Wyznaczamy cele i wspólnie do nich dążymy

Jakość XVII
Dodatek promocyjno-reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 263 (6946) 9 listopada 2004 r.

Laureat konkursu Polska Nagroda Jakości w kategorii wielkich organizacji produkcyjnych

Wyznaczamy cele i wspólnie do nich dążymy

Rozmowa ze Zdzisławem Arletem, dyrektorem Zakładu Karoserii Fiat Auto Poland

Czym jest dla państwa Polska Nagroda Jakości?

Przede wszystkim jest to dla nas wyróżnienie. Powiedziałbym nawet, że stanowi uhonorowanie wieloletniego wspólnego wysiłku całej 3,5-tysięcznej załogi.

Polska Nagroda Jakości to nie jest pierwsze prestiżowe wyróżnienie dla Zakładu Karoserii i całego przedsiębiorstwa Fiat Auto Poland. Jaka jest państwa recepta na sukces w działaniu na rzecz wysokiej jakości?

W naszym działaniu wyznaczyliśmy sobie cztery priorytety: być zawsze grupą, dawać powody do satysfakcji akcjonariuszom i klientom oraz doceniać pracowników naszego zakładu i zrobić wszystko, aby czerpali zadowolenie z pracy. Tym priorytetom jest podporządkowane zarządzanie zakładem.

Zakład Karoserii posiada Zintegrowany System Zarządzania: jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem i higieną pracy. Podstawą wszelkich działań jest tu opinia klienta o wyrobie lub usłudze. Procesy są korygowane pod tym kątem, aby w ostatniej fazie produkt został poddany ponownej ocenie klienta. Jest to proces ciągły. System ten jest certyfikowany przez RW TÜV Systems GmbH oraz Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Nasz Zintegrowany System Zarządzania jest szerszy od norm ISO, ponieważ obejmuje także obszar autonomicznego utrzymania ruchu maszyn i urządzeń. Wspomniane poszerzenie obszarów włączonych do systemu zostało opracowane i wdrażane na bazie japońskiej metody zarządzania TPM. Warto dodać, że przez pierwsze trzy lata funkcjonowanie systemu było pilotowane wspólnie z japońskimi specjalistami. W kolejnych latach nadal rozwijaliśmy ten projekt, ale już własnymi siłami.

Efekty są bardzo wymierne. Najkrócej można powiedzieć, że jest to bezawaryjna praca maszyn i urządzeń oraz ogromny wkład pracowników w stałe ulepszenia na wszystkich obszarach działania. Tylko w tym roku rozpatrzyliśmy ponad siedem tysięcy propozycji ulepszeń, zgłoszonych przez naszych pracowników, z czego wdrożyliśmy około czterech tysięcy. Stale pracujemy nad udoskonaleniem systemu, obecnie wdrażamy metodę Six Sigma.

Kupno przez koncern FIAT Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej było największą umową prywatyzacyjną w Polsce. FIAT jest także największym inwestorem w Polsce (1,868 mld dolarów – do końca 2003 r.) i głównym eksporterem (3 proc. całości eksportu). Fiat Auto Poland zatrudnia ok. 3,5 tys. osób, a we wszystkich spółkach Grupy FIAT pracuje ok. 9 tys. ludzi. Produkuje samochody Fiat Panda i Fiat Seicento.

Można powiedzieć, że troska pracowników o przedsiębiorstwo i zaangażowanie w rozwój firmy to specjalność Fiat Auto Poland. Jak udało się państwu osiągnąć tak doskonałą współpracę i motywację do działania?

Wspomniałem już o liczbie ulepszeń proponowanych przez naszych pracowników. Jest to bardzo wymierny wskaźnik, którym możemy ocenić nie tylko fachowość, ale także jedność i spójność załogi naszego przedsiębiorstwa. Wszyscy jesteśmy świadomi, że nasza przyszłość zawodowa zależy przede wszystkim od nas samych. Wysoka jakość pracy przynosi zadowolenie klientom, co w efekcie wpływa na wzrost zamówień i ciągłą pracę linii produkcyjnych. Sukces przedsiębiorstwa zapewnia nam stabilny byt. To przekonanie i ta świadomość to efekt długoletniej pracy zespołowej, gdzie każdy z pracowników wnosi coś konstruktywnego do działania grupy i zakładu.

Przykładem zaangażowania całej załogi w sprawy jakości, o którym chciałbym jeszcze wspomnieć, są szkolenia autocertyfikacyjne, którym poddawani są wszyscy pracownicy. Ich celem jest przejęcie przez pracownika odpowiedzialności za jakość wykonywanych operacji i potwierdzenie ich zgodności z technologią.

Do końca ubiegłego roku koncern FIAT zainwestował w Polsce blisko 1,9 mld dolarów. Efekty tych inwestycji widać na pewno w Zakładzie Karoserii?

Zdecydowanie tak. Możemy powiedzieć, że jest on jednym z największych i najnowocześniejszych zakładów tego typu w Europie. Wystarczy wspomnieć, że z naszych linii produkcyjnych co minutę zjeżdża gotowy samochód. Rocznie produkujemy ok. 300 tys. aut. Zakład Karoserii składa się z trzech wydziałów: spawalniczego, który jest najbardziej zrobotyzowany, lakierniczego – jednego z najnowocześniejszych w Europie i montażowego – tu montujemy elementy wyposażenia pojazdu.

Jaką pozycję zajmują polskie zakłady w koncernie FIAT?

Polska jest, obok Włoch i Brazylii, najważniejszym producentem samochodów w koncernie FIAT. O naszej pozycji najlepiej świadczy decyzja o ulokowaniu produkcji samochodu Panda w naszych zakładach. Otrzymaliśmy tym samym znakomite potwierdzenie naszych osiągnięć, m.in. w dziedzinie jakości. Warto podkreślić, że decyzja zapadła w trudnym okresie dla światowego przemysłu samochodowego.

Panda stała się przebojem na rynkach motoryzacyjnych. Od końca ubiegłego roku samochód otrzymał szesnaście nagród i wyróżnień w kraju i za granicą, w tym najbardziej prestiżowy tytuł Samochodu Roku 2004. Warto dodać, że po raz pierwszy to wyróżnienie zdobył samochód segmentu A. Jest to zasługa bardzo dobrego projektu, przygotowanego przez naszych partnerów w Turynie, ale także wysokiej jakości produkcji w Polsce.

Rozpoczęcie produkcji Pandy w Polsce było ważnym wydarzeniem dla naszego przedsiębiorstwa, nie tylko prestiżowym. Auto cieszy się ogromną popularnością w wielu krajach. Do końca 2005 r. mamy pełny portfel zamówień, aby im sprostać – w tym i ubiegłym roku przyjęliśmy do pracy około 700 osób. Sukces samochodu produkowanego w Polsce ma także znaczenie dla naszej gospodarki i jej bilansu handlowego, ponieważ około 80 proc. produkcji jest eksportowane.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Piotr Janczarek

  • Informacje o firmie Fiat