Wysoka jakość produktów to wyraz naszej troski o zdrowie klientów

Jakość VIII
72 Międzynarodowe Targi Poznańskie
Technologie przemysłowe i dobra inwestycyjne

Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 136 (5606) 12 czerwca 2000 r.

Wysoka jakość produktów to wyraz naszej troski o zdrowie klientów
Rozmowa z Ireną Eris, właścicielką Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris S.A.

foto

W ciągu siedemnastu lat swego istnienia Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris SA przemieniło się z małej firmy rzemieślniczej w lidera polskiego rynku kosmetycznego. Jakie były źródła państwa sukcesu?

Sukces rynkowy zawdzięczamy przede wszystkim temu, iż od początku postawiliśmy na dobre, wysokiej jakości produkty. Warto przypomnieć, że siedemnaście lat temu zaczynaliśmy produkcję bez żadnego marketingu, reklamy, logistyki, nasze kosmetyki promowały się same, a informacje o nich rozchodziły się pocztą pantoflową. Jak widzimy dzisiaj jakość obroniła się sama. Od początku podpisywałam kosmetyki swoim nazwiskiem i z każdego produktu do dzisiaj jestem dumna, wiem, że oczekiwania klientów zostały spełnione. Takie było przede wszystkim źródło dynamicznego rozwoju naszej firmy, przez cały czas jej działania.

Aby sprostać wymaganiom coraz bardziej konkurencyjnego rynku, wszystkie pieniądze inwestowaliśmy w firmę, w lokal, maszyny. Dziś jesteśmy najnowocześniejszą fabryką tej branży w Polsce, posiadamy bardzo nowoczesne, nawet jak na skalę europejską, maszyny.

Filozofią działania firmy jest zatem wysoka jakość i skuteczność produktów, a co za tym idzie – zdrowie i bezpieczeństwo klientów. Znani są państwo także z utrzymywania bliskich kontaktów z użytkownikami produktów. W czym, w praktyce, przejawia się ta troska o klientów?

Ideą przyświecającą naszemu działaniu jest produkowanie kosmetyków bezpiecznych, zawsze zwracałam uwagę na problem alergenności, bezpieczeństwo stosowania. Badania naszych produktów są niezwykle szczegółowe, znacznie dokładniejsze niż wymaga tego Państwowy Zakład Higieny. Przeprowadzamy m.in. badania na rozszerzonych grupach alergików. Nie szkodzić to jedno, ale dobry kosmetyk powinien pomagać. Tu także z własnej inicjatywy przeprowadzamy dodatkowe badania. Nie są one, co prawda, obowiązkowe, ale muszą być przeprowadzane, aby firma była postrzegana jako rzetelna i solidna. Jeśli produkt ma nawilżać, to skutecznie nawilża, jeśli regenerować, to regeneruje. W badaniach uczestniczą m.in. wykwalifikowane kosmetyczki, dermatolog, mamy aparaty, które umożliwiają nam sprawdzenie, jak kosmetyk działa, czy spełnia wszystkie zadania, jakie mu postawiliśmy. Jest to coraz ważniejsze, ponieważ marka naszej firmy zobowiązuje nas do coraz lepszej pracy. Chciałabym podkreślić, iż naszą zasadą jest, że tylko doskonały produkt może wejść na rynek.

Kontrola jakości w naszej firmie jest niezwykle skrupulatna, a to między innymi dzięki wdrożeniu systemu zapewnienia jakości zgodne z normą ISO 9001. Certyfikat otrzymaliśmy cztery lata temu, ale procedury kontroli jakości były wprowadzone znacznie wcześniej. foto

Pragniemy dać klientowi więcej niż tylko kosmetyki. Oprócz produktów, które można kupić na rynku, oferujemy także kosmetyki profesjonalne, przeznaczone do użytku wyłącznie w salonach kosmetycznych przez wykwalifikowane kosmetyczki. Warto tu dodać, że prowadzimy szeroką działalność szkoleniową dla kosmetyczek. Opracowaliśmy trzynaście autorskich zabiegów pielęgnacyjnych, często są to zabiegi unikatowe, przeznaczone dla cer z problemami. Mamy własne dwa Instytuty Kosmetyczne Dr Irena Eris, rozwijamy także sieć tych placówek, również na zasadzie franchisingu. W kraju działają już cztery tego typu ośrodki, trzy znajdują się w trakcie organizacji. Instytuty oferują autorskie zabiegi, przeprowadzane za pomocą własnych kosmetyków, pracują tam także dermatolodzy, dzięki temu przeprowadzamy niektóre zabiegi lekarskie, służymy konsultacjami. Ponadto w każdym instytucie znajduje się aparat do diagnozowania skóry. Nie ma w instytutach solariów, co jest zgodne ze stanowiskiem nauki, dotyczącym szkodliwego wpływu promieniowania ultrafioletowego na skórę. Solarium jest szkodliwe, postarza skórę, mimo że przynosi zyski, zrezygnowaliśmy z niego. Zamiast proponujemy preparaty, które dają takie same efekty, a nie szkodzą.

Działają także gabinety autoryzowane, gdzie są przeprowadzane zabiegi z użyciem naszych preparatów. Stworzyliśmy ponadto ośrodek rehabilitacyjno-wypoczynkowy Eris w Krynicy, jest on czymś w rodzaju farmy piękności, również nie do końca, uważam bowiem, że w Polsce kobiety najczęściej pracują zawodowo, dlatego urlopy chciałyby spędzić z rodzinami, a nie koncentrować się wyłącznie na zabiegach. W naszym ośrodku całe rodziny mają zapewnione atrakcje, takie jak basen, spacery po górach itd. Jest to jedna z najnowocześniejszych placówek tego typu w Polsce.

Jako pierwsza firma wprowadziliśmy również serwis konsumencki, każdy klient może zadzwonić na ulgowy numer infolinii i uzyskać konsultację specjalisty. Uruchomiliśmy dział listów, odpowiedzi na listy – porady są konsultowane z dermatologiem. Eris jako pierwsza firma zaczął też wydawać własny bezpłatny magazyn konsumencki, który szerzej porusza problemy pielęgnacji skóry, szczególnie tych, dotkniętych problemami. Jego celem nie jest wyłącznie reklama firmy, ma on ułatwić kobietom poruszanie się w skomplikowanym świecie kosmetyków, podpowiedzieć, jak rozpoznać rodzaj cery, jak o nią dbać, jak dobrać właściwe kosmetyki.

Polski rynek kosmetyczny jest miejscem szczególnie silnej konkurencji. Walczą o niego światowe giganty tej branży, przeznaczając ogromne nakłady na reklamę. Czy jest na nim miejsce także dla krajowej firmy średniej wielkości?

Na pewno jest to szczególnie trudny rynek. Nasz przykład dowodzi, że można na nim rywalizować z sukcesem. Eris jest zdecydowanym liderem rynku kosmetycznego w Polsce, nasz udział w nim szacowany jest na 17 proc. Jest to zjawisko o tyle ciekawe, że polska firma nie tylko skutecznie opiera się zagranicznym gigantom, ale konkuruje z nimi i wygrywa tę konkurencję w wielu kategoriach. Jak wykazały badania, Eris jest także najbardziej znaną marką kosmetyków w Polsce i to pomimo tego, że nie prowadziliśmy żadnych telewizyjnych kampanii reklamowych. Jestem przekonana, że kosmetyk powinien sam się bronić, to znaczy, że jeśli ktoś już raz wypróbował dany produkt, wraca do niego.

W naszej branży niezwykle ważna jest innowacyjność. Kosmetologia jest bardzo dynamicznie rozwijającą się dziedziną wiedzy, dlatego staramy się być na bieżąco – uczestniczymy w sympozjach, spotkaniach, współpracujemy z laboratoriami na całym świecie, które się specjalizują w produkcji surowców aktywnych. Jako pierwsi podjęliśmy eksperyment wyprodukowania ekskluzywnych kosmetyków, ryzyko się opłaciło, okazało się, że jest zapotrzebowanie rynku na tego typu produkty. foto

Staliśmy się już firmą międzynarodową. Wysoka jakość produktów umożliwiła nam wejście także na rynki zachodnie. W Stanach Zjednoczonych obsługujemy czterysta gabinetów kosmetycznych, Amerykanie są też największymi importerami naszych produktów detalicznych. W Niemczech założyliśmy własną firmę, która zajmuje się dystrybucją kosmetyków Eris. To, że z sukcesem zdobywamy tamtejsze rynki, nie mając wielkich funduszy na reklamę, jest ogromnym sukcesem, mamy tam przecież do czynienia z prawdziwym zalewem kosmetyków. Źródło sukcesów naszych produktów za granicą tkwi w tym, że są one bardzo bezpieczne i skuteczne. Dostajemy wiele listów z pochwałami od zagranicznych klientek. Najważniejszy jest dla nas jednak polski rynek.

Moją dewizą nie jest tworzenie hitów marketingowych, przede wszystkim muszę być przekonana, że nowy produkt jest bezpieczny i skuteczny. Jest wiele substancji, których nie wdrożyliśmy do produkcji ze względu na skutki uboczne. Zapracowaliśmy sobie na opinię rzetelnego i solidnego przedsiębiorstwa i taką firmą jesteśmy od początku naszego działania. To widać choćby w naszych reklamach, gdzie nigdy twarz młodej kobiety nie reklamuje kosmetyków dla dojrzałych klientek. W naszym rozumieniu reklama jest przede wszystkim nośnikiem informacji, zachęceniem ludzi do dbania o swoją skórę.

Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris od początku działa w podwarszawskim Piasecznie. Czy czują się państwo związani z lokalnym środowiskiem?

Tak. Przede wszystkim staramy się mu nie szkodzić. Zawsze zwracaliśmy ogromną uwagę na ekologię. Firma jest przyjazna środowisku naturalnemu, obecnie prowadzimy pracę nad wdrożeniem systemu zarządzania środowiskiem zgodnym z normą ISO 14001. Warto jeszcze dodać, że nie badamy naszych produktów na zwierzętach, używamy wyłącznie produktów pochodzenia roślinnego.

Patronujemy klubowi sportowemu z Piaseczna, gdyż zdajemy sobie sprawę, jak dużą rolę może odegrać sport w wychowaniu młodzieży, szczególnie w niewielkich ośrodkach miejskich. Działamy społecznie nie tylko w lokalnym środowisku. W tym roku zdecydowaliśmy się na fundowanie stypendiów dla studentów, którzy mają ciężkie warunki materialne, są to dwa stypendia. Od lat pomagamy dzieciom specjalnej troski, współfinansując kosztowne zabiegi medyczne, rehabilitację. W zeszłym roku wydaliśmy na wszystkie te cele 600 tys. zł.

Historia Laboratorium Kosmetycznego Eris S.A. mogłaby być jedną z ilustracji historii polskiej transformacji gospodarczej. I byłby to z pewnością jeden z najbardziej udanych przykładów. Dlaczego zdecydowała się pani na zbudowanie własnej firmy kosmetycznej?

Tak naprawdę nigdy nie myślałam, że moje marzenia o zbudowaniu firmy się urzeczywistnią. Ukończyłam wydział farmaceutyczny Akademii Medycznej w Warszawie, a potem studia doktoranckie na wydziale farmacji Uniwersytetu Humboldta w Berlinie. Pracowałam w warszawskiej Polfie w zakładzie badawczo-rozwojowym. Czułam niedosyt w tej pracy, że moje możliwości nie są do końca wykorzystane. Dlatego postanowiłam stworzyć własną firmę. Początkowo wytwarzałam kosmetyki dla siebie, potem zaczęli się nimi interesować znajomi, okazało się że byli nimi usatysfakcjonowani.

Zainteresowanie kosmetykami wynikało z trzech powodów: jestem farmaceutką, jestem kobietą, szczególnie interesowałam się tym, jak można pomóc ludziom, którzy mają problemy ze skórą.


Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris S.A. powstało w 1983 r. Zaczynało produkcję od jednego rodzaju kremu i jednego pracownika. Obecnie firma zajęła 17 proc. polskiego rynku kosmetycznego i jest jego liderem. Eris produkuje prawie 200 rodzajów kosmetyków.

Zarówno firma, jak i kosmetyki są laureatami wielu prestiżowych nagród i wyróżnień. W ostatnim czasie Eris S.A. otrzymało m.in. nagrodę w Konkursie Przedsiębiorstwo Fair Play ’99. W VII edycji plebiscytu Centrum Kosmetologicznego zajęło pierwsze miejsce i tytuł Professionalissimus 2000 za linię kosmetyków profesjonalnych. W kwietniu tego roku Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris S.A. zostało nominowane do Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP. Miesięcznik „Zwierciadło” uznał Irenę Eris za najlepszą Damę Biznesu w ostatnim dziesięcioleciu.

logo

Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris S.A.
05-500 Piaseczno, ul. Armii Krajowej 12
tel. (022) 757-25-57, fax (022) 757-06-12
e-mail: [email protected]
http://www.eris.pl

Informacja o firmie Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris S.A.