Z EnergOS’em do Unii Europejskiej

Energia XXXVI
Dodatek reklamowy do RZECZPOSPOLITEJ.
nr 216 (6596) 16 września 2003 r.

Z EnergOS’em do Unii Europejskiej

Szybkie zmiany polskiego rynku energii oraz zbliżająca się integracja Polski z Unią Europejską stawiają twórcom oprogramowania billingowego dla energetyki nowe wymagania. Takim wymaganiom stara się sprostać firma Informa, w której stworzony został system EnergOS. Autorzy tego systemu już od 17 lat specjalizują się w przygotowywaniu oprogramowania, służącego rozliczaniu odbiorców energii elektrycznej. W tym okresie firma wykonała ponad 300 wdrożeń autorskich programów w większości zakładów energetycznych w Polsce.

O umiejętności dostosowania własnych systemów do wymagań rynku może świadczyć fakt, że najnowszy produkt firmy Zintegrowany System Billingowy EnergOS rozlicza aktualnie ponad 50.000 największych odbiorców energii elektrycznej w 15 zakładach energetycznych w Polsce. Ten niewątpliwy sukces wynika ze strategii przyjętej już w chwili powstania firmy. Informa jest firmą małą – obecnie zatrudnia kilkudziesięciu pracowników – i jej przewaga na rynku systemów billingowych musi wynikać ze stałego wprowadzania innowacji, sprawniejszej obsługi i krótszego czasu realizacji niekonwencjonalnych zamówień. Dziś oczekiwania konsumentów są już tak zindywidualizowane, że dużej firmie trudniej sprostać tym wymaganiom niż małej. Już niewiele czasu dzieli nas od daty, po której każdy odbiorca energii elektrycznej będzie mógł wybrać dostawcę. Już dzisiaj, gdy stosunkowo nieduża grupa odbiorców energii elektrycznej ma taką możliwość, widać że bardzo elastyczny system rozliczeń daje przewagę tym zakładom energetycznym, które go posiadają. Oczywiście przewaga ta wynika przede wszystkim z faktu, że zakłady te posiadają wysoko specjalizowane służby zajmujące się opieką nad wybranymi odbiorcami, które nie tylko potrafią wykorzystać możliwości systemu rozliczeniowego, ale go również w poważnym stopniu kreują. W pracy autorów EnergOS’a stale występuje więc „strategia zmian” i potrzeba dostrajania się. Ta zdolność do adaptacji i reagowania na otoczenie to bardzo poważny walor w tworzeniu nowego i zmienianiu starego. Odpowiednio dobrany i zgrany zespół informatyków ma swoich liderów, którzy dbają o to, aby tempo wprowadzanych zmian było wysokie, a dopasowanie ich do potrzeb klienta maksymalne. Gwarantuje to oferowanie usług o najwyższej jakości, spełniających wysokie standardy wymagane przez klientów.

Od lipca 2003 EnergOS rozlicza ponad 330.000 klientów Zakładu Energetycznego Częstochowa S.A., gdzie został wdrożony we wszystkich pięciu rejonach zarówno w wersji dla Wielkiego, jak i Drobnego Odbioru. EnergOS posiada możliwość pracy na jednej scentralizowanej bazie danych wszystkich klientów zakładu, przy zachowaniu rozproszonego przetwarzania danych w punktach obsługi klienta. Takie rozwiązanie zostało zastosowane w Zakładzie Energetycznym Częstochowa S.A. oraz w Zakładach Energetycznych Okręgu Radomsko-
-Kieleckiego S.A.

Wdrożenie systemu z modułem dla Drobnego Odbioru trwa niespełna dwa miesiące dla jednej jednostki organizacyjnej zakładu. Okres ten obejmuje: przeniesienie danych, przeprowadzenie szkolenia pracowników, instalację i dostosowanie systemu do charakterystyki zakładu. Obecnie posiadamy możliwości równoczesnego prowadzenia wdrożeń w 3 jednostkach organizacyjnych zakładu.

System jest intensywnie rozwijany, również w kierunku dostosowania go do pracy w warunkach deregulacji rynku energii oraz wzbogacany o nowe moduły, mające na celu zwiększenie jego funkcjonalności. Przykładami takich rozwiązań są: moduł sprawozdawczy StatOS, moduł rozliczeń liczników przedpłatowych, moduł do przeprowadzania zdalnych odczytów czy internetowy moduł biura obsługi. EnergOS współpracuje także na wielu poziomach z innymi narzędziami wykorzystywanymi przez zakłady energetyczne: systemami finansowo-księgowymi, systemami GIS/SCADA, systemami CRM/ERP – w tym z systemami firmy SAP oraz IFS. Interfejsy do systemu SAP – R/3 zostały opracowane dla Górnośląskiego Zakładu Elektroenergetycznego S.A., Energetyki Kaliskiej S.A. oraz Zakładu Energetycznego Toruń S.A. Przy opracowywaniu tych interfejsów uwzględniono indywidualne potrzeby każdego z zakładów.

EnergOS charakteryzuje się, między innymi, wprowadzeniem elementów CRM w module obsługi klientów, rozbudowanym modułem obsługi reklamacji oraz wieloma możliwościami sprawozdawczymi i analitycznymi. Do sprawdzonych rozwiązań umieszczonych w systemie można zaliczyć: zaawansowane opcje administracji, zastosowanie wielu słowników systemowych, centralne zarządzanie cennikami oraz monitorowanie pracy użytkowników. EnergOS w wersji dla Drobnego Odbioru obsługuje automatyczny sposób wprowadzania wpłat, umożliwia wykorzystanie czytnika kodów kreskowych oraz urządzeń typu PSION. System wspomaga także wiele metod rozliczania klientów zakładu energetycznego. Klient może być rozliczany ze zużycia rzeczywistego bądź prognozowanego, rozliczenie to może następować w cyklach zdefiniowanych przez zakład energetyczny. EnergOS obsługuje należności objęte postępowaniem układowym, ugodowym, upadłościowym i egzekucyjnym. Opcja Windykacji w systemie EnergOS została podzielona na kroki, które ułatwiają użytkownikowi przeprowadzenie kolejnych etapów egzekucji wierzytelności. Kroki te są zdefiniowane dla danego zakładu energetycznego lub jego jednostki rozliczeniowej indywidualnie. System EnergOS dla Drobnego Odbioru został zaprojektowany tak, aby możliwa była sprawna obsługa dużej liczby klientów. Na podstawie wieloletnich doświadczeń i współpracy z zakładami energetycznymi stworzono środowisko pracy użytkownika skracające czas przeprowadzanych operacji. Funkcjonalność systemu zapewnia selektywny dobór ważnych informacji dostępnych w danym oknie – jest ich tyle, ile trzeba i w odpowiednich miejscach. Automatyczne mechanizmy wprowadzania danych, zastosowanie kreatorów, to narzędzia ułatwiające użytkownikom EnergOS’a pracę z dużą ilością danych i gwarantujące ich dostępność w wielu miejscach systemu, bez konieczności wielokrotnego wprowadzania do różnych modułów.

W odpowiedzi na zgłaszane przez użytkowników systemu zapotrzebowanie powstał także moduł Internetowego Biura Obsługi (IBO). Rozwiązanie to umożliwia udostępnianie klientom zakładu energetycznego wybranych informacji o ich rozliczeniu za pomocą Internetu. IBO daje możliwość lepszej wzajemnej komunikacji pomiędzy zakładem energetycznym a jego klientem.

Otwarcie polskiego rynku energetycznego na rynek europejski sprawiło, że zaistniała konieczność wprowadzenia innych niż polska wersji językowych systemu. W sierpniu 2003 zostały zakończone trwające od kilku miesięcy prace mające na celu wprowadzenie angielskiej i niemieckiej wersji EnergOS’a. System jest więc obecnie dostępny w trzech wersjach językowych. Wersja językowa może być indywidualnie wybrana przez każdego użytkownika systemu. W jednym zakładzie energetycznym EnergOS’a mogą więc używać pracownicy posługujący się różnymi językami. Wprowadzenie kolejnych wersji językowych jest możliwe po wykonaniu odpowiednich prac związanych z przetłumaczeniem skatalogowanych nazw i zwrotów występujących w systemie.

Informa, nie czekając na przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, podjęła już działania, dzięki którymi w najbliższym czasie mogą pojawić się jeszcze korzystniejsze warunki jej rozwoju i możliwości prowadzenia wymiany międzynarodowej. Twórcy EnergOS’a twierdzą, że mają niepowtarzalną szansę wejścia ze swoim produktem w sposób konkurencyjny na nowe rynki i obszary kooperacji. n


INFORMA spółka z o.o.

85-624 Bydgoszcz, ul. 11 Listopada 1a
tel. (052) 3230 230, fax (052) 3230 260
www.informa.com.pl
[email protected]