„Zielony Punkt” w Polsce

Energia – Środowisko
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
15 listopada 2005 r.

„Zielony Punkt” w Polsce

Piotr Szajrych – prezes Zarządu Rekopol Organizacja Odzysku S.A.

Znak towarowy „Zielony Punkt” (Der GrŁüne Punkt) widoczny jest wszędzie. Na kartonach, butelkach czy puszkach na napoje. Obecnie znak ten jest najczęściej i najszerzej stosowanym znakiem towarowym na świecie, a co za tym idzie międzynarodowym symbolem realizacji obowiązku przedsiębiorców w zakresie zagospodarowywania odpadów opakowaniowych.

„Zielony Punkt” w liczbach

  • Znak towarowy „Zielony Punkt” jest znakiem powszechnie znanym i renomowanym, zarejestrowanym i chronionym w ponad 170 państwach na świecie.
  • Ponad 98 000 przedsiębiorstw w Europie i na świecie uczestniczy w systemie „Zielonego Punktu” i stosuje ten znak na swoich opakowaniach.
  • Znak „Zielony Punkt” rocznie umieszczany jest na niemal 460 mld produktów.
  • Ponad 210 milionów mieszkańców państw europejskich uczestniczy w systemie zbiórki selektywnej „Zielonego Punktu”, dzięki czemu odzyskiwane jest ponad 12 milionów ton odpadów opakowaniowych. n

Znak towarowy „Zielony Punkt” w Polsce umieszczony na opakowaniu oznacza, że producent wniósł wkład finansowy w budowę i funkcjonowanie systemu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych tworzonego przez Rekopol Organizacja Odzysku S.A., zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa polskiego i Unii Europejskiej w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.

Prawa do znaku

„Zielony Punkt” jest zastrzeżonym znakiem towarowym będącym własnością Duales System Deutschland A.G. (DSD) z siedzibą w Kolonii. W imieniu właściciela znakiem zarządza Packaging Recovery Organisation Europe s.p.r.l. (PRO Europe) z siedzibą w Brukseli.

W Polsce wyłącznym licencjobiorcą jest Rekopol Organizacja Odzysku S.A. Znak ten jest chroniony na podstawie przepisów ustawy Prawo własności przemysłowej i ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jest on przedmiotem rejestracji w Urzędzie Patentowym RP, uznanych w Polsce rejestracji międzynarodowych oraz wspólnotowym znakiem towarowym.

Rekopol po spełnieniu warunków stawianych przez właściciela znaku w 2002 r. uzyskał, na podstawie umowy z DSD A.G. oraz PRO Europe s.p.r.l. i wykupił licencję wyłączną na używanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znaków towarowych „Zielony Punkt”.

Dzięki tej umowie Rekopol jako jedyna organizacja w Polsce udziela każdemu zainteresowanemu i spełniającemu określone warunki przedsiębiorcy odpłatnej sublicencji na używanie znaku towarowego „Zielony Punkt”. Jednym z głównych warunków stawianych przedsiębiorcom jest realizacja obowiązku odzysku i recyklingu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej. Udzielenie sublicencji na używanie znaku towarowego „Zielony Punkt” jest niezależne od powierzenia Rekopolowi wykonywania usług związanych z realizacją obowiązku odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Należy podkreślić, iż umieszczanie znaku towarowego „Zielony Punkt” nie jest w Polsce ani w żadnym innym kraju UE obligatoryjne i decyzja o jego umieszczeniu spoczywa na samym przedsiębiorcy.

Organizacja PRO Europe

Packaging Recovery Organisation s.p.r.l. (PRO Europe) z siedzibą w Brukseli została założona w 1995 roku przez kilka organizacji odzysku z Europy Zachodniej. Zasadniczym celem powołanej organizacji jest stworzenie wspólnej platformy umożliwiającej wymianę doświadczeń pomiędzy krajowymi organizacjami odzysku w zakresie budowania systemów gospodarki odpadami opakowaniowymi zgodnych z wymogami Dyrektywy 94/62, a także projektowanie i wdrażanie nowych, wspólnych działań na forum ogólnoeuropejskim. Udziałowcami PRO Europe, skupiającej dziś organizacje odzysku z 24 państw, początkowo były jedynie europejskie organizacje odzysku. Dziś wśród członków PRO Europe możemy spotkać również organizacje z innych kontynentów – Kanada czy USA z Meksykiem.

Jednym z głównych zadań PRO Europe jest zarządzanie znakiem towarowym „Zielony Punkt”. Jego rejestracja (obecnie już w ponad 170 państwach na całym świecie), ochrona prawna, ale także udzielanie praw licencyjnych organizacjom odzysku, działającym zgodnie z zasadami Dyrektywy 94/62/EC, prawem krajowym oraz spełniającym określone w umowie licencyjnej warunki.

PRO Europe wspiera także działania Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego w pracach nad weryfikacją i aktualizacją poprawek do Europejskiej Dyrektywy Opakowaniowej.

II Europejski Ekoparlament Młodzieży

Rekopol, jako członek organizacji PRO Europe, zrzeszającej organizacje działające w systemie Zielonego Punktu w Europie, zgłosił swój akces do drugiej edycji Projektu II European Youth Eco Parliament (EYEP).

Program skierowany jest do młodzieży w wieku 15-17 lat zainteresowanej poprawą środowiska naturalnego poprzez stworzenie lokalnych opracowań ekologicznych i przekazanie tych opracowań pod rozwagę dorosłym decydentom.

EYEP jest szansą rozwiązania problemów ekologicznych na poziomie społeczności lokalnych, a jego istotnym elementem jest tworzenie tzw. Listu Otwartego i zaproponowanie konkretnych akcji i działań służących rozwiązaniu zidentyfikowanych problemów.

W 2004 roku w projekt włączyło się ok. 3000 uczniów z całej Europy, co stworzyło możliwość wspólnego wypracowania i zamieszczenia rezolucji w Europejskiej Białej Księdze Środowiskowej, która została przekazana prezydentowi Parlamentu Europejskiego Josephowi Borrellow, a także Karlowi Heinz – prezydentowi Komisji Europejskiej Parlamentu Europejskiego podczas spotkania Ekoparlamentu Młodzieży w Berlinie.

W tym roku Polskę reprezentować będzie Zespół Szkół Ekonomicznych z Międzyrzecza, który już dziś może pochwalić się szeroką wiedzą i doświadczeniami w zakresie działań proekologicznych. Sponsorem Ekoparlamentu w Polsce jest Rekopol. n

Funkcjonowanie systemu

Realizatorem systemu „Zielonego Punktu” w Polsce jest Rekopol Organizacja Odzysku S.A. Jego głównym wyróżnikiem jest budowa i wzmacnianie systemów selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych. Założenie to realizowane jest przede wszystkim poprzez współpracę z gminami i lokalnymi operatorami. Jest to proces wymagający niemałych wysiłków, starań i nakładów finansowych, ale w myśl strategicznych założeń Rekopolu – tylko takie podejście umożliwia realizację obowiązujących dziś i w przyszłości poziomów recyklingu i odzysku.

Jednym z narzędzi wdrażania powyższych założeń jest zasada zamkniętego obiegu. Przedsiębiorca zgodnie z umową licencyjną umieszcza znak towarowy „Zielony Punkt” na swoich opakowaniach. Produkty w opakowaniu trafiają do obiegu handlowego. Konsumenci po zużyciu wyrzucają opakowanie do pojemników do zbiórki selektywnej (niejednokrotnie oznakowanych znakiem „Zielonego Punktu”). Zakłady komunalne na zlecenie władz lokalnych poddają je wstępnej obróbce, by następnie przekazać je do recyklera do dalszego przetworzenia. Rekopol, z którym współpracują gminy, poprzez wsparcie finansowe pokrywa częściowy lub całościowy koszt zbiórki. Zużyte opakowania stają się po wstępnym przetworzeniu cennym surowcem wtórnym, wykorzystywanym do wyrobu nowych produktów. Tym samym zamyka się obieg cennych surowców.

Edukacja

Niezmiernie istotnym założeniem systemu „Zielonego Punktu” jest kreowanie nowych zachowań świadomego konsumenta. Wszelkie akcje, programy i działania informacyjno-edukacyjne, realizowane również we współpracy z przedsiębiorcą, mają na celu promowanie zbiórki selektywnej odpadów, a także zachęcanie mieszkańców do brania czynnego w nim udziału. Stoimy na stanowisku, że tylko zbiórka selektywna w miejscu powstawania odpadu, „u źródła” jest jedyną szansą realizacji ciążących na polskich przedsiębiorcach poziomów odzysku i recyklingu.

„Popieram recykling – segreguję odpady” to logo i hasło, wykorzystujące znak „Zielonego Punktu”, od ponad 2 lat przyświecające wszystkim działaniom podejmowanym przez Rekopol w Polsce. Przesłanie to pojawia się na licznych materiałach informacyjno-edukacyjnych czy pojemnikach do selektywnej zbiórki odpadów, jak i podczas spotkań z mieszkańcami, przedsiębiorcami, nauczycielami oraz reprezentantami samorządów lokalnych. „Zielony Punkt” towarzyszy wielu konkursom, szkoleniom i happeningom, jest wspólnym elementem procesu kształtowania świadomości i nabierania nawyków; procesu długofalowego i wymagającego wielu nakładów, ale jednocześnie niemającego alternatywy. n

www.rekopol.pl