Odkryjmy Lublin – miasto spotkania Wschodu i ZachoduLublin – a meeting point of the East and West

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
11 września 2006 r.

Odkryjmy Lublin – miasto spotkania Wschodu i Zachodu

Lublin jest bramą na Wschód, miastem, w którym spotykają się kultury Wschodu i Zachodu, gdzie łączą się tradycje, religie i obyczaje wielu narodów europejskich. Położenie Lublina sprawia, że projekty transgraniczne dedykujemy naszym wschodnim sąsiadom. Realizacja wspólnych projektów pozwala nam poznać kraje, z którymi łączyła i wciąż łączy nas historia i kultura, dając podstawy do umacniania więzi przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej.

– Motorem naszych działań na rzecz rozwoju Lubelszczyzny są ogromne możliwości, jakie wiążą się z walorami przyrodniczymi i turystycznymi, potencjałem ekonomicznym, społecznym i przede wszystkim naukowym naszego miasta – mówi Andrzej Pruszkowski, od dwóch kadencji piastujący urząd prezydenta Lublina.

– Miasto Lublin na długo przed wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej rozpoczęło proces pozyskiwania środków europejskich. Od roku 2000 przygotowano tu około 70 wniosków o dofinansowanie projektów inwestycyjnych i nieinwestycyjnych – mówi prezydent Lublina. Dotychczas dofinansowanie uzyskało 40 projektów składanych przez Miasto Lublin i 23 projekty składane przez jednostki organizacyjne Miasta. W dniu 24 sierpnia 2006 r. podpisano z lubelskim wojewodą cztery kolejne umowy o dofinansowanie projektów infrastrukturalnych: rozbudowa trakcji trolejbusowej, modernizacja ul. Nadbystrzyckiej, wprowadzenie elektronicznego systemu obiegu dokumentów i informatyzacja Biura Obsługi Mieszkańców oraz zintegrowane oznakowanie turystyczne Lublina. Łączna kwota środków unijnych pozyskanych przez Lublin podczas kadencji prezydenta Pruszkowskiego wynosi prawie 190 mln PLN.

Lublin to nie tylko miejsce wielu inwestycji, to także ośrodek turystyki transgranicznej, międzynarodowej współpracy gospodarczej i wymiany kulturalno-artystycznej. Obszar pogranicza ma kluczowe znaczenie dla polskiej turystyki przyjazdowej. Jego waga, znaczenie i potencjał wynika przede wszystkim z bezpośredniego sąsiedztwa. Współpracę transgraniczną Lublin rozpoczął projektem: Trasa „Eurotrójkąt Przyjaźni Lublin – Łuck – Brześć” zrealizowanym przy wsparciu ze środków programu Phare 2001, Fundusz Małych Projektów. Ma on na celu rozwój turystyki na Lubelszczyźnie w ramach Euroregionu Bug, pobudzanie aktywności turystycznej młodzieży. Młodym ludziom projekt oferuje ciekawą, alternatywną formę spędzania czasu, która pełni również funkcję edukacyjną.

Lubelski Ośrodek Obsługi Inwestorów – wartość projektu – 5 356 000 PLN – Przedmiotem projektu będzie utworzenie w Lublinie Ośrodka Obsługi Inwestorów, którego zadaniem będzie m.in. świadczenie kompleksowych usług informacyjnych skierowanych do przedsiębiorców zainteresowanych inwestowaniem w Lublinie i Rzeszowie, niesienie pomocy inwestorom w załatwieniu formalności niezbędnych do rozpoczęcia działalności i prowadzenia inwestycji oraz opracowywanie ofert inwestycyjnych dla potencjalnych inwestorów poprzez promocję oferty inwestycyjnej Lublina w Internecie.

Rozbudowa miejskiego systemu transportu zbiorowego – korytarz ekologiczny w Lublinie – 274 759 995 PLN – Projekt zakłada usprawnienie systemu komunikacyjnego Lublina, czyli modernizację połączenia dla jego północno-zachodniej i południowej części, a przez to odciążenie całego układu transportowego miasta, zwiększenie jego wydajności i płynności, ponadto podwyższenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Budowa infrastruktury dla Międzynarodowego Centrum Obsługi Relacji Wschód – Zachód w Lublinie (COREAST) – 194 900 000 PLN – Projekt obejmuje przebudowę i rozbudowę dotychczasowego południowego dworca PKS na dworzec główny autobusowej komunikacji regionalnej i dalekobieżnej, zintegrowanego z dworcem kolejowym i systemem trolejbusowej i autobusowej komunikacji miejskiej. Dworzec ten służyłby wszystkim przewoźnikom jako główny dworzec autobusowy.

Budowa i rozbudowa trakcji trolejbusowej w Lublinie – 195 000 000 PLN – Projekt obejmuje m.in. budowę nowych tras trolejbusowych, nowej zajezdni trolejbusowej na 100 pojazdów w dzielnicy Czechów, modernizację istniejącej sieci trolejbusowej (24 km), zakup 2 wozów wieżowych i pojazdu z tzw. zwyżką, zakup 70 nowych niskopodłogowych trolejbusów na potrzeby nowych linii utworzonych na nowych trasach. Projekt ten otrzymał pomoc techniczną w ramach inicjatywy JASPERS realizowanej przez EBI, EBOR i Komisję Europejską – na pomoc techniczną. Pierwszym etapem powyższej inwestycji jest projekt realizowany ze środków ZPORR: „Budowa trakcji trolejbusowej w ulicach Roztocze – Orkana – Armii Krajowej – Bohaterów Monte Cassino – Wileńska – Głęboka”.

Zintegrowany system miejskiego transportu publicznego – 220 000 000 PLN – Projekt obejmuje budowę dworca przesiadkowego komunikacji miejskiej w centrum miasta, zakup 100 nowych autobusów zasilanych gazem ziemnym CNG, przebudowę zaplecza technicznego autobusów oraz budowę „Zintegrowanego systemu zarządzania ruchem i komunikacją w Lublinie”.

Eksploratorium – Centrum interaktywnej edukacji i prezentacji wiedzy – 46 000 000 PLN – Eksploratorium będzie placówką naukowo-edukacyjną umożliwiającą społeczeństwu dostęp do wysoko kwalifikowanej, nowoczesnej wiedzy. Docelowo będzie się ono składać z czterech modułów: sceny prezentacji wiedzy, laboratorium wiedzy, stałej ekspozycji wiedzy i edukacyjnych placów zabaw w przestrzeni parkowej.

Przebudowa dróg wojewódzkich na terenie miasta Lublin nr: 835, 830, 809 – 73 794 000 PLN – Drogi wojewódzkie, których przebudowa jest przedmiotem niniejszego projektu, zapewniają połączenie obszaru miasta Lublin z ośrodkami przemysłowo-handlowymi i turystycznymi znajdującymi się w obszarze Polski Wschodniej.

Drogi dojazdowe do obwodnicy miasta Lublin – 79 640 000 PLN – Drogi dojazdowe, których budowa jest przedmiotem niniejszego projektu, zapewniają wydajne, szybkie i bezpieczne połączenie obszaru miasta Lublin z projektowaną obwodnicą miasta – umożliwią więc szybką, bezpieczną i wydajną komunikację handlową i turystyczną na obszarze Polski Wschodniej.

Łączna wartość projektów
1 089 449 995 PLN n

W ramach projektu wytyczono trasę turystyczną Eurotrójkąt Przyjaźni (opatrzoną systemem identyfikacji wizualnej), przebiegającą przez polską, ukraińską i białoruską część Euroregionu Bug. Utworzono Biuro Obsługi Szlaku, przeprowadzono szkolenia dla osób zaangażowanych w projekt z sektora turystycznego, zorganizowano także kilkanaście wycieczek pilotażowych w ramach szlaku dla młodzieży szkolnej z Polski, Ukrainy i Białorusi. Celem Turystycznego Centrum Obsługi Ruchu Transgranicznego w Lublinie www.tcort.eurotrojkat.pl jest m.in. promowanie polskiej i ukraińskiej części Euroregionu Bug i wspólnych produktów turystycznych, takich jak „Eurotrójkąt Przyjaźni: Lublin – Łuck – Brześć”. Kolejny projekt „Turystyka bez granic – Promocja ośrodków turystycznych Euroregionu Bug” ma intensywniej niż dotychczas wspierać rozwój sektora turystycznego trzech miast: Lublina, Łucka i Brześcia, poprzez wielojęzyczne publikacje promocyjne, wspólne szkolenia, strony internetowe. Przyczyni się także do unowocześnienia obsługi i promocji turystyki transgranicznej. Białoruś i Ukraina są dla turystyki polskiej rynkami strategicznymi. Stąd kładziemy nacisk na warsztaty turystyczne, wizyty studyjne dla dziennikarzy oraz wysoką jakość produktów turystycznych i ich wspólną promocję.

Pozostałe najciekawsze transgraniczne projekty Miasta Lublin, współfinansowane w ramach programów Phare Fundusz Małych Projektów oraz INTERREG III A/ TACIS CBC Polska – Białoruś – Ukraina:

  • „Zintegrowane oznakowanie turystyczne Lublina”. Projekt zakłada wykonanie wielojęzycznego oznakowania turystycznego Lublina. Celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej miasta oraz wykreowanie jego wizerunku jako miejsca otwartego i przyjaznego dla odwiedzających. W realizacji zadania weźmie udział miasto Lwów. Nasze doświadczenia przekażemy partnerom podczas wizyt studyjnych pracowników samorządu lwowskiego oraz cyklu szkoleń modułowych, co stworzy podstawy do wyposażenia Lwowa (i być może innych miast na Ukrainie i Białorusi) w podobny system oznakowania turystycznego.
  • Dzięki projektom „Blisko, coraz bliżej – Euroregionalny Ośrodek Informacji i Współpracy Kulturalnej w Lublinie” oraz „Współpraca kulturalna Lublina, Brześcia i Łucka – działania informacyjne i artystyczne” artyści (plastycy, muzycy, tancerze) i zespoły artystyczne polskie, białoruskie i ukraińskie zyskali możliwość prezentacji swojego dorobku i szerokiej promocji. www.kultura.euro-region.pl
  • „Na wspólnej drodze. Podnoszenie standardów współpracy transgranicznej samorządów Lublina i Łucka”. Celem projektu było podnoszenie standardów funkcjonowania samorządów Lublina i Łucka oraz organizacja szkoleń dla ponad 50 ukraińskich urzędników samorządowych i pracowników organizacji pozarządowych z Łucka z zakresu pozyskiwania funduszy europejskich w ramach transgranicznych partnerstw. Staż pracowników Urzędu Miasta Łuck w Urzędzie Miasta Lublin zakończył realizację projektu. www.wspolnadroga.eurotrojkat.pl
  • Lubelskie Centrum Międzynarodowej Współpracy Gospodarczej tworzy dobre warunki dla szeregu inicjatyw wspierających współpracę między podmiotami gospodarczymi z Lublina, Łucka i Brześcia. Dzięki realizacji projektu przedsiębiorcy otrzymają profesjonalną pomoc w nawiązywaniu zagranicznych kontaktów gospodarczych. www.biznespartner.lublin.eu
  • „Program wspierania udziału w imprezach targowych Lublin – Brześć – Łuck”. Eurotrójkąt Targi 2007 zapewnia wsparcie organizacyjne i rzeczowe firmom z Brześcia i Łucka chcącym uczestniczyć w międzynarodowych imprezach targowych odbywających się w Lublinie. Główny cel zakłada intensyfikację bezpośrednich kontaktów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą na obszarze Euroregionu Bug.

– Sprawny, wydajny i bezpieczny system komunikacyjny to podstawa, gdyż to on decyduje o atrakcyjności miasta Lublina i całego regionu – uważa prezydent Lublina. Lublin wciąż potrzebuje w tym zakresie szeroko zakrojonych inwestycji, które sprawią, że lubelski „kręgosłup komunikacyjny” stanie się bardziej przyjazny mieszkańcom, turystom i przedsiębiorcom. Władze miasta inicjują szereg działań związanych z budową i modernizacją sieci drogowej miasta oraz usprawnieniem systemu transportu miejskiego. Strategicznym celem jest osiągnięcie spójności gospodarczo-społecznej i terytorialnej regionu Lubelszczyzny. Takim przedsięwzięciem władz miasta był projekt przebudowy ul. Jana Pawła II. Wartość projektu wynosiła 20 047 518,22 PLN, w ramach programu ZPORR z EFRR uzyskał on dofinansowanie w kwocie 15 035 638,66 PLN.

W ciągu ostatnich kilku lat stan omawianego odcinka ulicy uległ znacznemu pogorszeniu. Dlatego wymagał podjęcia natychmiastowych działań modernizacyjnych w celu dostosowania parametrów technicznych do standardów obowiązujących w Unii Europejskiej. W konsekwencji realizacja projektu zwiększy atrakcyjność inwestycyjną terenów przyległych i ich dostępność komunikacyjną, poprawie ulegną także warunki funkcjonowania istniejących i potencjalnych podmiotów gospodarczych. Ponadto, w ramach programu ZPORR, z EFRR dofinansowanie uzyskały projekty budowy ul. Willowej, ul. Wyżynnej, budowy ulic gminnych Bursaki i Magnoliowej oraz przebudowy ul. Nadbystrzyckiej, ul. Choiny, ul. Szeligowskiego, ul. Krańcowej, alei Gen. W. Andersa oraz ul. Smorawińskiego. Łączna długość nowo powstałych bądź przebudowanych czy zmodernizowanych w ramach ww. projektów dróg wynosi ponad 10 km.

W ramach gospodarki wodno-ściekowej i odpadowej należy wspomnieć o największym tego typu projekcie finansowanym z programu ISPA ze środków przedakcesyjnych – modernizacji oczyszczalni ścieków Hajdów w Lublinie. Oczyszczalnia została oddana do użytku w roku 1991, ale jej układ technologiczny zaprojektowany w roku 1974 nie uwzględniał redukcji zanieczyszczeń w zakresie usuwania związków azotu i fosforu, sprecyzowanych w przepisach prawa polskiego i przepisach Unii Europejskiej w sprawie odpadów komunalnych. Przedsięwzięcie zakłada najkorzystniejsze dla środowiska naturalnego rozwiązania – związki biogenne będą redukowane metodą biologiczną, która w porównaniu z metodą chemiczną jest tańsza i nie obciąża środowiska naturalnego. Pozostający z procesu oczyszczania granulat może być wykorzystywany gospodarczo, np. jako paliwo do pieców w cementowniach. Po zakończeniu inwestycji oczyszczalnia ścieków Hajdów będzie należała do grona najnowocześniejszych pod względem technologicznym oczyszczalni w kraju.

„Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych dla Lublina w miejscowości Rokitno” – jedyny projekt z zakresu odnawialnych źródeł energii w województwie lubelskim i jeden z nielicznych w kraju otrzymał dofinansowanie w kwocie 6306,2 tys. PLN w ramach ZPORR edycja 2006. Całkowita wartość projektu wynosi 10 258 100 PLN. Inwestycja obejmuje rekultywację pierwszej niecki składowiska. Nieczynna niecka stanowi realne zagrożenie dla środowiska naturalnego ze względu na niekontrolowane powstawanie gazu składowiskowego, przyczyniającego się do zwiększenia efektu cieplarnianego oraz niekorzystnie wpływającego na organizmy żywe oraz roślinność w sąsiedztwie wysypiska. W ramach inwestycji zostanie wybudowana infrastruktura do odgazowywania składowiska, wykorzystująca pozyskiwany biogaz do produkcji energii elektrycznej. Ilość energii elektrycznej pozyskiwanej z biogazu będzie wynosiła ok. 500 kWh.

Lublin inwestuje też w obiekty infrastruktury sportowej. Przykładem jest tu projekt „Budowa i zagospodarowanie wielofunkcyjnej hali sportowo-widowiskowej w Lublinie przy ul. Kazimierza Wielkiego 10”, który otrzymał dofinansowanie ze środków EFRR. Głównym celem projektu jest poprawa dostępu mieszkańców do nowoczesnej infrastruktury tego rodzaju. Inwestorów, potencjalnych mieszkańców i turystów przyciągają przecież nie tylko dobre drogi i czyste środowisko, ale także wydarzenia sportowo-artystyczne i bogaty kalendarz imprez lokalnych. Liczymy na znaczny wzrost roli Lublina jako regionalnego ośrodka ściągającego odbiorców wydarzeń sportowych i kulturalnych.

– Dotychczasowe doświadczenia zdobyte podczas pozyskiwania unijnych funduszy pozwolą Miastu Lublin na jeszcze bardziej efektywne starania o wsparcie finansowe Unii Europejskiej w nowym okresie programowania przewidzianym na lata 2007-2013. Lublin już wyznaczył główne obszary wsparcia i przygotował się do wykorzystania funduszy strukturalnych na projekty z zakresu komunikacji publicznej, infrastruktury drogowej, infrastruktury sportowej, ochrony środowiska, społeczeństwa informacyjnego i opartego na wiedzy, a także ochrony dziedzictwa kulturowego (przywrócenia m.in. Staremu Miastu dawnego blasku) o wartości ponad 2 miliardów złotych – mówi prezydent.

W ramce przedstawiamy najistotniejsze założenia projektów i kwoty dotacji, o jakie wnioskowało Miasto Lublin w ramach Planu Inwestycyjnego Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. n

www.um.lublin.pl

Infrastruktura – Środowisko – Energia
Dodatek promocyjno-reklamowy do „RZECZPOSPOLITEJ”.
11 września 2006 r.

 

 

 

Lublin – a meeting point of the East and West

Lublin is a gate to the East, a city where the cultures of the East and West a meet and where traditions, religions and customs of many European nations converge. Because of Lublin’s location we dedicate our trans-border projects to our Eastern neighbours. Joint projects give us the possibility to learn about countries which are close to us in terms of history and culture and provide a basis for strengthening ties with them, with financial help from the European Union.

„The driving force behind our initiatives for the development of the Lublin region are the immense opportunities created by the environmental and tourist attractiveness as well as by the economic, social and – most of all – scientific potential of our city”, says Andrzej Pruszkowski, Mayor of Lublin, currently in his second term of office.

„The City of Lublin had begun to pursue EU funds long before Poland joined the European Union. Since 2000, we have prepared around 70 funding applications for both investment and non-investment projects”, says Pruszkowski. So far, around 40 projects filed by the City of Lublin and 23 projects submitted by our territorial units have received co-funding awards. On 24 August 2006, four more funding agreements for infrastructure projects were signed with the Voivode of Lublin. They involved extension of trolleybus wire system, modernization of Nadbrzyska Street, implementation of electronic data management and IT systems in the Resident Service Office as well as introduction of an integrated tourist sign system in Lublin. The total EU assistance awarded to Lublin during Andrzej Pruszkowski’s term of office amounts to nearly 190 million PLN.

However, Lublin is not only a venue for investments but also a centre for trans-border tourism, international business cooperation as well as cultural and artistic exchange. The borderland is of key importance for the Polish inbound tourism and its significance and potential stems mainly from the neighbouring areas. A project which sparked off trans-border cooperation was the „Euro-triangle of Friendship Lublin-Łuck-Brześć” Route, implemented by the City of Lublin under Phare 2001, Small Projects Fund (Fundusz Małych Projektów). The project seeks to develop tourism in the Euroregion Bug within the Lublin region and to stimulate tourist activity among youth. It offers young people an interesting alternative form of leisure which is also of educational character.

Lublin Centre for Investors – project value: 5 356 000 PLN. The project will create Lublin Centre for Investors to provide comprehensive IT services to potential investors in Lublin and Rzeszów, assist investors with formalities required for start-up of a business activity and implementation of investments and prepare investment offers for potential investors through promotion of Lublin’s investment offer in the Internet.

Development of the collective public transport system – eco-corridor in Lublin – project value: 274 759 995 PLN. The project envisages improvement of the road transport system in Lublin and will involve modernization of road links in the South-West and South part of the city to relieve the city’s transportation system, improve its efficiency and performance as well as to increase road travel safety and comfort.

Construction of the infrastructure for the International Centre for the East-West Railway Link in Lublin (COREAST) – project value: 194 900 000 PLN. The project comprises reconstruction and conversion of the existing south PKS bus station into the central bus station for regional and long-distance coach travel, integrated with the railway station as well as with the trolleybus and bus transport system. The station is envisaged to become the main bus station for all transport service providers.

Construction and extension of trolleybus overhead wire system in Lublin – project value: 195 000 000 PLN. The project consists of i.a. construction of new trolleybus routes, a new trolleybus depot with capacity for 100 vehicles in Czechów district, modernization of the existing trolleybus overhead wires (24 km), purchase of 2 tower wagons and a hydraulic platform vehicle, purchase of 70 low-floor trolleybuses to service the new lines. The project received technical assistance under the JASPERS initiative of EIB, EBRD and the European Commission. Phase One of the investment included a project implemented under the IROP: „Construction of trolleybus overhead wires along Roztocze – Orkana – Armii Krajowej – Bohaterów Monte Cassino – Wileńska – Głęboka streets”.

Integrated public transport system – project value: 220 000 000 PLN. The project involves construction of a public transport interchange station in the city centre, purchase of 100 new CNG-run buses, reconstruction of a bus technical base and construction of the „Integrated road traffic management system in Lublin”.

Exploratorium – Centre for interactive learning and knowledge presentation – project value: 46 000 000 PLN. Exploratorium will be a centre for science and learning giving access to highly qualified, modern knowledge. Ultimately, it will consist of four modules: knowledge presentation scene, knowledge laboratory, regular knowledge exposition and educational playground in a park area.

Reconstruction of voivodeship roads No. 835, 830, 809 in Lublin – project value: 73 794 000 PLN. Voivodeship roads covered by the project will connect Lublin with commercial, industrial and tourist centres located in Eastern Poland.

Access roads to the ring road of Lublin – project value: 79 640 000 PLN. Access roads covered by the project will link Lublin by efficient, fast and safe roads to the planned city ring road. They will ensure fast, safe and efficient commercial and tourist routes in Eastern Poland.

The total value of the projects:
1 089 449 995 PLN n

Under the project, a tourist itinerary, „Euro-triangle of Friendship”, (equipped with visual identification system) has been marked out to run through the Polish, Ukrainian and Belarusian part of the Euroregion Bug. Other tasks included creation of the Itinerary Service Office, training courses for the project personnel as well as several pilot trips for school youth from Poland, Ukraine and Belarus along the itinerary. The Tourist Office for Trans-border Movement Service in Lublin (Turystyczne Centrum Obsługi Ruchu Transgranicznego) www.tcort.eurotrojkat.pl seeks to promote both the Polish and Ukrainian part of the Euroregion Bug as well as joint tourist products such as the „Euro-triangle of Friendship Lublin-Łuck-Brześć”. Another project, „Tourism without borders – Promotion of tourism in the Euroregion Bug”, aims to foster growth and development of the tourism industry in Lublin, Łuck and Brześć through multi-lingual promotional publications, joint trainings and websites. It will also contribute to the improvement of tourist services as well as promotion of trans-border movement. Belarus and Ukraine are strategic markets for the Polish tourist industry. That is why we lay particular stress on tourism workshops, journalist study visits as well as quality tourism products and their joint promotion.

Other most important trans-border projects of the city of Lublin, co-funded under the Phare Small Projects Fund (Fundusz Małych Projektów) and INTERREG III A/TACIS CBC Poland-Belarus-Ukraine include:

  • „Integrated tourist signs system for Lublin”. The project envisages introduction of a multi-lingual tourist sign system in Lublin. It seeks to enhance Lublin’s tourist attractiveness and shape its image as an open and visitor-friendly city. The project will be implemented with participation of the city of Lvov. We will share our experience with our partners during study visits of Lvov’s local government employees and a series of module training courses with a view to introducting a similar tourist sign system in Lvov (and perhaps in other Ukrainian and Belarusian cities as well).
  • Thanks to the projects: „Close, closer – Euroregional Centre for Information and Cultural Cooperation in Lublin” and „Cultural cooperation of Lublin, Brześć and Łuck – information and artistic activities”, artists (fine arts artists, musicians, dancers) and artistic teams from Poland, Belarus and Ukraine had the possibility to present and promote their works. www.kultura.euro-region.pl
  • „On the joint road. Raising trans-border cooperation standards for the local governments of Lublin and Łuck”. The project’s objective was to improve Lublin and Łuck local governments and to organize training courses on EU funding opportunities for trans-border partnerships for over 50 Ukrainian local government officers as well as non-governmental organizations’ employees from Łuck. The project’s final phase involved a traineeship of the employees of Łuck Town Hall in Lublin City Hall. www.wspolnadroga.eurotrojkat.pl
  • Lublin Centre for International Business Cooperation creates additional opportunities for many new initiatives for economic cooperation between Lublin, Łuck and Brześć. Under the project, business enterprises will receive professional assistance in establishing international business contacts. www.biznespartner.lublin.eu
  • A programme to support participation in fairs Lublin-Brześć-Łuck. Euro-triangle Fairs 2007 provides organisational and material support to companies from Brześć and Łuck willing to participate in international fairs in Lublin. The main aim of the programme is to intensify direct business contacts among enterprises operating in the Euroregion Bug.

„Efficient and safe transportation system is the crucial factor determining the attractiveness of the city of Lublin and the whole region”, says the Mayor of Lublin. Lublin still needs many comprehensive investments to make its „transportation spine” more user-friendly for residents, tourists and businesses alike. The city authorities initiate activities to construct and modernize the city’s road network and to improve its transportation system. The strategic goal consists in achieving economic-social as well as territorial cohesion in the Lublin region. One such project implemented by the city involved reconstruction of Jan Paweł II Street. The project’s value amounted to 20 047 518.22 PLN; the co-funding under the IROP and ERDF was 15 035 638.66 PLN.

Over the last couple of years a section of the mentioned street deteriorated considerably. It required, therefore, immediate modernization to align its technical parameters with EU standards. Ultimately, the project will increase investment attractiveness of the adjacent areas by improving their transportation accessibility and will enhance conditions for both the existing and potential business. Apart from that, ERDF funding, under the IROP, was awarded to projects concerning construction of Willowa Street and Wyżynna Street as well as construction of commune roads Bursaki and Magnoliowa and reconstruction of Nabystrzycka Street, Choiny Street, Szeligowskiego Street, Krańcowa Street, Gen. W. Anders Alley and Smorawiński Street. The total length of the newly created, rebuilt or upgraded roads under these projects is over 10km.

As regards water, sewage and solid waste management, we should mention the largest such project funded under the ISPA pre-accession programme and involving modernization of Hajdów wastewater treatment plant in Lublin. Although the facility was put into operation in 1991, it uses the technology of 1974 and, as a result, does not comply with the Polish and EU legal requirements for nitrogen and phosphorous removal from municipal waste. The project envisages the most environmentally-friendly solutions consisting in biological removal of biogenic compounds which, compared to chemical treatment, is cheaper and environmentally-friendly. The granulate produced as a result of biological treatment can be used, for instance, as fuel for cement kilns. After completion of the project, Hajdów wastewater treatment plant will be one of the state-of-the-art treatment facilities in Poland.

„Reclamation of Rokitno municipal waste landfill for Lublin” is the only renewable energy project in Lublin voivodeship and one of the few in country to be awarded funding of 6306.2000 PLN under the IROP for 2006. The investment, of the total value of 10 258 100 PLN, involves reclamation of the first landfill basin. The closed basin poses a real danger to the environment due to the uncontrolled generation of landfill gas causing greenhouse effect and affecting living organisms and flora in the vicinity of the landfill. The investment will involve construction of landfill degassing facilities using biogas generated for power production. The amount of biogas-generated electricity will be around 500kWh.

Lublin invests also in sports facilities. An example here is the project entitled „Construction and development of a multifunctional sports-show hall in Lublin, at 10, Kazimierza Wielkiego Str.” which was awarded funding under the ERDF. The objective of the project is to improve access to the modern sports and entertainment infrastructure. After all, investors, potential new inhabitants and tourists are attracted not only by good road infrastructure and clean environment but also by sports and artistic events and a rich calendar of local happenings. We hope Lublin’s role as a regional centre for sports and cultural events will grow significantly.

„The experience of Lublin as well as the significantly greater financial resources available to communes for the next programming period 2007-2013 encourage increased mobilization of efforts to obtain EU funding. Lublin has already identified three main areas of EU assistance and is prepared to use Structural Funds for over 2 billion PLN-worth projects in the area of public transport, road infrastructure, sports infrastructure, environmental protection, IT society and cultural heritage protection (restoration of the Old Town to it its past splendour)”, says the City Mayor.

The table shows the main projects’ objectives and the amount of the grant applied for by the City of Lublin under the Investment Plan: Eastern Poland Development Operational Programme. n

www.um.lublin.pl