Środowisko przede wszystkimFirst Things… Natural Environment

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
27 października 2008 r.

in english

Projekt ten, współfinansowany
przez Unię Europejską, przyczynia się do zmniejszania różnic społecznych i gospodarczych pomiędzy obywatelami Unii

Środowisko przede wszystkim

Projekt „Gospodarka wodno-ściekowa w Raciborzu” realizowany jest przy współfinansowaniu ze środków Funduszu Spójności, na podstawie Decyzji Komisji Europejskiej, wydanej w grudniu 2004 r. Dofinansowanie ze środków UE wynosi 14,5 mln euro. Beneficjentem dotacji jest Miasto Racibórz, odpowiedzialne za prawidłową realizację i rozliczenie Projektu.

W ramach realizowanych zadań przeważa budowa sieci kanalizacji sanitarnej w dzielnicach dotychczas nieskanalizowanych. Projekt obejmuje również modernizację oczyszczalni ścieków, modernizację stacji uzdatniania wody, obsługującej szpital rejonowy, budowę i modernizację sieci wodociągowych wraz z budową nowego ujęcia wody dla miasta, budowę i modernizację sieci kanalizacji deszczowej wraz z zabudową urządzeń podczyszczających wody opadowe. Zadania zostały pogrupowane w 5 kontraktów na roboty, z czego trzy zostały dotychczas zrealizowane i rozliczone. Obecnie trwają roboty na dwóch największych kontraktach: sieciowym, według „żółtej książki” FIDIC, projektowanie i wykonawstwo, oraz związane z modernizacją oczyszczalni ścieków – wg „czerwonej książki” FIDIC, wykonawstwo.

Znaczny wzrost liczby projektów infrastrukturalnych, który spowodował wzrost koniunktury na rynku usług budowlano-montażowych oraz spadek wartości euro w stosunku do złotówki, w istotny sposób wpłynął na realizację projektu. Wartość nakładów inwestycyjnych wzrosła o ok. 30% w stosunku do pierwotnych szacunków. Mimo utrudnień związanych z montażem finansowym przedsięwzięcia, podjęte zostały działania w celu wypełnienia zobowiązań nałożonych na Beneficjenta przez Komisję Europejską. W 2007 r. przeprowadzono formalną procedurę delegacji zadania obejmującego modernizację oczyszczalni ścieków na spółkę komunalną – ZWiK Sp. z o.o. Finansowanie zadania zostało zapewnione dzięki pożyczkom preferencyjnym, udzielonym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

W celu obniżenia rosnących kosztów wprowadzono również zmianę formuły realizacji tego zadania na Warunki Kontraktowe realizowane wg projektu Zamawiającego. Po zakończeniu etapu projektowania, w lipcu 2008 r. został zawarty kontrakt na wykonanie robót budowlanych.

Wdrożone systemy monitorowania postępu rzeczowego, bieżąca współpraca z wykonawcami i Inżynierem oraz szybkie podejmowanie działań naprawczych, w przypadku wystąpienia problemów, minimalizują ryzyko nieukończenia projektu w zakładanym terminie.

Beneficjent inicjuje także działania związane z poprawą społecznego odbioru realizowanej inwestycji. Ze względu na duży zakres robót sieciowych, wykonywanych na terenie miasta, organizowane są regularne spotkania z mieszkańcami w celu przedstawienia projektu, wkładu wspólnotowego oraz uwarunkowań związanych z realizacją. W wyniku prowadzonych działań informacyjnych inwestycja jest postrzegana pozytywnie, mimo występowania utrudnień w ruchu drogowym. Wdrożona procedura naprawy wad i usterek zgłaszanych przez mieszkańców oraz profesjonalna obsługa we współpracy z Biurem Inżyniera i Wykonawcą znacznie skróciła czas reakcji na interwencję mieszkańców.

Dodatkowym działaniem podjętym przez Beneficjenta, które spotkało się z pozytywnym odbiorem ze strony mieszkańców, jest stworzenie szeroko zakrojonego programu modernizacji i remontów dróg, na których prowadzone są roboty kanalizacyjne. Program w całości finansowany jest ze środków własnych i stanowi działanie komplementarne w stosunku do robót realizowanych w zakresie Projektu Funduszu Spójności.

Głównym celem projektu jest ochrona środowiska naturalnego. Przedsięwzięcia tego rodzaju mogą z jednej strony generować konieczność ponoszenia kosztów przez mieszkańców obecnie, z drugiej jednak wpisują się w zasady zrównoważonego rozwoju, którego nadrzędnymi celami społecznymi są zarówno dobrobyt (społeczny i materialny), jak i sprawiedliwość wewnątrz- i międzypokoleniowa. Sprawiedliwość międzypokoleniowa oznacza właśnie konieczność zachowania odpowiedniej jakości środowiska, w tym jego zasobów i użytków pozaekonomicznych dla przyszłych generacji w celu zaspokojenia potrzeb trwałego wzrostu gospodarczego w przyszłości.

Miasto Racibórz, które jako pierwsza gmina w Polsce uzyskało certyfikat środowiskowy ISO 14001, konsekwentnie realizuje swoją politykę ochrony środowiska i podejmuje działania w celu wdrożenia polityki zrównoważonego rozwoju na szczeblu lokalnym.

Wojciech Krzyżek
Pełnomocnik ds. Realizacji Projektu (MAO)

Urząd Miasta, ul. Batorego 6, 47-400 Racibórz
tel. 032 755 06 00, fax 032 755 07 25
www.raciborz.pl/programkanalizacji

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
27 października 2008 r.

 

The Project, co-financed by the European Union,
contributes to diminishing social and economic discrepancies among EU citizens

First Things… Natural Environment

The Project “Water Distribution and Drainage Management in Racibórz“ is implemented with the financial support from the Cohesion Fund pursuant to the Decision of the European Commission issued in December 2004. Financial support from the EU funds amounts to EUR 14.5 million. The town of Racibórz, responsible for implementing and settling the Project, is the beneficiary of the subsidy.

The tasks realised under the project focus mainly on constructing a sewerage system in those districts which have not been equipped with such a facility yet. The Project also encompasses modernisation of the sewage treatment plant, water treatment plant for the district hospital, construction and modernisation of the water distribution system along with construction of a new water intake for the city, construction and modernisation of the stormwater drainage system along with installing runoff pre-treatment facilities. All the tasks have been divided into 5 contracts for works, out which 3 have already been realised and settled. Currently the remaining two major contracts are being realised: (1) related to the abovementioned system, in line with FIDIC „Golden Book”, design and construction, as well as (2) related to modernisation of the sewage treatment plant – in line with FIDIC „Red Book”, Construction.

Significant increase in the number of infrastructure projects, entailing improved economic situation in the market of construction and assembly services, as well as decreasing EUR/PLN exchange rate have exerted a profound influence on the project implementation process. Capital expenditure has increased approximately by 30% in comparison to the initial estimates. Despite the difficulties related to financial engineering of the project, we have undertaken appropriate measures aiming at fulfilling the responsibilities imposed on the Beneficiary by the European Commission. In 2007 the task encompassing modernisation of the sewage treatment plant was officially delegated to ZWiK Sp. z o.o. Financing of the project has been secured thanks to the preferential loans granted by the Province Fund for Environment Protection and Water Management in Katowice as well as the National Fund for Environment Protection and Water Management in Warsaw.

In order to reduce the increasing costs we have changed the task realisation formula to Contract Terms implemented pursuant to the Customer design. Once the design stage had been completed in 2008 the contract for realisation of construction works has been concluded.

Implemented systems for monitoring progress, constant cooperation with contractors and the Engineer as well as fast implementation of corrective measures, in the case of problems, reduce the risk of not completing the project within the stipulated deadline.

The Beneficiary also has initiated measures aiming at improving the social attitude towards the investment. Due to the extensive scope of the system related works, carried out within the town area, regular meetings with its residents are held in order to discuss the project, EU support as well as restrictions related to implementation. Thanks to the implemented public relations measures, the investment is perceived positively, despite the traffic related hindrances.

The procedure implemented for the purpose of fixing faults and defects indicated by the residents as well as professional services provided in cooperation with the Engineer’s Office and the Contractor have shortened the response time to residents’ interventions.

The Beneficiary has also prepared a comprehensive program for modernisation and repair of roads in the case of which sewer works are being carried out, which has been appreciated by the town residents. The program is financed entirely from the town own funds and serves as a complementary project for the works carried out pursuant to the Cohesion Fund Project.

The main purpose of the Project is protection of the natural environment. On the one hand, undertakings of this type may require effort from the current residents, yet, on the other hand, they conform to the principle of the sustainable development aiming at prosperity (social and financial) as well as intra- and intergenerational justice. Intergenerational justice refers to the necessity of preserving the natural environment including its resources and non-profit areas for future generations for the purpose of securing constant economic growth in the future.

The town of Racibórz, as the first Commune in Poland awarded with ISO 14001 certificate, has consequently implemented its natural environment protection policy and undertaken measures aiming at introducing sustainable development policy at the local level.

Wojciech Krzyżek
Proxy for the Project realisation

Municipal Office, ul. Batorego 6, 47-400 Racibórz
tel. 032 755 06 00, fax 032 755 07 25
www.raciborz.pl/programkanalizacji