Wypowiedź Michała Zaleskiego, prezydenta miasta ToruniaStatement by Michał Zaleski, Mayor of Bytom

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
22 czerwca 2006 r.

Metropolia bydgosko-toruńska europejską przestrzenią rozwoju

Rozwój metropolii policentrycznych

Wypowiedź Michała Zaleskiego, prezydenta miasta Torunia

Budowa metropolii bydgosko-toruńskiej potrwa wiele lat, ale nikt nie ma wątpliwości, że to wielka szansa dla naszych miast i regionu. Warto było podjąć ten wysiłek.

Toruń i Bydgoszcz są skazane na współpracę – takie hasło przyświecało władzom obu miast, gdy w 2002 roku rozpoczęliśmy wstępne rozmowy o wspólnym obszarze metropolitalnym. Centra naszych miast dzieli jedynie 50 kilometrów, a drogę krajową nr 80 pokonują co rano w obie strony setki samochodów. Wzdłuż drogi, w łączących nas gminach, wyrastają kolejne domy, do których wprowadzają się mieszkańcy Torunia i Bydgoszczy pokazując, że kiedyś trudno będzie wskazać dzielącą nas granicę.

Toruń i Bydgoszcz uzupełniają się i wspierają w wielu dziedzinach. Toruń ma jeden z najlepszych polskich uniwersytetów – Uniwersytet Mikołaja Kopernika, który przed dwoma laty połączył się z bydgoską Akademią Medyczną. W Bydgoszczy, prócz młodego, lecz ambitnego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego działa choćby ceniona Akademia Techniczno-Rolnicza. Z jednej strony mamy bydgoską Akademię Muzyczną, z drugiej toruński Wydział Sztuk Pięknych UMK. By policzyć prywatne uczelnie wyższe, trzeba już użyć obu rąk. Pod względem liczby studentów przyszła metropolia już dziś przewyższa Gdańsk, Katowice czy Szczecin.

Bydgoszcz ma międzynarodowy port lotniczy, Toruń czeka na „swój” odcinek autostrady A1, który, według rządowych zapewnień, ma być ukończony za cztery lata, nie wolno też zapomnieć o łączącej nas Wiśle, na razie niedocenianym „korytarzu transportowym”.

Pamiętamy, że układy metropolitalne to ważny element polityki rozwoju regionalnego w Unii Europejskiej. Toruń jako jedyne polskie miasto wziął udział w konsultacjach dokumentu Komisji Europejskiej „Polityka spójności a miasta”. Już dziś tworząc perspektywiczne plany inwestycyjne czy dokumenty planistyczne pamiętamy, że kiedyś powstanie aglomeracja bydgosko-toruńska. Znalazła się ona m.in. w Strategii rozwoju Torunia przyjętej przez Radę Miasta w maju 2002 roku, Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego czy wojewódzkim Planie zagospodarowania przestrzennego. Staramy się o wpisanie metropolii do aktualizacji Koncepcji Zagospodarowania Przestrzennego Kraju. Cieszy nas wsparcie samorządu województwa wyrażone m.in. w stanowisku z listopada 2004 roku, marszałek województwa współorganizował toruńską konferencję „Wielkie znaczenie małych metropolii” i był jednym z sygnatariuszy porozumienia partnerskiego w sprawie Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego.

Zdając sobie sprawę z szansy, jaką otwiera przed nami aglomeracja, samorząd Torunia określił najważniejsze cele i kierunki rozwoju miasta w latach 2007-2013. Szczególnie dużą wagę przywiązujemy do rozbudowy układu drogowego. To przede wszystkim tak oczekiwana w Toruniu budowa nowego mostu przez Wisłę i poprowadzenie nim drogi krajowej nr 15, a także Trasa Średnicowa umożliwiająca szybką i sprawną komunikację północno-wschodniej część miasta z obszarem metropolitalnym i Trasa Nowomostowa łącząca centrum Torunia z obwodnicą południową. W planach znalazła się także północna obwodnica Torunia – jej znaczenie wzrosło odkąd tuż za miastem rozpoczęła się budowa zakładów koncernu Sharp, a wraz z nimi strefy przemysłowej, w której znajdzie zatrudnienie tysiące osób.

Dla przyszłej aglomeracji ważne są plany rozbudowy połączeń kolejowych. Dla uruchomienia wspólnego projektu – kolei BiT City – konieczna jest modernizacja linii kolejowej po lewej stronie Wisły i budowa nowej – prawobrzeżnej. Warunkiem wygodnej komunikacji kolejowej jest także budowa kolei miejskiej w Toruniu. Chcemy także przywrócić dawne znaczenie transportu wodnego wewnątrz aglomeracji.

Toruń nie zapomina o swoim lotnisku. Dziś ma ono sportowy charakter, w przyszłości ma stać się portem lokalnym obsługującym nieregularne loty turystyczne i biznesowe oraz cargo.

Trwa rozbudowa infrastruktury teleinformatycznej, w tym sieci światłowodowej usprawniającej dostęp do informacji oraz dającej możliwość szybkiego przekazu informacji dla mieszkańców, instytucji publicznych, edukacyjnych i biznesu.

Aglomeracja ma być ważnym ośrodkiem kultury i nauki. W Toruniu powstał projekt „Centrum Nowoczesności” oraz tworzonego wraz z Planetarium Centrum Wiedzy o Wszechświecie. Wkrótce rozpoczyna się budowa Centrum Sztuki Współczesnej, które nie powstałoby bez wsparcia Unii Europejskiej. Mamy plany regionalnego centrum kongresowo-festiwalowego.

Budowa aglomeracji potrwa wiele lat. Wiemy jednak, że Toruń i Bydgoszcz muszą współpracować tworząc wspólnie nie tylko duży ośrodek miejski, ale także ważne centrum gospodarcze i naukowe Polski północnej. n

www.torun.pl

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
22 czerwca 2006 r.

 

 

Bydgoszcz-Toruń Metropolis – a European Development Area

Development of polycentric metropolises

Statement by Michał Zaleski, Mayor of Bytom

Although the Bydgoszcz-Toruń metropolis will take many years to create, it will undoubtedly provide a unique chance for the two cities and the whole region. It is an effort worth making.

„Toruń and Bydgoszcz are doomed to cooperation” was the motto under which in 2002 the two cities’ authorities launched preliminary talks on creating a common metropolitan area. The centres of Toruń and Bydgoszcz are only 50 km apart and each morning hundreds of cars travel the National Road no. 80 connecting the two cities. Alongside this road, in our linking communes, new homes continue to sprout concentrating both Toruń and Bydgoszcz inhabitants. This shows that the border which once divided the two cities is becoming blurred.

Toruń and Bydgoszcz complement and support each other in many areas. For instance, Toruń has one of the best Polish universities – Nicolaus Copernicus University, which was joined two years ago by the Medical Academy in Bydgoszcz. Bydgoszcz, apart from the young but ambitious Kazimierz Wielki University, boasts the renowned Academy of Technology and Agriculture. On the one hand we have the Academy of Music in Bydgoszcz, on the other the Department of Fine Arts at the Nicolaus Copernicus University in Toruń. The two cities have also many more private higher education institutions. In terms of the number of students, the future metropolis has already outdone Gdańsk, Katwice or Szczecin.

Bydgoszcz has an international airport, while Toruń is waiting for „its” section of the A1 motorway, which, according to the government’s assertions, will be completed in four years. We should also remember about the Vistula River which provides a link between the two cities yet still lacks due recognition as an important „transport corridor”.

It ought to be borne in mind that metropolitan systems are an important element of European Union regional policy. Toruń was the only Polish city to take part in consultations on the European Commission’s document „Cohesion Policy and cities”. Already today, while preparing investment plans or planning documents, we take into account the future Bydgoszcz-Toruń agglomeration. It was included among others in the Toruń Development Strategy, adopted by the City Council in May 2002, the Development Strategy for Kujawsko-Pomorskie Voivodeship as well as in the Voivodeship Spatial Development Plan. We are also making efforts for inclusion of the metropolis in the Update to the National Spatial Development Concept. In this context, we have received support from the voivodeship authorities expressed i.a. in the position paper of November 2004, for which we are very happy. It is also important to note that the Marshall of the Voivodeship was a co-organiser of Toruń’s conference „Big role of small metropolises” and was one of the signatories of the partnership agreement concerning the Bydgoszcz-Toruń Metropolitan Area.

Taking into account the opportunities arising from the creation of the agglomeration, Toruń has defined the main goals and directions for the city development in 2007-2013. Special attention has been paid to the extension of the city’s transportation system. Our planned investments in this area involve construction of the long awaited bridge over the Vistula as part of the National Road no. 15, construction of Trasa Średnicowa as a quick and efficient link between the north-eastern parts of the city and the metropolitan area, and, finally, construction of Trasa Nowomostowa connecting the city centre with the southern ring road. We also plan to build Toruń’s northern ring road. In fact, this investment became especially important after the Japanese concern Sharp launched construction of its plants on the city outskirts thus triggering creation of an industrial area which will provide thousands of new jobs.

Equally important for the future agglomeration are also plans related to the development of the railway transportation system. In order to launch the mutual project for BiT City railway we need to upgrade railway network on the left bank of the Vistula and construct new railway lines on the river’s right bank. We want also to create urban railway in Toruń and revive water transportation system within the agglomeration.

Toruń remembers also about its airport. Although it is now used for sports purposes, in the future it will become a local airport handling irregular tourist and business flights as well as cargo.

The city is also developing its ICT infrastructure, including fibreoptic network. We want to facilitate access to information and give city residents, public institutions, learning centres and business the possibility to make quick transfers of data.

As the agglomeration is to become an important centre of culture and learning, Toruń has developed the „Centre of Innovation” project and a is now creating a Planetarium and the Centre of Space Knowledge. Thanks to the EU financial support the city will soon will launch construction of the Centre for Modern Art. We are also planning to build a congress and festival hall.

Although the establishment of the agglomeration will take many years, we know that Toruń and Bydgoszcz must cooperate in order to create not merely a big urban area but necessarily an important centre of business and learning for Northern Poland. n

www.torun.pl