Energia – Środowisko – Infrastruktura
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
21 marca 2006 r.
Ten kierunek jest dobry
Rozmowa z Bolesławem Grygorewiczem, zastępcą prezydenta Bydgoszczy ds. utrzymania miasta
Panie prezydencie, na ile inicjatywy i przedsięwzięcia Miejskich Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. na rzecz poprawy stanu środowiska w Bydgoszczy są elementem polityki samorządu Bydgoszczy?
Wpisują się w priorytety rozwoju miasta, zawarte w „Strategii rozwoju Bydgoszczy do 2015 roku”, „Program ochrony środowiska dla miasta Bydgoszczy na lata 2005-2012” oraz w „Plan gospodarki odpadami dla miasta Bydgoszczy na lata 2005-2012”. Urząd Miasta współpracuje z MWiK w procesie planowania, projektowania i przygotowywania projektów inwestycyjnych związanych z ochroną środowiska i bieżącym funkcjonowaniem oraz poprawą stanu infrastruktury komunalnej, która służy ochronie środowiska.
Jako przykłady wymienić tu można…
Bydgoszcz na ekologicznej mapie unijnej
I. Projekty zgłoszone i zaakceptowane w 2004 r. do współfinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych miasta Bydgoszczy” Miasto uzyskało refundację z EFRR w wysokości 1,9 mln zł. II. Projekty zgłoszone i zaakceptowane w 2005 r. do współfinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Rewitalizacja zasobów kulturowych i przyrodniczych Wyspy Młyńskiej i jej najbliższego otoczenia” – etap I: Rewitalizacja Wyspy Młyńskiej w Bydgoszczy na cele rozwoju przedsiębiorczości Przygotowywana jest procedura przetargowa. Koszt całkowity 4,6 mln zł, dofinansowanie z EFRR 2,3 mln zł. III. Projekty zgłoszone do współfinansowania z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego/Norweskiego MF w 2005 r. – oczekują na ocenę „Rewitalizacja zasobów kulturowych i przyrodniczych Wyspy Młyńskiej i jej najbliższego otoczenia”- etap II: „Renowacja obiektów dziedzictwa kulturowego na terenie Wyspy Młyńskiej w Bydgoszczy” Koszt całkowity 11,2 mln zł. Wnioskowana refundacja (85%) 9,5 mln zł. Okres realizacji: 2006-2007. IV. Projekty wspólfinansowane z Funduszu Spójności Projekt pn. „Bydgoski Program Renowacji i Rekultywacji Istniejącego Systemu Wodno-Kanalizacyjnego”, zgłoszony przez MWiK. Zadania na etapie procedury przetargowej. Koszt całkowity 138 mln euro, uzyskane dofinansowanie 99,3 mln euro. V. Inne projekty 1. „GREEN KEYS – zielone miasto” w ramach Inicjatywy Wspólnotowej Interreg III B CADSES Przedsięwzięcie obejmuje m.in. budowę arboretum na terenie LPKiW, opracowanie i prezentację strategii rozwoju terenów zielonych w Bydgoszczy, wymianę doświadczeń między partnerami z kraju i zagranicy. Trwają prace nad dokumentacją dla części inwestycyjnej oraz gromadzenie danych dot. terenów zielonych w miastach objętych projektem. Uzyskana kwota dotacji 80.700 euro. 2. „PHYRE – rewitalizacja obszarów miejskich” w ramach Inicjatywy Wspólnotowej URBAN Międzynarodowy projekt sieciowy, dotyczący zintegrowanego podejścia do zagadnienia rewitalizacji obszarów miejskich. Ma na celu wymianę doświadczeń oraz wypracowanie wspólnych rozwiązań i strategii działania. Bydgoszcz w ramach projektu prezentuje problematykę rewitalizacji dróg wodnych oraz obszarów śródmiejskich. Budżet całego projektu 189 tys. euro, miasto Bydgoszcz otrzyma 10 tys. euro. Czas trwania: styczeń 2005 – czerwiec 2007 (30 miesięcy). 3. „PROMOTE” 6. Program Ramowy Projekt realizowany jest przez międzynarodowe konsorcjum złożone z 12 uczestników. Zadaniem projektu będzie wdrożenie systemu weryfikacyjnego (ETV) w odniesieniu do zagrożeń dla środowiska gruntowo-wodnego. Udział Bydgoszczy w projekcie polega na udostępnieniu terenu badawczego, tj. nieczynnej oczyszczalni ścieków po zakładzie gazowniczym przy ul. Przemysłowej oraz obsłudze terenowych prac badawczych. Testy i analizy zanieczyszczeń gruntów będą prowadzone przez trzy lata. Ustalone zostały szczegóły współpracy i omówiono wszystkie pakiety zadaniowe projektu. Całkowity koszt projektu 2,4 mln euro, miasto Bydgoszcz otrzyma 60 tys. euro. n |
Działania ochronne dotyczące stref ujęć wody pitnej Czyżkówko i Las Gdański. Współpracę przy kampanii informacyjnej Urzędu Miasta o obowiązku podłączenia się mieszkańców do sieci kanalizacyjnej oraz przy opracowaniu koncepcji uporządkowania i funkcjonowania systemu kanalizacji deszczowej w mieście.
Przede wszystkim jednak współpracujemy w przygotowaniu rozwiązań koncepcyjnych oraz wspieramy administracyjnie „Bydgoski System Wodny i Kanalizacyjny II”, między innymi poprzez założenia rekultywacji Kanału Bydgoskiego i pól irygacyjnych.
Czy na bazie tego kontraktu można przygotowywać dalsze inwestycje twarde, z finansowaniem trwałym z Unii Europejskiej?
Zgadza się. Wchodzimy właśnie w realizację inwestycji drogowych. Bardzo pilny do rozwiązania na jutro jest problem budownictwa socjalnego, a następnie modernizacja układu ciepłowniczego miasta. Do tych zadań będzie z pewnością wykorzystane PPP – Partnerstwo Publiczno-Prywatne.
Jakie trudności niesie realizacja projektów?
Skomplikowane są zabiegi o tak zwane środki własne i wadliwa ustawa o zamówieniach publicznych, przez złośliwych nazywana ustawą o utrudnieniach publicznych. Poważnym zagrożeniem dla wykorzystania środków unijnych może okazać się także brak fachowców, na co wpływ ma migracja wykształconej młodzieży za granicę Polski z jednej strony, a zbyt mała waga przywiązywana do nauczania zawodów technicznych – z drugiej. Trzeba ruszyć ze szkoleniami, w oparciu o zakłady doskonalenia zawodowego, a w najszerszym zakresie o doświadczenia urzędów pracy. Ważna jest też sprawa kadry inżynierskiej – obecnie na wszystkich uczelniach w Polsce kształci się zaledwie 14% studentów kierunków technicznych. Przypuśćmy, że w danym mieście wystąpi duża kumulacja działań, pozyskanych jest sporo środków – i wtedy od razu zacznie się problem fachowców.
I problem przetargów…
Przetargi są długie, a spowalnia je dodatkowo występująca często konieczność ich unieważnienia, możliwość wnoszenia protestów itp. Niektóre firmy wygrywają po cenach dumpingowych, a nie są w stanie wywiązać się z zawartych, jakże często bezkrytycznie, umów. Pomimo więc posiadanych środków nie można realizować inwestycji w wyznaczonych terminach.
Oczekujemy, że sytuację tę poprawią bardzo szybko prowadzone prace nad nowelizacją prawa o zamówieniach publicznych. Mamy też nadzieję, że projekt nowej ustawy nie zostanie popsuty w trakcie prac legislacyjnych.
Emisja własnych obligacji przychodowych – w czym przejawia się innowacja bydgoskiego przedsięwzięcia?
W tym między innymi, że bezpośrednim beneficjentem nie jest samorząd, tylko spółka miejska Miejskie Wodociągi i Kanalizacja. Przy budowaniu tego modelu finansowania występowały różnego rodzaju obawy, jak choćby ta, że Miasto, zawierając trójstronną umowę wsparcia, straci kontrolę nad Spółką. W Bydgoszczy nastąpiło przełamanie pewnej bariery mentalnej. Zapewnienie stabilności dla Zarządu gwarantującego profesjonalizm Spółki nie jest utratą kontroli, lecz elementem zabezpieczającym interesy inwestorów obejmujących obligacje.
Kto jest nabywcą obligacji?
Głównie fundusze emerytalne i firmy ubezpieczeniowe. Już przy emisji pierwszej transzy było o wiele więcej chętnych niż mieliśmy do zbycia obligacji. Są one chętnie nabywane jako pieniądz do podniesienia w przyszłości, a inwestowanie w gospodarkę komunalną jest uznawane za bezpieczne. Stosując ten model emisji obligacji, możemy również skorzystać z możliwości pozyskania środków z funduszy emerytalnych. One właśnie zostaną ulokowane, i to na polskim, a nie zagranicznym rynku.
Czy inni członkowie Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie” mogą skorzystać z bydgoskich doświadczeń, tworząc własne programy strategiczne w dziedzinie ochrony środowiska?
Jak najbardziej. Chcąc wykorzystać doświadczony potencjał ludzki, który mamy w bydgoskich Wodociągach, utworzyliśmy spółkę od nich zależną. Z myślą o tym, by można było świadczyć usługi doradczo-konsultingowe dla innych podmiotów.
Również w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) bydgoski projekt „Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych miasta Bydgoszczy” uzyskał 4 mln złotych dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Co jest jego przedmiotem?
Zabezpieczenie i rekultywacja nieczynnego składowiska odpadów komunalnych w Żółwinie-Wypaleniskach, od lat osiemdziesiątych eksploatowanego na terenie miejskiego Kompleksu Utylizacji Odpadów. Po zakończeniu eksploatacji w 2003 roku konieczne stało się zabezpieczenie środowiska przed postępującą degradacją, składowisko bowiem powstało na powierzchni 10,5 hektara w niezabezpieczonym wyrobisku pożwirowym, a podczas eksploatacji wyrosło około 20 metrów ponad otaczający teren, gromadząc około 1,5 miliona metrów sześciennych odpadów.
Na czym polegają prace rekultywacyjne?
Na powierzchniowej izolacji kopca składowiska. W ramach projektu realizowane są badania monitoringowe wód podziemnych oraz powietrza. Końcowym efektem ekologicznym rekultywacji składowiska jest ograniczenie przenikania odcieków do wód gruntowych, co poprzez wody podziemne ma wpływ na czystość rzeki Wisły oraz ograniczenie emisji gazów do atmosfery z nieczynnego składowiska.
Czy miasto podejmuje również działania w sferze badawczej, związane z rozpoznaniem i oceną stanu środowiska na terenach poprzemysłowych?
Oczywiście. Przykładem jest udział Bydgoszczy w 6 Programie Ramowym Unii Europejskiej. W latach 2005-2008 realizowany jest projekt o akronimie PROMOTE, którego przedmiotem są metody badawcze skażeń podłoża gruntowego, a w szerszym ujęciu system weryfikacji technologii wykorzystywanych w ochronie środowiska.
Przez kogo projekt ten jest realizowany?
Przez konsorcjum złożone z 12 instytucji, w skład którego oprócz miasta Bydgoszczy wchodzą: niemiecki Uniwersytet w Stuttgarcie, Uniwersytet im. L. Pasteura w Strasburgu we Francji, Państwowy Instytut Geologiczny w Warszawie, GeoDelft – niezależny instytut badawczy z Holandii, Flamandzki Instytut Badawczy i Departament Chemii Środowiskowej w Barcelonie w Hiszpanii. Funkcję koordynatora pełni działająca we Frankfurcie w Niemczech organizacja typu non profit DECHEMA, wyspecjalizowana w inżynierii chemicznej i biotechnologii.
Jaki jest udział Bydgoszczy w tym projekcie?
Miasto udostępniło na potrzeby projektu teren badawczy – skażony odpadami z produkcji gazu miejskiego, która to produkcja była prowadzona na terenie Bydgoszczy w latach siedemdziesiątych. Jest to jedyny teren badawczy projektu. Oprócz udostępnienia miejsca testowego Urząd Miasta Bydgoszczy pełni funkcję partnera administracyjnego.
Czy widzi pan prezydent jakieś zagrożenia związane z przygotowywaniem programów operacyjnych na lata 2007-2013 w ramach NSRO: Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia?
Z naszej strony nie może zabraknąć jasnej wizji konieczności zapewnienia siły roboczej, odpowiednio wykształconej i przygotowanej do realizacji wszelkiego rodzaju zadań.
Dziękuję za rozmowę.
JK
Energia – Środowisko – Infrastruktura
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
21 marca 2006 r.
The right direction
Interview with Bolesław Grygorewicz, Deputy Mayor of Bydgoszcz responsible for city maintenance
In what way do environmental initiatives of Miejskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. in Bydgoszcz constitute an element of the city’s policy?
They are among the priorities for city development set out in the „Bydgoszcz Development Strategy till 2015”, „Environmental Protection Programme for Bydgoszcz for 2005-2012” and „Waste Management Plan for Bydgoszcz for 2005-2012”. Bydgoszcz City Hall cooperates with MWiK in the area of planning, design and preparation of investment projects for environmental protection and improvement of municipal infrastructure.
What examples could you give?
Bydgoszcz on the European Eco Map
I. Projects submitted and approved for co-financing under the European Regional Development Programme in 2004. „Reclamation of municipal landfill in Bydgoszcz” ERDP refund awarded to the city – 1.9 million PLN. II. Projects submitted and approved for co-financing under the European Regional Development Programme in 2005. „Revitalization of cultural and environmental heritage of Młyńska Island and adjacent areas” – phase I: Revitalization of Młyńska Island in Bydgoszcz for the purpose of entrepreneurship development. Tender procedure is underway. Total project cost – 4.6 million PLN, ERDP co-funding of 2.3 million PLN. III. Projects submitted in 2005 for co-funding under the European Economic Area Financial Mechanism / the Norwegian Financial Mechanism – pending approval. „Revitalization of cultural and environmental heritage of Młyńska Island and adjacent areas” – phase II: „Renovation of heritage buildings on Młyńska Island in Bydgoszcz”. Total project cost – 11.2 million PLN. Refund applied for (85%) – 9.5 million PLN Implementation period: 2006-2007 IV. Projects co-financed from the Cohesion Fund „Bydgoszcz Programme for Renovation and Modernization of Existing Water Supply and Sewage System” submitted by MWiK. Project tasks are under tender procedure. Total project cost – 138 million euros, grant awarded – 99.3 million euros. V. Other projects 1. „GREEN KEYS – Green City” within the framework of Community Initiative Interreg III B CADSES The project comprises i.a. construction of arboretum in the Forest Part of Culture and Recreation, preparation and presentation of the strategy for development of green spaces in Bydgoszcz, exchange of experience with local and foreign partners. Compilation of investment documentation and data on green spaces in the cities participating in the project is underway. Awarded funding – 80.700 euros. 2. „PHYRE – Regeneration of urban areas” within the framework of URBAN Community Initiative. International network project concerning an integrated approach to regeneration of urban areas. The project focuses on exchange of experience and development of joint solutions and strategies for action. Within the framework of the project, Bydgoszcz presents the issue of revitalization of waterways and downtown areas. Project budget -189 euros, Bydgoszcz will receive 10 000 euros Implementation period: January 2005 – June 2007 (30 months) 3. „PROMOTE” Sixth Framework Programme The project will be implemented by an international consortium consisting of 12 participants. Its objective is to implement a system of environmental technology verification (ETV) relevant to soil and water pollution. Bydgoszcz will provide access to a research field located at Przemysłowa Street in a closed sewage treatment plant converted from gasworks. Tests and analyses of soil contamination will be carried out for the period of 3 years. Conditions for cooperation and the scope of individual tasks under the project have already been discussed. The total cost of the project – 2.4 million euros, the city of Bydgoszcz will receive 60 million euros. n |
For instance, together with MWiK we took steps to protect water intake zones of Czyżkówko and Las Gdański and cooperated in the City Hall information campaign concerning the obligation of city residents to connect to water supply network. We also prepared a concept paper on improvement of the city’s drainage system.
However, our cooperation focuses mainly on development of conceptual solutions. For that matter, the city lends administrative support to the „Bydgoszcz Waste Management System II” project i.a. through reclamation of the Bydgoszcz Channel and irrigation fields.
Does the project envisage other EU co-funded investments in „hard” infrastructure?
Yes. We are now entering the implementation phase of road investments. Other problems which need to be solved urgently include social housing and modernization of the city’s heating system. We will address them through Private-Public Partnership (PPP).
Do you face any difficulties in implementing projects?
It is difficult to obtain the so-called own financial resources. Another problem lies in the faulty Act on Public Procurement which is sometimes derisively termed as an act on public impediment. A serious obstacle to absorption of EU funds is also lack of expert staff which is caused both by migration of educated Polish youth abroad and by scarce importance attached to technical education. There is a growing need for training programmes to be provided by vocational training centres and labour offices. It is also important to train future engineers – currently only 14% of higher education students in Poland pursue a technical major. Thus, if a city which obtained considerable resources wants to simultaneously implement several projects, it may sometimes face the problem of the lack of expert staff.
And the problem of tenders…
Tendering procedures take a lot of time and are sometimes additionally delayed by annulment procedures or tender complaints etc. Some companies win tenders at dumped prices and then fail to perform agreements, which are often unfavourable anyway. As a result, despite available EU funding, sometimes investments cannot be implemented within set deadlines.
We expect that this situation will change thanks to the Act on Public Procurement which is now being swiftly amended. I also hope that the draft of the new Act will not be „spoiled” in the course of legislative scrutiny.
You have issued revenue bonds for the implementation of the project. What does this innovation consist in?
For instance, the direct beneficiary of revenue bonds is not the local government but Miejskie Wodociagi i Kanalizacja company. While preparing this financing model, there were worries that after signing a trilateral Support Agreement, the city would lose control over the company. For the first time in Bydgoszcz we have overcome a certain mentality barrier. Ensuring stability for the Management Board which guarantees successful performance of the company, does not mean loss of control but helps to secure interests of bond buyers.
Who buys revenue bonds?
Mainly pension funds and insurance companies. Already in the offering of the first bond tranche the demand exceeded the offer. Since municipal investments are considered secure, our bonds are often acquired as money to collect in the future. This model of bond issue allows us to obtain financial resources from pension funds to be later allocated in the Polish, not foreign, market.
Can other members of the „Polish Waterworks” Chamber of Commerce build upon the experience of Bydgoszcz while creating their own strategic environmental protection programmes?
Certainly. In order to make use of the staff potential of Bydgoszcz waterworks, we established a company that is dependent on the Chamber. The company offers consulting and advisory services to other entities.
Within the framework of the Integrated Regional Operational Programme (IPOP) the Bydgoszcz project „Reclamation of municipal waste landfill in Bydgoszcz” was awarded 4 million PLN from the European Regional Development Fund. What is the objective of the project?
The project objective is to carry out reclamation of municipal landfill created in the 1980s in the city Waste Utilisation Complex in Żółwin-Wypaleniska,. After the landfill was closed in 2003, it became necessary to protect the site against environmental degradation. The landfill was located in an unsecured after-gravel excavation and initially covered 10.5ha. However during its operation it expanded by about 20 metres housing around 1.5 million cubic metres of waste.
How is landfill reclamation carried out?
Reclamation is done through isolation of the waste heap. Under the project, we also carry out monitoring of air and underground water quality. The ecological benefit of the reclamation will be reduction in leakages from the landfill into ground waters. This will help reduce pollution of underground waters and thereby enhance the quality of the Vistula. It will also lead to lower emissions from the closed landfill site.
Does the city take any actions in the field of research to asses condition of environment in post-industrial areas?
Certainly. An example in point may be the city’s participation in the European Union’s Sixth Framework Programme. In the years 2005-2008 we will implement the PROMOTE project which focuses on methods of research into soil contamination or, in a broader sense, on environmental technology verification.
Who implements this project?
The project is being implemented by a consortium of 12 institutions consisting, among others, of the city of Bydgoszcz, Stuttgart University, Pasteur University in Strasbourg, Polish Geological Institute in Warsaw, GeoDelft – an independent research institute in Holland, the Flemish Research Institute and the Department of Environmental Chemistry in Bracelona. Coordination of the project is carried out by DACHEMA – a non-profit organisation based in Frankfurt which specialises in Chemical Engineering and Biotechnology.
How does Bydgoszcz participate in the project?
The city provided access to a research field – an area contaminated from city gas production in the 1970s. This is the only research field for the project. Apart from that, the City Hall of Bydgoszcz fulfils the function of an administrative project partner.
Do you think there might be any problems in preparation of the 2007-2013 operational programmes under the National Strategic Reference Framework?
I think we have to focus on maintaining a clear vision as regards well-trained staff prepared to participate in the implementation of all kinds of tasks.
Thank you.
JK