Wpływ lotnisk na rozwój województwaThe influence of airports on the province development

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 czerwca 2007 r.

Wpływ lotnisk na rozwój województwa

Wypowiedź Jacka Protasa,
marszałka województwa warmińsko-mazurskiego

Odległa Estonia a nawet Finlandia jest lepiej skomunikowana i dostępna dla krajów Europy niż leżąca w jej centrum Polska. Na taką ocenę składa się nie tyle gęstość (liczba) szlaków komunikacyjnych, co ich jakość – stan techniczny przekładający się na parametry komunikacyjne. Biorąc statystycznie gęstość dróg kołowych, szlaków kolejowych, dróg wodnych oraz liczbę lotnisk nie odstajemy zbytnio od cywilizacyjnej czołówki. Praktyczne możliwości przemieszczania się: czas, koszt, bezpieczeństwo i komfort spychają nas na krańce co najmniej europejskie.

Szczególne miejsce w Europie regionów zajmuje województwo warmińsko-mazurskie pozostające na uboczu korytarzy transportowych TEN. Pozbawione dróg lepszej kategorii, z nie remontowaną koleją, zamulonymi i zarośniętymi kanałami oraz żeglownymi rzekami, a także nieczynnym od kilku lat lotniskiem w Szymanach. Taki opis skłania do wniosku o nadchodzącej zapaści cywilizacyjnej tego regionu. Nie da się w szybkim tempie nadrobić zaległości w tej dziedzinie. Można dotrzymać kroku w jednym obszarze – komunikacji lotniczej. Podjęcie działań inwestycyjnych w tej dziedzinie transportu, przy wykorzystaniu istniejącej już infrastruktury pozwoli poprawić dostępność województwa zdecydowanie szybciej i odczuwalniej niż w innych obszarach komunikacyjnych. Nie przekreślając ani ograniczając możliwości wykorzystania innych lokalizacji, budowa sieci lotnisk na bazie Szyman, Olsztyna-Dajtki, Elbląga i Wilamowa pod Kętrzynem zdaje się być najlepszym obecnie rozwiązaniem w tej chwili. Ich rozmieszczenie w przestrzeni województwa pozwala na wypełnienie luk komunikacji lotniczej, przybliżenie do pasażera, obniżenie kosztów. Wspólnym atutem jest posiadanie gospodarza prowadzącego już działalność lotniczą, zainteresowanego rozszerzeniem działalności.

Lotnisko Szymany, mimo skomplikowanej sytuacji organizacyjno-prawnej w zakresie zarządzania, posiada podstawową infrastrukturę umożliwiającą po remoncie pasa i uzupełnieniu otoczenia – obsługę dużych statków powietrznych.

Oddziaływanie Szyman to przede wszystkim zapewnienie przewozu osób w południowej części naszego województwa, może części mazowieckiego oraz większych grup dla Olsztyna i obszaru Wielkich Jezior. Szymany mogą być lotniskiem rezerwowym dla Warszawy. Wydaje się, że z racji jednak peryferyjnego położenia powinny pełnić wiodącą, ale nie wyłączną funkcję portu lotniczego dla województwa. W sąsiedztwie Szyman, w Wielbarku powstaje największy w rejonie zakład przetwórstwa drzewnego, co wiąże się z oczekiwaniem inwestora na poszerzenie więzi komunikacyjnych, szczególnie lotniczych.

Olsztyn-Dajtki to położone na obrzeżach miasta lotnisko z niemal stuletnią tradycją. Nowo wybudowany pas betonowy pozwala na odprawianie samolotów przewożących do 20 osób. To wystarczy na loty biznesowe, szkoleniowe i ratownictwa medycznego oraz loty p.poż. Na regularne, bezpieczne i nieuciążliwe dla olsztynian przeloty nieco większych statków powietrznych trzeba wyłożyć więcej środków na rozbudowę infrastruktury. Oczekiwania największego pracodawcy w mieście – Michelin (dawny Stomil) są adresowane na rozszerzenie komunikacji lotniczej dla samolotów typu Falcon.

Elbląg i Wilamowo posiadające pasy trawiaste są ograniczone w obsłudze komunikacji większych jednostek, główne ich zadanie to obsługa samolotów szkoleniowych i indywidualnych turystów. Budowa pasów betonowych, infrastruktury obsługi podróżujących pozwoli na zdecydowaną zmianę sytuacji. Tradycyjnie od lat atrakcyjne miejsce dla inwestorów, jakim jest Elbląg poprawi swoje walory, dzięki rozbudowie umożliwiającej komunikację pasażerską. Rejon Wielkich Jezior – oczekujące na przyjazdy turystów kompleksy rekreacyjno-hotelowe i baza sportowo-turystyczna będą lepiej wykorzystane po poprawieniu (skróceniu) dostępności do nich.

Jeśli uznać, że w obecnym układzie lotniska zarządzane przez aerokluby jakoś zamykają swój bilans bez straty, to rozszerzając swoją działalność w mniejszym stopniu będą deficytowe niż budowane od podstaw nowe. Koszty stałe niezależne od zakresu działalności rozłożą się szerzej, nie tylko na szkolenia czy przewozy pasażerskie.

Dzisiaj do Berlina, Pragi czy Londynu potrzeba od 12 do kilkudziesięciu godzin jazdy autokarem lub pociągiem (jeżeli taki jest). Coraz więcej naszych mieszkańców czując się obywatelami Europy, chce z tego przywileju skorzystać. Odwiedziny weekendowe, krótkie urlopy czy okazjonalne wypady do miejsc swoich korzeni zapewnia w ciągu kilkakrotnie krótszego czasu podróży właśnie ta „mniejsza” komunikacja lotnicza. Atrakcje turystyczne, dziewicza przyroda i nieskażone niczym tereny będą osiągalne w krótkim czasie i dla szerokiego gremium. Niewykorzystany potencjał naukowy kadry Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz innych szkół wyższych poprzez nowe możliwości kontaktu ze światem może przyczynić się do uzyskania wymiernych korzyści dla regionu.

Dochody uzyskane ze zwiększonej obsługi pasażerskiej nie zapewnią zwrotu poniesionych nakładów w krótkim okresie i bezpośrednio, jednak w perspektywie pozyskani inwestorzy, turyści, a także zatrudnieni w wyniku powstania nowych rodzajów przedsiębiorczości przysporzą dochodów rekompensujących wydatki. n

www.warmia.mazury.pl

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek lobbingowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
20 czerwca 2007 r.

The influence of airports on the province development

The statement of Jacek Protas,
the Marshall of warmińsko-mazurskie province

The remote Estonia and even Finland is better communicated and accessible to the European countries that the laying in its centre Poland. It is not only the density (amount) of communication routes which comprises for such an evaluation, but its quality – the technical condition which means the given communication parameters. Statistically taking under consideration the density of roads, railway routes, water roads as well as the amount of airports, we do not differ very much from the civilization forefront. Practically, the possibilities of moving: time, cost, safety and comfort push us aside to the European extremes.

The special place in the Europe of regions is taken by warmińsko-mazurskie province which stays in faraway place of TEN transport corridors. Deprived of roads of better category, with non-repaired railway, silted and overgrown canals as well as navigable rivers and out of order for many years, airport in Szymany. Such a description inclines towards the conclusion on the doming civilization collapse of the region. It is impossible to make up for the backwardness in the area within the short time. It is only possible to keep pace in one area – air communication. The undertaking of the investment activities in the transport area, with the usage of the already existing infrastructure shall allow improving the accessibility of the province in much a faster and noticeable way than in the other communication areas. Not undoing nor limiting the possibilities of using other locations, the construction of a network of airports on the basis of Szymany, Olsztyn-Dajtki, Elbląg and Wilamowo by Kętrzyn appears to be the best solution at present. Their arrangement in the area of the province allows filling the air communication gaps, coming closer to the passenger, and lowering the costs. The common advantage is having a host already running air activity, interested in the extension of the activity.

Szymany airport, despite the complicated organizational and legal situation in terms of management, possesses the basic infrastructure which allows, after the repair of the runway and supplementing the surrounding, serving big airplanes.

The influence of Szymany is most of all the assurance of people transport in the south part of our province, maybe a part of mazowieckie province as well as for greater groups for Olsztyn and the area of Wielkie Jeziora. Szymany might be a stand-by airport for Warsaw. It seems that, due to its peripheral location it shall play the leading, but not the exclusive function of an airport for the province. In the neighbourhood of Szymany, in Wielbark the greatest in the region wood manufacturing plant is being established, what is connected with the expectations of the investor of expanding the communication connections, especially the air ones.

Olsztyn-Dajtki is the airport with almost one hundred years old tradition located in the city outskirts. A newly-developed concrete runway allows dispatching the planes transporting up to 20 people. It is enough for business, training and medical rescuing as well as fire protection flights. More resources shall be laid out for infrastructure development for regular, safe and non-offensive for the citizens of Olsztyn flights of little bigger planes. The expectations of the greatest employer in the city – Michalin (former Stomil) are directed to the enlargement of air communication for the planes of Falcon type.

Elbląg and Wilamowo which possess the grass runways are limited in terms of servicing the communication of bigger units; their main task is to serve training planes as well as individual tourists. The construction of concrete runways, infrastructure of the travellers’ service will allow to decisively change the situation. Traditionally for years, the place attractive for investors, which is Elbląg, shall improve its advantages, thanks to the redevelopment enabling the passenger’s communication. The region of Wielkie Jeziora – recreation and hotel complexes expecting the tourists as well as sports and tourist centre shall be better used after improving (shortening) the accessibility to them.

If to acknowledge that in the current system, the airports managed by air clubs somehow close their balance without loss, then by means of expanding its activity they shall be loss-making in the smaller level in comparison to the constructed from the basis, the new ones. The constant costs, independent from the type of activity, shall spread wider, not only to trainings or passengers’ flights.

Today, you need from 12 to a couple of tens of hours by bus or train (if there is one) in order to get to Berlin, Prague or London. More and more our citizens, feeling the citizens of Europe, want to use the privilege. Weekend visits, short holidays or occasional escapades to the places of the origin are assured within the several times shorter time by the „smaller” air communication. Tourist attractions, virgin nature and uncontaminated areas shall be reachable within a short period of time and for a wide group. The unused scientific potential of the Warmińsko-Mazurski University cadre as well as of other high education schools by means of new possibilities of contacting with the world might be found useful in terms of obtaining the measurable benefits for the region.

The income obtained from the increased passenger’s service will not assure the return of the expenditures born within the short period of time and directly, however in the perspective, the gained investors, tourists and also the people employed as a result of new types of undertakings shall bring the income which would compensate the expenditures. n

www.warmia.mazury.pl