Stawiamy na polski rynek

Energia XXII – Ciepło, Elektroenergetyka, Gaz
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 86 (5556) 11 kwietnia 2000 r.

logo Gaz de France – szeroka wiedza i doświadczenie

Stawiamy na polski rynek
Rozmowa z Michelem Przydrożnym, dyrektorem ds. rozwoju międzynarodowego Grupy Gaz de France

foto

Jakie miejsce zajmuje Gaz de France we francuskiej i światowej energetyce?

Grupa Gaz de France jest jednym z najważniejszych światowych specjalistów w dziedzinie gazu ziemnego. Powstała ona ponad 50 lat temu i zdobyła ogromną wiedzę oraz doświadczenie we wszystkich specjalnościach związanych z całością problematyki łańcucha gazowego. Dziś Gaz de France jest liderem w technologiach regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (LNG) oraz magazynowania i dystrybucji gazu. Dysponujemy znanym na całym świecie ośrodkiem badawczym.

We Francji Gaz de France obsługuje 10 milionów klientów. Mając możliwość wyboru, ponad 50% Francuzów stawia na ogrzewanie swoich domów gazem ziemnym, głównie ze względu na wygodę i umiarkowany koszt. Gaz ziemny stanowi obecnie około 13% ogólnego bilansu energetycznego kraju. Wynik ten plasuje wprawdzie Francję poniżej średniej europejskiej wynoszącej 22%, ale związane jest to z bardzo rozwiniętą energetyką jądrową. Sytuacja jednak zmienia się i jestem przekonany, że zużycie gazu we Francji będzie wzrastać, bowiem gaz ziemny jest konkurencyjny, nieszkodliwy dla środowiska, ma szerokie zastosowania, staje się więc jednym z podstawowych źródeł energii XXI wieku.

Blisko dziesięć lat temu Gaz de France wszedł na arenę międzynarodową. Filie i udziały grupy reprezentują obecnie 2 miliony klientów zagranicznych w ponad dwudziestu krajach, jednakże priorytetem dla Gaz de France jest Europa. Krajobraz europejskiej energetyki zmienia się szybko i głównie dzięki otwarciu rynków na konkurencję, umożliwiając zwiększenie liczby operatorów i kanałów sprzedaży energii. I tak na przykład, kraje nordyckie wprowadzają innowacje w postaci giełd energii elektrycznej. Poza tym w Kanadzie, Meksyku, Argentynie poczyniono poważne inwestycje zwłaszcza w dziedzinie dystrybucji.

Grupa nasza jest w trakcie tworzenia struktur, które pozwolą lepiej sprostać pojawiającym się nowym potrzebom i wyzwaniom.

Co sądzi pan o polskim rynku gazowniczym, jako obszarze działania dla Gaz de France?

Polska jest dla Gaz de France rynkiem bardzo interesującym. Jak już mówiłem, to właśnie Europa jest głównym kierunkiem naszego rozwoju, a Polska to przecież znaczący rynek w Europie Środkowej i Wschodniej. Różnym w rozmaitych krajach tempem prywatyzacji można uzasadnić to, że wcześniej inwestowaliśmy w sąsiadujących z Polską krajach, jak Niemcy czy Węgry. W najbliższych miesiącach bardziej zaznaczymy naszą obecność na polskim rynku, który znamy już od ponad trzydziestu lat. Wielkość i potencjał demograficzny Polski oraz jej ogromna dynamika dowodzą, że wasz kraj staje się w tym regionie liderem gospodarczym i to nie tylko w dziedzinie energetyki. Osiągnął on również stadium rozwoju pozwalające na przyciąganie pomysłów, kapitałów oraz dawanie przykładu swoim mniejszym sąsiadom. Trwające negocjacje z Unią Europejską świadczą de facto, że Polska zdecydowała się przezwyciężyć aktualne trudności, by uzyskać status członka Unii Europejskiej w roku 2003.

Jakie cele stawia sobie Gaz de France w Polsce?

Naszym celem jest trwałe uczestnictwo w rozwoju polskiego gazownictwa na zasadach partnerskiej współpracy z lokalnymi przedsiębiorstwami. Zgodnie z tym celem, Gaz de France otwiera w Polsce swoje przedstawicielstwo. Jest to nasza odpowiedź na życzenie naszych polskich przyjaciół. Nasza obecność pozwoli zacieśnić tradycyjne więzy, jakie łączą nas z waszym krajem.

Rozwijając partnerską współpracę z polskimi przedsiębiorstwami i wymieniając doświadczenia będziemy mogli zwiększać możliwości wykorzystania gazu ziemnego. Nasze kontakty, szczególnie z PGNiG, pozwoliły nam już określić potrzeby i zakres usług, jakimi może służyć Gaz de France.

Nasze referencje w dziedzinie przesyłu, magazynowania i dystrybucji gazu pozwalają nam brać pod uwagę udział w projektach o dużym znaczeniu, jak tworzenie nowych magazynów i w projektach skromniejszych, jak zaopatrywanie w gaz ziemny nowych jeszcze nie zgazyfikowanych rejonów. Dlatego pragniemy utrwalać nasze kontakty z władzami lokalnymi.

Jakie są zamierzenia inwestycyjne Gaz de France w Polsce?

Chciałbym przede wszystkim przypomnieć, że w 1999 r. zrealizowaliśmy pierwszą znaczącą inwestycję w Polsce, nabywając 49% udziałów ZRUG Warszawa S.A. u boku PGNiG. Naszą wspólną ambicją jest uczynienie z tego przedsiębiorstwa kompetentnego i otwartego na klientów przemysłowych oraz indywidualnych dostawcy usług. Pierwsze rezultaty są zachęcające i dowodzą, że dobrze ulokowaliśmy nasze zaufanie odnośnie kompetencji personelu ZRUG Warszawa S.A.

Interesujemy się również kogeneracją, to znaczy jednoczesnym wytwarzaniem energii elektrycznej i cieplnej przy współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi, jak EdF. Dlatego zgłosiliśmy naszą wspólną kandydaturę w sprawie zakładu energetyki cieplnej ZecW Gdańsk/Gdynia. Sądzimy ponadto, że zastąpienie węgla gazem ziemnym – oczywiście w tych przypadkach kiedy to możliwe – przyczynia się niezależnie od znaczenia ekonomicznego do ochrony środowiska.

Prowadzimy także rozmowy z rozmaitymi przedsiębiorstwami przemysłowymi wykorzystującymi gaz, aby pomóc im we wprowadzeniu tego źródła energii do procesów produkcji.

W naszych działaniach uczestniczą wszystkie przedsiębiorstwa grupy, jak SOFREGAZ w dziedzinie inżynierii związanej z magazynowaniem czy firma EEG w dziedzinie poszukiwania i oddawania do eksploatacji nowych złóż na Morzu Bałtyckim przy współpracy z przedsiębiorstwem PETROBALTIC. Nie kryję również naszego zainteresowania uczestnictwem w prywatyzacji PGNiG. Moglibyśmy dzięki temu uczestniczyć np. w zwiększeniu obszarów zgazyfikowanych w kraju. Jesteśmy więc gotowi rozmawiać o tym z każdym zainteresowanym burmistrzem przy udziale PGNiG.

Co może wnieść Gaz de France na polski rynek energetyczny?

Gaz de France jest w stanie wnieść przede wszystkim swoje kompetencje w zakresie całego łańcucha gazowego (od złóż gazowych do odbiorcy), a szczególnie w te dziedziny, w których wyrobił sobie światową renomę. Ponadto wniesiemy nasze powszechnie uznane doświadczenie w sferze organizacji rynków gazowych i handlu, wreszcie, nasze umiejętności w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa, w tej dziedzinie badania Gaz de France pozwoliły osiągnąć znaczne postępy.

W historii swej Gaz de France umiał się przekształcać i elastycznie kształtować swoją działalność i politykę handlową. Dziś przedmiotem naszego zainteresowania jest klient, który musi być pewien, że za najlepszą cenę uzyska wysoką jakość usług i rozwiązanie dostosowane do swoich potrzeb.