Strategia PGNiG S.A.

Energia XXVII
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 141 (5914) 19 czerwca 2001 r.

Strategia PGNiG S.A.

Wypowiedź Andrzej Lipko, prezesa Zarządu PGNiG S.A.

Strategia Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. na lata 2001-2003 jest strategią systematycznego wzrostu. Spółka planuje skoncentrować się na działalności podstawowej i rozwijać kluczowe kompetencje niezbędne do utrzymania pozycji lidera na krajowym rynku gazowniczym po jego liberalizacji.

W okresie najbliższych trzech lat podstawowymi celami firmy są:

  • poprawa wyniku finansowego poprzez wzrost przychodów ze sprzedaży przy jednoczesnym obniżaniu kosztów funkcjonowania spółki;
  • zwiększenie sprzedaży gazu ziemnego do poszczególnych grup odbiorców;
  • dostosowanie struktury, działań i procesów do realizowanych celów strategicznych i postępującej liberalizacji sektora z uwzględnieniem programu restrukturyzacji przyjętego przez Radę Ministrów.

Spółka przewiduje w latach 2001-2003 średnioroczny wzrost sprzedaży o 5%, tj. z poziomu 10,9 mld m3 w roku ubiegłym do poziomu 12,6 mld m3 w roku 2003.

Wzrost sprzedaży, jak również planowane zmiany struktury i wysokości taryf pozwolą firmie osiągnąć dodatni wynik finansowy – zysk netto począwszy od roku 2002.

Zmiany taryf mają na celu pokrycie uzasadnionych kosztów świadczonych usług, w tym przesyłania i magazynowania gazu oraz stopniową likwidację subsydiowania skrośnego pomiędzy grupami odbiorców. Zniesienie subsydiowania odbiorców z najniższych grup taryfowych przez odbiorców przemysłowych powinno podnieść konkurencyjność gazu ziemnego w przemyśle i przyczynić się do wzrostu konkurencyjności całej gospodarki.

Jednak pozyskanie nowych klientów i zapewnienie ciągłości dostaw rosnących ilości gazu wymaga rozbudowy systemu gazowniczego PGNiG S.A. (sieci przesyłowej i sieci dystrybucyjnej). W latach 2001-2003 PGNiG S.A. planuje przeznaczyć na inwestycje prawie 3,5 mld zł, z czego ponad 2,7 mld zł w gazownictwie.

Istotnym elementem programu inwestycyjnego jest zwiększenie zdolności magazynowych w celu sprostania rosnącym różnicom w zapotrzebowaniu na paliwo gazowe w okresie lato – zima. Spółka planuje rozbudowę pojemności podziemnych magazynów gazu z 1,1 mld m3 w roku 2000 do 1,5 mld m3 w roku 2003.

Jednym z programów zmierzających do redukcji kosztów PGNiG S.A. jest program restrukturyzacji zatrudnienia. Pierwszy zweryfikowany etap programu uzyskał akceptację central związkowych i zakłada zmniejszenie w latach 2000-2002 zatrudnienia w Grupie Kapitałowej o około 9900 osób, przy czym w ramach PGNiG S.A. o ponad 7100 osób. Przewiduje się, że realizacja programu zwolnień pozwoli spółce zaoszczędzić w latach 2001-2003 około 370 mln zł (po uwzględnieniu kosztów zakupu części usług na zewnątrz). Realizacja „Programu restrukturyzacji zatrudnienia i działań osłonowych w PGNiG S.A.” przynosi coraz większe efekty. Oszczędność z tytułu niewypłaconych wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych wynosi już 64,4 mln zł i znacznie przekracza koszty restrukturyzacji.

Jednocześnie spółka podjęła intensywne wysiłki w celu redukcji kosztów finansowych prowadzonej działalności poprzez zmianę struktury długu – zastąpienie „drogich” krótkoterminowych instrumentów finansowania instrumentami o długim okresie zapadalności (obligacje).

Działania te pozwolą spółce poprawić sytuację finansową spółki i od 2002 osiągnąć dodatni wynik finansowy. W konsekwencji zaś doprowadzą do zwiększenia efektywności operacyjnej spółki, zwiększenia udziału gazu w strukturze paliw wykorzystywanych przez sektor przemysłowy i klientów indywidualnych, a w przyszłości umożliwią sprawną integrację krajowej sieci przesyłowej z systemami krajów Unii Europejskiej.