Sukces w biznesie

Jakość i Certyfikacja
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
9 listopada 2005 r.

Laureat konkursu Polskiej Nagrody Jakości
w kategorii bardzo dużych organizacji produkcyjnych

Sukces w biznesie

Wypowiedź Wiesława Cieplińskiego,
dyrektora generalnego TTE Polska Sp. z o.o.

Fabryka telewizorów w Żyrardowie powstała w 1997 roku jako inwestycja typu „green field” koncernu Thomson. 1 lipca 2004 roku Thomson multimedia Polska Oddział w Żyrardowie (wcześniejsza nazwa spółki) wszedł w skład TTE Corporation – joint venture utworzonego przez firmy TCL i Thomson. Od tej chwili spółka nosi nazwę TTE Polska Sp. z o.o. i jest częścią największego na świecie producenta odbiorników telewizyjnych najnowszej generacji. Strona internetowa korporacji: www.ttecorp.com

W naszej fabryce produkujemy ponad 2 miliony telewizorów rocznie, zatrudniamy średnio 1000 osób, zaś obrót firmy w 2005 roku wyniesie ok. 1,5 miliarda złotych. Zakład kontynuuje produkcję kineskopowych odbiorników telewizyjnych (CRT) we wszystkich segmentach rynkowych, równocześnie powiększając udział płaskich telewizorów ciekłokrystalicznych (LCD) i plazmowych (PTV). Nowym, „płaskim” technologiom towarzyszą inwestycyjne zmiany związane z realizacją procesu, bezpieczeństwem i środowiskiem naturalnym oraz wymogami Unii Europejskiej. Wartość całej inwestycji przekroczyła już 100 milionów złotych.

Wyroby dostarczane są przede wszystkim do większości krajów Unii Europejskiej. Produkty firmy znane są w Europie pod takimi markami jak np.: Thomson, Saba, Schneider, Telefunken oraz Brandt.

Misja, skuteczna strategia i ciągłe doskonalenie

W swojej wizji, misji i strategii firmy TTE Polska stawia na rosnącą obecność marki na rynku opartą na lojalności klientów przy zachowaniu konkurencyjności cenowej. Rozwój całej firmy, jak i fabryki uwarunkowany jest bowiem wyłącznie gotowością klientów do zakupu wyrobów. Sztuką zarządzania zaś jest osiąganie harmonii pomiędzy zadowoleniem klienta, a wymierną satysfakcją wszystkich interesariuszy firmy.

Od początku budowania nowej organizacji docenialiśmy kluczowe znaczenie systemu zarządzania i filozofii TQM. Im lepszy system, tym mniejsze koszty, niepotrzebny nadzór, większa wiarygodność i szybsze reakcje. Podstawowy model systemu odwzorowywał wymagania standardu PN-EN ISO 9001. Już we wczesnym etapie jego konstruowania mieliśmy na uwadze dalsze rozszerzenie o wymagania modelu EFQM, z którym zgodność uznaliśmy za nasze długoterminowe zadanie. Przyjęliśmy więc elastyczną formę, pozwalającą na adaptację dodatkowych elementów z innych standardów. I tak w roku 2003 zakończyliśmy wdrażanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością, który zawiera aspekty jakościowe, środowiskowe, etyczne oraz bezpieczeństwa pracy potwierdzone uzyskaniem następujących certyfikatów:

  • ISO 9001:2000,
  • ISO 14001,
  • SA 8000,
  • OHSAS 18001.

W ten sposób zachowaliśmy spójność i kompleksowy, zintegrowany, zorientowany procesowo model systemu zarządzania biznesem.

Największe bogactwo tkwi w ludziach

Kierownictwo TTE Polska nie ma wątpliwości, że największym majątkiem przedsiębiorstwa są nasi pracownicy. Wiedza i doświadczenie są bezcennym potencjałem, na którym budowany jest wzrost firmy. Rola kierownictwa nie ogranicza się jedynie do wyznaczania celów spójnych z polityką korporacyjną, lecz polega także na wskazywaniu możliwych sposobów rozwiązań i działań doskonalących, na przekazywaniu doświadczenia i budowaniu atmosfery właściwej dla ludzi, którzy mogą na sobie polegać i dobrze czują się w swoich zespołach. Tylko świadomy i zmotywowany zespół jest w stanie samodzielnie osiągać wyniki i dodatkowo mieć z tego satysfakcję.

Istotnym elementem rozwoju pracowników oraz doskonalenia systemu zarządzania jest rozwijany od pięciu lat w naszej firmie i odnoszący sukcesy również w skali międzynarodowej program World-Class Manufacturing. Promujemy w nim pracę zespołową, upełnomocnienie pracowników, ciągłe podnoszenie kwalifikacji, oddolny system propozycji ulepszeń oraz usprawnianie wizualizacji, komunikacji wewnętrznej i organizacji pracy. Nasi koordynatorzy WCM już od kilku lat dzielą się swoją wiedzą na łamach specjalistycznych czasopism oraz na konferencjach, a nasza fabryka stała się wzorem dla innych fabryk koncernu.

Procesy i logistyka

Mimo tego, że odbiornik telewizyjny jest produktem mniejszym niż np. samochód, to jednak procesy produkcyjne są porównywalne pod względem stopnia złożoności łańcucha dostaw i całej logistyki procesu. W coraz większym stopniu, szczególnie dla klientów Europy Zachodniej wymagana jest większa dywersyfikacja wyrobów i ich dostaw w niewielkich i zróżnicowanych partiach.

Procedury systemu zarządzania w naszej fabryce opisują realizowane procesy, ustalając ich algorytmy, miary skuteczności i efektywności oraz zespoły odpowiedzialne za osiąganie założonych celów. W każdym procesie staramy się identyfikować klienta i dostawcę. Idea troski o powszechne zadowolenie klienta, wewnętrznego lub zewnętrznego, znajduje u nas odbicie w każdym dobrze zdefiniowanym procesie – zarówno w sensie deklaracji, jak i świadomości wykonawców.

W procesie produkcji odbiorników telewizyjnych szczególnie krytyczne są procesy logistyczne („Supply Chain”). Od wielu lat zakład TTE Polska doskonali swoje wewnętrzne i zewnętrzne strumienie wartości („value streams”). Z powodzeniem stosujemy zalecane w podejściu „lean manufacturing” narzędzia skracające czasy cyklów i przezbrojeń, minimalizując zapasy, doskonaląc efektywność. Wszystkie tego typu działania poprawiają precyzję planowania i pozwalają zmniejszać koszty i poprawiać zyskowność. Dla dostaw i wysyłek zewnętrznych stosujemy podejście „just in time”, zapewniając minimalne zapasy własne i redukując koszty związane z oczekiwaniem przewoźników. Wdrożony w 2003 roku system SAP znakomicie wspomaga procesy planowania, dostarczania i kontrolowania stanów magazynowych.

Aby odnieść sukces w biznesie, i nie tylko, najważniejsza jest otwartość na zmiany, ponieważ „nic nie jest tak stałe, jak zmiana”. Nasze wyniki zawdzięczamy właśnie otwartej postawie pracowników oraz adaptacji do ciągle zmieniających się potrzeb odbiorców oraz sytuacji rynkowej. W dobie zmieniających się technologii i integrowania biznesów niezmienna pozostaje zasada, że tylko klient, w szerokim rozumieniu tego słowa, przesądza ostatecznie o skuteczności naszej przedsiębiorczości. To decyzje klienta rozstrzygają o sensie naszego działania i kondycji.

Korzystając z tej okazji chciałbym bardzo podziękować wszystkim pracownikom TTE Polska za ich ciężką pracę, zaangażowanie i wkład w sukces naszej firmy.

TTE Polska Sp. z o.o.
96-300 Żyrardów, ul. A. Mickiewicza 31/41
www.ttecorp.com