyki chorób serca.

Edukacja zdrowotna Polaków jest jednym z najważniejszych celów, jakie stawia sobie firma Servier. Dostarcza ona zarówno pacjentom, jak i ich rodzinom wiedzy na temat chorób układu sercowo-naczyniowego, profilaktyki, a także praktycznych porad dotyczących życia z różnymi chorobami przewlekłymi. W ciągu ostatnich 12 miesięcy z funduszu edukacyjnego firmy sfinansowano wydanie materiałów edukacyjnych poświęconych chorobie niedokrwiennej serca, nadciśnieniu tętniczemu oraz niewydolności serca. Materiały, o łącznym nakładzie przekraczającym 500 000 egzemplarzy, zostały dostarczone lekarzom, a za ich pośrednictwem pacjentom cierpiącym na schorzenia kardiologiczne.

Jednym z przykładów działalności profilaktyczno-edukacyjnej firmy Servier jest program „Zmierz ciśnienie oceń ryzyko”, zorganizowany pod patronatem Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego. Projekt ma charakter ogólnopolskiej akcji i jest prowadzony w 600 ośrodkach Podstawowej Opieki Zdrowotnej. W programie, którym objętych jest około 100 000 pacjentów, udział bierze około 600 lekarzy rodzinnych i 500 pielęgniarek. Ma on zwrócić uwagę osób z podwyższonymi wartościami ciśnienia tętniczego na zagrożenie, jakie wynika z nadciśnienia oraz na współistnienie innych czynników ryzyka, przyczyniających się do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.

Firma Servier jest także sponsorem największego programu profilaktycznego i edukacyjnego dotyczącego chorób układu sercowo-naczyniowego w Polsce – „Polskiego Projektu 400 Miast”, realizowanego w ramach Narodowego Programu Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego (POLKARD 2003-2005). Zaplanowany na kilka lat program ma wpłynąć na redukcję śmiertelności z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego. W jego ramach przeprowadzane są badania przesiewowe oraz szeroka akcja edukacyjna, skierowana do mieszkańców małych miast i sąsiadujących z nimi wsi.

Tak duże zaangażowanie w działalność na polu kardiologii zaowocowało wieloma nagrodami i wyróżnieniami. Firma Servier trzykrotnie została uhonorowana tytułem „Przyjaciela Polskiej Kardiologii”. Otrzymała także medal za wieloletnie zasługi na rzecz Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. W tym roku natomiast po raz trzeci otrzyma prestiżowy tytuł „Partnera Polskiej Kardiologii”. Tym wyróżnieniem nagradzana jest raz w roku tylko jedna firma w Polsce.

Servier poprzez liczne publikacje, szkolenia i stypendia dąży także do jak najlepszego zaspokojenia potrzeb edukacyjnych lekarzy. W okresie ostatniego roku przy współpracy firmy zorganizowano ponad 40 konferencji i sympozjów. Zainicjowano także kilka cyklów spotkań warsztatowych poświęconych tematyce kardiologicznej, przeznaczonych dla lekarzy pierwszego kontaktu. Tematem szkoleń, prowadzonych przez specjalistów z zakresu kardiologii, była interpretacja wyników badań EKG oraz diagnostyka i leczenie najczęstszych schorzeń kardiologicznych (choroba niedokrwienna serca, niewydolność serca, nadciśnienie tętnicze). W ponad 600 spotkaniach warsztatowych uczestniczyło ok. 15 000 lekarzy.

Servier aktywnie wspiera także młodych naukowców. Firma co roku funduje stypendia naukowe dla polskich lekarzy. Przyznawane są one przez towarzystwa naukowe: Polskie Towarzystwo Kardiologiczne oraz Polskie Towarzystwo Diabetologiczne i umożliwiają prowadzenie badań w renomowanych ośrodkach międzynarodowych, przyczyniając się tym samym do rozwoju zawodowego młodych badaczy.

Od początku swej działalności w Polsce Servier wspiera wydawanie książek medycznych zarówno polskich, jak i zagranicznych autorów, które następnie są przekazywane lekarzom w całej Polsce. Tylko w 2003 roku Servier sfinansowało wydanie ośmiu książek o tematyce kardiologicznej, skierowanych do środowiska medycznego. Od kilku lat firma finansuje także wydawanie „The European Cardiology Journal by Fax” – gazety przesyłanej drogą faksową, która dociera do około tysiąca ośrodków kardiologicznych w Polsce. Gazeta zawiera bieżące informacje poświęcone kardiologii, opracowane przez europejskich specjalistów w tej dziedzinie. Kilka lat temu firma uruchomiła także Medyczny Serwis Internetowy skierowany do lekarzy i farmaceutów. Można w nim znaleźć omówienia najważniejszych artykułów publikowanych w renomowanych periodykach polskich, europejskich i światowych. W celu zacieśnienia współpracy z polskimi naukowcami, lekarzami i farmaceutami utworzony został także Instytut Naukowo-Badawczy Servier Polska. Specjalizuje się on w badaniach nad nowymi lekami oraz prowadzi badania epidemiologiczne i farmakoekonomiczne w większości obszarów terapeutycznych, którymi zajmuje się Servier.

Dzięki zaangażowaniu w prace badawcze nad nowymi preparatami, firma Servier została uznana w ostatnich latach za jedną z najbardziej odkrywczych firm farmaceutycznych na świecie. Servier, założone prawie 50 lat temu przez doktora farmacji i medycyny – Jacques’a Servier, 25% swojego rocznego obrotu (tj. dwa razy więcej niż inne firmy farmaceutyczne) przeznacza na badania nad lekami innowacyjnymi. Nie ulega wątpliwości, że odkrycia w medycynie mają charakter szczególny. Przyczyniają się bowiem do zmniejszenia śmiertelności oraz poprawy stanu zdrowia społeczeństwa. Wszystkie innowacyjne preparaty Servier są owocem badań ośrodków naukowych firmy, gdzie każdego dnia ponad 2500 naukowców pracuje nad rozwojem nowych molekuł. W sytuacji, kiedy na rynku farmaceutycznym dostępnych jest coraz więcej leków odtwórczych, często zapomina się o roli, jaką pełnią leki oryginalne. Ich stosowanie bywa utożsamiane głównie z wyższymi kosztami leczenia. Warto jednak pamiętać, że cena leku innowacyjnego obejmuje nie tylko koszty produkcji i promocji, ale również olbrzymie wydatki związane z wieloletnimi i bardzo kosztownymi pracami badawczo-rozwojowymi. Okazuje się, że potrzeba około 10 lat pracy i 500-800 milionów dolarów, aby stworzyć nowy lek i udostępnić go lekarzom i pacjentom.

W Polsce Servier istnieje od 1992 roku i jest jedną z wiodących firm farmaceutycznych. Zatrudnia w naszym kraju ponad 500 osób i nieustannie rozwija swoje struktury. Oferuje polskim lekarzom i pacjentom 14 innowacyjnych preparatów, stosowanych w chorobach układu sercowo-naczyniowego, chorobach metabolicznych, chorobach ośrodkowego układu nerwowego, oddechowego, onkologii oraz w hormonalnej terapii zastępczej. Prawie 80% leków Servier przeznaczonych na rynek polski jest wytwarzanych w Warszawie w Przedsiębiorstwie Farmaceutycznym Anpharm S.A., który należy do Grupy Badawczej Servier i posiada certyfikat Dobrej Praktyki Wytwarzania (GMP). Dziś ta nowoczesna i dynamicznie rozwijająca się wytwórnia zatrudnia ponad 140 osób i produkuje rocznie prawie 30 mln opakowań leków. W najbliższych latach, z myślą o poprawie jakości życia pacjentów oraz bardziej efektywnym leczeniu chorób, na rynek wprowadzone zostaną innowacyjne leki z dziedziny kardiologii, osteoporozy i psychiatrii. Obecnie znajdują się one w ostatniej fazie badań lub na etapie rejestracji.

AM