Spotkania z jakością

Jakość – Normalizacja – Certyfikacja
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
10 listopada 2010 r.

Laureatka XIII edycji Konkursu Polskiej Indywidualnej Nagrody Jakości im. prof. Edwarda Kindlarskiego

Spotkania z jakością

Rozmowa z Elżbietą Stefaniak, kierownikiem Działu Promocji i Badań Rynkowych PCBC S.A.

Jest pani doświadczoną osobą w dziedzinie promowania i zarządzania jakością wśród kadry zarządzającej i pracowników. Jak Pani trafia do wyobraźni klientów?

Jestem przekonana, że tak, jak w każdej branży, należy skoncentrować się na badaniu potrzeb i spełnianiu oczekiwań klientów. Kierowany przeze mnie Dział Promocji i Badań Rynkowych pełni rolę ośrodka, który koordynuje i inicjuje szereg akcji promocyjnych, takich jak organizacja konferencji branżowych, seminariów, targów branżowych, ogólnopolskich cyklicznych „Spotkań z jakością” jak również bezpośrednich kontaktów z przedstawicielami organizacji zainteresowanych m.in. współpracą w zakresie certyfikacji systemów zarządzania. Pozytywna ocena organizowanych spotkań jest dla mnie bardzo ważna, ponieważ świadczy, iż znajdujemy z naszymi klientami wspólną płaszczyznę dla wymiany doświadczeń, jak również stanowi o stopniu zaufania klientów do prowadzonej przez nas działalności. Zapraszamy naszych klientów do wspólnego świętowania „Polskiego Dnia Jakości”. Odnotowujemy również zwiększone zainteresowanie organizacją uroczystych wręczeń certyfikatów, co jest dowodem uznania kompetencji naszej jednostki. Miałam okazję brać udział we wręczeniach certyfikatów i muszę przyznać, że jest to wielkie święto naszego klienta, ale i PCBC S.A. Podczas wręczeń certyfikatów mamy możliwość wskazać, jakie korzyści uzyskuje organizacja z wdrożenia i certyfikacji systemów zarządzania.

Jakie pytania padają ze strony klientów podczas spotkań?

To zależy od stopnia świadomości klientów w zakresie systemów zarządzania. Ci, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z jakością, pytają najczęściej o to, jakie działania w zakresie wdrożenia systemów zarządzania powinny zostać podjęte w pierwszej kolejności, jakie są korzyści z wdrożenia i certyfikacji systemów zarządzania, jaki jest koszt i w końcu jaką jednostkę do oceny stopnia wdrożenia systemu zarządzania wybrać. Organizacje, które już wdrożyły system zarządzania jakością zgodny z wymaganiami normy ISO 9001, pytają o kolejne kroki, czyli jakie systemy powinni wdrażać dla zwiększenia konkurencyjności na rynku. Tu odpowiedź jest zależna od tego, w jakiej branży działa organizacja.

Jak promować jakość podczas kryzysu?

W czasie kryzysu organizacje szukają oszczędności, dywersyfikacji produkcji i usług, stabilizacji finansowej i sposobu zwiększenia swojej konkurencyjności. Priorytetem w takiej sytuacji jest inwestycja w jakość; co stanowi warunek uzyskania przewagi na rynku. Tu z pomocą przychodzą systemy zarządzania, które stanowią narzędzie pozwalające stale doskonalić zarządzanie organizacją we wszystkich tych obszarach. Podjęcie decyzji o wdrożeniu międzynarodowych standardów zarządzania pozwala usprawnić wewnętrzny przepływ informacji, zwiększa zaufanie klientów do organizacji jak i do wyrobów i usług przez nią oferowanych. Dobrze wdrożony system zarządzania zapewnia również wzrost wydajności a przede wszystkim obniżenie kosztów działalności organizacji, pozwala na zbudowanie korzystnych relacji z jej dostawcami. Dzięki zastosowaniu metod i narzędzi zarządzania przez jakość zdecydowanie łatwiej jest się zmierzyć z trudnymi warunkami, jakie pojawiają się podczas kryzysu.

Czy laureaci Indywidualnej Nagrody Jakości wymieniają się doświadczeniami?

Miałam to szczęście, że na początku swojej pracy zawodowej w PCBC S.A. spotkałam Laureata Polskiej Honorowej Nagrody Jakości – Wojciecha Henrykowskiego Prezesa PCBC S.A. oraz Laureata IV edycji Polskiej Indywidualnej Nagrody Jakości im. Prof. Edwarda Kindlarskiego w kategorii „Praktyka” – Tadeusza Glazer Dyrektora ds. Badań i Certyfikacji w PCBC S.A., który jest moim bezpośrednim przełożonym.

Przez sześć lat pracy w codziennych kontaktach miałam możliwość korzystać z wiedzy, doświadczenia, zarazić się pasją z jaką podchodzą do działań w zakresie jakości. Jednym słowem uczyłam się i wciąż uczę od najlepszych.

Staram się dokładać również wszelkich starań aby moje działania wzorować na doświadczeniu i wiedzy takich osób jak Mirosława Rechy, głównego twórcy Konkursu Polskiej Nagrody Jakości, Tomasza Strzeleckiego czy też Stanisława Tkaczyka, osób które w dziadzinie jakości stanowią wzór do naśladowania i zawsze z otwartością i serdecznością dzielą się swoimi doświadczeniami.

Jestem dumna z tego, że mogłam znaleźć się w tym gronie.

Jaki jest pani indywidualny sukces?

Dziś niewątpliwym sukcesem pozostaje przyznany mi przez Komitet Polskiej Nagrody Jakości tytułu Laureata XIII edycji Konkursu Polskiej Indywidualnej Nagrody Jakości im. prof. Edwarda Kindlarskiego. Myślę, że człowiek jest w pełni usatysfakcjonowany, kiedy znajduje dowody na to, iż to co robi jest dobrze oceniane. Życzliwość jak i pozytywne oceny klientów są dla mnie wielkim wyróżnieniem. Miernikiem sukcesu całego Centrum jak i mojego jest satysfakcja naszych klientów.

Dziękuję pani za rozmowę.

Maria Weber

Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A.
02-699 Warszawa, ul. Kłobucka 23A
tel. centr. 22 46-45-200, fax 22 647-12-22
www.pcbc.gov.pl