Siemens znaczy jakość

Jakość XIII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 263 (6340) 12 listopada 2002 r.

Bez szyn nie ma ruchu

Siemens znaczy jakość

Rozwój cywilizacji zależy od komunikacji, a komunikacja stymuluje rozwój cywilizacji. W dzisiejszych czasach ludzie coraz częściej podróżują na coraz dłuższych dystansach, coraz więcej też przewozi się towarów. Na całym świecie rośnie potrzeba mobilności. Wobec ogromnego zatłoczenia komunikacyjnych szlaków drogowych, poszukuje się ekonomicznych i przyjaznych środowisku środków transportu. Transport szynowy stoi ponownie przed swoją wielką szansą, może bowiem przejąć ogromną część usług transportowych w ruchu tak lokalnym, jak i dalekobieżnym.

Bez większego wykorzystania transportu szynowego niemożliwe jest wykorzystanie potencjału produkcyjnego gospodarki. Realna jest groźba, że ludzie i towary utkną w gigantycznym korku. Zdolność do modernizacji i rewolucyjnych zmian zademonstrowano w tym roku na berlińskiej wystawie Innotrans, gdzie jednym z najbardziej znaczących wystawców był koncern Siemens.

Siemens jako jeden z największych na świecie producentów systemów transportu szynowego nie tylko stale doskonali swoje produkty, ale także oferuje klientowi rozwiązania kompleksowe. Jest w stanie dostarczyć nie tylko produkt, spełniający oczekiwania i coraz wyższe wymagania użytkowników, ale także zrealizować każdy projekt transportowy „pod klucz”. Jako znany i uznany integrator systemów Siemens dysponuje nie tylko pojazdami trakcyjnymi, automatyką kolejową, ale i licznymi systemami sieci trakcyjnych i zasilania. Zajmujemy się infrastrukturą, pojazdami, systemami zarządzania, serwisem i utrzymaniem oraz finansowaniem całości. Siemens w decydujący sposób przyczynił się do rozwoju transportu szynowego. Prace badawcze i wdrożeniowe prowadzone w koncernie doprowadziły m.in. do powstania pociągu na poduszce magnetycznej Transrapid oraz trzech generacji niemieckiego pociągu o dużej szybkości ICE. Modułowy niskopodłogowy tramwaj Combino i rodzina zespołów trakcyjnych Desiro są zaliczane dzisiaj do najbardziej udanych rozwiązań dla komunikacji miejskiej i lokalnej. W branży lokomotyw powstała również modułowo skonstruowana lokomotywa o dużej mocy EuroSprinter.

Siemens odegrał także ważną rolę w rozwoju urządzeń sterowania ruchem kolejowym, wprowadzając rozwiązania elektroniczne i sterowanie komputerowe w miejsce stosowanych dotąd powszechnie systemów mechanicznych. Siemens stał się czołowym dostawcą nastawnic elektronicznych, systemów automatyki stacyjnej i liniowej oraz systemów sterowania ruchem.

Na rynku samojezdnych (bezobsługowych) systemów komunikacji miejskiej, jak również w dziedzinie całkowicie zautomatyzowanego metra, Siemens zajmuje na świecie pozycję wiodącą. Dzięki stworzeniu własnych centrów testowych dla pojazdów szynowych i nastawnic, Siemens oferuje klientom produkty o wypróbowanych rozwiązaniach technicznych i software’owych, a czas wdrożenia zostaje znacznie skrócony. Siemens zajmuje wiodącą pozycję na światowym rynku branży kolejowej. Ponad połowa obrotów branży szynowej Siemensa realizowana jest poza Niemcami. Zawarty w roku finansowym 2000/2001 kontrakt z Wlk. Brytanią na dostawę 1200 zespołów trakcyjnych typu Desiro UK (należących do rodziny pojazdów o budowie modułowej) jest największym kontraktem w historii Siemensa w technice transportowej. Z kolei zamówienie przez Hiszpanię 16 składów trakcyjnych ICE 3 było przełomem na skalę światową we wdrażaniu innowacyjnej technologii pociągu ICE trzeciej generacji.

Transrapid dla Szanghaju

W Stanach Zjednoczonych Siemens przoduje w sektorze kolei miejskiej i obecnie buduje m.in. system kolei miejskiej w Houston (Teksas). W Nowym Jorku Siemens pracuje nad modernizacją sieci metra. Znaczenie Siemensa w regionie Azji i Pacyfiku wzrosło poważnie dzięki kontraktowi na budowę kolei na poduszce magnetycznej Transrapid, która ruszy tam w 2004 r. Siemens rozbudowuje i modernizuje także systemy transportu w wielkich aglomeracjach Azji. Do zrealizowanych projektów należą m.in. metra w Bangkoku, Szanghaju, Singapurze, Guangzhou i Taipei. Aktualne wpływy z kontraktów na budowę i rozbudowę sieci kolei miejskiej w Kaohsiung (Tajwan) i Hongkongu dobitnie świadczą o dobrej pozycji TS w tamtym regionie. Do Melbourne Siemens dostarczy 59 tramwajów typu Combino i 62 wagony dla metra. Siemens przejmuje przy tym konserwację i utrzymanie tych pojazdów.

Siemens jest więc wiodącym oferentem projektów „pod klucz” na rynku światowym. Klientom oferuje całkowite wyposażenie z jednej ręki, włącznie z odpowiednimi modelami finansowania. Do licznych zrealizowanych w ten sposób projektów należą m.in. systemy metra w Guangzhou i Bangkoku. Do projektów obecnie realizowanych zalicza się m.in. szybką kolej pomiędzy dworcem głównym i lotniskiem w Kuala Lumpur. Zakres prac Siemensa obejmuje tu oprócz opracowania projektu również planowanie, dostawę, montaż i uruchomienie całej techniki kolejowej. Do tego dochodzi także 12 pociągów, wyposażenie dworców końcowych i stacji oraz zajezdni.

W związku z rosnącym znaczeniem serwisu w kolejnictwie, Siemens zintegrował wszystkie działania związane z serwisem w obrębie jednego działu. Usługi serwisowe świadczone przez ten dział obejmują utrzymanie, modernizację, dostawy części zamiennych, jak również doradztwo, szkolenia i dokumentację oraz nowoczesne technologie diagnozowania. W ramach joint venture Siemens ma 50-procentowy udział w Leipziger Verkehrsbetriebe – LFB (Lipskie Zakłady Serwisowania Pojazdów), które są spółką-córką Leipziger Verkehrsbetriebe – LVB GmbH (Lipskie Zakłady Komunikacyjne). W ten sposób po raz pierwszy w dziedzinie publicznego transportu szynowego producent i przewoźnik połączyli swoje kompetencje serwisowe. Głównym zadaniem LFB jest modernizacja, naprawa i konserwacja taboru LVB, który dysponując 488 wozami należy do największych przedsiębiorstw tramwajowych w Niemczech.

Siemens wdraża także nowoczesnte technologie elektroniczne do obsługi swoich klientów i partnerów. Rola e-businessu w przemyśle kolejowym stale rośnie. Siemens wcześnie uplasował się pod tym względem w czołówce branży, uruchamiając „Dispolok” – usługę leasingu lokomotyw, realizowanego także poprzez Internet. Następnym krokiem w e-businessie było uruchomienie w roku 2000 „Rail Mall” – internetowego sklepu on-line z częściami zamiennymi i serwisem – który umożliwia klientom zapoznanie się w dowolnym czasie z zasobami magazynowymi, terminami dostaw i cenami części zamiennych. Zamówienia dokonywane są przez kliknięcie myszą, opracowanie i rozliczenie następuje automatyczne. Wraz z przeprowadzoną po raz pierwszy w Internecie aukcją zakupu kabli dla projektu Transrapidu w Szanghaju, dział zaopatrzenia TS zastosował rozwiązania e-businessu.

Jednym z najnowocześniejszych rozwiązań zarządzania ruchem kolejowym – spośród funkcjonujących w sieci Polskich Kolei Państwowych – jest nastawnica SIMIS-W zainstalowana w nastawni w Żywcu. Obsługuje ona odcinek torów na linii kolejowej Bielsko-Biała – Zwardoń, a jej zasięg sterowania może być rozszerzony na dalsze odcinki. Podobne rozwiązanie, ale w znacznie większym zakresie znajdzie zastosowanie na stacji Chorzów Stary, która jest poddawana całościowej modernizacji. W ramach kontraktu budowana jest też nastawnica elektroniczna i bocznica kolejowa.

Systemy sterowania ruchem dla komunikacji lokalnej obejmują technikę kierowania i zabezpieczenia oraz telekomunikację dla ruchu lokalnego i kolei miejskiej, technikę kierowania dla autobusów i pojazdów tramwajowych, a także nową, dynamicznie rozwijającą się dziedzinę systemów dla automatycznego zarządzania sprzedażą biletów.

Dziedzina elektryfikacji to projektowanie i budowanie systemów zasilania dla kolei i komunikacji miejskiej.

Combino dla Poznania

Dla lekkiego transportu szynowego są projektowane, wytwarzane, dostarczane oraz serwisowane pojazdy tramwajowe oraz pojazdy kolei miejskiej, a także związane z nimi komponenty. Ostatnią nowością w dziedzinie ruchu lokalnego jest Combino – tramwaj niskopodłogowy o konstrukcji modułowej, który został ostatnio zaoferowany miastu Poznań. Na początku kwietnia została podpisana umowa pomiędzy Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu i Siemens Sp. z o.o. Transportation Systems na dostawę czternastu tramwajów typu Combino. Transakcja ma wartość ponad 90 mln zł. Przetarg został rozstrzygnięty w grudniu ubiegłego roku. Wówczas stało się jasne, dostawcą czternastu niskopodłogowych tramwajów dla Poznania została firma Siemens. Tramwaje będą dostarczone na przełomie lat 2003 i 2004. Co więcej, umowa przewiduje możliwość dostawy dodatkowych dziesięciu pojazdów. Siemens zaoferował miastu pomoc w tworzeniu systemu komunikacyjnego oraz rozbudowy torowisk.

Tramwaj Combino należy do najnowszej generacji tramwajowych pojazdów szynowych. Idea pojazdu o całkowicie niskiej podłodze była podyktowana chęcią sprostania zapotrzebowaniu na tramwaj o bardzo dobrych parametrach technicznych, będący jednocześnie tramwajem wygodnym w użytkowaniu i przyjaznym dla pasażerów. Combino Poznań należy do grupy najnowocześniejszych pojazdów tego typu. W roku 1994 firma Siemens zdecydowała się na opracowanie nowej rodziny pojazdów, które mogłyby w przyszłości przyczynić się do podniesienia jakości usług na rynku transportowym. W ten sposób powstała nowa linia pojazdów Combino, rodzina pojazdów ze 100-procentowym udziałem niskiej podłogi, wykonanych z wykorzystaniem rozwiązań stosowanych w technice kolejowej.

Combino jest tramwajem modułowym. Oznacza to, że zamawiający może niemal dowolnie skonfigurować liczbę modułów, by uzyskać pojazd o odpowiedniej dla siebie długości i pojemności. Combino Poznań jest pięcioczłonowy, jego długość to 29,20 m.

Tramwaj Combino posiada niską podłogę na całej długości pojazdu. Wysokość wejścia wynosi tylko 30 cm. Dodatkowe stopnie i podesty nie są przeszkodą w szybkiej wymianie pasażerów pojazdu. Drzwi w pojeździe wykonane są jako drzwi odskokowo-przesuwne.

O atrakcyjności Combino decydują ekonomiczna produkcja pojazdu, niskie koszty eksploatacji, spełnienie wymagań norm europejskich, atrakcyjność dla podróżnych – wysoki komfort i bezpieczeństwo, 100% udział niskiej podłogi – bezstopniowy poziom podłogi, dobra widoczność z wnętrza pojazdu (ponad 90% widoczności), szerokie przejście, ciągły system poręczy, niski poziom hałasu, wysoki komfort cieplny pasażerów. Dotychczas zostało sprzedanych ponad 500 tramwajów Combino na całym świecie. Combino jest technicznie i ekonomicznie szczególnie atrakcyjnym pojazdem dla komunikacji miejskiej. Jest on wizytówką naszej firmy w systemach komunikacji miejskiej.

Dzięki dużym powierzchniom okiennym uzyskano nie tylko jasność i przejrzystość przedziału, ale także duże poczucie bezpieczeństwa. Okna wykonano ze szkła hartowanego, pokrytego od wewnątrz folią chroniącą przed porysowaniem. Całe wnętrze Combino – od czoła do końca pojazdu – jest przestronne i wolne od stopni, podestów czy innych przeszkód. Nowo zaprojektowane siedzenia pasażerskie ze zintegrowanymi poręczami oferują wygodę i komfort siedzenia. System zamocowania siedzeń, wandaloodporne pokrycie, jak i odporna na niszczenie wykładzina podłogowa ułatwiają szybkie i dokładne oczyszczenie podłogi. W konstrukcji przewidziano miejsce dla wózków inwalidzkich i wózków dziecinnych.

Moduł czołowy z przednimi drzwiami zaprojektowany z uwzględnieniem bezpieczeństwa biernego obsługi pojazdu.

O jakości tramwaju decyduje najwyższy poziom techniczny, doświadczenie w konstruowaniu pojazdów szynowych, jakość serwisu. Liczba zamówionych pojazdów stanowi potwierdzenie zalet tramwaju Combino.

Cechą niezwykle ważną dla operatora – MPK w Poznaniu, był fakt nowoczesnego podejścia naszej firmy do spraw utrzymania i serwisu. Dla nowoczesnych pojazdów szynowych Combino stosuje się inne zasady organizacyjne realizacji przeglądów, których ideą jest przekazanie czynności obsługowych producentowi lub autoryzowanej przez producenta wyspecjalizowanej firmie, wraz z odpowiedzialnością za terminowe i jakościowe przeprowadzenie prac obsługowych. Absolutną nowością w tym systemie jest wprowadzenie wymiernej finansowo odpowiedzialności wykonawcy, bowiem wraz z przyjęciem umowy o obsłudze technicznej zapewni on dyspozycyjność parku pojazdów na ustalonym poziomie.

W dziedzinie ciężkiego transportu szynowego projektuje się oraz dostarcza systemy metra oraz szybkiej kolei, komponenty dla tych systemów oraz podsystemy. Dział jest też liczącym się producentem lokomotyw elektrycznych oraz spalinowych. We współpracy z firmą Siemens Kraus Maffei powstał EuroSprinter, modułowa lokomotywa o wysokiej mocy oraz lokomotywa do obsługi ruchu towarowego o oznaczeniu BR 189. Lokomotywa ta jest lokomotywą wielosystemową i będzie mogła poruszać się po polskiej sieci kolejowej.

Realizacje kompleksowe integrują różne produkty i usługi w obrębie całego Działu Transportation Systems. Domeną tej specjalności są opracowania i realizacje rozwiązań dla kolei „pod klucz“, włącznie z odpowiednimi modelami finansowania. Do licznych zrealizowanych projektów należą np. metra w Singapurze, Guangzhou i w Bangkoku. Dział zajmuje się również przygotowaniem ofert kompleksowych rozwiązań komunikacji miejskiej i regionalnej, np. z wykorzystaniem tramwaju dwusystemowego.

Siemens jest przygotowany do realizacji kompleksowych zadań w dziedzinie komunikacji szynowej i jest jedyną firmą na świecie o tak szerokim asortymencie produktów.

Osobna grupa produktów i rozwiązań przeznaczona jest dla systemów transportu miejskiego – dla tramwajów i metra. I w tym przypadku Siemens ma w skali światowej ogromne doświadczenie i dorobek. Oferta pojazdów i systemów zarządzania szynową komunikacją miejską wchodzi w skład kompleksowego programu modernizacji miast stworzonego przez Siemensa i noszącego nazwę

Rozwiązania dla miast przyszłości

W miastach przyszłości metro, kolej miejska i tramwaje będą odgrywały coraz większą rolę, a pasażer nie będzie szukał monet, aby wejść do pojazdu komunikacji, zastanawiając się nad wyborem strefy taryfowej, właściwą ceną biletu lub właściwym kierunkiem podróży. Tak będą wyglądały miasta przyszłości, ale techniką do tego potrzebną dysponuje firma Siemens już dzisiaj. Jesteśmy jednym ze światowych liderów w dziedzinie publicznego transportu miejskiego, który jest jedynym alternatywnym rozwiązaniem dla lawinowo rosnącego ruchu samochodów. Uzupełnieniem wygodnych, bezpiecznych i estetycznych pojazdów poruszających się w tunelach metra, po torach miejskich, na estakadzie bądź na poduszce magnetycznej, są systemy optymalizujące ruch uliczny i przez to zapewniające środkom transportu publicznego wysoką częstotliwość kursowania i dużą szybkość.

Wciąż doskonaląc produkty najnowocześniejszej techniki transportowej, Siemens ma zarazem na uwadze ekonomiczne aspekty inwestycji. Modułowość pojazdów, wysoka wydajność urządzeń, sprawny serwis oraz energooszczędność pozwalają na znaczną redukcję kosztów eksploatacji, a przy okazji przyczyniają się do ochrony środowiska.

W każdej dziedzinie transportu szynowego Siemens jest twórcą standardów. Produkty i rozwiązania zapewniające szybkość, bezpieczeństwo i komfort jazdy znane są przewoźnikom i pasażerom na całym świecie. Ich uzupełnieniem są wysokiej dyspozycyjności systemy nadzoru, sterowania i prowadzenia ruchu. Te kompleksowo opracowane rozwiązania dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego bądź lokalnego są dostosowane do potrzeb klienta, określonych przez niego wymagań technicznych, a także jego możliwości finansowych.

Dział Transportation Systems (TS) Siemens AG osiągnął pozycję jednego z trzech czołowych dostawców sprzętu dla transportu szynowego na świecie. Oferuje kompleksowe rozwiązania i zintegrowane systemy dla całej tej branży – od systemów kierowania ruchem, poprzez zasilanie dla kolei, na pojazdach dla ruchu lokalnego i dalekobieżnego kończąc.

W Polsce dział TS jest reprezentowany przez Biuro Transportation Systems Siemens Sp. z o.o. Biuro to oferuje urządzenia sterowania ruchem kolejowym (systemy automatyki stacyjnej i liniowej oraz systemy sterowania ruchem), komponenty (napędy zwrotnicowe, kontrolery położenia iglic oraz urządzenia do stwierdzania niezajętości torów, takie jak liczniki osi oraz różnego typu obwody torowe), systemy sterowania i kierowania ruchem pojazdów komunikacji miejskiej (tramwaje, metro, autobusy) oraz komponenty tych systemów, jak np. zwrotnice tramwajowe czy elementy sygnalizacji ulicznej. Ponadto na polskim rynku oferowane są systemy zasilania trakcji elektrycznej dla kolei i tramwajów.

dr inż. Janusz Biliński
dyrektor Transportation Systems Siemens Sp. z o.o.