ŁĄCZNOŚĆ IV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 240 (5405) 13 października 1999 r.
Strategia rozwoju
Telekomunikacja Polska S.A.
Telekomunikacja Polska S.A. jako lider polskiego rynku telekomunikacyjnego będzie dążyć do intensywnego rozwoju, wykorzystując do tego transformację i wzrost całej gospodarki. Odbywać się to będzie dzięki dynamicznemu pozyskiwaniu nowych klientów, intensywnemu planowi przyłączeń nowych abonentów, oferowaniu nowych usług oraz wchodzeniu w nowe segmenty rynku telekomunikacyjnego. Spółka bardzo poważnie podchodzi do kwestii związanych ze światowym trendem przeobrażeń rynku telekomunikacyjnego w rynek teleinformatyczny, planując dalsze intensywne wzmacnianie potencjału przedsiębiorstwa w obszarze transmisji danych i powiązanych usług.
Celem TP S.A. jest dbanie o interes właścicieli przedsiębiorstwa, tj. o zwiększenie wartości firmy, zarówno pod względem zysków kapitałowych oraz dywidend, jak i informowanie na bieżąco inwestorów o działaniach i kondycji finansowej spółki za pomocą investor relations.
Telekomunikacja Polska S.A. zamierza aktywnie bronić wysokiego udziału w polskim rynku telekomunikacyjnym poprzez spójne działania marketingowe (w tym restrukturyzację taryf), rozbudowę i modernizację struktury, poprawę jakości świadczonych usług, podniesienie sprawności organizacyjnej, między innymi poprzez rozbudowę systemów informatycznych i informowania kierownictwa.
Modernizacja usług i otwarcie na klienta
Spółka jest w trakcie realizacji bardzo intensywnego planu inwestycyjnego, którego celem jest zwiększenie przychodów poprzez: przyrost liczby klientów przedsiębiorstwa, wprowadzenie nowych oraz poprawa dotychczas świadczonych usług. Plan modernizacji sieci TP S.A. obejmuje w szczególności unowocześnienie infrastruktury, za pomocą której oferowane są usługi. Realizacja tych celów znajdzie odzwierciedlenie we wzroście wskaźników cyfryzacji sieci, rozwoju cyfrowego dostępu abonenckiego, wymianie centrali ręcznych i analogowych na cyfrowe. Szczegółowe plany modernizacji infrastruktury są ściśle związane z wielkością popytu zgłaszanego na danym obszarze lub w danym segmencie klientów. W działaniach TP S.A. jednym z podstawowych kryteriów decyzyjnych jest stopa zwrotu z dokonywanych inwestycji.
Intencją TP S.A. jest działanie w oparciu o zasadę, iż potrzeby klienta leżą u podstaw organizacji działalności gospodarczej. Zapewnianie wysokiej jakości usług odpowiadającej potrzebom klientów leży u podstaw działalności spółki. TP S.A. planuje dalszą intensyfikację przyłączeń abonentów oraz skrócenie czasu oczekiwania na telefon. Poprzez modernizację sieci możliwe będzie podniesienie wskaźników jakości obsługi ruchu, natomiast dzięki wzmocnieniu pionu marketingu i sprzedaży – dostosowywanie oferty do indywidualnych wymagań klienta. Jakość obsługi klienta będzie jednym z podstawowych wyznaczników działań TP S.A. na polskim rynku telekomunikacyjnym.
Założenia planu inwestycyjnego na 1999 rok
Planowana wysokość nakładów inwestycyjnych w 1999 roku wyrażą się kwotą 5.832 milionów złotych, głównie z przeznaczeniem na sfinansowanie zadań w dziedzinie telefonii. Plan inwestycyjny TP S.A. na 1999 rok pozwoli między innymi na przyrost abonentów o 1,1 miliona. Spółka kładzie szczególny nacisk na działalność związaną z klientami biznesowymi. Ponadto kontynuowana będzie między innymi budowa kablowych systemów teletransmisyjnych w sieciach okręgowych, budowa szerokopasmowych sieci dostępowych do świadczenia usług multimedialnych, cyfryzacja central z najnowszymi wersjami oprogramowania, likwidacja central ręcznych, zwiększenie ilości publicznych aparatów samoinkasujących, rozwój systemów informatycznych dla potrzeb spółki, zmodernizowanie telekomunikacyjnych i teleinformatycznych systemów pod katem problemu AD 2000.
Problem roku 2000
Telekomunikacja Polska S.A. rozpoczęła działania związane z przygotowaniami do roku 2000 już w roku 1996. Jednak dopiero obecny Zarząd TP S.A. uznał, że problemu nie można rozwiązywać w ramach istniejących struktur organizacyjnych i konieczne są działania wyjątkowe, prowadzone na podstawie metodologii postępowania przyjętych w dużych światowych koncernach. W lipcu 1998 podpisano umowę z doradcą na pomoc w zakresie prowadzenia prac przygotowawczych. Od tej pory Program AD 2000 prowadzony jest zgodnie ze stosowaną przez rząd Wielkiej Brytanii metodologią zarządzania projektami informatycznymi PRINCE 2, opracowaną przez brytyjską agencję Central Computer And Telecommunications Agency. Na podstawie zaleceń PRINCE 2, do prowadzenia programu powołany został zespół projektowy oraz nadzorujący go Komitet Sterujący usytuowany na szczeblu dyrektorów wykonawczych TP S.A.
W celu zapewnienia koordynacji prac Zarząd TP S.A. powołał Biuro Programu AD 2000. Biuro to podlega bezpośrednio dyrektorowi TP S.A. ds. systemów informatycznych, który jest jednocześnie przewodniczącym Komitetu Sterującego Programem AD 2000. Zespół projektowy TP S.A. regularnie odbywa spotkania robocze z członkiem Zarządu TP S.A. wyznaczonym do nadzorowania programu. Zarząd TP S.A. systematycznie raportuje Radzie Nadzorczej postęp prac w programie.
Przyjęty plan działania zakładał wykonanie oceny potencjalnego wpływu problemu roku 2000 na działalność spółki, a następnie przeprowadzenie działań uodparniających na ten problem wszystkie systemy kluczowe dla prowadzonej działalności oraz dostosowanie planów awaryjnych i poawaryjnych do specyfiki problemu roku 2000. Kluczową rolę w realizacji Programu AD 2000 ma współpraca z dostawcami sprzętu i systemów informatycznych, w ramach której strony wspólnie określają zagrożenia i odpowiedzialność za przygotowanie sprzętu i systemów do roku 2000. Spółka uzyskała informacje i oświadczenia na temat zgodności z rokiem 2000 od wszystkich swoich dostawców oraz otrzymała oferty na dostosowanie sprzętu i systemów niezgodnych. Szacunkowa suma nakładów inwestycyjnych oraz wydatków kosztowych, związanych z projektami prowadzonymi w ramach Programu AD 2000 nie powinna przekroczyć 500 milionów złotych.