U nas liczy się jakość

Jakość XV
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 262 (6642) 10 listopada 2003 r.

Laureat konkursu Polska Nagroda Jakości w kategorii organizacje publiczne

U nas liczy się jakość

Rozmowa z Janem Szostakiem, prezydentem Ostrowca Świętokrzyskiego

Ostrowiec Świętokrzyski jest drugim, po Kielcach, najważniejszym ośrodkiem gospodarczym i społecznym województwa świętokrzyskiego. Z ośrodka zdominowanego niegdyś przez ciężkie hutnictwo skutecznie zmienia wizerunek na nowoczesne miasto dynamicznych przemian, otwarte pod każdym względem, mające na swoim koncie wiele sukcesów. Na szczególną uwagę zasługują osiągnięcia w dziedzinie zarządzania jakością.

Dlaczego tak duży nacisk kładzie pan na jakość funkcjonowania Urzędu Miasta w Ostrowcu Świętokrzyskim?

W marszu do Unii Europejskiej musimy być przygotowani do wysokich standardów. Chcemy być porównywani z najlepszymi, dlatego systematycznie podnosimy poziom funkcjonowania magistratu, wdrażając najnowsze sposoby zarządzania.

Co udało się do tej pory osiągnąć?

Pierwszym krokiem na drodze tworzenia nowoczesnej administracji, przyjaznej interesantom była budowa Zintegrowanego Systemu Zarządzania, za który otrzymaliśmy pierwsze miejsce wśród gmin miejskich w konkursie na najlepiej zinformatyzowaną gminę – Krzemowa Gmina 2002. Kolejna inicjatywa to utworzenie w 2001 roku profesjonalnego Biura Obsługi Interesanta, którego ideą jest zapewnienie interesantom takich warunków, aby mogli szybko i wygodnie załatwić wszystkie sprawy w jednym miejscu.

Czy ten ukłon w stronę interesantów został już przez kogoś doceniony?

Początkiem sukcesu we wdrażaniu polityki zarządzania przez jakość było uzyskanie w 2001 roku Certyfikatu Zarządzania Jakością ISO 9001:2000. Kolejna nagroda to pierwsze miejsce wśród gmin do 100 tys. mieszkańców w rankingu „Profesjonalna gmina przyjazna inwestorom”. W kategorii zarządzania finansami i obsługi interesanta zajęliśmy drugą pozycję wśród wszystkich dwustu gmin startujących w konkursie.

Czy to już wszystkie sukcesy gminy Ostrowiec?

Oczywiście, że nie. To dopiero początek. Uzyskane nagrody były dla nas mobilizacją do dalszego działania na rzecz wzmacniania jakości. Postanowiliśmy przyjąć za priorytet działania kompleksową politykę zarządzania jakością (Total Quality Management), bazującą na trzech istotnych elementach: koncentracji na potrzebach klienta, kompleksowym stylu myślenia oraz zespołowej współpracy wszystkich pracowników. Na rezultaty włożonego wysiłku nie musieliśmy długo czekać. Zostały one dostrzeżone w IX edycji konkursu Polskiej Nagrody Jakości, w której nasz urząd został laureatem. Sukces jest tym większy, że jesteśmy drugim urzędem w Polsce, mogącym się pochwalić uzyskaniem tej prestiżowej nagrody i jednocześnie jedynym, który ją uzyskał startując w konkursie po raz pierwszy.

Jakie są dalsze plany dotyczące poprawy funkcjonowania urzędu?

Zależy nam na długotrwałym sukcesie, dlatego będziemy systematycznie analizować i korygować funkcjonowanie wdrażanego systemu zarządzania jakością, uwzględniając m.in. wnioski, skargi, propozycje i uwagi osób zainteresowanych. System zarządzania nie jest bowiem niezmienny, będzie ulegał przeobrażeniom, tak aby był jak najlepiej przystosowany do aktualnych potrzeb mieszkańców i interesantów.

Rozmawiał Piotr Janczarek


Urząd Miasta
ul. Głogowskiego 3/5, 27-400 Ostrowiec Św.
tel. (041) 265 20 21, fax (041) 247 63 15
e-mail: [email protected]
www.um.ostrowiec.pl