Wypowiedź Aliny Giedryś, dyrektora Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi, przedstawiciela Beneficjenta programów SPO-T i ZPORRStatement by Alina Giedryś, Director of Zarząd Dróg i Transportu in Łódź, representative of SOP-T and IROP beneficiary

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
22 czerwca 2006 r.

Łódzki obszar metropolitalny to 1 148 370 ludności na obszarze 2 497 km2

Łódź dla swojego regionu

Wypowiedź Aliny Giedryś, dyrektora Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi, przedstawiciela Beneficjenta programów SPO-T i ZPORR

Doświadczenie w aplikacji i w korzystaniu z przedakcesyjnych środków unijnych zdobyliśmy w realizacji Projektu PHARE SSG 2001 „Infrastruktura drogowa wokół Łodzi” w latach 2003-2005. Beneficjentami tego wsparcia były trzy samorządy: Miasto Łódź – Beneficjent wiodący i odpowiedzialny za realizację oraz Urząd Marszałkowski w Łodzi i Urząd Gminny w Andrespolu, co jest ewenementem w skali kraju. Przyznane środki w kwocie 3,6 mln euro zostały w pełni wykorzystane, a założone rzeczowe rezultaty osiągnięte. Monitoring przeprowadzony po pół roku od zakończenia inwestycji wykazał, że również zostały osiągnięte założone wskaźniki rezultatu, poprzez wzrost liczby przedsiębiorstw i zatrudnionych osób w obszarze oddziaływania.

Dalsze doświadczenie uzyskaliśmy w korzystaniu ze środków EBOR w kwocie 12,7 mln euro i EBI w kwocie 17,9 mln euro. Przy ich pomocy dokończyliśmy przebudowę kilku łódzkich ulic, którymi są prowadzone drogi krajowe: ulicy Zgierskiej (nr 1), ulicy Kopcińskiego-Strykowskiej (nr 14) i ulicy Aleksandrowskiej (nr 72). Ulice te stanowią elementy „ringu wewnętrznego” i dojazdu do „ringu zewnętrznego”.

Realizacja pierwszych projektów umożliwiła przygotowanie kadry, organizacji i procedur dla skutecznego ubiegania się o środki unijne przewidziane na lata 2004-2006. W ramach Programu SPO-T zostały złożone przez Miasto Łódź trzy wnioski o dofinansowanie inwestycji drogowych, które uzyskały pełną akceptację i w konsekwencji wsparcie finansowe w łącznej kwocie 27 833 081 euro:

  • przebudowa Al. Włókniarzy – droga krajowa nr 1
  • modernizacja ciągu Wojska Polskiego-Brzezińska – droga krajowa nr 72
  • modernizacja ul. Limanowskiego – droga krajowa nr 72

Ponadto, w ramach ZPORR miasto uzyskało wsparcie finansowe dwóch wniosków:

  • Łódzki Tramwaj Regionalny Zad. I, Etap I – Łódź – w kwocie 25 143 719 euro,
  • przebudowa układu drogowo-torowego w ul. Pomorskiej – w kwocie 2 186 046 euro.

Obecnie są typowane projekty do aplikacji na lata 2007-2013 pod nazwą „Włączenie dróg miejskich do systemu transportowego Polski”. Dotyczą one zamierzeń inwestycyjnych szacowanych na łączną kwotę rzędu 1,4 mld zł, co przy przewidywanym dofinansowaniu na poziomie 85% stanowiłoby ponad 250 mln euro dotacji.

Działania dotyczące infrastruktury transportowej wygenerują dodatkowe efekty makro- i mikroekonomiczne dopiero wówczas, kiedy zostanie osiągnięty znacznie wyższy stopień jej spójności niż to było możliwe do osiągnięcia w okresie 2004-2006. Dlatego cenne jest, że warunkiem koniecznym dla uzyskania wsparcia (np. w ramach 1.1.2 ZPORR) jest istnienie w gminie Zintegrowanego Planu Transportu Publicznego ważnego co najmniej do 2008 roku, co zapewnia kontynuację i trwałość proponowanych rozwiązań.

Natomiast dylematem wewnętrznym każdej gminy pozostaje – w świetle wysokiej efektywności ekonomicznej środków budżetu gminy przeznaczanych na wkład własny projektów stanowiących priorytety dofinansowania z UE – proporcja środków przeznaczanych na duże inwestycje oraz na nie objęte priorytetami remonty i prace utrzymaniowe układu drogowego. Nie można bowiem dopuścić do sytuacji, w której przy rosnących z roku na rok wielomilionowych nakładach będzie pogarszał się stan techniczny całej infrastruktury drogowej miasta.

Zebrane doświadczenia aplikacyjne uprawniają też, by już dzisiaj gromkim głosem postulować do administracji rządowej o skuteczne skrócenie procedur akceptacji wniosków, w przeciwnym wypadku trudno sobie wyobrazić absorpcję tak znacznych funduszy przewidzianych dla nowego okresu budżetowego. Ilustracją niech będzie fakt przyjmowania projektu „Łódzki Tramwaj Regionalny”, gdzie po osiemnastu miesiącach od złożenia wniosku, ośmiu miesiącach od pozytywnej decyzji ministra gospodarki i pracy o przyznanym poziomie dofinansowania, trzech miesiącach od akceptacji tego „dużego projektu” przez Komisję Europejską miasto nie posiada jeszcze zawartej umowy o dofinansowanie. Na realizację ponad dwustumilionowej, wielobranżowej inwestycji w systemie „zaprojektuj i wybuduj” pozostaje też 18 miesięcy! n

www.uml.lodz.pl

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
22 czerwca 2006 r.

 

 

 

Łódź metropolitan area covers 2 497 square km and is home to 1 148 370 people

Łodź acts for its region

Statement by Alina Giedryś, Director of Zarząd Dróg i Transportu in Łódź, representative of SOP-T and IROP beneficiary

We have gained experience in applying for and using pre-accession EU funds during the implementation of the PHARE SSG 2001 „Road infrastructure around Łódź” project in 2003-2005. This was an exceptional undertaking in Poland in that the beneficiaries of the EU assistance were three units of local administration: the City of Łódź – the leading beneficiary responsible for project implementation, Marshall Office in Łódź and Municipal Office in Anderspol. We fully used the 3.6 million euros in aid and achieved the intended tangible results. The monitoring carried out six months after completion of the investment showed that the expected result indicators had been attained through stimulation of business activity and employment in the areas of the project’s influence.

The EBRD and EBI funding of 12.7 million euros and 17.9 million euros respectively, gave us further experience. Thanks to these funds we have completed reconstruction of several streets in Łódź, including Zgierska Street (no. 1), Kopcińskiego-Strykowska Street (no. 14) and Aleksandrowska Street (no. 72), which constitute elements of national roads. These streets are part of the „inner ring road” and provide a link to the „outer ring road”.

These first investments gave us an opportunity to prepare our staff, organizational structure and efficient application procedures for the 2007-2013 EU programming period. The city of Łódź has applied for financial assistance under the SOP-T Programme for three road investments. All three applications were approved and subsequently awarded funding of the total amount of 27 8333 081 euros. They include:

  • Redevelopment of Włókniarzy Street – National Road no. 1
  • Upgrade of the line of Wojska Polskiego Street and Brzezińska Street – National Road no. 72
  • Upgrade of Limanowskiego Street – National Road no. 72

Moreover, the city was awarded funding under IROP for two projects:

  • Reginal Tramway in Łódź, Phase 1 -25 143 719 euros in aid
  • Redevelopment of road and rail system on Pomorska Street – 2 186 046 euros in aid

Currently, we are selecting projects called jointly „Incorporation of urban roads into the Polish transportation system” to be implemented in 2007-2013. The estimated value of the investments to be carried out under these projects amounts to 1.4 billion PLN. Given the expected 85% co-funding this would mean 250 million euros in aid.

Investments in transport infrastructure will generate additional micro- and macroeconomic effects provided that they increase the infrastructure cohesion over the levels achieved in 2004-2006. In order to obtain funding (for instance, under Measure 1.1.2 of IROP), it is imperative to create an Integrated Public Transportation Plan valid until at least 2008 which will ensure continuity and stability of proposed solutions.

Given the high economic efficiency of municipality budget resources designated for co-financing of priority EU-supported projects, the internal dilemma in every municipality is the right proportion of funding committed to large investments on the one hand, and road system upgrade and maintenance tasks which are not covered in the priority project list, on the other. This is important for we cannot allow for deterioration of the city road infrastructure when each year multimillion outlays are made.

The considerable experience in applying for EU funds makes us call loudly for the government administration to shorten approval procedures. Without this absorption of the significant funding in the new budget period will be hard to imagine. An example in point may be the „Łódź regional tramway” project where eighteen months after submission of the application, eight months after approval of the level of funding by the Minister of Economy and Labour and three months after approval of this „large project” by the European Commission, the city has still not yet signed the co-funding agreement. Significantly, the implementation period for this 200-million multi-sectoral investment prepared in the „design and construct” system is also eighteen months! n

www.uml.lodz.pl