Załączniki do „Raportu o ekonomicznych stratach i społecznych kosztach niekontrolowanej urbanizacji w Polsce”
ZAŁĄCZNIK 1
Wybrane cytaty z dokumentów rządowych oraz opinii środowisk naukowo-eksperckich na temat stanu planowania przestrzennego w Polsce
[A] Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, „Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030” (Uchwała Nr 239 Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2011 r., Monitor Polski z dnia 27 kwietnia 2012 r., poz. 252)1
Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030” (KPZK) jest najważniejszym dokumentem dotyczącym ładu przestrzennego Polski. Realizacja tego dokumentu umożliwi zbudowanie sprawnego i przejrzystego systemu planowania przestrzennego na każdym poziomie gospodarowania przestrzenią, a także zapewni tworzenie korzystnych warunków do działalności gospodarczej. Ponadto KPZK formułuje zasady i działania służące zapobieganiu konfliktom w gospodarowaniu przestrzenią i zapewnieniu bezpieczeństwa, w tym powodziowego.
Dokument przedstawia wizję zagospodarowania przestrzennego kraju w perspektywie najbliższych 20 lat oraz określa cele i kierunki polityki przestrzennej służące jej urzeczywistnieniu.
Celem strategicznym KPZK 2030 jest efektywne wykorzystanie przestrzeni kraju i jej zróżnicowanych potencjałów rozwojowych do osiągnięcia ogólnych celów rozwojowych – konkurencyjności, zwiększenia zatrudnienia i większej sprawności państwa oraz spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej.
Zgodnie ze sformułowaną w dokumencie wizją, Polska 2030 r. będzie krajem o ugruntowanych warunkach trwałego i zrównoważonego rozwoju, dobrze zagospodarowanym, sprawnie zarządzanym i bezpiecznym.
Ład przestrzenny to główny cel zagospodarowania przestrzennego na wszystkich poziomach planowania: krajowym, regionalnym, lokalnym i funkcjonalnym. Zgodnie z obowiązującą ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pod pojęciem „ładu przestrzennego” należy rozumieć takie ukształtowanie przestrzeni, które tworzy harmonijną całość oraz uwzględnia w uporządkowanych relacjach wszelkie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, społeczno-gospodarcze, środowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno-estetyczne. (…) Nowe podejście do polityki rozwoju oznacza uznanie przez władze publiczne potrzeby sprawnego zarządzania dynamicznie zmieniającymi się – w czasie i przestrzeni – układami przestrzennymi.
Nieuporządkowany system gospodarki przestrzennej wywołuje konkretne skutki w sferze społecznej i gospodarczej. Są nimi przede wszystkim problemy społeczne w postaci patologii, alienacji, frustracji i konfliktów wynikające z segregacji społecznej. (…) Drugim poważnym skutkiem jest zagrożenie bezpieczeństwa osób żyjących lub prowadzących działalność na terenach zalewowych. Tylko materialne skutki powodzi w 2010 roku oszacowano na mniej więcej 12 miliardów złotych. Zagrożenie bezpieczeństwa odnosi się również do transportu – w Polsce co dziesiąta ofiara wypadku jest śmiertelna – średnia dla UE jest trzy razy niższa. (…) Kolejnym efektem braku konsekwentnej polityki przestrzennej jest niekontrolowana urbanizacja wywołująca koszty budowania dodatkowej infrastruktury nieuzasadnionej rachunkiem ekonomicznym, wydłużenie czasu dojazdu do centrum (do miejsc pracy, edukacji, usług). (…) Brak adekwatnych regulacji w systemie gospodarki przestrzennej (brak obowiązkowych scaleń) powoduje, że struktura własnościowo-przestrzenna obszarów rolnych decyduje o kształcie nowej zabudowy. W konsekwencji tworzona jest nadmiernie ekstensywna i chaotyczna zabudowa, następuje także trwałe wykluczenie części terenów z użytkowania. Szacuje się, że straty te sięgają 20% każdego hektara przeznaczonego pod zabudowę. (… ) Konsekwencją obecnego systemu gospodarki przestrzennej jest bardzo niska – ekonomiczna i społeczna – efektywność nakładów na infrastrukturę oraz nieopłacalność rozwoju i utrzymania transportu publicznego.
Na podstawie badań zagranicznych autorów i cząstkowych badań krajowych szacuje się, że zewnętrzne koszty społeczne chaosu przestrzennego związane z rozlewaniem się miast w Polsce są o 30% większe stosunku do kosztów rozlewania się miast w krajach Europy Zachodniej. W przypadku Polski prowadzi to do narastania deficytu w finansach publicznych.
Symptomami braku ładu przestrzennego w Polsce są między innymi:
-
na poziomie kraju – częste niedostosowanie sposobów użytkowania i zagospodarowania do wartości przyrodniczych, kulturowych i krajobrazowych oraz wynikająca z tego postępująca fragmentacja systemów przyrodniczych i degradacja krajobrazów kulturowych,
-
na poziomie regionalnym i subregionalnym – niszcząca wobec wartości przestrzeni, rozrzutna ekonomicznie i społecznie suburbanizacja, zwłaszcza rozpraszanie zabudowy wiejskiej i brak koordynacji zabudowy terenów wzdłuż głównych dróg,
-
na poziomie lokalnym – niska jakość przestrzeni publicznej, chaos w formach zabudowy i architekturze zespołów urbanistycznych, ich niekompletność i presja na tereny otwarte, destrukcja systemów ekologicznych miast, braki w wyposażeniu terenów urbanizowanych i terenów wiejskich w infrastrukturę techniczną i społeczną, nienadążającą za rozwojem zabudowy mieszkaniowej.
-
W wypadku rozwoju obszarów miejskich podstawową zasadą będzie maksymalne wykorzystanie obszarów już zagospodarowanych (brown fields), podczas gdy zagospodarowanie nowych obszarów (green fields) będzie dopuszczane jedynie wtedy, gdy wyczerpią się zasoby obszarów możliwych do ponownego zagospodarowania, kompensowanych w ramach układów krajowych, międzyregionalnych i lokalnych. (…) Konieczne będzie:
-
ustawowe ograniczenie zabudowy lub podziału gruntów leżących poza terenami objętymi planami zagospodarowania przestrzennego tylko do tzw. plomb w istniejących strukturach,
-
wprowadzenie ustawowego obowiązku planistycznego dla terenów rozwojowych wyznaczonych w studiach (…) oraz obowiązku scalania i reparcelacji gruntów na podstawie decyzji planu miejscowego,
-
rozdzielenie na drodze ustawowej prawa własności nieruchomości od prawa do jej zagospodarowania i zabudowy, obowiązkowe objęcie planami miejscowymi przestrzeni publicznych, z konsekwencją dla realizacji inwestycji (kubaturowych) celu publicznego w tych przestrzeniach; posiadanie planu miejscowego będzie podstawą do ubiegania się o współfinansowanie z funduszy UE,
W określonych ustawowo sytuacjach studia gminne wraz z przepisami urbanistycznymi powiązanymi z określonymi terenami będą stanowić podstawę do wydawania pozwoleń na budowę. Ustawowo zostanie wprowadzony obowiązek planistyczny dla terenów rozwojowych wyznaczonych w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin intensywnie rozwijających się, np. stref podmiejskich większych miast – wchodzących w skład obszaru metropolitalnego.
Wprowadzone zostaną także na drodze ustawowej minimalne standardy wyposażenia i zagospodarowania przestrzennego terenów zurbanizowanych, związane z ekstensywnością zabudowy i dostępem do infrastruktury technicznej, jak również standardy minimalnej dostępności do podstawowych usług społecznych z zachowaniem ochrony interesu publicznego.
Zostaną wprowadzone regulacje prawne uniemożliwiające rozpraszanie zabudowy, zabudowę wzdłuż dróg krajowych i wojewódzkich, na terenach pozbawionych infrastruktury wodno-kanalizacyjnej i na terenach ryzyka powodziowego. Zostanie wprowadzony zakaz podziału nieruchomości rolnych na działki budowlane, jeśli nie są przeznaczone w planie miejscowym pod zabudowę.
[B]Business Centre Club (BCC), „Ratujmy polskie budownictwo – Okrągły stół budownictwa”, 23 listopada 2012 r.2
Dlatego też Okrągły Stół BCC domaga się od ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, a za jego pośrednictwem, od premiera Donalda Tuska (…) w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego:
1. Objęcie planami zagospodarowania przestrzennego całego obszaru gmin.
2.Nałożenie na starostów obowiązków terminowego aktualizowania rejestrów gruntów, map i dokumentacji geodezyjnej oraz ponoszenie przez nich konsekwencji błędów i braków w tej dokumentacji.
3. Zwiększenie nakładów na rozbudowę infrastruktury technicznej na obszarach przeznaczonych pod inwestycje i budownictwo mieszkaniowe (wodociągi, kanalizacja, gaz, energia elektryczna).
4.Ograniczenie uznaniowości urzędników przy wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy.
5.Zliberalizowanie przepisów dotyczących uzyskiwania decyzji środowiskowych.
[C] Konfederacja Lewiatan, „Czarna lista barier dla rozwoju przedsiębiorczości 2013”, maj 2013 r.3
Władze samorządowe często nie doceniają konsekwencji braku planów zagospodarowania przestrzennego a jednocześnie w obecnym stanie prawnym mają bardzo ograniczone możliwości finansowania skutków uchwalanych planów.
Tymczasem brak planu określającego przeznaczenie terenu i charakter zabudowy znacząco zwiększa ryzyko inwestycji: nabywca gruntu nie ma pewności co i kiedy będzie mógł na nim zbudować i co w przyszłości zostanie zbudowane w sąsiedztwie. Brak planu przestrzennego utrudnia ocenę rentowności inwestycji i pozyskanie finansowania, wydłuża czas niezbędny do uzyskania pozwolenia na budowę, uniemożliwia racjonalną rozbudowę sieci drogowej, kanalizacyjnej, ciepłowniczej, energetycznej.
Planowanie przestrzenne jest nam potrzebne, aby powstrzymać zjawiska rozpraszania zabudowy i obudowywania dróg. Rozproszona zabudowa podnosi koszty budowy i eksploatacji infrastruktury. Ogranicza możliwość wykorzystania transportu publicznego i skazując nas na kosztowniejszy transport indywidualny utrudnia funkcjonowanie rynku pracy. Obudowywanie dróg wpływa na zwiększenie liczby wypadków i związanych z nimi kosztów.
Potrzebne są nam nowe regulacje dotyczące planowania przestrzennego na poziomie gmin i województw, które z jednej strony ułatwią władzom samorządowym uchwalanie planów i umożliwią im finansowanie skutków tych planów, a z drugiej wymuszą na nich realizację tego zadania. Zwiększenie pokrycia terenów planami zagospodarowania przestrzennego przyczyni się do zmniejszenia ryzyka i kosztów inwestycji, obniży koszt rozbudowy infrastruktury i transportu, wprowadzi ład przestrzenny i podniesie standard życia.
[D] Unia Metropolii Polskich, „Przesłanki i tezy do projektu memoriału Unii Metropolii Polskich w sprawie stopniowej naprawy prawodawstwa przestrzennego”, 18 czerwca 2010 r.
Polskie osadnictwo jest bezładne i rozproszone, szczególnie na obrzeżach metropolii. Chaos przestrzenny ma negatywne skutki ekonomiczne i ekologiczne. Osłabia konkurencyjność polskich metropolii w porównaniu z innymi w Europie i świecie. Negatywnie wpływa na jakość życia mieszkańców. (…) Powoduje nieracjonalny wzrost kosztów budowy i utrzymania infrastruktury technicznej i społecznej, któremu miasta i gminy metropolitalne nie są w stanie sprostać.
Błąd ustawodawcy polega na przekonaniu, iż dojście do pozwolenia na budowę ścieżką administracyjną będzie szybsze i łatwiejsze niż stanowienie prawa miejscowego. (…) Decyzje administracyjne powinny być uznane za niezgodne z zasadami konstytucyjnego porządku prawnego.
[E] „Rezolucja Lubelska” – stanowisko IV Kongresu Miast Polskich, Lublin, 21 września 2012 r.4
Apelujemy do Władz Publicznych o pilne wdrożenie mechanizmów regulacyjnych, prawnych i instytucjonalnych, niezbędnych do prawidłowego planowania i efektywnego zarządzania rozwojem miast.
Prawo winno umożliwić samorządom prowadzenie racjonalnej polityki przestrzennej, wprowadzając równocześnie bariery ustawowe i procedury nadzorcze, które ograniczą działania społecznie i gospodarczo szkodliwe. Należy (…) powstrzymać uchwalanie tych planów zagospodarowania przestrzennego, które generują wydatki publiczne nieadekwatne do potrzeb rozwoju i możliwości ekonomicznych gmin.
Zreformowane prawo winno ułatwiać inwestowanie, upraszczając procedury i eliminując bariery administracyjne, gwarantując równocześnie, że planowane inwestycje nie naruszają interesu społecznego i dobrze służą miastu.
ZAŁĄCZNIK 2
Pokrycie planistyczne w gminach, tendencje zmian i skutki ekonomiczne
[A] Mapa pokrycia planistycznego
Ryc. 1. Udział powierzchni gmin, objętych obowiązującym planem miejscowym w końcu 2011 r.
Źródło: Śleszyński P., Komornicki T., Górczyńska M., Deręgowska A., Zielińska B., 2013, Analiza stanu i uwarunkowań prac planistycznych w gminach na koniec 2011 roku. Opracowanie wykonane w Instytucie Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN dla Departamentu Gospodarki Przestrzennej na zlecenie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Warszawa.
Tabela 1. Pokrycie planistyczne w kraju w latach 2004-2012.
Rok |
Polska |
W tym miasta na prawach powiatu |
||||||
powierzchnia objęta na podstawie obydwu ustaw ogółem |
w tym na podstawie ustawy |
powierzchnia objęta na podstawie obydwu ustaw ogółem |
w tym na podstawie ustawy |
|||||
tys. ha |
% |
tys. ha |
% |
tys. ha |
% |
tys. ha |
% |
|
2004 |
5 390,8 |
17,2 |
830,5 |
2,7 |
127,7 |
18,1 |
20,9 |
3,0 |
2005 |
6 167,7 |
19,7 |
1 632,0 |
5,2 |
148,7 |
21,1 |
36,7 |
5,2 |
2006 |
6 872,4 |
22,0 |
2 355,5 |
7,5 |
194,3 |
27,5 |
73,9 |
10,5 |
2007 |
7 557,1 |
24,2 |
2 920,6 |
9,3 |
222,2 |
31,5 |
107,2 |
15,2 |
2008 |
8 007,9 |
25,6 |
3 302,8 |
10,6 |
243,9 |
34,5 |
120,0 |
17,0 |
2009 |
7 962,4 |
25,5 |
3 813,3 |
12,2 |
235,1 |
33,3 |
118,3 |
16,8 |
2010 |
8 242,5 |
26,4 |
4 161,5 |
13,3 |
258,4 |
36,4 |
144,2 |
20,4 |
2011 |
8 496,3 |
27,2 |
4 449,7 |
14,2 |
279,4 |
39,4 |
166,1 |
23,4 |
2012 |
8 722,3 |
27,9 |
4 674,5 |
14,9 |
301,1 |
42,5 |
196,8 |
27,7 |
Źródło: Śleszyński P., Komornicki T., Górczyńska M., Deręgowska A., Zielińska B., 2013, Analiza stanu i uwarunkowań prac planistycznych w gminach na koniec 2011 roku. Opracowanie wykonane w Instytucie Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN dla Departamentu Gospodarki Przestrzennej na zlecenie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Warszawa (uzupełnione za 2012 r.).
[B] Studia gminne i plany miejscowe: przykłady 5 gmin
Studia uikzp, przyjmujące nierealne założenia demograficzne, w tym zwłaszcza absurdalne bilanse ludnościowe i nierzetelne prognozy potrzeb terenowych powodują, że dokument ten po uchwaleniu nie realizuje swoich ustawowych zadań. Wadliwe studium gminne nie stanowi skutecznego narzędzia realizacyjnego strategii rozwoju przestrzennego gminy, jak też uniemożliwia sensowną koordynację procesów rozwoju. Staje się nie tylko bezwartościowym, ale wręcz szkodliwym dokumentem. Pokazuje to pięć poniższych przykładów gmin, dla których na podstawie dostępnych danych MTBGiM/GUS zestawiono informacje odnośnie studiów uikzp5.
Tabela 1. Przykładem gminy rolniczej, której charakter całkowicie zmieniła suburbanizacja ostatnich dekad, jest gmina wiejska Lesznowola, położona w zasięgu oddziaływania Warszawy. W studium gminnym przewidziano następujące przeznaczenie terenów gminy:
Przeznaczenie terenu |
Powierzchnia (ha) |
% powierzchni gminy |
Uwagi |
Budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne |
69 |
1 |
Chłonność demograficzna 13800 mieszkańców6 |
Budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne |
2767 |
40 |
Chłonność demograficzna 110000 mieszkańców |
Usługi |
1729 |
25 |
Łącznie 2835 ha pod usługi i produkcję |
Tereny produkcyjne |
1106 |
16 |
|
Komunikacja |
|
10 |
|
Infrastruktura techniczna |
|
1 |
|
Tereny rolne |
|
5 |
Część terytorium gminy stanowią lasy sękocińskie, aktualnie parcelowane i zabudowywane |
Zieleń i wody |
|
1 |
|
Inne |
|
1 |
|
Razem |
6917 |
100 |
Obecnie 18000 zameldowanych mieszkańców |
Tabela 2. Przykładem innej gminy wiejskiej, znajdującej się w strefie oddziaływania Warszawy jest gmina Michałowice (woj. mazowieckie) z następującym bilansem terenów w studium uikzp:
Przeznaczenie terenu |
Powierzchnia (ha) |
% powierzchni gminy |
Uwagi |
Budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne |
0 |
0 |
|
Budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne |
1448 |
41,7 |
Chłonność demograficzna 57900 mieszkańców |
Usługi |
|
12,2 |
|
Tereny produkcyjne |
|
5,3 |
|
Komunikacja |
|
1,8 |
|
Infrastruktura techniczna |
|
0,3 |
|
Tereny rolne |
|
6,8 |
|
Zieleń i wody |
|
30,4 |
|
Inne |
|
1,5 |
|
Razem |
3473 |
100 |
Obecnie gminę zamieszkuje 16900 zameldowanych mieszkańców |
Tabela 3. Przykładem gminy miejskiej, zlokalizowanej w słabo zurbanizowanym regionie jest gmina Terespol (woj. lubelskie) z następującym bilansem terenów w studium uikzp:
Przeznaczenie terenu |
Powierzchnia (ha) |
% powierzchni gminy |
Uwagi |
Budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne |
51 |
5 |
Chłonność demograficzna 10200 mieszkańców |
Budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne |
388 |
38 |
Chłonność demograficzna 15500 mieszkańców |
Usługi |
2115 |
15 |
|
Tereny produkcyjne |
|
1 |
|
Komunikacja |
|
12 |
|
Infrastruktura techniczna |
|
5 |
|
Tereny rolne |
|
20 |
|
Zieleń i wody |
|
4 |
|
Inne |
|
0 |
|
Razem |
1020 |
100 |
Obecnie gminę zamieszkuje 7150 mieszkańców |
Tabela 4. Przykładem gminy, która zachowała swój charakter jest gmina wiejska Wiślica (woj. świętokrzyskie) z racjonalnie przyjętym bilansem terenów w studium uikzp:
Przeznaczenie terenu |
Powierzchnia (ha) |
% powierzchni gminy |
Uwagi |
Budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne |
10 |
0,1 |
Chłonność demograficzna 1000 mieszkańców |
Budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne |
221 |
2,2 |
Chłonność demograficzna 8851 mieszkańców |
Usługi |
|
0,2 |
|
Tereny produkcyjne |
|
0,0 |
|
Komunikacja |
|
5,0 |
|
Infrastruktura techniczna |
|
0,1 |
|
Tereny rolne |
|
85,5 |
|
Zieleń i wody |
|
4,9 |
|
Inne |
|
2 |
|
Razem |
10058 |
100 |
Obecnie 6218 mieszkańców |
Tabela 5. Miasto Gorzów Wielkopolski (woj. lubuskie) uchwaliło w studium uikzp następujący bilans terenów:
Przeznaczenie terenu |
Powierzchnia (ha) |
% powierzchni gminy |
Uwagi |
Budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne |
258 |
3,2 |
Chłonność demograficzna 51600 mieszkańców |
Budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne |
112 |
1,4 |
Chłonność demograficzna 4500 mieszkańców |
Usługi |
911 |
11,3 |
|
Tereny produkcyjne |
1775 |
22 |
|
Komunikacja |
|
1,5 |
|
Infrastruktura techniczna |
|
1,6 |
|
Tereny rolne |
1210 |
18 |
Tereny odrolnione ustawowo, chłonność w zabudowie jednorodzinnej – 48000 mieszkańców |
Zieleń i wody |
|
15 |
|
Inne |
|
26 |
|
Razem |
8070 |
|
Obecnie miasto liczy 125400 mieszk. |
O wiele większe zagrożenia dla racjonalnego rozwoju kraju stanowią ‘wirtualne’ miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (r. 2012). Warto podkreślić, że pewna ich część jest dobrze opracowana i przewidują realistyczny wymiar urbanizacji. Równocześnie jednak duża ich liczba ma jednak bardzo niską jakość. Nikt tego problemu, nie licząc niepełnych statystyk GUS i opracowań Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, nie monitoruje i co istotne, brak jest w tym zakresie rzetelnych ekonomicznych analiz7.
Tabela 6. Przykładem gminy o szczególnie dużych problemach, typowych dla gmin graniczących z wielkimi miastami, jest Lesznowola. Przeznaczenie terenów według obowiązujących planów miejscowych wynosi:
Przeznaczenie terenu |
Powierzchnia planów (ha) |
% powierzchni planów |
Uwagi |
Budownictwo mieszkaniowe |
3156 |
43,7 |
Chłonność demograficzna 126250 mieszkańców |
W tym budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne |
1387 |
21 |
|
Usługowe |
950 |
14,4 |
|
Użytkowane rolniczo |
|
18,1 |
|
Techniczno-produkcyjne |
|
8,5 |
|
Zieleń i wody |
|
4,5 |
|
Komunikacji |
|
5,5 |
|
Infrastruktury |
|
1,2 |
|
Liczba planów miejscowych – 63 |
6603 |
100 |
Obecnie gminę zamieszkuje 18000 zameldowanych mieszkańców |
Tabela 7. Przeznaczenie terenów według obowiązujących planów miejscowych w innej podwarszawskiej gminie Michałowice wynosi:
Przeznaczenie terenu |
Powierzchnia planów (ha) |
% powierzchni planów |
Uwagi |
Budownictwo mieszkaniowe |
1404 |
69,9 |
Chłonność demograficzna 56200 mieszkańców |
W tym budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne |
|
0 |
|
Usługowe |
156 |
7,8 |
|
Użytkowane rolniczo |
36 |
1,8 |
|
Techniczno-produkcyjne |
219 |
10,9 |
|
Zieleń i wody |
|
7,4 |
|
Komunikacji |
|
2 |
|
Infrastruktury |
|
0,2 |
|
Liczba planów miejscowych – 21 |
2011 |
100 |
Obecnie gminę zamieszkuje 16900 zameldowanych mieszkańców |
Tabela 8. Przeznaczenie terenów według obowiązujących planów miejscowych w mieście Terespol wynosi:
Przeznaczenie terenu |
Powierzchnia planów (ha) |
% powierzchni planów |
Uwagi |
Budownictwo mieszkaniowe |
481 |
43 |
Chłonność demograficzna 27400 mieszkańców (17200 + 10200) |
W tym budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne |
51 |
5 |
|
Usługowe |
153 |
15 |
|
Użytkowane rolniczo |
|
20 |
|
Techniczno-produkcyjne |
|
1 |
|
Zieleń i wody |
|
4 |
|
Komunikacji |
|
12 |
|
Infrastruktury |
|
5 |
|
Liczba planów miejscowych – 11 |
1020 |
100 |
Obecnie gminę zamieszkuje 7150 mieszkańców |
Tabela 9. Przykładem gminy wiejskiej stosującej racjonalne zasady planowania jest gmina Wiślica z bilansem terenów w uchwalonym (jednym tylko!) planie miejscowym:
Przeznaczenie terenu |
Powierzchnia planów (ha) |
% powierzchni planów |
Uwagi |
Budownictwo mieszkaniowe |
1,7 |
85 |
Chłonność demograficzna 340 mieszkańców |
W tym budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne |
|
|
|
Usługowe |
|
|
|
Użytkowane rolniczo |
|
|
|
Techniczno-produkcyjne |
|
|
|
Zieleń i wody |
|
|
|
Komunikacji |
0,3 |
15 |
|
Infrastruktury |
|
|
|
Liczba planów miejscowych – 1 |
2 |
100 |
Obecnie gminę zamieszkuje 6218 mieszkańców |
Tabela 10. Przeznaczenie terenów według obowiązujących planów miejscowych w mieście Gorzów Wielkopolski wynosi:
Przeznaczenie terenu |
Powierzchnia planów (ha) |
% powierzchni planów |
Uwagi |
Budownictwo mieszkaniowe |
2123 |
100 |
Chłonność demograficzna 424600 mieszkańców |
W tym budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne |
|
0 |
|
Usługowe |
|
|
|
Użytkowane rolniczo |
|
|
|
Techniczno-produkcyjne |
|
|
|
Zieleń i wody |
|
|
|
Komunikacji |
|
|
|
Infrastruktury |
|
|
|
Liczba planów miejscowych – 60 |
2123 |
100 |
Obecnie gminę zamieszkuje 125400 mieszkańców |
Na zakończenie tych rozważań, wymaga podkreślenia, że:
-
dane dotyczą 2011 roku, należy zatem oczekiwać, że kolejne, uchwalane studia uikzp oraz plany miejscowepowiększyły od tego czasu chłonność terenów mieszkaniowych i zaplanowane rozpraszanie zabudowy ma coraz szerszy zasięg;
-
ponad 40% gmin nie sporządziło bilansów i nie dostarczyło danych, co oznacza, że terenów mieszkaniowych rezerwowanych w planach miejscowymijest więcej, niż podaje GUS;
-
dodatkowa zabudowa powstaje także na obszarach niepokrytych planami miejscowymi, na podstawie decyzji o warunkach zabudowy. Według nieoficjalnych danych w roku 2012 na około 200 tys. budów – 160 tys. zostało zrealizowanych na podstawie pozwoleń wydanych na podstawie decyzji o warunkach zabudowy (tzw. „wuzetek”), w części na terenach nawet niewskazanych w studiach uikzp pod zabudowę. Równocześnie dostępne dane MTBGiM wskazują, że w 2012 r. wydano blisko 90 tys. pozytywnych decyzji o warunkach zabudowy dotyczącej inwestycji mieszkaniowych, a przeciętna powierzchnia działki (działek) dla jednej decyzji (dla wszystkich funkcji) wyniosła 0,6 ha;
-
wysoki udział terenów zabudowy jednorodzinnej spowoduje bardzo niską intensywność wykorzystania mieszkaniowych terenów budowlanych w skali kraju (65 mieszkańców na 1 ha).
Podsumowując, wadliwe studia uikzp i miejscowe plany:
-
wyznaczają tereny przekraczające potrzeby inwestycyjne gminy i sektora prywatnego. Jak pokazują przytoczone powyżej dane, ich chłonność przekracza nawet dziesięciokrotnie spodziewany wzrost liczby mieszkańców, nawet uwzględniając migrację ludności z wielkich miast do osiedli podmiejskich. Również porównanie ruchu budowlanego z powierzchnią terenów mieszkaniowych wskazanych w planach dla nowej urbanizacji, daje absurdalny wynik – ich zabudowa będzie trwała setki lat;
-
uniemożliwiają racjonalną politykę rozwoju przestrzennego gminy, czyniąc z planowania przestrzennego bezużyteczny instrument. Wyposażenie terenów nowej zabudowy w usługi, w przeszacowanych demograficznie i obszarowo miejscowych planach, nie jest możliwe. Nie jest możliwe ustalenie ich lokalizacji oraz dokonanie rezerwacji i wykupu terenu;
-
powodują „zaplanowane” rozpraszanie zabudowy na olbrzymich obszarach, których przygotowanie inwestycyjne, zwłaszcza budowa dróg i infrastruktury technicznej oraz społecznej jest nierealna, przekracza bowiem wieloletnie możliwości ekonomiczne tych gmin. Jest to szczególnie groźne biorąc pod uwagę fenomen „znikających miast”, które wiek XXI przyniósł w wielu krajach rozwiniętych. Jest on efektem procesów ekonomicznych i demograficznych, które powodując utratę miejsc pracy i emigrację mieszkańców, w konsekwencji prowadzą do zmniejszania się obszarów urbanizacji a nawet upadek miast. W historii miast nie jest to zjawisko nowe, jednak przybiera obecnie w wielu krajach katastrofalne rozmiary, należy je brać pod uwagę formułując politykę miejską i przestrzenną;
-
decydują o niskich, utrwalonych na wiele lat standardach obsługi terenów zurbanizowanych, których wyposażenie w drogi, transport publiczny i niezbędne usługi;
-
kreują „bańkę spekulacyjną” na rynku nieruchomości, nadając status ‘terenów budowlanych’ działkom, których zabudowa jest nieosiągalna oraz które są i de facto pozostaną terenami rolnymi lub nieużytkami;
-
powiększają dług publiczny Państwa, który w ocenie ekonomistów zajmujący się ekonomią miast, zagraża stabilności polskiej gospodarki. Są to rosnące zobowiązania Państwa – gmin i rządu, wynikające z obowiązku przejmowania i wykupu terenów rezerwowanych w ‘wirtualnych’ planach pod inwestycje publiczne, gminne i krajowe.
Równolegle rosną koszty infrastruktury krajowej i regionalnej, realizowanej na terenach „wirtualnych” planów. Budowa dróg i infrastruktury przesyłowej ponadlokalnej wymaga pozyskania terenu, a jeśli wywłaszczenie dotyczy terenów rolnych przeznaczonych w ‘wirtualnym’ planie miejscowym pod zabudowę, odszkodowania są według cen terenów budowlanych. Dzieje się tak, pomimo że tereny te w przytłaczającej większości nigdy nie zostaną zabudowane, gdyż przekraczają wielokrotnie potrzeby gminy i prywatnych inwestorów i są ‘produktem’ wadliwych miejscowych planów.
Brak rzetelnego monitoringu procesów przestrzennych uniemożliwia pełną ocenę kosztów, jakie kreuje niekontrolowana urbanizacja, bowiem przytoczone dane i bilanse dotyczą jedynie części gmin objętych statystyką MTBiGM/GUS. Wielu problemów w ogóle nie badamy. Nie wiemy też jaka jest potencjalna wysokość roszczeń związanych z ‘użyczaniem’ nieruchomości przez które przebiega infrastruktura regionalna i krajowa. Prawo również w tym przypadku nakazuje rekompensowanie ograniczeń w użytkowaniu nieruchomości ale jest to wciąż ‘martwe’ prawo. Jego wdrożenie, to kolejne miliardowe odszkodowania, które obciążą skarb państwa.
ZAŁĄCZNIK 3
Chłonność demograficzna na podstawie lokalnych dokumentów planistycznych
[A] Szacunek chłonności demograficznej gmin według studiów uikzp w 2012 roku
Orientacyjny szacunek można wykonać na podstawie danych o udziale zabudowy mieszkaniowej przewidzianej w studiach gminnych. Według stanu na koniec 2012 r., dysponowano danymi dla 1902 gmin, reprezentujących 77% ich liczby oraz 75% powierzchni i 76% ludności kraju. Według tych danych, w studiach uikzp pod zabudowę wielorodzinną przewidywano 325,2 tys. ha, a pod zabudowę jednorodzinną – 2951,9 tys. ha.
Do obliczenia chłonności demograficznej przyjmuje się dla zabudowy wielorodzinnej wskaźnik w wysokości 200 mieszkańców na 1 hektar powierzchni. Zakłada się w tym przypadku, że zabudowa mieszkaniowa netto zajmuje 60% powierzchni terenu, a średnia wielkość użytkowa mieszkania wynosi w przeliczeniu na 1 mieszkańca 30 m2 (obecnie w Polsce wynosi on wraz z zabudową jednorodzinną 24 m2). Pozostałe 40% powierzchni terenu zajmują programy usługowe, zieleń miejska i komunikacja. Z kolei dla zabudowy jednorodzinnej przyjmuje się wskaźnik 40 mieszkańców na 1 ha. Przyjęte wskaźniki zakładają zabudowę mieszkaniową o dobrym standardzie użytkowym.
Przyjmując wskaźniki chłonności demograficznej na poziomie odpowiednio 200 i 40 mieszkańców na 1 ha, otrzymujemy łączną chłonność w wysokości 183,1 mln osób. Jeśli wartości wskaźników uzupełnić o brakujące dane dla około 25% liczby, powierzchni oraz zaludnienia gmin, otrzymujemy łączną chłonność w wysokości 228,9 mln osób.
Gdyby jednostkowe wskaźniki chłonności dla poszczególnych typów gmin różnicować pod względem udziału terenów wskazanych w studium uikzp pod zabudowę mieszkaniową (jedno- i wielorodzinną łącznie), zakładając większe prawdopodobieństwo gęstszej zabudowy w gminach silniej zurbanizowanych oraz tam, gdzie udział terenów jest niższy, wówczas obliczenia wskazują na chłonność terenów mieszkaniowych przewidzianych w studiach gminnych w wysokości 166,6 mln mieszkańców (około 10% mniej, niż w przypadku pierwszego szacunku). Natomiast gdyby uwzględnić gminy, z których nie udało się pozyskać danych i doliczyć wartości chłonności proporcjonalnie do powierzchni, otrzymujemy dodatkowe 50,6 mln mieszkańców, a zatem łączna bezwzględna wartość chłonności demograficznej wyniesie 217,2 mln mieszkańców.
W sumie szacunek chłonności demograficznej według studiów uikzp waha się w granicach 167-229 mln osób. Jest to 4-6 krotnie więcej, niż wynosi aktualna liczba mieszkańców Polski.
[B] Szacunek chłonności demograficznej gmin według planów miejscowych w 2012 roku
Według najnowszych danych MTBiGM/GUS, na koniec 2012 r. w Polsce było 41 625 planów miejscowych o powierzchni 8722,3 tys. ha (27,9% powierzchni kraju). Przewidziana łączna powierzchnia przeznaczenia terenów zabudowy mieszkaniowej dla danych obejmujących 8289,5 tys. ha (95,0% ich całkowitej powierzchni) wyniosła 1234,4 tys. ha, z tego na zabudowę o charakterze wielorodzinnym – 103,1 tys. ha. Przyjmując wskaźniki chłonności na poziomie 200 osób na 1 ha (zabudowa wielorodzinna) oraz 40 osób na 1 ha (zabudowa jednorodzinna), otrzymujemy łączną wartość chłonności na poziomie 43,2 mln osób oraz 45,5 mln osób z doliczeniem 5,0% powierzchni planów, dla których nie ma danych o udziale dopuszczalnej powierzchni mieszkaniowej.
Szacunek chłonności można uszczegółowić, zakładając zróżnicowane wskaźniki w różnych kategoriach gmin: w przypadku zabudowy wielorodzinnej od 150 mieszkańców na 1 ha (gminy ekstensywne) do 210 mieszkańców na 1 ha (duże miasta) oraz dla zabudowy jednorodzinnej w granicach odpowiednio 25-55 mieszkańców na 1 ha. Wyniki przedstawiono w tabeli 1.
Oszacowana łączna chłonność na poziomie 62,4 mln mieszkańców, przy przyjętych założeniach, w ponad dwukrotnie większym stopniu dotyczy zabudowy jednorodzinnej (43,4 mln), niż wielorodzinnej (19,0 mln). Okazuje się też znacznie wyższa od liczby ludności kraju według kryterium urzędowego zameldowania (38,0 mln osób). Przy tym trzeba podkreślić, że plany pokrywają niecałe 30% powierzchni kraju i w oczywisty sposób nie obejmują wszystkich obecnie zagospodarowanych terenów osadniczych, a zatem faktyczna chłonność jest znacznie wyższa. Nie ma jednak podstaw, aby to dokładnie ustalić, gdyż nie wiadomo, jaki procent ludności mieszka na obszarach pokrytych planami, a jaki poza nimi.
Tabela 1. Szacunek chłonności terenów mieszkaniowych w 2012 r. na podstawie planów miejscowych.
Kategoria gmin według stopnia urbanizacji funkcjonalnej |
Liczba gmin |
Pokrycie planistyczne (% pow. gmin objętych planami) |
Powierzchnia pod zabudowę mieszkaniową przewidziana w planach miejscowych (tys. ha) |
Chłonność demograficzna |
||||
wielorodzinna |
jednorodzinna |
ogółem |
wielorodzinna |
jednorodzinna |
ogółem |
|||
Duże miasta |
69 |
43,1 |
16,1 |
45,4 |
61,5 |
3 387 |
2 495 |
5 883 |
Mniejsze miasta |
220 |
25,9 |
17,8 |
85,5 |
103,3 |
3 558 |
4 274 |
7 832 |
Strefy podmiejskie |
402 |
38,8 |
20,4 |
313,5 |
333,9 |
3 883 |
14 107 |
17 990 |
Inne urbanizowane gminy |
417 |
26,5 |
20,9 |
197,5 |
218,3 |
3 755 |
7 899 |
11 653 |
Korytarze transportowe |
276 |
28,8 |
8,0 |
128,3 |
136,3 |
1 368 |
4 489 |
5 857 |
Gminy rolnicze |
412 |
25,5 |
8,9 |
213,1 |
222,0 |
1 424 |
6 394 |
7 819 |
Gminy ekstensywne |
325 |
22,5 |
10,9 |
148,0 |
159,0 |
1 641 |
3 701 |
5 342 |
Razem |
2121 |
27,9 |
103,1 |
1 131,2 |
1 234,3 |
19 016 |
43 359 |
62 375 |
Ryc. 1. Krotność chłonności demograficznej według zapisów w planach miejscowych w stosunku do zameldowanej liczby mieszkańców (2012).
Źródło: na podstawie danych Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Głównego Urzędu Statystycznego.
Przedstawione wyliczenia i wyniki szacunków trzeba skonfrontować z zachodzącymi procesami demograficznymi w obrębie sieci osadniczej, w tym coraz szybszym wyludnianiu się większej części kraju (przy m.in. znacznie zawyżonej liczbie mieszkańców zameldowanych w stosunku do faktycznie zamieszkałych) oraz niekontrolowanej koncentracji na obszarach metropolitalnych i w strefach podmiejskich (tutaj oficjalne dane ludnościowe są z kolei zaniżone). Znaczna nadwyżka terenów inwestycyjnych w stosunku do potrzeb będzie powodować dalsze rozpraszanie zabudowy, a tym samym wzrost kosztów obsługi sieci infrastrukturalnych, dostępu do usług publicznych, itd. Jest to szczególnie ważne z punktu widzenia spodziewanego szybkiego wzrostu udziału populacji starszej biologicznie, dla których oznaczać to będzie pogorszenie się warunków życia.
ZAŁĄCZNIK 4
Porównanie użytkowania ziemi i zagospodarowania terenu w wybranych krajach i w Polsce.
Na rycinach przedstawiono układ urbanistyczny i sposób zagospodarowania kilku miejscowości z różnych krajów na podstawie serwisu Google Map. Zdjęcia satelitarne wymownie pokazują różnice pomiędzy Polską, a innymi krajami.
Źródło: Google Map.
Źródło: Google Map.
Źródło: Google Map.
ZAŁĄCZNIK 5
Szacunki skutków finansowych planów miejscowych
[A] Dane Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
Latem 2013 r. GUS opracował nowe dane z ankiety dotyczącej planowania przestrzennego w gminach, rozszerzonej o pytania związane ze skutkami finansowymi uchwalenia planów miejscowych. W zależności od kategorii danych, otrzymano informacje z 1054-1276 gmin. Dane zbiorcze zestawiono w tabelach 1-3.
Według tych najnowszych danych, na koniec 2012 r., prognozowane koszty związane z uchwaleniem planów miejscowych wyniosły 66,8 mld zł (w tym 10,1 mld zł w 2012 r.), a faktycznie zrealizowane (1054 gminy) – 9,9 mld zł (2,6 mld zł). W 112 z nich prognozowane koszty są wyższe niż 100 mln zł: spośród gmin, które podały dane, najwięcej w Szczecinie (10,7 mld zł), Warszawie (5,3 mld zł), Poznaniu (3,0 mld zł), Krakowie (1,6 mld zł), Gdyni (1,4 mld zł), Lesznowoli (1,1 mld zł) i Wieliczce (1,0 mld zł). Z kolei w 12 gminach faktycznie zrealizowane wydatki wyniosły powyżej 100 mln zł, m.in. w Myślenicach (1,3 mld zł), Piasecznie (260 mln zł) i Lesznowoli (160 mln zł). Najwyższą pozycją w prognozowanych wydatkach, według danych MTBiGM, są koszty budowy dróg gminnych (32,5 mld zł). Z kolei wykup gruntów pod drogi gminne, dla 932 gmin prognozowany był w kwocie blisko 9 mld zł.
Według tych samych danych, prognozowane dochody dla 1035 gmin zostały obliczone na 34,7 mld zł (2010 – 5,5 mld zł), a zrealizowane wpływy dla 1130 gmin – 6,5 mld zł (1,4 mld zł). Jedne z najwyższych wpływów uzyskał m.in. Włocławek (684 mln zł), Koszalin (370 mln zł) i Piaseczno (338 mln zł). Najwyższą pozycję zajmowały wpływy ze wzrostu podatku od nieruchomości.
Najistotniejszą pozycję po stronie wydatków stanowi budowa dróg gminnych z ich wykupem, licząca w wartościach bezwzględnych 41,3 mld zł (prognoza) i 4,9 mld zł (realizacja). Po stronie dochodów najwyższe są wpływy z podniesienia podatku od nieruchomości: odpowiednio 12,4 mld zł (prognoza) i 4,6 mld zł (realizacja).
Porównanie wpływów i wydatków pokazuje kilka prawidłowości. Po pierwsze, wpływy nie równoważą wydatków, w skali kraju jest to około 2/3 kwot. Jedynie lepsza sytuacja występuje w największych miastach – na prawach powiatu (95,9%). Najgorzej pod tym względem jest w gminach miejsko-wiejskich (41,4%). Ponadto jest nieco szybsze tempo uzyskiwania wpływów realizowanych do prognozowanych (18,6%) w porównaniu do wydatków (14,9%).
Tabela 1. Prognozowane wpływy i wydatki ujęte w prognozach skutków finansowych sporządzanych do planów miejscowych oraz ich realizacja do końca 2012 r. Skrót „n” oznacza liczbę gmin, dla których uzyskano dane.
Kategoria |
Wpływy (dochody) (mln zł) |
Wydatki (koszty) (mln zł) |
Wpływy/wydatki (%) |
|||||
prognozowane (n=1035) |
zrealizowane (n=1130) |
% |
prognozowane (n=1276) |
zrealizowane (n=1054) |
% |
prognozowane |
zrealizowane |
|
Polska ogółem |
34 712 |
6 465 |
18,6 |
66 685 |
9 921 |
14,9 |
52,1 |
65,2 |
Miasta na prawach powiatu |
15 263 |
1 376 |
9,0 |
32 923 |
1 436 |
4,4 |
46,4 |
95,9 |
Inne gminy miejskie |
6 089 |
1 908 |
31,3 |
9 696 |
2 330 |
24,0 |
62,8 |
81,9 |
Gminy miejsko-wiejskie |
7 117 |
1 475 |
20,7 |
11 108 |
3 560 |
32,1 |
64,1 |
41,4 |
Gminy wiejskie |
6 242 |
1 706 |
27,3 |
12 959 |
2 595 |
20,0 |
48,2 |
65,7 |
Tabela 2. Wpływy ujęte w prognozach skutków finansowych sporządzanych do planów miejscowych oraz ich realizacja do końca 2012 r. według kategorii gmin i rodzajów wpływów. Dane obejmują około 40-45% gmin w Polsce.
Kategoria |
Wpływy |
w tym z tytułu |
||||||||
opłaty |
wzrostu podatku |
podatku od czynności cywilno-prawnych |
inne ujęte w prognozie skutków finansowych |
|||||||
do końca 2011 r. |
w |
do końca 2011 r. |
w |
do końca 2011 r. |
w |
do końca 2011 r. |
w |
do końca 2011 r. |
w |
|
WPŁYWY PROGNOZOWANE (n = 1035 gmin) (mln zł) |
||||||||||
Polska ogółem |
29 244 |
5 467 |
6 608 |
1 429 |
10 491 |
1 928 |
681 |
184 |
11 458 |
1 926 |
Miasta na prawach powiatu |
13 451 |
1 813 |
2 485 |
377 |
4 479 |
506 |
72 |
25 |
6 414 |
906 |
Inne gminy miejskie |
5 194 |
895 |
1 165 |
139 |
1 445 |
342 |
140 |
13 |
2 437 |
402 |
Gminy wiejsko-miejskie |
5 608 |
1 509 |
1 321 |
514 |
2 613 |
572 |
318 |
74 |
1 357 |
349 |
Gminy wiejskie |
4 991 |
1 251 |
1 637 |
400 |
1 955 |
509 |
150 |
73 |
1 250 |
269 |
WPŁYWY ZREALIZOWANE (n = 1130 gmin) (mln zł) |
||||||||||
Polska ogółem |
5 027 |
1 438 |
372 |
80 |
3 257 |
933 |
548 |
111 |
849 |
314 |
Miasta na prawach powiatu |
1 161 |
215 |
56 |
15 |
796 |
158 |
169 |
17 |
141 |
26 |
Inne gminy miejskie |
1 495 |
413 |
27 |
4 |
916 |
241 |
188 |
28 |
364 |
141 |
Gminy wiejsko-miejskie |
1 120 |
355 |
60 |
17 |
877 |
305 |
85 |
20 |
97 |
13 |
Gminy wiejskie |
1 252 |
454 |
230 |
44 |
668 |
230 |
107 |
46 |
247 |
134 |
UDZIAŁ WPŁYWÓW ZREALIZOWANYCH (%) |
||||||||||
Polska ogółem |
17,2 |
26,3 |
5,6 |
5,6 |
31,0 |
48,4 |
80,5 |
60,2 |
7,4 |
16,3 |
Miasta na prawach powiatu |
8,6 |
11,9 |
2,2 |
4,0 |
17,8 |
31,1 |
232,7 |
68,2 |
2,2 |
2,9 |
Inne gminy miejskie |
28,8 |
46,2 |
2,3 |
2,9 |
63,4 |
70,5 |
134,3 |
218,8 |
14,9 |
35,0 |
Gminy wiejsko-miejskie |
20,0 |
23,5 |
4,5 |
3,3 |
33,6 |
53,3 |
26,6 |
27,6 |
7,1 |
3,7 |
Gminy wiejskie |
25,1 |
36,3 |
14,0 |
11,0 |
34,2 |
45,3 |
71,3 |
62,9 |
19,8 |
49,8 |
Tabela 3. Wydatki ujęte w prognozach skutków finansowych sporządzanych do planów miejscowych oraz ich realizacja do końca 2012 r. według kategorii gmin i rodzajów wpływów. Dane obejmują około 40-50% gmin w Polsce.
Kategoria |
Wydatki (koszty) |
w tym z tytułu |
||||||||
wykup gruntów |
budowa dróg gminnych (częściowo z wykupem gruntów pod drogi gminne) |
budowa infrastruktury technicznej |
inne ujęte w prognozie skutków finansowych |
|||||||
do końca 2011 r. |
w |
do końca 2011 r. |
w |
do końca 2011 r. |
w |
do końca 2011 r. |
w |
do końca 2011 r. |
w |
|
WYDATKI PROGNOZOWANE (n = 1276 gmin) (mln zł) |
||||||||||
Polska ogółem |
56 578 |
10 108 |
6 436 |
2 426 |
27 796 |
4 682 |
16 962 |
2 266 |
5 384 |
733 |
Miasta na prawach powiatu |
28 602 |
4 321 |
4 062 |
1 763 |
14 551 |
1 775 |
5 765 |
328 |
4 225 |
454 |
Inne gminy miejskie |
8 714 |
982 |
732 |
164 |
4 415 |
432 |
3 039 |
327 |
528 |
59 |
Gminy wiejsko-miejskie |
8 417 |
2 691 |
696 |
330 |
3 992 |
1 483 |
3 439 |
741 |
289 |
136 |
Gminy wiejskie |
10 844 |
2 114 |
946 |
170 |
4 838 |
992 |
4 719 |
870 |
342 |
83 |
WYDATKI ZREALIZOWANE (n = 1054 gminy) (mln zł) |
||||||||||
Polska ogółem |
7 276 |
2 644 |
481 |
211 |
3 321 |
840 |
3 098 |
1 370 |
376 |
225 |
Miasta na prawach powiatu |
1 183 |
253 |
182 |
69 |
726 |
138 |
206 |
24 |
69 |
22 |
Inne gminy miejskie |
1 869 |
461 |
148 |
37 |
989 |
240 |
681 |
140 |
51 |
44 |
Gminy wiejsko-miejskie |
2 271 |
1 290 |
75 |
42 |
764 |
211 |
1 295 |
965 |
137 |
71 |
Gminy wiejskie |
1 954 |
641 |
76 |
62 |
842 |
251 |
917 |
241 |
119 |
87 |
UDZIAŁ WYDATKÓW ZREALIZOWANYCH (%) |
||||||||||
Polska ogółem |
12,9 |
26,2 |
7,5 |
8,7 |
11,9 |
17,9 |
18,3 |
60,4 |
7,0 |
30,7 |
Miasta na prawach powiatu |
4,1 |
5,9 |
4,5 |
3,9 |
5,0 |
7,8 |
3,6 |
7,3 |
1,6 |
4,9 |
Inne gminy miejskie |
21,4 |
46,9 |
20,2 |
22,6 |
22,4 |
55,5 |
22,4 |
42,7 |
9,7 |
75,6 |
Gminy wiejsko-miejskie |
27,0 |
47,9 |
10,8 |
12,9 |
19,1 |
14,2 |
37,6 |
130,1 |
47,3 |
52,1 |
Gminy wiejskie |
18,0 |
30,3 |
8,1 |
36,5 |
17,4 |
25,3 |
19,4 |
27,7 |
34,8 |
104,3 |
Źródło do wszystkich tabel: na podstawie danych Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, pozyskiwanych przez Główny Urząd Statystyczny.
[B] Szacunki Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN
Szacunek opracowano na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego jesienią 2012 r., do którego wytypowano 120 gmin spośród 1178, w których pokrycie obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego obejmuje więcej niż 10% powierzchni. Pominięcie gmin z pokryciem niższym od 10% wynikało z faktu, że ze względu na znikomy udział planów nie byłyby one dość reprezentatywne i wiarygodne przy próbie oszacowania skutków finansowych uchwalanych planów miejscowych w skali całego kraju. Zastosowano dwa kryteria wyboru gmin: (1) według stopnia pokrycia planami miejscowymi oraz (2) według typów funkcjonalnych gmin. Uzyskano zwrot ankiet z 70 gmin (stopa zwrotu = 58%). W 40 z nich (57,1%) sporządzono prognozy dotyczące finansowych skutków planów. Z tego w gminach z wyższym lub pełnym pokryciem planistycznym odsetek ten był niższy (52,9%).
Szacunek prognozowanych dochodów i kosztów wykonano na podstawie typów funkcjonalnych gmin i obowiązującego pokrycia planistycznego oraz na podstawie typów funkcjonalnych i docelowego (zakładanego) pokrycia planistycznego. Pierwszy sposób postępowania dotyczył stanu obecnego, uwzględniającego przesłanki i potrzeby zapisane w istniejących planach miejscowych. Drugi sposób postępowania ma walor prognostyczny, gdyż stara się odpowiedzieć na pytanie, co może się dziać, gdy zostanie osiągnięty wysoki poziom pokrycia planistycznego.
Wyniki szacunku przedstawiono w tabeli 1. Oszacowano, że w wariancie „aktualnym”, suma prognozowanych dochodów dla wszystkich gmin w Polsce może wynieść 31,2 mld zł, a w wariancie „docelowym” – 78,2 mld zł. W przypadku kosztów odpowiednie wartości wyniosły 40,0 oraz 97,6 mld zł. Oznacza to ujemne saldo w wysokości 8,8 oraz 19,6 mld zł, które biorąc pod uwagę dane o faktycznie zrealizowanych w ostatnich latach dochodach i kosztach, powinno być jeszcze bardziej niekorzystne o co najmniej 10%.
Tabela 1. Szacunek prognozowanych dochodów i kosztów wynikających z ustaleń w obowiązujących planach miejscowych.
Wskaźnik |
Jednostka miary |
Duże miasta |
Średnie miasta i strefy podmiejskie |
Gminy silniej zurbanizowane |
Gminy niezurbanizowane |
Razem |
Wskaźniki wejściowe |
||||||
d | mln zł |
1 166 |
462 |
256 |
52 |
1 936 |
k | mln zł |
1 114 |
618 |
322 |
101 |
2 155 |
p (dochody) | tys. ha |
19 |
124 |
236 |
60 |
440 |
p (koszty) | tys. ha |
19 |
103 |
236 |
57 |
415 |
Q | tys. ha |
287 |
2 251 |
2 033 |
3 906 |
8 477 |
R | tys. ha |
716 |
6 794 |
4 651 |
4 796 |
16 957 |
Szacunek dochodów (wpływów) i kosztów (wydatków) |
||||||
Da | mln zł |
17 557 |
8 367 |
2 201 |
3 336 |
31 460 |
Dd | mln zł |
43 774 |
25 257 |
5 034 |
4 096 |
78 161 |
Ka | mln zł |
16 764 |
13 555 |
2 768 |
6 923 |
40 010 |
Kd | mln zł |
41 796 |
40 919 |
6 331 |
8 501 |
97 547 |
Oznaczenia: d, k – suma dochodów i kosztów w gminach obliczona na podstawie badania ankietowego;
p – łączna powierzchnia kraju pokryta planami miejscowymi w danej kategorii w gminach obliczona na podstawie badania ankietowego; Q – łączna powierzchnia kraju pokryta planami miejscowymi; R – łączna powierzchnia kraju mogąca być docelowo pokryta planami miejscowymi; Da – dochody dla aktualnych planów miejscowych; Dd – dochody dla docelowych planów miejscowych; Ka – koszty dla aktualnych planów miejscowych; Kd – koszty dla docelowych planów miejscowych.
Źródło: P. Śleszyński, M. Górczyńska, B. Zielińska, 2013, Szacunek prognozowanych i realizowanych wpływów i wydatków w Polsce wynikający z uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa.
W drugiej kolejności obliczono bardziej szczegółowe wskaźniki, związane z kategoriami prognozowanych dochodów i wydatków. Po stronie dochodów analizowano potencjalne wpływy z opłat planistycznych i wzrostu podatku od nieruchomości, a po stronie kosztów – wydatki związane z wykupem gruntów, budową dróg oraz innej infrastruktury. Sposób oszacowania był podobny, jednak wyniki są mniej precyzyjne, ze względu na fakt, że na 40 gmin, z których otrzymano jakiekolwiek dane liczbowe, tylko w 24-28 (w zależności od kategorii) wypełnione zostały odpowiednie rubryki. Wyniki szacunku przedstawiono w tabeli 2.
Tabela 2. Szacunek prognozowanych dochodów i kosztów wynikających z ustaleń w obowiązujących i możliwych do uchwalenia w przyszłości planach miejscowych według wybranych szczegółowych kategorii finansowych i kategorii gmin. Uwaga: wartości p różnią się od siebie ze względu na różny stopień odpowiedzi w poszczególnych rubrykach (brano pod uwagę tylko wartości niezerowe). Dlatego wartości ogółem różnią się od wykazanych w tabeli 1, ze względu na odmienny (cząstkowy) sposób liczenia reprezentacji powierzchni gmin.
Wskaźnik |
Jednostka miary |
Duże miasta |
Średnie miasta i strefy podmiejskie |
Gminy silniej zurbanizowane |
Gminy niezurbanizowane |
Razem |
Wpływy z opłaty planistycznej |
||||||
d | mln zł |
367 |
164 |
50 |
36 |
616 |
p | tys. ha |
19 |
124 |
197 |
33 |
374 |
Da | mln zł |
5 529 |
2 968 |
512 |
4 175 |
13 184 |
Dd | mln zł |
13 786 |
8 960 |
1 171 |
5 126 |
29 043 |
Wpływy ze wzrostu podatków od nieruchomości |
||||||
d | mln zł |
50 |
185 |
80 |
16 |
331 |
p | tys. ha |
19 |
83 |
194 |
35 |
331 |
Da | mln zł |
759 |
4 997 |
840 |
1 718 |
8 314 |
Dd | mln zł |
1 893 |
15 086 |
1 922 |
2 109 |
21 009 |
Wydatki na wykup gruntów |
||||||
k | mln zł |
157 |
123 |
21 |
3 |
304 |
p | tys. ha |
19 |
83 |
190 |
34 |
326 |
Ka | mln zł |
2 369 |
3 328 |
222 |
289 |
6 208 |
Kd | mln zł |
5 906 |
10 045 |
508 |
355 |
16 814 |
Wydatki na budowę dróg |
||||||
k | mln zł |
526 |
364 |
125 |
51 |
1 065 |
p | tys. ha |
19 |
83 |
174 |
18 |
294 |
Ka | mln zł |
7 921 |
9 828 |
1 458 |
11 272 |
30 479 |
Kd | mln zł |
19 749 |
29 668 |
3 335 |
13 841 |
66 593 |
Wydatki na budowę innej infrastruktury |
||||||
k | mln zł |
339 |
323 |
127 |
48 |
837 |
p | tys. ha |
19 |
83 |
230 |
25 |
357 |
Ka | mln zł |
5 098 |
8 723 |
1 125 |
7 611 |
22 557 |
Kd | mln zł |
12 711 |
26 333 |
2 572 |
9 346 |
50 962 |
[C] Raport o finansowych efektach polskiego systemu gospodarowania przestrzeni (tzw. raport Kozińskiego i Olbrysza)
Łączna kwota zobowiązań gmin wynikających z uchwalenia planów miejscowych i potrzebnych głównie na wykup gruntów pod drogi publiczne została oszacowana na blisko 130 mld zł. Szacunek został opracowany dla całego kraju w oparciu o dane z 98 gmin. Dokonano tego na podstawie: 1) powierzchni terenów ujętych w planach miejscowych pod funkcje budowlane, 2) analizy wybranych rysunków planów, w tym oszacowania odsetka powierzchni dróg w stosunku do powierzchni terenów budowlanych, 3) danych dotyczących średniej rynkowej ceny gruntu w gminie, 4) analizy gruntów z bazy Geoportal. Wyniki są dostępne na stronie: http://www.finansewurbanizacji.pl/files/konferencja/dokumenty/RAPORT.pdf.
ZAŁĄCZNIK 6
Lokalizacja zabudowy na terenach szczególnie zagrożonych
W ramach Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 w 2011 r. przygotowano przybliżony szacunek dotyczący liczby osób zagrożonych powodzią (zalaniem wodą terenów osadniczych wskutek wezbrań) lub podtopieniami (potencjalnie szkodliwym dla osadnictwa podniesieniem się zwierciadła wód podziemnych). Założono, że większe prawdopodobieństwo tych zdarzeń występuje na terenach o siedliskach wilgotnych. Wykorzystano m.in. zasięgi występowania olsów, łęgów i torfowisk (według wektorowej mapy roślinności potencjalnej Polski, wykonanej w Instytucie Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN pod kierunkiem J.M. Matuszkiewicza (zob. http://www.igipz.pan.pl/Roslinnosc-potencjalna-zgik.html) oraz zasięgi występowania mokradeł (System Informacji Przestrzennej o Mokradłach Polski, 2006, Instytut Melioracji Użytków Zielonych, Falenty, opracowany przez zespół: H. Piórkowski, Z. Oświęcimska-Piasko, M. Rycharski, M. Szewczyk).
W czasie, kiedy przygotowywano odpowiednią mapę, nie były jeszcze dostępne dokładne wektorowe dane dotyczące wyznaczenia obszarów zalewowych. Stąd szacunek ma charakter orientacyjny, jednak pokazuje skalę potencjalnych problemów, związanych z osadnictwem na terenach do tego niewskazanych wskutek uwarunkowań hydrologicznych (tereny zalewowe, obszary narażone na podniesienie się zwierciadła wód podziemnych).
Aktualnie trwają prace agend publicznych (m.in. KZGW, GUGiK, IMiGW) nad wykonaniem szczegółowych map zagrożenia i ryzyka powodziowego. Informacje te mają być udostępnione przez Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej do końca br. Opracowania te, przygotowywane dużym nakładem sił i środków w ramach wdrażania Ramowej Dyrektywy Wodnej w Polsce wprawdzie znacznie poprawią rozpoznanie terenów zalewowych i zagrożonych powodzią, ale nie obejmą rozpoznania wszystkich zagrożeń (także o naturze hydrologicznej), wynikającej ze złej lokalizacji zabudowy na terenach do tego nienadających się, zwłaszcza na siedliskach podmokłych, osuwiskowych, itd.
Ryc. 1. Mapa szacunkowego zagrożenia mieszkańców powodzią i podtopieniami w powiatach w 2008 r.
Źródło: Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, mapa nr 22.
Ryc. 2. Gminy dotknięte powodziami w latach 1997, 2001 i 2010 oraz szacunkowe straty z tego powodu.
Źródło: Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej.
ZAŁĄCZNIK 7
Szacunek kosztów dojazdów do pracy
Aktualnie istnieją dwa źródła danych, które mogą być pomocne przy ustaleniu natężenia i kierunków, a tym samym kosztów dojazdów do pracy, tj.:
– szacunek dojazdów do pracy w 2006 r. na podstawie zeznań podatkowych, przygotowany przez Ośrodek Statystyki Miast GUS w Poznaniu we współpracy z Ministerstwem Finansów8;
– szacunek dojazdów do pracy w 2010 r. wykonany przez Departament Pracy GUS na podstawie BAEL9.
Obydwa źródła mają swoje wady i zalety, związane z przyjętą metodologią badawczą, jednak są wystarczające do oszacowania odległości pokonywanej z miejsc zamieszkania do miejsc pracy, a tym samym i kosztów. Według dokładniejszych i nowszych danych BAEL, całkowita liczba pracujących w 2010 r. wyniosła 15961 tys. osób, z czego „dojeżdżający do pracy” stanowili 64,5%. Większość osób dojeżdżających robiła to codziennie (8960 tys.), mniejsza część kilka razy w tygodniu (1065 tys.), a tylko nieliczni raz w tygodniu (147 tys.) lub rzadziej (82 tys.). Istotna jest informacja, że wśród wszystkich 10298 tys. dojeżdżających, spośród nich 3691 tys. (35,8%) miało do pokonania do 5 km, 4764 tys. (46,3%) – 6-20 km, 1349 tys. (13,1%) – 21-50 km oraz 494 tys. (4,8%) – 51 km i więcej. Ponadto według BAEL, 64% osób dojeżdżało własnym lub firmowym samochodem osobowym (jako kierowca lub pasażer). Prawie 30% dojeżdżających poświęcało na to powyżej 30 minut, w tym 7% – powyżej 1 godziny.
Według danych za 2006 r., zebranych na podstawie odmiennej metodologii10, granice gmin w celach pracowniczych przekraczało 3404 tys. osób pracujących najemnie, a więc 26,4% rejestrowanego zatrudnienia. Dane te są znacznie bardziej dokładne przestrzennie, w tym do analiz udostępniona jest międzygminna macierz przepływów.
Szacunek został oparty o kategorię osób dojeżdżających powyżej 5 km. Uwzględniono m.in. uśrednioną liczbę podróży rocznie, poruszanie się transportem indywidualnym i zbiorowym publicznym w założonych proporcjach oraz koszty przejazdu wynikające z kosztów paliwa, amortyzacji i opłat lub uśrednionych cen biletów.
Obliczenia wskazują na koszty dojazdów do pracy na łączną sumę 25,9 mld zł rocznie, z czego na transport indywidualny przypada 22,6 mld zł (87,5%), a na transport zbiorowy – 3,3 mld zł (12,5%). Obliczenia według tej samej metodologii dla strefy dojazdów do 5 km pokazują na dodatkowy koszt w wysokości 2,6 mld zł dla obydwu rodzajów transportu, co daje łącznie 28,5 mld zł.
Aby zobrazować zróżnicowania przestrzenne związane z pokonywaniem odległości, na zamieszczonej poniżej mapie przedstawiono odpowiedni szacunek. W tym celu wykorzystano wspomniane dane macierzowe za 2006 r. dotyczące wyłącznie pracy najemnej. Mapa ujawnia, że w przypadku obszarów peryferyjnych dojazdy w jedną stronę przekraczają często średnio 40-50 km (w linii prostej).
Ryc. 1. Przeciętna odległość (w linii prostej) wyjazdów do pracy najemnej w 2006 r.
Źródło: Śleszyński P., 2012, Kierunki dojazdów do pracy, Wiadomości Statystyczne, 11, s. 59-75.
Uzupełnieniem powyższych obliczeń może być szacunek strat czasowych, potrzebnych na dojazdy do pracy. Biorąc pod uwagę dane BAEL za 2010 r. dotyczące wszystkich dojazdów, dokonując dość zgrubnych obliczeń, otrzymujemy wartość około 1950 mln osobogodzin rocznie. Gdyby z tego wyłączyć akceptowalny czas dojazdu w wysokości 30 minut w jedną stronę, otrzymujemy wartość około 610 mln osobogodzin rocznie. Mnożąc te dane przez ekwiwalent finansowy czasu w wysokości 13,8 zł (przeciętne wynagrodzenie netto w przeliczeniu na 1 umowną godzinę w 2010 r.), daje to równowartość 8,4 mld zł.
Warszawa, 29 października 2013 r.
Autorzy Raportu
Dr Adam Kowalewski Przewodniczący Rady Nadzorczej Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, były wiceminister budownictwa
Jeremi Mordasewicz Konfederacja Lewiatan
Prof. Jerzy Osiatyński Doradca Prezydenta RP, były minister finansów
Prof. Jerzy Regulski Prezes Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Doradca Prezydenta RP
Sędzia Jerzy Stępień Wiceprezes Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, były Prezes Trybunału Konstytucyjnego
Prof. Przemysław Śleszyński Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN
1http://www.mrr.gov.pl/rozwoj_regionalny/polityka_przestrzenna/kpzk/Strony/Koncepcja_Przestrzennego_Zagospodarowania_Kraju.aspx.
2http://www.bcc.org.pl/uploads/media/bud_1_2012.11.23_Ratujmy_polskie_budownictwo_-_Okragly_stol_BCC_-_MANIFEST.pdf.
3 http://www.lewiatan.biz/sites/default/files/clb_2013_zmiany_druk-1.pdf.
4 http://www.tup.org.pl/download/Kongres/Lublin/RezolucjaLubelskaIVKUP21IX2012.pdf.
5Dane znajdują się na stronie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej – adres http://www.transport.gov.pl/2-48edcaaad83e1-1789468-p_1.htm
6 Chłonność demograficzną w wysokości 200 mieszkańców w przeliczeniu na 1 hektar powierzchni zabudowy wielorodzinnej określono przyjmując, że zabudowa mieszkaniowa netto zajmuje 60% powierzchni, a średnia wielkość użytkowa mieszkania wynosi w przeliczeniu na 1 mieszkańca 30 m2 (obecnie w Polsce wynosi on wraz z zabudową jednorodzinną 24 m2), a pozostałe 40% zajmują tereny usług, zieleni miejskiej i komunikacji. Natomiast dla zabudowy jednorodzinnej przyjęto chłonność w wysokości 40 mieszkańców na 1 ha.
7 Raporty resortowe, opracowane na podstawie materiałów IGiPZ PAN i przedkładane Sejmowi, krytycznie oceniają te zjawiska, jednak nie zwierają oceny ich skutków, w tym ekonomicznych. Prawdopodobnie z tego powodu są całkowicie lekceważone.
8 Kruszka K. (red.), 2010, Dojazdy do pracy w Polsce. Terytorialna identyfikacja przepływów ludności związanych z zatrudnieniem, Ośrodek Statystyki Miast Urzędu Statystycznego w Poznaniu. Opracowanie dostępne pod adresem: http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/poznan/ASSETS_dojazdy_do_pracy_w_polsce_2010.pdf.
9 GUS, 2011, Dojazdy do pracy w Polsce na podstawie BAEL, Główny Urząd Statystyczny, Departament Rynku Pracy (materiał na konferencję prasową w dniu 22 grudnia 2011 r.). Opracowanie dostępne pod adresem: http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/pw_dojazdy_do_pracy_w_2010_r_na_podstawie_BAEL.pdf.
10 Ocenę wiarygodności, prawidłowości przestrzenno-funkcjonalne oraz możliwości zastosowania tych danych do potrzeb monitoringu rozwoju społeczno-gospodarczego przedstawiono w artykule: Śleszyński P., 2012, Kierunki dojazdów do pracy, Wiadomości Statystyczne, 11, s. 59-75.