Strategia, która się sprawdza!

Energia XXV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 296 (5766) 20 grudnia 2000 r.

Strategia, która się sprawdza!
Wypowiedź Jean-Michel Mazalerat, prezesa Zarządu, dyrektora generalnego Elektrociepłowni „KRAKÓW” S.A.

Foto

Wyniki Elektrociepłowni „KRAKÓW” S.A. (ECK), pierwszej sprywatyzowanej spółki w sektorze elektroenergetycznym, potwierdzają jej pozycję lidera na regionalnym rynku energii. W jaki sposób udało nam się osiągnąć taki wynik i taką pozycję? Co jeszcze pozostało nam do zrobienia?

W 1999 roku spółka osiągnęła zysk netto w wysokości 33,1 mln zł, był to jeden z najlepszych wyników w sektorze. W bieżącym roku mamy nadzieję na uzyskanie wyniku na podobnym poziomie. Wynik ten zawdzięczamy przede wszystkim przyjętej strategii oraz polityce dyscyplinowania kosztów. Modernizacja systemów kontroli, pomiarów i sterowania bloku energetycznego nr 3 praktycznie zakończyła program modernizacji urządzeń wytwórczych. Dzięki tej inwestycji oraz wysokiej jakości prowadzenia eksploatacji obniżyliśmy koszty zmienne produkcji. Jednocześnie nowa polityka remontowa, wprowadzona przy wsparciu ekspertów Grupy EDF, pozwoliła na obniżenie kosztów stałych spółki. Większość funduszy przedsiębiorstwa może być teraz przeznaczana na jej rozwój handlowy.

Przyjęta strategia jest oczywiście korzystna dla akcjonariuszy: dywidenda wypłacona za rok 1999 była ponad dwukrotnie wyższa od dywidendy za rok 1998. Jest ona równie korzystna dla pracowników i klientów spółki: wynagrodzenia w Elektrociepłowni „KRAKÓW” S.A. należą do najwyższych w energetyce, a ceny mieszczą się wśród najniższych w Polsce.

Polityka handlowa

W przyjętej strategii szczególne miejsce zajmuje rozwój handlowy spółki. Uważamy, że klientowi należy się uprzywilejowana pozycja, chcemy być firmą wychodzącą naprzeciw potrzebom klientów, zarówno tych bezpośrednich, którymi są dystrybutorzy ciepła i energii elektrycznej, jak i klientów finalnych. Ich zadowolenie jest jednym z kluczowych czynników naszego powodzenia. Mamy stale na uwadze jakość i niezawodność naszych dostaw oraz konkurencyjność naszych cen. Realizowana polityka współpracy z dystrybutorem ciepła – MPEC – umożliwia oferowanie mieszkańcom Krakowa jednych z najniższych cen w Polsce. Z drugiej strony, dzięki wysokiej konkurencyjności firmy jesteśmy w stanie składać Zakładowi Energetycznemu Kraków interesujące oferty sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej w kondensacji; konsekwencją była praca dwóch kondensacyjnych bloków energetycznych w miesiącach letnich.

Ta dodatkowa produkcja daje nam bardzo dobrą pozycję w świetle aktualnych uwarunkowań konkurencyjnych.

Napotykamy też oczywiście trudności, przed którymi stoją pozostałe elektrociepłownie w Polsce: zmiany klimatyczne, działania termoizolacyjne podejmowane przez mieszkańców miast oraz konkurencja gazu skutkują spadkiem udziału w rynku ciepła. W celu zrównoważenia tego spadku wprowadzamy politykę wspólnego inwestowania z MPEC w zakresie realizacji przyłączeń do sieci ciepłowniczej czy konwersji paliwa w przestarzałych kotłowniach lokalnych. Program redukcji niskiej emisji jest w dalszym ciągu realizowany z korzyścią dla miasta i jego mieszkańców.

W ostatnim czasie elektrociepłownia powołała nową spółkę Ekoplus, której jest jedynym udziałowcem. Będzie ona działała na lokalnym rynku w celu identyfikowania możliwości podłączeń do sieci lub proponowania źródeł gazowych i olejowych w rejonach niedostępnych dla sieci ciepłowniczej. Jej celem jest promowanie ciepła z sieci, produktu niezawodnego, niedrogiego i produkowanego w oparciu o polski węgiel.

Projekty w zakresie rozwoju

Prowadzona od kilku lat polityka rozwoju koncentruje się wokół dwóch podstawowych kierunków: eksploatacji istniejących przemysłowych zasobów energetycznych oraz ich modernizacji, a także aktywnym udziale w procesach prywatyzacyjnych polskiego elektrociepłownictwa.

Wypracowany portfel przedsięwzięć w zakresie eksploatacji istniejących urządzeń pozwala nam żywić nadzieję na sfinalizowanie kilku projektów w najbliższym czasie. Składane oferty są wypadkową naszych umiejętności w zakresie modernizowania i zarządzania urządzeniami wytwórczymi, profesjonalizmu naszych pracowników, potencjału ECK oraz Grupy EDF.

Operacja nabycia akcji Kogeneracji S.A. w procesie jej prywatyzacji poprzez giełdę jest już chyba dobrze znana. Elektrociepłownia „KRAKÓW” S.A. posiada obecnie 19,66%* walorów spółki, której potencjał jest oczywisty. Współpraca oraz możliwość wymiany doświadczeń, jakie daje nam ten udział, pomoże nam podnosić poziom konkurencyjności ECK. To, że jest to spółka giełdowa, i taką pozostanie, jest elementem determinującym. Obecność na giełdzie daje dostęp do rynku kapitałowego i co za tym idzie, możliwość pokazania tam naszych osiągnięć.

Polityka społeczna

W ramach porozumienia zawartego z organizacjami związkowymi (Pakiet Socjalny), spółka kontynuuje politykę wysokich wynagrodzeń. ECK jest jedną z krakowskich firm energetycznych, która najlepiej wynagradza swych pracowników.

Jednocześnie spółka inwestuje w personel: dążenie do polepszenia profesjonalizmu załogi jest jednym z istotnych elementów tej polityki. Już od dwóch lat firma posiada opracowany plan szkoleń, który umożliwia w szczególności wygospodarowanie środków koniecznych na organizowanie kursów przygotowujących do prowadzenia rozmów indywidualnych i treningu dla pracowników, z którymi zawarto kontrakt o cele. Położono również duży nacisk na intensywne kursy językowe, z uwagi na przynależność do międzynarodowej grupy.

W 2000 r. wykonaliśmy pierwszy krok przybliżający nas do wprowadzenia polityki akcjonariatu pracowniczego, poprzez realizację podwyższenia kapitału spółki, z którego akcje przeznaczono dla pracowników nie posiadających walorów spółki. Obecnie prawie wszyscy pracownicy są akcjonariuszami, co daje im prawo do dywidendy. Ta nowa polityka, szeroko omawiana z partnerami społecznymi, prowadzi do zbudowania programu akcjonariatu pracowniczego.

Zarządzanie i organizacja

Wprowadzony przed dwoma laty system zarządzania przez cele udowodnił swą efektywność. Przyjęty plan strategiczny umożliwił określenie celów do osiągnięcia przez poszczególne dyrekcje i wydziały w pięciu obszarach: eksploatacji, remontów, menedżmentu, wspomagania zarządzania i rozwoju. W pierwszym roku stosowania systemu zrealizowano 80% założonych celów; szacujemy, że w roku 2000 osiągniemy podobny poziom. Warto podkreślić szeroki udział pracowników elektrociepłowni: kontrakty o cele obejmują coraz niższe szczeble zarządzania, a pracownicy domagają się regularnych informacji o przebiegu ich realizacji. Zarządzanie przez cele oraz realizacja planu strategicznego są podstawowymi elementami monitorowania i kontroli działalności spółki.

Celem dostosowania się i szybszego reagowania na wymagania konkurencyjnego rynku wprowadziliśmy nową organizację przedsiębiorstwa. Dyrekcja Generalna składa się z sześciu dyrekcji obejmujących podstawowe obszary przedsiębiorstwa: finansowej, zasobów ludzkich i administracji, jakości, handlu i rozwoju, produkcji oraz remontów.

Ochrona środowiska

Troska o środowisko jest kluczowym elementem naszej strategii i podstawowym celem pracowników produkcji. Emisje zanieczyszczeń w roku 1999 były średnio o 10% niższe od dopuszczalnych prawem wielkości.

Postawiliśmy sobie równie ambitny cel w zakresie gospodarki odpadami paleniskowymi: zagospodarowanie całkowitej ilości bieżących odpadów. Od dwóch lat udaje nam się osiągnąć jeszcze więcej, w 1999 roku zagospodarowaliśmy dodatkowo 20 000 ton ze składowiska popiołu, a ten rok zamkniemy jeszcze lepszym wynikiem.

Wnioski

Troska o środowisko naturalne i troska o klienta tworzą podwaliny polityki ECK. Te zasady oraz osiągnięty przez nas poziom konkurencyjności pozwalają spokojnie patrzeć na zachodzące w energetyce przekształcenia. Wiemy, że procesy te wymagają od nas podejmowania nowych wysiłków, nowych działań dostosowawczych.


* stan na 20.11.2000 r.

logo

Elektrociepłownia „KRAKÓW” S.A.
ul. Ciepłownicza 1
tel. (0-12) 646-63-33, fax 644-41-74